De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Zoals ik al dacht, heb je onze uitleg niet goed gelezen. Hetgeen je daar schrijft klopt helemaal niet met onze bepaling van de GOGIscore. Toch wel jammer dat je iets afkraakt zonder dat je weet hoe het werkt. Onkunde of leugen ?
Bovendien komen er hoe langer hoe meer gaten in jouw strategie dat men het momentum niet kan bepalen:
1ste Heel wat beleggers gebruiken bij hun aankopen een technische analyse. Zij bepalen ook een momentum.
2de Wij publiceren al enkele jaren onze GOGIscore: diegenen die deze volgen, weten ondertussen dat het werkt.
3de Da's wel het strafste: er is een fonds dat de samenstelling van de IWDA aanpast aan het momentum en daarmee de gewone IWDA ruimschoots klopt. 3 à 4% per jaar meer maar da's voor jou waarschijnlijk peanuts.
Als goede belegger zou je moeten weten dat ondernemingen die zich niet aanpassen aan de omstandigheden wel eens bekaaid zouden kunnen achterblijven. Kodak is zo'n voorbeeld dat ook niet geloofde in digitale fotografie.
Dat de distributie en de verkoop niet wil horen van de bepaling van momentums is begrijpelijk. Een fondsmanager van een gerenommeerd fonds vroeg me wat hij moest aanvangen met zijn salesteam als wij een STOP bepaalden: allemaal technisch werkloos ? Neen, blijven pushen, het verlies is toch maar voor de klant.
Hoeveel van die verkopers zijn momenteel nog hard aan 't werk om hun jaarcijfer binnen te halen en wij suggereren een STOP op dit moment. Niks van aantrekken want het objectief behalen is veel belangrijker dan het rendement van de klant. Ze hebben wel de mond vol van ethiek...
Bovendien komen er hoe langer hoe meer gaten in jouw strategie dat men het momentum niet kan bepalen:
1ste Heel wat beleggers gebruiken bij hun aankopen een technische analyse. Zij bepalen ook een momentum.
2de Wij publiceren al enkele jaren onze GOGIscore: diegenen die deze volgen, weten ondertussen dat het werkt.
3de Da's wel het strafste: er is een fonds dat de samenstelling van de IWDA aanpast aan het momentum en daarmee de gewone IWDA ruimschoots klopt. 3 à 4% per jaar meer maar da's voor jou waarschijnlijk peanuts.
Als goede belegger zou je moeten weten dat ondernemingen die zich niet aanpassen aan de omstandigheden wel eens bekaaid zouden kunnen achterblijven. Kodak is zo'n voorbeeld dat ook niet geloofde in digitale fotografie.
Dat de distributie en de verkoop niet wil horen van de bepaling van momentums is begrijpelijk. Een fondsmanager van een gerenommeerd fonds vroeg me wat hij moest aanvangen met zijn salesteam als wij een STOP bepaalden: allemaal technisch werkloos ? Neen, blijven pushen, het verlies is toch maar voor de klant.
Hoeveel van die verkopers zijn momenteel nog hard aan 't werk om hun jaarcijfer binnen te halen en wij suggereren een STOP op dit moment. Niks van aantrekken want het objectief behalen is veel belangrijker dan het rendement van de klant. Ze hebben wel de mond vol van ethiek...
Momentum? Momentum gaat ervan uit dat wat gestegen is nog verder gaat stijgen. De GOGI zegt het omgekeerde: dat wat hard gestegen is minder gaat stijgen of zelfs dalen.
Voor de rest heb ik mij gewoon gebaseerd op de uitleg van GOGI op jullie site:
"Collega Al Fonds berekent het cijfermateriaal om mijn theorie in praktijk om te zetten. Hiermee kunnen we fondsen identificeren die boven hun toeren draaien.
Stap 1: We bepalen het gemiddelde rendement van het fonds via de screening methode. We gebruiken hiervoor het mediaanrendement op 1 jaar berekend op basis van de prestaties van de voorbije 5 jaar (MED1L120)
Stap 2: We zetten dit gemiddelde rendement af tegen het huidige rendement op jaarbasis.(Latest Y1)
Stap 3a: Indien het huidige rendement op 1 jaar hoger ligt dan het langetermijnrendement, dan zetten we het gespreid instappen voor dat fonds stop (GOGI signaal STOP).
Stap 3b: Indien dat rendement terug onder het lange termijn rendement zakt, starten we het gespreid instappen terug op (GOGI signaal SPREAD)."
Voor de rest heb ik mij gewoon gebaseerd op de uitleg van GOGI op jullie site:
"Collega Al Fonds berekent het cijfermateriaal om mijn theorie in praktijk om te zetten. Hiermee kunnen we fondsen identificeren die boven hun toeren draaien.
Stap 1: We bepalen het gemiddelde rendement van het fonds via de screening methode. We gebruiken hiervoor het mediaanrendement op 1 jaar berekend op basis van de prestaties van de voorbije 5 jaar (MED1L120)
Stap 2: We zetten dit gemiddelde rendement af tegen het huidige rendement op jaarbasis.(Latest Y1)
Stap 3a: Indien het huidige rendement op 1 jaar hoger ligt dan het langetermijnrendement, dan zetten we het gespreid instappen voor dat fonds stop (GOGI signaal STOP).
Stap 3b: Indien dat rendement terug onder het lange termijn rendement zakt, starten we het gespreid instappen terug op (GOGI signaal SPREAD)."
@Henkie1984: zet niet zo'n ondoordachte opmerkingen online.
Iemand die in febr (STOP) instapte aan €60,16 stond gans het jaar in negatief en had op 1/12 nog altijd een verlies van 1,58%.
Iemand die op 15/03 (SPREAD zowel de GOGIscore als de GOGI Invers) kocht aan €41,01 had op 1/12 zowat 44,62% meerwaarde.
Leg dat verlies of dat risico dan eens uit.
Iemand die in febr (STOP) instapte aan €60,16 stond gans het jaar in negatief en had op 1/12 nog altijd een verlies van 1,58%.
Iemand die op 15/03 (SPREAD zowel de GOGIscore als de GOGI Invers) kocht aan €41,01 had op 1/12 zowat 44,62% meerwaarde.
@Ignition: zie je wel dat jouw eerste uitleg en onze uitleg verschillend zijn.
Jij spreekt over jaren na mekaar: "een slecht jaar gevolgd door een goed jaar"...
Wij zetten het laatste jaarrendement af tegen het langetermijn jaargemiddelde. Da's totaal iets anders.
Daarom dat ik al lang blijf herhalen: lees eerst nauwkeurig en tracht te begrijpen. Geef pas commentaar als iets niet correct is.
Jij spreekt over jaren na mekaar: "een slecht jaar gevolgd door een goed jaar"...
Wij zetten het laatste jaarrendement af tegen het langetermijn jaargemiddelde. Da's totaal iets anders.
Daarom dat ik al lang blijf herhalen: lees eerst nauwkeurig en tracht te begrijpen. Geef pas commentaar als iets niet correct is.
Ik blijf bij mijn standpunt. Jullie gaan ervan uit dat er een grote kans is dat een fonds gaat dalen als het laatste jaarrendement bovengemiddeld is. Ik ben het daar niet mee eens.
Mooi opgemerkt:
Uitleg: VWCE volgt een FTSE index, IUSN volgt een MSCI index. Verschillende indexfamilies leggen de grenzen op andere punten en dus kan het zijn dat er overlap of een gap is tussen de fondsen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Elke studie die ik kan vinden toont aan dat 99.99% van de investeerders de markt niet kan timen. Mijn excuses dat ik er vanuit ga dat uw methode hier geen verandering in gaat brengen of dat u niet de 0.01% bent (dit is niet meer of minder dan het timen van de markt). Het feit dat u een standpunt maakt door twee data te pakken en hier mee probeert aan te tonen dat uw strategie werkt zorgt er nou niet echt voor dat ik er meer vertrouwen in heb.AlFonds schreef: ↑14 december 2020, 14:59 @Henkie1984: zet niet zo'n ondoordachte opmerkingen online.
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Mag ik u er even aan herinneren dat u - ondanks uw GOGI-score - het hele jaar 2020 op uw website hebt verdedigd dat het (nog) geen moment was om bij (aan) te kopen. Op 15/03/2020 schreef u dat er nog veel meer onheil voor de deur stond en dat men rustig moest wachten en in cash blijven zitten. Ik vind op uw website uw quotes van net na 15/03 niet meer terug, maar bij wijze van illustratie hieronder een uitspraak die u deed op 04/05/2020 (een datum die achteraf gezien nog steeds een uitstekend aankoopmoment was):AlFonds schreef: ↑14 december 2020, 14:59 @Henkie1984: zet niet zo'n ondoordachte opmerkingen online.
"De bankier gaat je zeggen dat het niet nodig is om te wachten: zijn kassa moet blijven rinkelen en de meeste beleggers zijn heel erg ongeduldig om rijk te worden. Dat matcht perfect samen. Vanmorgen belde er nog ene mijn vrouw op om over beleggingen te praten…
Als je een beleggingshorizon hebt van jaren: waarom zou je dan niet even wachten op een gunstig moment ? Als je weet dat de Coronacrash de notering van een heel pak fondsen en trackers terug naar het niveau van 2014 plaatst, dan begrijp je toch dat haast en spoed zelden goed is.
Bekijk ook eens een aantal GOGIgrafieken met aandacht: dan zal je zien dat het geen 10 jaar duurt vooraleer GOGI voor de Inverse notering een SPREAD geeft: begin 2019 was er een duidelijk signaal. Ook in 2015 was zo’n moment.
Ik heb een aantal aankopen gedaan begin 2019. Tijdens het jaar zelf geen enkele meer. Ik ga niet zeggen dat ik op 1 maart 2020 op sommige lijnen geen negatief cijfer aantrof. Sommige fondsen heb ik dan bijgekocht. Vandaag staan alle lijnen weer positief en wacht ik rustig op de volgende SPREAD."
@hENKIE1984: je gaat nog steeds heel wat mensen vinden die met stellige zekerheid verkondigen dat de aarde plat is.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Daarom baseren we ons niet op een facebook poll
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
@Zeepbel: pluk hier daar niet wat quotes uit hun verband want dan krijg je zo van die toestanden dat je niet naar de kapper moogt, maar wel naar een prostitué.
Van heel wat mixfondsen is het rendement zodanig pover geworden dat ik er zelfs met een juiste GOGIscore niet meer wil instappen. Zelfs de IWDA zit al een hele tijd in een een dalende trend.
Maar uiteindelijk verplicht ik je tot niets: doe maar verder als je tevreden bent. Met iets bij te leren of te verfijnen zou je misschien teveel rendement kunnen halen. Of misschien moeten toegeven dat we toch op het juiste spoor zaten. Dat zou pas erg zijn.
Van heel wat mixfondsen is het rendement zodanig pover geworden dat ik er zelfs met een juiste GOGIscore niet meer wil instappen. Zelfs de IWDA zit al een hele tijd in een een dalende trend.
Maar uiteindelijk verplicht ik je tot niets: doe maar verder als je tevreden bent. Met iets bij te leren of te verfijnen zou je misschien teveel rendement kunnen halen. Of misschien moeten toegeven dat we toch op het juiste spoor zaten. Dat zou pas erg zijn.
Laatst gewijzigd door AlFonds op 14 december 2020, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
@ Al Fonds, mocht uw GOGI-score mij op 04-05-2020 hebben aangegeven dat ik IWDA (of eender welk ander aandelenfonds moest kopen) dan zou ik heel tevreden geweest zijn en nu een overtuigde volgeling van uw GOGI-score.AlFonds schreef: ↑14 december 2020, 16:30 @Zeepbel: pluk hier daar niet wat quotes uit hun verband want dan krijg je zo van die toestanden dat je niet naar de kapper moogt, maar wel naar een prostitué.
Van heel wat mixfondsen is het rendement zodanig pover geworden dat ik er zelfs met een juiste GOGIscore niet meer wil instappen.
Ik wil hiermee enkel maar aangeven dat dit Henkie1984 (en vele anderen) hun stelling bewijst dat "verloren rendement ook een risico is".
Lijkt mij een verstandig advies om toen niet aan te kopen in maart -april.Niemand kon toen maar denken dat het een flash-crash ging worden. NIEMAND!! Achteraf,ja! Geldcreatie,schuldenexplosie,staatssteun en bla,bla ,bla
Spijtig genoeg is er nooit een goed moment om in de financiële markten in te stappen... Niet als de beurzen 30% gezakt zijn (want dan zullen ze waarschijnlijk nog veel verder wegzakken) en ook niet nadat de beurzen 10, 20 of 30% gestegen zijn (want dan is een crash waarschijnlijk nakende...). Inderdaad, niemand kent op geen enkel moment het antwoord op de vraag wat de toekomst brengt. Juist daarom is het beter om de beurzen niet te proberen timen...