nieuwe federale regering
Re: nieuwe federale regering
Wat houd je tegen om dit te weten te komen? Too lazy or too stupid?Sebastiaan1985 schreef: ↑15 december 2020, 18:55 Weverke mijn vriend. Ik zou eens willen weten hoeveel keer het spaarboekje van de Vlamingen de Vlaamse schuld kan afbetalen...
En dat vergelijken met het spaarboekje van de Waal versus de Waalse schuld![]()
Re: nieuwe federale regering
En uiteindelijk betaalt de Vlaamse belastingbetaler het gelag...en lacht men met de domme Vlaming die alles blijft slikken
Re: nieuwe federale regering
Schuld stijgt naar 10,3% van het bbpWeverke schreef: ↑15 december 2020, 18:32In vergelijking met Wallonie is de Vlaamse schuldgraad compleet aan het ontsporen.
In 2019 bedroeg de schuld nog 24 miljard euro, of 5,10 procent van het BBP. De Vlaamse schuldratio, de schuld afgezet tegen de inkomsten van de overheid, stijgt naar 103,3 procent in 2025.
De schuldgraad wordt dus vermenigvuldigd - houd u vast - met 19 !!!
In 6 jaar tijd![]()
Uit de meerjarenraming van minister Diependaele blijkt dat de Vlaamse schuld zou oplopen tot 55,2 miljard euro. “In 2019 bedroeg onze schuld 24 miljard euro. De huidige crisis doet onze schuld meer dan verdubbelen. Een goede graadmeter voor de schuld is het bruto binnenlands product (bbp), zeg maar alle inkomsten die België produceert. Als we onze schuld afzetten tegen dat bbp dan bedroeg onze schuld in 2019 5,10 procent van het bbp. In 2025 zou dat 10,26 procent zijn. De Vlaamse schuldratio – met enkel de inkomsten van de Vlaamse Overheid – stijgt van 43,9 procent in 2019 naar 103,3 procent in 2025. Met andere woorden: onze schuld zal hoger zijn dan al onze Vlaamse inkomsten”, licht minister Diependaele de tabel toe.
In miljard euro REA 2019 BO 2020 1BA 2020 2BA 2020 BO 2021 MJR 2022 MJR 2023 MJR 2024 MJR 2025
Netto schuldovername 1,8 5,4 7,9 4,9 5,5 5,2 3,7 3,6
Geraamde schuld (cumul) 24,1 27,0 29,5 32,0 37,0 42,6 47,8 51,5 55,2
bbp 473,0 476,5 486,8 428,4 469,0 491,8 507,0 522,7 538,2
in %bbp 5,10% 5,66% 6,07% 7,48% 7,90% 8,66% 9,44% 9,86% 10,26%
Schuldratio 43,9% 50,7% 57,4% 65,5% 72,5% 83,4% 92,5% 98,2% 103,3%
Waar jij die maal 19 haalt ? Schuldratio in 2019 was 43,9 % en vooruitzicht wordt dat in 2025 103,3 % is dus niet maal 19 maar maal 2,35
En in % bbp van 5,10 in 2020 naar 10,26 in 2025 of dus maal 2
Re: nieuwe federale regering
Ik denk dat Weverke 'ontmaskerd' is;
hij werkt op de studiedienst van écolo/groen aan zijn mathematisch gebroddel te zien.
Zoals Bp8755 reeds correct heeft opgemerkt, haalt Weverke 2 statistische gegevens dooreen:
Door Corona stijgt de Vlaamse schuldgraad van 5.1% naar 10.2% van het Belgisch Nationaal Product.
Als u dat wil afzetten tegen enkel de inkomsten van de Vlaamse overheid, worden de cijfers 43.3% en 103.3%.
Wat Weverke doet is de 5.1% BNP van 2019 afmeten tegen de 103.3% VL.B/G van 2024, maar dat is dus op een volledig andere basis... Het werkelijke cijfer bij gebruik van gelijke basis is dus een toename van de Vlaamse schuldgraad van grosso modo maal 2, niet maal 19, zoals Weverke foutief beweerde. Er is in de regering De Croo nog een vacature open voor een minister van Begroting; met zijn competentie op het vlak van cijferwerk komt hij zeker in aanmerking!
Ter info nog even de cijfers uit het zuiden van ons land:
Voor 2024 verwacht het Rekenhof dat Wallonië aan 27,7 miljard euro schulden zit, of net geen 189% van de jaarlijkse inkomsten van de deelstaat. Daarmee gaat tussen 2014 en 2024 de schuld dus maal vier in Wallonië.
Bemerk dat anders dan aan Nederlandstalige zijde, bij onze Franstalige landgenoten gewest en gemeenschap NIET gefuseerd zijn, dus er is naast een gewestelijke begroting ook nog een aparte begroting van de Franstalige gemeenschap bestaat, maar helaas is die zo ontspoord dat daar zelfs geen deftige audit over kan gebeuren! De Franstalige gemeenschap verkeerd in feite in virtueel faillissement, omdat ze dixit haar socialistische minister van Begroting nooit een budget in evenwicht zal hebben wegens te weinig inkomsten in verhouding tot de noden! Haar schuld zal in 2024 ongeveer 13 miljard bedragen, bovenop de 28 miljard voor het Waalse gewest...
https://sceptr.net/2020/10/franse-gemee ... ht-hebben/
hij werkt op de studiedienst van écolo/groen aan zijn mathematisch gebroddel te zien.

Zoals Bp8755 reeds correct heeft opgemerkt, haalt Weverke 2 statistische gegevens dooreen:
Door Corona stijgt de Vlaamse schuldgraad van 5.1% naar 10.2% van het Belgisch Nationaal Product.
Als u dat wil afzetten tegen enkel de inkomsten van de Vlaamse overheid, worden de cijfers 43.3% en 103.3%.
Wat Weverke doet is de 5.1% BNP van 2019 afmeten tegen de 103.3% VL.B/G van 2024, maar dat is dus op een volledig andere basis... Het werkelijke cijfer bij gebruik van gelijke basis is dus een toename van de Vlaamse schuldgraad van grosso modo maal 2, niet maal 19, zoals Weverke foutief beweerde. Er is in de regering De Croo nog een vacature open voor een minister van Begroting; met zijn competentie op het vlak van cijferwerk komt hij zeker in aanmerking!

Ter info nog even de cijfers uit het zuiden van ons land:
Voor 2024 verwacht het Rekenhof dat Wallonië aan 27,7 miljard euro schulden zit, of net geen 189% van de jaarlijkse inkomsten van de deelstaat. Daarmee gaat tussen 2014 en 2024 de schuld dus maal vier in Wallonië.
Bemerk dat anders dan aan Nederlandstalige zijde, bij onze Franstalige landgenoten gewest en gemeenschap NIET gefuseerd zijn, dus er is naast een gewestelijke begroting ook nog een aparte begroting van de Franstalige gemeenschap bestaat, maar helaas is die zo ontspoord dat daar zelfs geen deftige audit over kan gebeuren! De Franstalige gemeenschap verkeerd in feite in virtueel faillissement, omdat ze dixit haar socialistische minister van Begroting nooit een budget in evenwicht zal hebben wegens te weinig inkomsten in verhouding tot de noden! Haar schuld zal in 2024 ongeveer 13 miljard bedragen, bovenop de 28 miljard voor het Waalse gewest...
https://sceptr.net/2020/10/franse-gemee ... ht-hebben/
Re: nieuwe federale regering
Clash in de Kamer tussen Theo Francken en Defensieminister Ludivine Dedonder.
Theo is behalve een racist en fascist nu ook nog eens een sexist.

Theo is behalve een racist en fascist nu ook nog eens een sexist.


Laatst gewijzigd door kazavubu op 16 december 2020, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: nieuwe federale regering
Misschien in Holland gaan wonen.inquirer schreef: ↑15 december 2020, 20:59 Ik denk dat Weverke 'ontmaskerd' is;
hij werkt op de studiedienst van écolo/groen aan zijn mathematisch gebroddel te zien.
Zoals Bp8755 reeds correct heeft opgemerkt, haalt Weverke 2 statistische gegevens dooreen:
Door Corona stijgt de Vlaamse schuldgraad van 5.1% naar 10.2% van het Belgisch Nationaal Product.
Als u dat wil afzetten tegen enkel de inkomsten van de Vlaamse overheid, worden de cijfers 43.3% en 103.3%.
Wat Weverke doet is de 5.1% BNP van 2019 afmeten tegen de 103.3% VL.B/G van 2024, maar dat is dus op een volledig andere basis... Het werkelijke cijfer bij gebruik van gelijke basis is dus een toename van de Vlaamse schuldgraad van grosso modo maal 2, niet maal 19, zoals Weverke foutief beweerde. Er is in de regering De Croo nog een vacature open voor een minister van Begroting; met zijn competentie op het vlak van cijferwerk komt hij zeker in aanmerking!
Ter info nog even de cijfers uit het zuiden van ons land:
Voor 2024 verwacht het Rekenhof dat Wallonië aan 27,7 miljard euro schulden zit, of net geen 189% van de jaarlijkse inkomsten van de deelstaat. Daarmee gaat tussen 2014 en 2024 de schuld dus maal vier in Wallonië.
Bemerk dat anders dan aan Nederlandstalige zijde, bij onze Franstalige landgenoten gewest en gemeenschap NIET gefuseerd zijn, dus er is naast een gewestelijke begroting ook nog een aparte begroting van de Franstalige gemeenschap bestaat, maar helaas is die zo ontspoord dat daar zelfs geen deftige audit over kan gebeuren! De Franstalige gemeenschap verkeerd in feite in virtueel faillissement, omdat ze dixit haar socialistische minister van Begroting nooit een budget in evenwicht zal hebben wegens te weinig inkomsten in verhouding tot de noden! Haar schuld zal in 2024 ongeveer 13 miljard bedragen, bovenop de 28 miljard voor het Waalse gewest...
https://sceptr.net/2020/10/franse-gemee ... ht-hebben/
Daar zijn er andere problemen waar ge als rechtse zeker uw gading gaat vinden.
Vraag me af wat de gewone burger boven of onder de taalgrens er kan aan doen. ( vl bl stemmen , nva ?)
En wat we zelf doen , doen we beter.
Bovenstaand is een mooi sprookje.
Een tijdje terug als het smeult moet men wachten tot er effectief een brand is.
Mooi beleid , 2 dagen nadien met de staart tussen de benen zijn kar draaien.
Van zo iemand moet ik geloven dat zen partij alles gaat oplossen.
Zou die beseffen wat een prietpraat hij op zondag vertelde.
Estate Guru believer.
Re: nieuwe federale regering
als men niet ziet welk financieel wanbeleid men al jaren voert in wallonie is het bij voorbaat een zinloze discussie.
Geen wonder dat onze politici ook beginnen te denken dat verspilling de norm is in dit land. Als wij onze begroting op orde zouden hebben kwamen ze dat ook nog halen hier.
Geen wonder dat onze politici ook beginnen te denken dat verspilling de norm is in dit land. Als wij onze begroting op orde zouden hebben kwamen ze dat ook nog halen hier.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Berichten: 1241
- Lid geworden op: 05 jan 2014
- Contacteer:
Re: nieuwe federale regering
In Elio Di Rupostan - bij ons gekend als Bergen- is het treinstation een prima voorbeeld. Het moest af zijn in 2015 toen Bergen culturele hoofdstad van Europa was voor een duizelingwekkende anderhalf miljard BEF ( € 37.000.000), maar zelfs dat volstond niet voor onze Bergense ijdeltuit. Men schat dat het gaat opgeleverd worden in 2023 (!) voor een nog duizelingwekkender 13 miljard BEF (€ 324.000.000).
Le boche flamand paiera.
Uit onverdachte bron:
Derrière la gare de Mons, l'ombre d'Elio Di Rupo

A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Re: nieuwe federale regering
Als mijn grootmoeder wil benadrukken hoeveel iets wel kost, dan zegt ze dit ook altijd in BEF. Het bedrag is dan 40 keer zo groot, en klinkt het veel straffer.CarpeNoctem schreef: ↑16 december 2020, 19:40In Elio Di Rupostan - bij ons gekend als Bergen- is het treinstation een prima voorbeeld. Het moest af zijn in 2015 toen Bergen culturele hoofdstad van Europa was voor een duizelingwekkende anderhalf miljard BEF ( € 37.000.000), maar zelfs dat volstond niet voor onze Bergense ijdeltuit. Men schat dat het gaat opgeleverd worden in 2023 (!) voor een nog duizelingwekkender 13 miljard BEF (€ 324.000.000).
Le boche flamand paiera.
Ik zal mij beperken tot bedragen in €.
De kostprijs van de renovatie van het station Gent-Sint-Pieters ligt met bijna 80 miljoen euro nu al meer dan 36,2 procent hoger dan de in 2010 vooropgestelde 58,14 miljoen euro. Dat blijkt uit een rapport van het Rekenhof over de werkzaamheden, die nog zeker lopen tot 2027.
Al die zich superieur voelende Vlamingen richten hun paardebril-blikken altijd over de grens, en hebben geen flauw benul van wat zich onder hun eigen neus afspeelt.
Re: nieuwe federale regering
Tegen 2026 krijgt Kortrijk een nieuwe stationsbuurt. De eerste spadesteek van de werken met een prijskaartje van 103 miljoen euro is in 2016 gepland. De Kortrijkzanen mogen op 29 juni hun mening geven.
Re: nieuwe federale regering
De vernieuwing van Antwerpen Centraal begon in 1998 en heeft 404 miljoen euro gekost. Met de verbetering van de spoorinfrastructuur kwam de totale investering uit op 775 miljoen euro.
Re: nieuwe federale regering
Weverke, NMBS valt onder de federale overheid, en waar de verantwoordelijkheid voor wat Gent st Pieters betreft:
Het Rekenhof zegt dat de meerprijs en de vertraging bij de eerste fase van de renovatie (sporen 8 tot 12) vooral het gevolg zijn van een herfasering van de werkzaamheden. Die was nodig om de veiligheid van de reizigers en de stiptheid van de treinen te garanderen. Maar het gevolg was wel een vertraging die tot 15 maanden is opgelopen en het budget van de eerste fase deed ontsporen. "De overheidsopdracht ervoor was in 2010 gegund aan een prijs die 20 procent lager lag dan de raming, maar de totale kostprijs van deze eerste fase lag begin 2020 36,2 procent hoger dan het gegunde bedrag", aldus het rapport van het Rekenhof.
Het station krijgt zonnepanelen op het dak.
OOST-VLAANDEREN
Zo zal Gent-Sint-Pieters er uiteindelijk uitzien: grootste fietsenstalling van Europa en dak vol zonnepanelen
vr 24 jan 12:05
Gents gemeenteraadslid Veli Yüksel (Open VLD), die in de Kamercommissie op het rapport heeft aangedrongen, vindt dat het project niet goed is opgevolgd door voormalig minister van Mobiliteit Francois Bellot (MR) en roept op tot een betere opvolging door diens opvolger Georges Gilkinet (Ecolo). "We hebben altijd gezegd dat dit project door de bouwheer onvoldoende adequaat werd voorbereid en opgevolgd", zegt Yüksel. "Het Rekenhof zegt heel duidelijk dat de NMBS de zaken grondiger had kunnen aanpakken en de ramingen en offertes beter tegen het licht heeft moeten houden."
"Een realistische planning was geen prioriteit bij de studies die voorafgingen aan de opstart van het masterplan", klinkt het. Zo werd voldoende tijd uitgetrokken voor de werkzaamheden, "maar niet voor de administratieve procedures die zichzelf voortdurend vastreden in niet realistische of onbetaalbare plannen".
Tweede fase
Bovendien verloopt de plaatsing van de overheidsopdracht voor de tweede fase (sporen 1 tot 7) "zeer moeilijk", aldus het Rekenhof. Een eerste overheidsopdracht werd begin 2017 stopgezet vanwege te hoge offerteprijzen, net zoals een tweede begin 2020, ondanks een belangrijke inperking van de opdracht. Midden september 2020 zou een derde procedure bekendgemaakt worden op basis van een vereenvoudigd ontwerp. Dit betekent een vertraging van ruim vier jaar voor het plaatsen van de opdracht voor deze tweede fase.
De NMBS schuift eind 2027 naar voor als streefdatum voor de werkzaamheden aan het station. "We zijn nu eind 2020 en er is geen concrete vooruitgang in de werken", zegt Yüksel nog. "Meer nog, de tweede fase is nog altijd niet vergund. Ik ben benieuwd of de werken werkelijk eind 2027 klaar zullen zijn." De NMBS geeft mee dat met de aanvang van de tweede fase na de zomer van 2021 is gepland.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/11/16 ... en-euro-b/
En wat Mons betreft : https://www.rtbf.be/info/article/detail ... d=10653714
Het Rekenhof zegt dat de meerprijs en de vertraging bij de eerste fase van de renovatie (sporen 8 tot 12) vooral het gevolg zijn van een herfasering van de werkzaamheden. Die was nodig om de veiligheid van de reizigers en de stiptheid van de treinen te garanderen. Maar het gevolg was wel een vertraging die tot 15 maanden is opgelopen en het budget van de eerste fase deed ontsporen. "De overheidsopdracht ervoor was in 2010 gegund aan een prijs die 20 procent lager lag dan de raming, maar de totale kostprijs van deze eerste fase lag begin 2020 36,2 procent hoger dan het gegunde bedrag", aldus het rapport van het Rekenhof.
Het station krijgt zonnepanelen op het dak.
OOST-VLAANDEREN
Zo zal Gent-Sint-Pieters er uiteindelijk uitzien: grootste fietsenstalling van Europa en dak vol zonnepanelen
vr 24 jan 12:05
Gents gemeenteraadslid Veli Yüksel (Open VLD), die in de Kamercommissie op het rapport heeft aangedrongen, vindt dat het project niet goed is opgevolgd door voormalig minister van Mobiliteit Francois Bellot (MR) en roept op tot een betere opvolging door diens opvolger Georges Gilkinet (Ecolo). "We hebben altijd gezegd dat dit project door de bouwheer onvoldoende adequaat werd voorbereid en opgevolgd", zegt Yüksel. "Het Rekenhof zegt heel duidelijk dat de NMBS de zaken grondiger had kunnen aanpakken en de ramingen en offertes beter tegen het licht heeft moeten houden."
"Een realistische planning was geen prioriteit bij de studies die voorafgingen aan de opstart van het masterplan", klinkt het. Zo werd voldoende tijd uitgetrokken voor de werkzaamheden, "maar niet voor de administratieve procedures die zichzelf voortdurend vastreden in niet realistische of onbetaalbare plannen".
Tweede fase
Bovendien verloopt de plaatsing van de overheidsopdracht voor de tweede fase (sporen 1 tot 7) "zeer moeilijk", aldus het Rekenhof. Een eerste overheidsopdracht werd begin 2017 stopgezet vanwege te hoge offerteprijzen, net zoals een tweede begin 2020, ondanks een belangrijke inperking van de opdracht. Midden september 2020 zou een derde procedure bekendgemaakt worden op basis van een vereenvoudigd ontwerp. Dit betekent een vertraging van ruim vier jaar voor het plaatsen van de opdracht voor deze tweede fase.
De NMBS schuift eind 2027 naar voor als streefdatum voor de werkzaamheden aan het station. "We zijn nu eind 2020 en er is geen concrete vooruitgang in de werken", zegt Yüksel nog. "Meer nog, de tweede fase is nog altijd niet vergund. Ik ben benieuwd of de werken werkelijk eind 2027 klaar zullen zijn." De NMBS geeft mee dat met de aanvang van de tweede fase na de zomer van 2021 is gepland.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/11/16 ... en-euro-b/
En wat Mons betreft : https://www.rtbf.be/info/article/detail ... d=10653714
-
- VIP member
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: 13 nov 2008
- Contacteer:
Re: nieuwe federale regering
Gent en Antwerpen hebben dan ook 3 en 6 keer meer inwoners dan Bergen..... Welk stadje van nog geen 100k inwoners heeft een bouwwerk van meer dan 300 miljoen euro 

Re: nieuwe federale regering
Het grappige is dat ik nu al de reactie van sommige leden van het forum kan voorspellen: er was wel een Vlaming minister van defensie, maar het was een beslissing van de hele regering.
Dit in schril contrast wanneer een Waal minister van iets is. Dan is het de schuld van de Waal.
Alles is altijd en overal de schuld van de Waal. 485 miljard staatsschuld: allemaal de schuld van de Waal.
Blijkbaar moeten we deze conclusie trekken: de Vlaming is een oen, een kluns, zit er altijd bij voor spek en bonen, en laat zich altijd en overal rollen.
En nu waarover het gaat: complete geldverspilling.
===============
Dossier Opvolger F-16
Regering hakt de knoop door: Amerikaanse F-35 wordt nieuwe gevechtsvliegtuig
De prijs voor de aankoop van 34 gevechtstoestellen ligt op 3,8 miljard euro. Daar komt nog eens 200 miljoen euro bovenop omdat de wisselkoersen nog kunnen evolueren. In totaal gaat het dus om een bedrag van 4 miljard euro, dat gespreid over 12 jaar wordt betaald. Minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA) zegt dat dat wel een half miljard minder is dan eerst was voorzien.
De naakte kostprijs voor één vliegtuig zou tussen de 75 en 85 miljoen dollar liggen. Maar de prijs van de naakte aankoop van een vliegtuig is niet zo belangrijk. Het bedrag dat telt, is de lifecycle cost. Dat zijn de kosten om het toestel aan te kopen én het meer dan twintig jaar te gebruiken en up-to-date te houden. Onze regering rekent op 15 miljard euro.
Dit in schril contrast wanneer een Waal minister van iets is. Dan is het de schuld van de Waal.
Alles is altijd en overal de schuld van de Waal. 485 miljard staatsschuld: allemaal de schuld van de Waal.
Blijkbaar moeten we deze conclusie trekken: de Vlaming is een oen, een kluns, zit er altijd bij voor spek en bonen, en laat zich altijd en overal rollen.
En nu waarover het gaat: complete geldverspilling.
===============
Dossier Opvolger F-16
Regering hakt de knoop door: Amerikaanse F-35 wordt nieuwe gevechtsvliegtuig
De prijs voor de aankoop van 34 gevechtstoestellen ligt op 3,8 miljard euro. Daar komt nog eens 200 miljoen euro bovenop omdat de wisselkoersen nog kunnen evolueren. In totaal gaat het dus om een bedrag van 4 miljard euro, dat gespreid over 12 jaar wordt betaald. Minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA) zegt dat dat wel een half miljard minder is dan eerst was voorzien.
De naakte kostprijs voor één vliegtuig zou tussen de 75 en 85 miljoen dollar liggen. Maar de prijs van de naakte aankoop van een vliegtuig is niet zo belangrijk. Het bedrag dat telt, is de lifecycle cost. Dat zijn de kosten om het toestel aan te kopen én het meer dan twintig jaar te gebruiken en up-to-date te houden. Onze regering rekent op 15 miljard euro.
Re: nieuwe federale regering
Speciaal voor CarpeNoctem die in BEF rekent omdat de getallen dan 40 keer groter zijn, en het dan straffer klinkt (mijn grootmoeder doet dat ook): dat is 600 miljard BEF.Weverke schreef: ↑17 december 2020, 06:57 Regering hakt de knoop door: Amerikaanse F-35 wordt nieuwe gevechtsvliegtuig
Het bedrag dat telt, is de lifecycle cost. Dat zijn de kosten om het toestel aan te kopen én het meer dan twintig jaar te gebruiken en up-to-date te houden. Onze regering rekent op 15 miljard euro.