Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
En dan komt mijn punt/vraag.contextbinder schreef: ↑11 december 2020, 10:31Idd, en nu kan ik spreken uit eigen ervaring: gestart met beleggen in 2017/18/19 om dan vast te stellen dat je port -40% staat in maart 2020, ik heb veel cash beschikbaar en desondanks het verstand mij vertelde: spendeer alles, verkoop je vastgoed en spendeer ook dat heb ik dat niet gedaan. Ik ben wel blij dat ik mijn port heb verdubbeld waardoor we terug positief staan.
Als je schrijft dat je "terug positief staat"; tel ja dan enkel je aandelen? Of tel je dan ook je cash mee?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik had in maart dit jaar nog welgeteld 0 euro op mijn spaarrekening. Al wat cash was, zat toen in aandelen.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dan kan je jouw beleggingen misschien vergelijken met een "gemiddelde aandelenportefeuille"; het rendement van de gemiddelde Euro belegd in een breed gespreide portefeuille van de 1600 grootste aandelen uit de ontwikkelde markten.
Code: Selecteer alles
1 Week 1 Mnd 3 Mnd 6 Mnd YTD 1 Jr 3 Jr 5 Jr
5,36 0,46 2,43 9,76 7,88 6,76 9,27 9,49 IWDA – MSCI world
Als je belegd in indexfondsen zal je gegarandeerd het gemiddeld resultaat van de markt halen.
Ieder moet voor zichzelf beslissen of die garantie voor hem nut heeft.
Als je van de markt afwijkt heb je een grotere kans dat je beter zal doen dan de markt, en een grotere kans dat je slechter zal doen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Idd de oefening (bij benadering) gemaakt eind 2019: Absoluut niet makkelijk de index te "verslaan" - 2017 was heel goed maar de periode juli 2018 - juli 2019 was rampzalig. Vervolgens dan ook beslist om een aantal ETF's op te nemen (die op regelmatige tijdstippen worden aangevuld). Over de periode 2017-2020 gezien zal bvb MSCI world een betere investering geweest zijn. Wel een kanttekening: 2 posities zijn verantwoordelijk voor 80% van de verliezen - ironisch genoeg hebben beide in die korte periode op +50% winst gestaan - helaas nooit verzilverd.B7H4long schreef: ↑11 december 2020, 11:17
Dan kan je jouw beleggingen misschien vergelijken met een "gemiddelde aandelenportefeuille"; het rendement van de gemiddelde Euro belegd in een breed gespreide portefeuille van de 1600 grootste aandelen uit de ontwikkelde markten.Sommige portefeuilles zullen beter gedaan hebben, andere zullen slechter gedaan hebben; gemiddeld zullen alle beleggers samen dit resultaat gehaald hebben - bvb 9.49% rendement per jaar tijdens de laatste 5 jaar.Code: Selecteer alles
1 Week 1 Mnd 3 Mnd 6 Mnd YTD 1 Jr 3 Jr 5 Jr 5,36 0,46 2,43 9,76 7,88 6,76 9,27 9,49 IWDA – MSCI world
Als je belegd in indexfondsen zal je gegarandeerd het gemiddeld resultaat van de markt halen.
Ieder moet voor zichzelf beslissen of die garantie voor hem nut heeft.
Als je van de markt afwijkt heb je een grotere kans dat je beter zal doen dan de markt, en een grotere kans dat je slechter zal doen.
Dan zou ik zeggen dat je niet genoeg gediversifieerd was :-).contextbinder schreef: ↑11 december 2020, 13:09 Wel een kanttekening: 2 posities zijn verantwoordelijk voor 80% van de verliezen - ironisch genoeg hebben beide in die korte periode op +50% winst gestaan - helaas nooit verzilverd.
Of was je portefeuille eigenlijk 2 grote posities en dan wat kleine aandelen daarrond.
Misschien een reden om je beleggingsstrategie te herzien?
Naast je slechte beslissingen heb je waarschijnlijk ook goede beslissingen genomen.
Je kan niet enkel naar je slechte beslissingen kijken en zeggen "als ik daar anders beslist had" had ik betere resultaten gehaald, indien je jouw beslissingen zou genomen omdraaien zou je waarschijnlijk ook enkele van je goede beslissingen omgedraaid hebben.
Er zijn maar weinig echt werkende glazen bollen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Die 2 hadden op een bepaald moment een gewicht van 35-40%, combineer dat met een daling van 70% voor beiden en het is drama. Dat is een situatie die ik nooit meer zal laten plaatsvinden. Zoals je aangeeft kan je niet zomaar een resultaat gaan simuleren aan de hand van niet genomen beslissingen - maar naast een betere diversificatie plaats ik ook een limiet op +15% op elk aandeel dat 40% is gestegen.B7H4long schreef: ↑11 december 2020, 13:54
Dan zou ik zeggen dat je niet genoeg gediversifieerd was :-).
Of was je portefeuille eigenlijk 2 grote posities en dan wat kleine aandelen daarrond.
Misschien een reden om je beleggingsstrategie te herzien?
Naast je slechte beslissingen heb je waarschijnlijk ook goede beslissingen genomen.
Je kan niet enkel naar je slechte beslissingen kijken en zeggen "als ik daar anders beslist had" had ik betere resultaten gehaald, indien je jouw beslissingen zou genomen omdraaien zou je waarschijnlijk ook enkele van je goede beslissingen omgedraaid hebben.
Er zijn maar weinig echt werkende glazen bollen.
Ik heb ook bewust gezocht naar een aantal aandelen die over een sterke cash positie beschikken, zorgen samen met de ETF's voor een minder uitgesproken schommelingen.
Op termijn zal de samenstelling naar 50% aandelen en 50% ETF's volgens klassieke verdeling evolueren.
Momenteel staan de beurzen hoog gewaardeerd, maar goed, zolang de muziek niet stopt hebben we geen stoel nodig.
-
- Full Member
- Contacteer:
Trouwens, hoe bepaal je of de beurzen in het algemeen "hoog" staan?
Goede vraag....
Als ik naar mijn grafiekskes kijk, dan vond ik februari (dus net voor de correctie van Maart) al heel hoog.
Daar sta ik nu 15% boven.... , en ik heb behoorlijk weinig US aandelen.
Heb nog wat cash, maar weet echt niet wat doen nu.
Ze zeggen al jaren dat de Amerikaanse beurzen hoog staan. Veel hoger dan de Europese. Dat leek inderdaad zo maar de winsten van Amerikaanse bedrijven zijn ook sneller gegroeid de laatste jaren waardoor hun beurs het toch veel beter heeft gedaan.kierkegaard schreef: ↑13 december 2020, 23:22Er ontbreekt een woord: 'Amerikaanse'.
Ik wacht nog altijd op de eerste die me kan aantonen dat de Europese beurzen 'hoog gewaardeerd' zijn.
Nog eens een update net voor eindejaar:
YTD: +1,45%
1y: +1,27%
3y: +14,00%
5y: +55,24%
Sinds start (Bolero): +61,41% tov +50,65% MSCI World
CAGR: +10,67% (sinds eind 2011)
Dit is het rendement van een 80/20 portefeuille, momenteel op 82/18.
Momenteel 16 individuele aandelen, 1 ETF, 3 obligaties.
YTD: +1,45%
1y: +1,27%
3y: +14,00%
5y: +55,24%
Sinds start (Bolero): +61,41% tov +50,65% MSCI World
CAGR: +10,67% (sinds eind 2011)
Dit is het rendement van een 80/20 portefeuille, momenteel op 82/18.
Momenteel 16 individuele aandelen, 1 ETF, 3 obligaties.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
YTD:
+ 5,5% ( 81% van de portefeuille)
+ 4% obligaties en aandelen in euro ( 3% van de portefeuille)
+ 11% obligaties in usd ( 7% van de portefeuille)
Cash: 9%, verdeeld in €, $ en £.
De verhoudingen in de portefeuille zijn die van vandaag, 31.12. Heb ik 2020 wel wat verhandeld en uiteindelijk ook afgebouwd qua aandelen en obligaties. Bij de obligaties in usd is ook de waardevermindering van de dollar opgenomen tov 01.01.
Edit: voor alle duidelijkheid het -teken vervangen door een '+'.
+ 5,5% ( 81% van de portefeuille)
+ 4% obligaties en aandelen in euro ( 3% van de portefeuille)
+ 11% obligaties in usd ( 7% van de portefeuille)
Cash: 9%, verdeeld in €, $ en £.
De verhoudingen in de portefeuille zijn die van vandaag, 31.12. Heb ik 2020 wel wat verhandeld en uiteindelijk ook afgebouwd qua aandelen en obligaties. Bij de obligaties in usd is ook de waardevermindering van de dollar opgenomen tov 01.01.
Edit: voor alle duidelijkheid het -teken vervangen door een '+'.
Laatst gewijzigd door pukkie007 op 31 december 2020, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
sinds start een IRR van 28,6%
hier en daar verliezen gedaan om tot een mogelijks hoger eind resultaat te komen, no regrets.
hier en daar verliezen gedaan om tot een mogelijks hoger eind resultaat te komen, no regrets.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor