Euronext groeiaandelen - mijn portefeuille
TIP
Re: Euronext groeiaandelen - mijn portefeuille
Ja, in die zin dat dit me over de streep heeft gehaald om meer op te zoeken over passief beleggen en hier dan ook effectief mee te starten. Sinds eind 2018 investeer ik in volgend ETF's: IWDA, IUSN, EMIM en EUNA, en dit vormt sindsdien de kern van mijn portefeuille. Heb hier helemaal geen spijt van, integendeel: wou dat ik het vroeger had ontdekt.
Daarvoor hadden we een een paar fondsen via grootbank: deze werden verkocht en geïnvesteerd in bovenstaande ETF's. Verder had ik ook vooraf al enkele individuele aandelen, en deze portefeuille zet ik verder want ik vind dit leuk. Maar dit is duidelijk mijn 'satelliet', hoofdmoot zit in bovenstaande ETF's en bijkomende investeringen gaan hier ook in hoofdzaak naar toe (maandelijks).
Ik zou het trouwens straf vinden mocht topicstarter beginnen met indexbeleggen, aangezien dat net het totale tegenovergestelde is van wat hij nu doet.
Mijn vermoeden is dan ook dat hij het totaal niet leuk en vreselijk saai gaat vinden. (los van rendement)
(Rendement zal vast wel beter zijn ^^ )
Maar beleggen moet ook plezierig en leerrijk zijn, vind ik. (maar goed, dat is iedereen zijn voorkeur)
Mijn vermoeden is dan ook dat hij het totaal niet leuk en vreselijk saai gaat vinden. (los van rendement)
Maar beleggen moet ook plezierig en leerrijk zijn, vind ik. (maar goed, dat is iedereen zijn voorkeur)
Correcte stelling.Aerolla schreef: ↑17 december 2020, 13:37 Ik zou het trouwens straf vinden mocht topicstarter beginnen met indexbeleggen, aangezien dat net het totale tegenovergestelde is van wat hij nu doet.
Ik zal inderdaad niet (onmiddellijk) beginnen met indexbeleggen.
Maar zoals ik overal probeer te vermelden (en soms wordt dit vergeten/genegeerd), zit ik slechts tijdelijk met deze risicovolle portefeuille.
Mijn grootste winsten voorlopig heb ik behaald met G4S en Arcelor (niet bepaald Biotech).
https://tomblancketb.wixsite.com/euronextshares
Trouwens, voor de criticasters... Pharming & Acacia Pharma doen het heel goed deze week in mijn portefeuille.
Verder heb ik vorige week met Intrasense een heel mooie rit gemaakt en 1/3de van mijn aandelen kunnen verkopen en goedkoper terug aan kopen.
Verder heb ik vorige week met Intrasense een heel mooie rit gemaakt en 1/3de van mijn aandelen kunnen verkopen en goedkoper terug aan kopen.
Ik was één van die kritikasters. U moet mijn berichten misschien nog eens lezen. Ik schreef iedere keer erbij dat het een tijd goed kan gaan. ik quote hier één van die berichten:
MoreOrLess schreef: ↑14 december 2020, 15:27 Met al jouw risicovolle, volatiele gokaandelen kan het een tijdje goed gaan. Dat je effectief winst behaalt. Het gevaar bestaat dan dat je denkt dat je de markt kan kloppen. Neem van me aan: dat kan quasi niemand. De markt timen is quasi helemaal onmogelijk. Je wordt na winst misschien ook overmoedig en gaat nog meer risico's nemen. In elk geval: met dit soort gokaandelen blijft het onmogelijk om het steeds goed te doen. Vroeg of laat valt het allemaal tegen en dan ben je al de winst die je hebt opgebouwd in één klap kwijt, met wellicht nog veel meer extra verlies.
Zowal acacia als pharming zijn nauwelijks gestegen dit jaar...
Je gaat zooooo hard met je hoofd tegen de muur knallen :3
Weinig zekerheden op de beurs, maar dat is toch wel tamelijk zeker ^^
Maar goed, ik denk dat het je goed zal doen
Ik raad je aan om eens naar de grafieken te kijken van diverse biotech aandelen...
En zien hoe die bewegen...

Ik raad je aan om eens naar de grafieken te kijken van diverse biotech aandelen...
Het is natuurlijk gemakkelijk om negatief te zijn. U kent mijn GAK niet, u weet niet wanneer ik ben ingestapt. Maar hoe dan ook, via mijn site zal ik mijn rendement blijven vermelden (ook wanneer het minder goed gaat).Aerolla schreef: ↑17 december 2020, 23:12 Zowal acacia als pharming zijn nauwelijks gestegen dit jaar...
Het gaat niet om "negatief" zijn. Het gaat om realistisch zijn. Iedereen gunt u uw winst. Maar iedereen is ook een beginnende belegger geweest en herkent zich in uw gedrag op de beurs, de ene al wat meer dan de ander. En daardoor weten we dat u onvermijdelijk tegen de muur zal knallen. Wij als "kritikasters" willen u waarschuwen, wij hebben daar zelf niks bij te winnen. Maar zoals ik hier al ergens schreef: u gaat ons niet geloven.
En we hebben hier nog beginnende beleggers zien passeren met hun site en die zeiden ook hun negatieve rendementen te vermelden. Maar als het verlies veel te veel pijn begint te doen verdwijnen deze beginners als sneeuw voor de zon.
En we hebben hier nog beginnende beleggers zien passeren met hun site en die zeiden ook hun negatieve rendementen te vermelden. Maar als het verlies veel te veel pijn begint te doen verdwijnen deze beginners als sneeuw voor de zon.
Misschien kan je zelf een paar vergelijkingen opbouwen.
bvb:
1- mijn rendement
2- het rendement van een breed gespreid fonds zoals IWDA met aankopen op dezelfde dagen als mijn aankopen
en dan eventueel ook:
3- het rendement van een breed gespreid fonds zoals IWDA met aankopen op het moment dat de cash beschikbaar was
4- mijn rendement, inbegrepen de gash die aan de zijlijn staat
(Je kan makkelijk een excel met de dagelijks prijs van IWDA downloaden van de iShares website (google ishares.ne IWDA)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Op mijn website staat mijn rendement (wordt ieder weekend vernieuwd).
(link kan ik niet plaatsen, maar werd in deze discussie door anderen wel gedeeld)
Ik zie niet direct het rendement op je site.
Wat ik wel zie is een grafiek: een grafiek geeft niet het rendement.
Ook zie in dat je vergelijkt met de BEL20. Waarom de BEL20?
- je aandelen zijn toch geen Belgische large caps? Vergelijken met de BEL20 heeft weinig zin omdat het risico verschillend is. Weinig representatief.
- de aandelen van de BEl20 maken minder dan 1% uit van de kapitalen die in aandelen belegd worden . Een vergelijking met de wereldwijde aandelen moet je zeker doen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik ben het niet eens dat je altijd moet vergelijken met IWDA(andere discussie), maar wat ik vooral wou zeggen: je hebt biotech aandelen, ok, ze stijgen 3%, dat is goed, maar naar biotech standaarden is dat letterlijk niks.
als een biotechaandeel stijgt, is dat meestal met 50+% , als het daalt is dat ook met 90%
Biotechaandelen zijn heel binair, het gaat ofwel heel goed ofwel heel slecht.
Er zit eigenlijk niks tussen...
Wat ik je wel wou vragen:
Welke broker gebruik je?
Want ik vrees dat je met jou strategie je blauw zal betalen aan transactiekosten...
Je strategie is nog het minste, maar ik denk (en ik hoop het contradictorisch genoeg voor jou) dat de totaalwaarde van je portefeuille zeer beperkt is.
Ik hoop tenminste dat je niet voor 100k€ van die aandelen hebt, anders heb je echt een probleem...
Maar bijgevolg zal je procentueel veel transactiekosten betalen.
Zelfs bij Lynx, als je voor 500€ aandelen koopt, zou je 12€ kwijt zijn aan transactiekosten, en dan spreken we nog niet van beurstaksen. Op een transactie van 5000€ valt dat mee, maar op eentje van 500€...
als een biotechaandeel stijgt, is dat meestal met 50+% , als het daalt is dat ook met 90%
Welke broker gebruik je?
Want ik vrees dat je met jou strategie je blauw zal betalen aan transactiekosten...
Je strategie is nog het minste, maar ik denk (en ik hoop het contradictorisch genoeg voor jou) dat de totaalwaarde van je portefeuille zeer beperkt is.
Ik hoop tenminste dat je niet voor 100k€ van die aandelen hebt, anders heb je echt een probleem...
Zelfs bij Lynx, als je voor 500€ aandelen koopt, zou je 12€ kwijt zijn aan transactiekosten, en dan spreken we nog niet van beurstaksen. Op een transactie van 5000€ valt dat mee, maar op eentje van 500€...
Ik gebruik MeDirect. Inderdaad transactiekosten zijn er, maar ik zet nooit orders < 1500 EUR. Ik verreken al mijn transactiekosten in mijn rendementen in.Aerolla schreef: ↑18 december 2020, 16:50 Ik ben het niet eens dat je altijd moet vergelijken met IWDA(andere discussie), maar wat ik vooral wou zeggen: je hebt biotech aandelen, ok, ze stijgen 3%, dat is goed, maar naar biotech standaarden is dat letterlijk niks.
Welke broker gebruik je?
Ik vind dat bijvoorbeeld Pharming (wat 25% van mjin totale portefeuille inneemt) geen biotech bedrijf met kansen op +50 en -90%.
Eerder vandaag zei ik dat Pharming en Acacia Pharma er zeer goed voor staan. Beide hebben zeer goede beursdagen achter de rug. Je kan niet ontkennen dat deze aandelen op korte termijn zullen stijgen (het kan uiteraard wel dat deze eerst nog 10% hervallen).
En gelukkig dat jij de enige belegger bent die dat ziet. Je overklast al die andere beleggers die nu hun aandelen verkopen. Zij weigeren immers om (meer) winst te maken zodat jij er meer kan halen !
Ik ontken dat wel... (of althans, ik heb geen reden om dat als feit aan te nemen)Blancaut schreef: ↑18 december 2020, 17:44
Ik vind dat bijvoorbeeld Pharming (wat 25% van mjin totale portefeuille inneemt) geen biotech bedrijf met kansen op +50 en -90%.
Eerder vandaag zei ik dat Pharming en Acacia Pharma er zeer goed voor staan. Beide hebben zeer goede beursdagen achter de rug. Je kan niet ontkennen dat deze aandelen op korte termijn zullen stijgen (het kan uiteraard wel dat deze eerst nog 10% hervallen).
Ik zal je de grafiek eens tonen van Pharming..
Het heeft er een prachtige route op zitten, van 301€ naar 1€
Mooi resultaat he?