De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Het ziet er al naar uit dat de S&P 500 in het groen zal eindigen vanavond.
De daling op de beurs valt nogal mee. De Europese beurzen verliezen stevig maar het is geen slachting. Morgen is de schrikreactie voorbij en dan terug hervatting van de rally?
De Nederlandse hoogleraar sociale en economische geschiedenis Bas Van Bavel heeft in de geschiedenis van de mensheid verschillende beschavingen kunnen identificeren die gebruik maakten van het kapitalisme als overheersend economisch model. Ze zijn allemaal vroeg of laat verdwenen. Het is dus zeker niet zo absurd om te veronderstellen dat ook 'onze' vorm van kapitalisme kan ophouden te bestaan.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bas_van_Bavel
-
- Hero Member
- Contacteer:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Der_Unter ... bendlandes
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ori%C3%ABntalisme
Minder moeilijk om te lezen is zijn boek over “Cultuur en imperialisme’’.
Hoe dan ook we zitten op een kantelpunt in de geschiedenis. Politieke partijen die extreem rechts zijn, zijn geen alternatief.
Zoals ik voorzichtig ben in het handelen op de beurs ben ik meestal ook voorzichtig met mijn uitspraken ( behalve als ik erg kwaad ben, ben ook maar een mens ) verder kon ik het niet nalaten om dit te melden. En ik weet het heeft geen enkele bijdrage.
Hoe dan ook alvast vooral een gezond 2021!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ori%C3%ABntalisme
Minder moeilijk om te lezen is zijn boek over “Cultuur en imperialisme’’.
Hoe dan ook we zitten op een kantelpunt in de geschiedenis. Politieke partijen die extreem rechts zijn, zijn geen alternatief.
Zoals ik voorzichtig ben in het handelen op de beurs ben ik meestal ook voorzichtig met mijn uitspraken ( behalve als ik erg kwaad ben, ben ook maar een mens ) verder kon ik het niet nalaten om dit te melden. En ik weet het heeft geen enkele bijdrage.
Hoe dan ook alvast vooral een gezond 2021!
Zoals een hele dag rondhangen op een forum en reageren op god en klein pierke...?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Mijn aankooporder voor WEHB gisteren niet uitgevoerd bij BInck - eerste maal dat dit gebeurd. Nieuw order geplaatst.
Iemand weet van problemen gisteren toevallig?
Ah, en wat kwam er dan in de plaats?MoreOrLess schreef: ↑21 december 2020, 18:02 De Nederlandse hoogleraar sociale en economische geschiedenis Bas Van Bavel heeft in de geschiedenis van de mensheid verschillende beschavingen kunnen identificeren die gebruik maakten van het kapitalisme als overheersend economisch model. Ze zijn allemaal vroeg of laat verdwenen.
Je werkt toch met aankooplimieten he?contextbinder schreef: ↑22 december 2020, 09:49 Mijn aankooporder voor WEHB gisteren niet uitgevoerd bij BInck - eerste maal dat dit gebeurd. Nieuw order geplaatst.
Zeg waarom haal jij jezelf altijd zo naar beneden? Dat is toch nergens voor nodig? jij bent evenveel waard als elke andere persoon, jouw mening is even belangrijk en jouw aanwezigheid net zo geapprecieerd als die van om het even wie anders. We zijn hier allemaal om iets te leren, niet om te bewijzen dat we iets kunnen. Positive thinking!!Jozefien1969 schreef: ↑21 december 2020, 20:34 Zoals ik voorzichtig ben in het handelen op de beurs ben ik meestal ook voorzichtig met mijn uitspraken ( behalve als ik erg kwaad ben, ben ook maar een mens ) verder kon ik het niet nalaten om dit te melden. En ik weet het heeft geen enkele bijdrage.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Bas Van Bavel past een gekende jesuïetentruc toe waarmee je alles kan bewijzen.sintorama schreef: ↑22 december 2020, 13:30Ah, en wat kwam er dan in de plaats?MoreOrLess schreef: ↑21 december 2020, 18:02 De Nederlandse hoogleraar sociale en economische geschiedenis Bas Van Bavel heeft in de geschiedenis van de mensheid verschillende beschavingen kunnen identificeren die gebruik maakten van het kapitalisme als overheersend economisch model. Ze zijn allemaal vroeg of laat verdwenen.
Zo kan ik, Weverke - geen hoogleraar, op dezelfde manier bewijzen dat vroegere beschavingen verdwenen zijn:
(kies maar uit; elk antwoord is goed):
- omdat ze paternalistisch waren
- omdat ze maternalistisch waren
- omdat ze één God aanbaden
- omdat ze meer dan één God aanbaden
- omdat ze tekeningen maakten
- omdat ze geen tekeningen maakten
- omdat ze leerden praten
- omdat ze lui en vadsig geworden waren
- omdat ze een vorm van schrift ontwikkeld hadden
- omdat ze te oorlogszuchtig waren
- omdat ze te vredelievend waren
Er is maar één besluit: de huidige beschaving is gedoemd om te verdwijnen en zal door een andere beschaving vervangen worden !
Die "Jesuïeten truc" heb ik er niet zo in gezien. Hij toont immers aan dat het inherent is aan kapitalistische maatschappijen dat die door dat kapitalisme zelf ten onder gaan. Maar toegegeven: hij begeeft zich op glad ijs omdat zoiets zich tussen het grensgebied van geschiedenis, economie en vooral politiek situeert. Hij is dan ook een geliefd auteur van enkele linkse denkers.
Ik heb hier het voorbeeld gewoon gegeven om duidelijk te maken dat er ook kan getwijfeld worden of het kapitalistisch model van onze maatschappij sowieso zal blijven bestaan.
Ik heb hier het voorbeeld gewoon gegeven om duidelijk te maken dat er ook kan getwijfeld worden of het kapitalistisch model van onze maatschappij sowieso zal blijven bestaan.
Kijk naar China. Dit is een communistisch land dat ondertussen de omslag naar kapitalisme heeft gemaakt, hetgeen enorme rijkdom heeft gecreeerd in het land. Ik denk dat ze hun kapitalisme trouwens nog lang niet beu zijn daar. Als ik naar de wereld kijk zie ik dus vooral communistische systemen vervangen worden door kapitalisme, net het tegenovergestelde dus: meer kapitalisme ipv minder.
Herken jij geen valse bescheidenheid als je ze ziet of 100 keer herhaald hoort in variaties van hetzelfde bericht? Ze is onlangs volledig terecht door michael25 op haar nummer gezet. Daarom dat ze nu eventjes dimt. Het zal niet blijven duren als de vorige keren een indicatie kunnen zijn.sintorama schreef: ↑22 december 2020, 13:37Zeg waarom haal jij jezelf altijd zo naar beneden? Dat is toch nergens voor nodig? jij bent evenveel waard als elke andere persoon, jouw mening is even belangrijk en jouw aanwezigheid net zo geapprecieerd als die van om het even wie anders. We zijn hier allemaal om iets te leren, niet om te bewijzen dat we iets kunnen. Positive thinking!!Jozefien1969 schreef: ↑21 december 2020, 20:34 Zoals ik voorzichtig ben in het handelen op de beurs ben ik meestal ook voorzichtig met mijn uitspraken ( behalve als ik erg kwaad ben, ben ook maar een mens ) verder kon ik het niet nalaten om dit te melden. En ik weet het heeft geen enkele bijdrage.
Ik zou me maar geen zorgen maken over het gevoel van eigenwaarde van mensen die hier (al dan niet terecht) advies zitten te geven, zoals zij hier dikwijls genoeg doet. Het forumlid dat haar het beste heeft getypeerd (en zonder er een woord aan vuil te maken) was diegene die in een bericht van haar iedere keer het woord "ik" had gemarkeerd. Stond er 40 keer in of zo .