Corona-virus.
Re: Corona-virus.
Er gaat straks eentje reageren dat je als Belg niets mag zeggen over slechte resultaten van een ander land.
Het is enkel toegelaten om de slechte resultaten van je eigen land slechter voor te stellen.
Als je het daar niet mee eens bent krijg je een paar rakkers van rechts die je komen vertellen dat je beter niet meer zou posten.
Het is enkel toegelaten om de slechte resultaten van je eigen land slechter voor te stellen.
Als je het daar niet mee eens bent krijg je een paar rakkers van rechts die je komen vertellen dat je beter niet meer zou posten.
In Belgie blijft het aantal besmettingen exponentieel omhooggaan.
Het doel was (en is, maar het klinkt nu belachelijk) te dalen tot 800 per dag.
Helaas. De Belgen hebben anders beslist. Toen de cijfers daalden tot ongeveer 2200, zeiden de Belgen: niet met ons.
Onze eerste plaats qua coronadoden komt in gevaar (en is ondertussen realiteit: San Marino heeft onze eerste plaats ingenomen).
Dus moeten de besmettingen omhoog. De ziekenhuizen daarna ook met enige vertraging.
En daarna de doden, met meer vertraging.
En zo kunnen de Belgen de eerste plaats qua coronadoden weer innemen. Het is hun eerste plaats.
In de week van 8 tot 14 december raakten gemiddeld 2.445 mensen besmet, dat is 12 procent meer dan de week daarvoor. Toen waren dat er nog 2.187. Ter vergelijking: gisteren groeiden de besmettingen nog aan met 9 procent, eergisteren stegen ze met 8 procent.
Het doel was (en is, maar het klinkt nu belachelijk) te dalen tot 800 per dag.
Helaas. De Belgen hebben anders beslist. Toen de cijfers daalden tot ongeveer 2200, zeiden de Belgen: niet met ons.
Onze eerste plaats qua coronadoden komt in gevaar (en is ondertussen realiteit: San Marino heeft onze eerste plaats ingenomen).
Dus moeten de besmettingen omhoog. De ziekenhuizen daarna ook met enige vertraging.
En daarna de doden, met meer vertraging.
En zo kunnen de Belgen de eerste plaats qua coronadoden weer innemen. Het is hun eerste plaats.
In de week van 8 tot 14 december raakten gemiddeld 2.445 mensen besmet, dat is 12 procent meer dan de week daarvoor. Toen waren dat er nog 2.187. Ter vergelijking: gisteren groeiden de besmettingen nog aan met 9 procent, eergisteren stegen ze met 8 procent.
Het blijft raar om te horen dat onze pers het nieuws geeft dat de besmettingen stijgen maar de overlijdens en hospitalisaties niet... alles in orde !!! De tussentijd tussen de drie nog altijd kompleet negerend alhoewel dat systeem voor een simpele ziel als deze al van voor de zomer duidelijk is.
Laatst gewijzigd door haelewyn op 18 december 2020, 07:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zie er sommigen toch wel in slagen. En nog vaak ook !
Jij was toch ook wakker toen ?
Jij was toch ook wakker toen ?
Het verloopt in fasen.
Geen paniek. Tegen half januari staan de ziekenhuis-cijfers, de ICU cijfers en de doden zelfs hoger dan bij de tweede piek.
Hoe luidt het motto van de Olympische Spelen weer: citius, altius, fortius? Sneller, hoger, sterker.
De Belgen zien hierin een oproep: nog sneller het corona record breken, de corona pieken nog hoger maken, de kracht van corona nog sterker maken.
Dat de gezondheidszorg, de economie, het onderwijs, de overheidsschuld onder druk staan? Daarmee moet je de Belgen niet lastigvallen. Dat is toch allemaal heel ver van hun bed hoor.
Ik had hetzelfde vermoeden, al wijken de standpunten soms een beetje af.CarpeNoctem schreef: ↑17 december 2020, 20:50Het is niet altijd zo duidelijk zoals in Weverke/Calco/NTO's geval.
Ik vermoedde deze week dat David_DeWa de reïncarnatie was van Cronos/JefdeWit maar David ontkent. Ik geef hem het voordeel van de twijfel. Voorlopig toch
Is het niet juist door al die maatregelen voor/tegen corona dat de economie, onderwijs en overheidsschuld onder druk staan?
In mijn ogen worden nu al die maatregelen genomen zonder rekening te houden met de toekomst en is het nu vooral korte termijnvisie. Alle hoop op een vaccin. Waarvan men achter een jaar moet gaan toegeven dat het toch niet de oplossing is. Ondertussen de geldkraan open waar we nog generaties plezier van gaan hebben.
Soms is korte pijn beter.
Ik ben er alsmaar meer van overtuigd dat de gemiddelde Belg niet veel meer kan doen dan de regeltjes opvolgen en 99 % van de mensen doet dit ook. Er zijn echter veel plaatsen en gelegenheden waar ze niet anders kunnen dan een zekere onveiligheid opzoeken : openbaar vervoer, school, werkplaats, noodzakelijke verplaatsingen naar winkels, enzovoorts ... De mensen doen echt hun best en ik denk niet dat je nog meer kan gaan vragen van mensen tenzij totale isolatie voor een maand van iedereen.
Ik persoonlijk blijf op dezelfde nagel kloppen (en dat al sinds het begin van de epidemie trouwens) : de dagelijkse volksverhuizing naar scholen zijn de motor (en niet de "hulp"motor zoals wetenschappers stilletjesaan beginnen toegeven, ze zijn op de goede weg echter : eerst was er geen virusverspreiding via scholen, daarna misschien sporadisch een gevalletje, nu is het een hulpmotor, binnen een paar maanden gaan ze toegeven dat het virusfabrieken zijn). Met het begrip "school" bedoel ik dus niet enkel het gebouw en de klaslokalen an sich maar alles wat betrekking heeft met de school : de verplaatsing, het terplaatse zijn, de circulatie binnen en buiten de schoolmuren, ...
Men schermt met "cijfers van de clb's" ... als men moet afgaan op de cijfers van het clb kom dan misschien binnen drie jaar eens terug.
Ik bedoelde met "de Belgen" niet "elke Belg". Eerder het "collectief" van de Belgen.
In dat collectief zit een grote meerderheid die zich aan de regels houdt.
En een minderheid (het zal eerder 15% a 20% zijn) die willens nillens zijn voeten veegt aan de regels, en alle inspanningen tenietdoet van wie zich wel aan de regels houdt.
En door die compleet idiote minderheid zitten we nu alweer aan de start van de derde golf.
Er liggen nog steeds meer dan 550 corona patienten op ICU. Dat wil zeggen dat nog steeds bijna 30% van de normale ICU capaciteit door corona patiënten ingenomen wordt.
En de besmettingen stijgen sinds een kleine week alweer exponentieel.
De derde golf zal nog desastreuzere gevolgen hebben voor de gezondheidszorg dan de tweede golf.
Maar ook dat zal de idiote corona ontkenners (een minderheid, maar wel bepalend) worst wezen.
Ik zie het als : 20 a 30 procent veegt aan de regels vierkant zijn gat.geebee schreef: ↑18 december 2020, 11:00
Ik ben er alsmaar meer van overtuigd dat de gemiddelde Belg niet veel meer kan doen dan de regeltjes opvolgen en 99 % van de mensen doet dit ook. Er zijn echter veel plaatsen en gelegenheden waar ze niet anders kunnen dan een zekere onveiligheid opzoeken : openbaar vervoer, school, werkplaats, noodzakelijke verplaatsingen naar winkels, enzovoorts ... De mensen doen echt hun best en ik denk niet dat je nog meer kan gaan vragen van mensen tenzij totale isolatie voor een maand van iedereen.
70 procent volgde de regels zo goed mogelijk op maar er is een soort laksheid, verveling of moeheid die intreedt.
Daardoor is van die groep, een 20 procentpunt ook niet meer echt goed bezig (optimistisch cijfer) en van diezelfde groep zijn ook een 30 tal procentpunt niet altijd in de mogelijkheid om het goed te doen door de opgesomde redenen.
Tel dat allemaal op ... Recipe for disaster. Nog altijd.
Het was alleen slechter toen we met zijn allen niets deden en er geen regels waren of in zicht kwamen.
Simpel gezegd maar de realiteit zeer dicht benaderd..
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Ik denk ook dat je gelijk hebt. Maar is er een alternatief? Als we de scholen sluiten meen ik dat de remedie erger is dan de kwaal.geebee schreef: ↑18 december 2020, 11:00Ik persoonlijk blijf op dezelfde nagel kloppen (en dat al sinds het begin van de epidemie trouwens) : de dagelijkse volksverhuizing naar scholen zijn de motor (en niet de "hulp"motor zoals wetenschappers stilletjesaan beginnen toegeven, ze zijn op de goede weg echter : eerst was er geen virusverspreiding via scholen, daarna misschien sporadisch een gevalletje, nu is het een hulpmotor, binnen een paar maanden gaan ze toegeven dat het virusfabrieken zijn). Met het begrip "school" bedoel ik dus niet enkel het gebouw en de klaslokalen an sich maar alles wat betrekking heeft met de school : de verplaatsing, het terplaatse zijn, de circulatie binnen en buiten de schoolmuren, ...
Men schermt met "cijfers van de clb's" ... als men moet afgaan op de cijfers van het clb kom dan misschien binnen drie jaar eens terug.
Ik heb zelf geen schoolgaande nakomelingen meer, maar meen toch dat de scholen sluiten meer kwaad doet dan goed.
Maar ik erger me net als jij aan het feit dat er dat niemand met zoveel woorden durft zeggen. Moesten ze dat toegeven zou hun geloofwaardigheid toch wel toenemen, en de bevolking zou veel welwillender staan tov bepaalde maatregelen.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Helemaal mee eens Carpe
Als ik zie hoe moeilijk mijn kinderen het hadden na die eerste lockdown ben ik ervan overtuigd dat de scholen beter openblijven.
Als ik moet kiezen tussen de toekomst van mijn kinderen of die van mijn ouders is de keuze snel gemaakt hoewel ik begrijp dat niet iedereen daar op dezelfde manier tegenover staat.
Onze groep van experten zou beter duidelijk communiceren en bij elke maatregel ook cijfermateriaal ter ondersteuning geven zodat het duidelijker wordt voor iedereen waarom bepaalde keuzes gemaakt worden alsook de risico's die daar tegenoverstaan.
Het debat is duidelijk verziekt door enerzijds mensen die een panische angst hebben tegenover een andere groep die expres de regels lijkt te willen overtreden. Dat is voor mij een rechtstreeks gevolg van de gebrekkige communicatie en dikwijls tegenstrijdige berichten van experten en politiekers.
Hopelijk brengt de Kerstvakantie wat rust
Als ik zie hoe moeilijk mijn kinderen het hadden na die eerste lockdown ben ik ervan overtuigd dat de scholen beter openblijven.
Als ik moet kiezen tussen de toekomst van mijn kinderen of die van mijn ouders is de keuze snel gemaakt hoewel ik begrijp dat niet iedereen daar op dezelfde manier tegenover staat.
Onze groep van experten zou beter duidelijk communiceren en bij elke maatregel ook cijfermateriaal ter ondersteuning geven zodat het duidelijker wordt voor iedereen waarom bepaalde keuzes gemaakt worden alsook de risico's die daar tegenoverstaan.
Het debat is duidelijk verziekt door enerzijds mensen die een panische angst hebben tegenover een andere groep die expres de regels lijkt te willen overtreden. Dat is voor mij een rechtstreeks gevolg van de gebrekkige communicatie en dikwijls tegenstrijdige berichten van experten en politiekers.
Hopelijk brengt de Kerstvakantie wat rust
Ik zou niet willen maar ook niet kunnen kiezen. Enige toegeving die ik wil doen is 'samen de stekker eruit trekken'. En stiekem denk ik dat zowel mijn ouders, mijn vrouw als mijn dochter dit de enige mogelijke 'keuze' zullen vinden.
Probleem is dat die experten niet over geschikt cijfermateriaal beschikken, daarvoor zou een zeer goed werkend contact opsporing en cluster onderzoek nodig zijn. Statistici zijn genoodzaakt de klassieke verspreidingsmodellen te gebruiken die aan de hand van het aantal contacten voorspellen wat het virus gaat doen. Dat die modellen verre van accuraat zijn voor dit virus is al een aantal keer gebleken, een eerste keer bij de versoepelingen na de eerste golf en ook nu. "De maatregelen volstaan maar ze moeten beter opgevolgd worden" is eigenlijk onzin, de mate van opvolging moet immers mee ingecalculeerd worden.