Voorbeeld semi-passief superlui beleggingsplan voor kleine bedragen
TIP
Re: Voorbeeld semi-passief superlui beleggingsplan voor kleine bedragen
De andere landen delen met de Belgische staat de lijst van alle "rekeningen" die door Belgen in hun land gehouden worden; met de stand, de posities en de bewegingen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Even van onder het stof halen.woete schreef: ↑3 februari 2020, 22:21 Concreet wordt dit dan mijn voorbeeldportefeuille dit Keyplan à la carte:
- 25% Robeco Global Premium Equities (wereldwijde aandelen, leunt aan bij de MSCI ACWI, 1,42% lopende kosten, kapitaliserend): dit fonds krijgt de helft van ons aandelencompartiment; de andere helft gaat naar 2 andere fondsen die elkaar aanvullen qua geografische spreiding:
- 15% Robeco US Large Cap Equities (Amerikaanse aandelen, 1,42% lopende kosten, kapitaliserend)
- 10% Pictet Sustainable Equities (Europese aandelen, de beperking tot bedrijven met “duurzame bedrijfsvoering” heeft z’n voor- en nadelen, maar de lopende kosten van 1,19% zijn aan de lage kant voor een actief fonds; kapitaliserend)
Dit plan kan je zo goed als volautomatisch zijn werk laten doen (bv met een maandelijkse doorlopende opdracht van je gebruikelijke zichtrekening) zonder er naar om te kijken.
- 50% Amundi Funds Euro Aggregate Bond (belegt voornamelijk in euro-obligaties van overheden en bedrijven, 1.05% lopende kosten, distribuerend): ik vond geen ander goed fonds in het aanbod van Keyplan, daarom gaat het volledige obligatiedeel naar dit fonds
Ga je bedragen zeker niet aanpassen of pauzeren afhankelijk van de hoogte van de koersen of van het nieuws van de dag. Een volautomatisch plan kan daarbij helpen natuurlijk
Deze combinatie haalt momenteel een povere -0,7% op 1 jaar, +2,7% op 3 jaar. In werkelijkheid zal het rendement wat hoger liggen dankzij de maandelijkse aankopen, en de lagere aankoopkoersen begin april en de daaropvolgende maanden.
Maar toch, -9,2% op het US Large Cap Equitiesfonds en -6,9% op het Global Premium Equities fonds (1j) zijn toch ondermaats tov een neutrale portefeuille. Grotendeels verklaard doordat het een slecht jaar was voor value-aandelen. En door/ondanks de actieve beleggingsbeslissingen uiteraard.
De aandelenfondsen hebben inderdaad een strategie van beleggen in waardeaandelen.
Over het volledige jaar heeft deze (weer) minder gepresteerd dan de neutrale markt;
sinds de crash daarentegen is het verschil tussen waarde/neutraal/groei niet groot.
Waar ik meer verbaast over was is de val van het obligatiefonds in februari maart.
Met een val van zo'n 8% moet men zich afvragen of dit fonds wel zijn rol in de portefeuille vervuld
De grote overweging van de bedrijfsaandelen speelt hier ongetwijfeld een rol.
in het algemeen zullen actieve obligatiefondsen het heel moeilijk hebben om hun jaarlijkse kosten te rechtvaardigen.
Je hebt deze portefeuille opgestart net voor de crash. Voor de eerste storting zal je dus een hoge prijs betaald hebben, de volgende storting zullen volledig geprofiteerd hebben van de lage prijzen tijdens het gespreid instappen.
Behalve de eerste storting zouden alle stortingen vandaag winst moeten tonen.
Daardoor zou ik denken dat de portefeuille toch wel winst zou tonen op de gespreide inleg sinds de start.
Over het volledige jaar heeft deze (weer) minder gepresteerd dan de neutrale markt;
sinds de crash daarentegen is het verschil tussen waarde/neutraal/groei niet groot.
Waar ik meer verbaast over was is de val van het obligatiefonds in februari maart.
Met een val van zo'n 8% moet men zich afvragen of dit fonds wel zijn rol in de portefeuille vervuld
De grote overweging van de bedrijfsaandelen speelt hier ongetwijfeld een rol.
in het algemeen zullen actieve obligatiefondsen het heel moeilijk hebben om hun jaarlijkse kosten te rechtvaardigen.
Je hebt deze portefeuille opgestart net voor de crash. Voor de eerste storting zal je dus een hoge prijs betaald hebben, de volgende storting zullen volledig geprofiteerd hebben van de lage prijzen tijdens het gespreid instappen.
Behalve de eerste storting zouden alle stortingen vandaag winst moeten tonen.
Daardoor zou ik denken dat de portefeuille toch wel winst zou tonen op de gespreide inleg sinds de start.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Inderdaad, enkele procenten boven de nul. Persoonlijk ben ik dit gestart begin januari. In dit geval heeft de gespreide instap gewerkt. Al gaat dit niet blijven werken natuurlijk.
Wat is eigenlijk de reden waarom je voor Amundi Funds - Euro Aggregate Bond A EUR AD (D) (LU0616241559) gekozen hebt in je Keyplan? Zelf leek Invesco Funds SICAV - Invesco Euro Bond Fund A Semi-annual Distribution EUR (LU0307019926) mij interessanter. Heeft ook veel beter de index gevolgd (of overtroffen).
In februari ben ik een 2e keyplan gestart (100 euro per maand) met 5 mixfondsen. Het enige doel : een beter rendement halen dan op een spaarboekje, en dat met een beperkt risico.
Ik mag niet klagen, want ik zit rond de 4% winst. Veel beter dan verhoopt
. Het doel is om hier gewoon elke maand van te blijven bijkopen.
Ik mag niet klagen, want ik zit rond de 4% winst. Veel beter dan verhoopt
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
-
- Jr. Member
Klopt uiteraard, maar als je met een groot kapitaal zit, heb je er niets aan. Hoogstens wat sparen voor je kinderen.annetje schreef: ↑23 december 2020, 11:19 In februari ben ik een 2e keyplan gestart (100 euro per maand) met 5 mixfondsen. Het enige doel : een beter rendement halen dan op een spaarboekje, en dat met een beperkt risico.
Ik mag niet klagen, want ik zit rond de 4% winst. Veel beter dan verhoopt. Het doel is om hier gewoon elke maand van te blijven bijkopen.
Er is niemand die zegt dat je het bedrag niet kan verhogen naar 500 of 1000 euro per maand. Of je kan op een gunstig moment een extra storting doen.
Denk dat investeren 100 € per maand in het een en volgende maand een ander hoger rendement gaat geven dan defensieve mix fondsen.
Wel manueel aan te kopen bij Me.
LU0270904781
LU0690374615
IE00BD5HXK71
LU0187079347
LU1038809395
LU0114721508
LU1829329819
LU0918140210
Maar idee.
En alvast al beter dan het Keyplan.
Ander voordeel , wijziging in situatie moet men geen jaren wachten om te verkopen.
Simpel andere aan te kopen als men denkt het is nodig
Men hangt niet vast aan een vaste selectie die kan gewijzigd worden. ( door Keytrade zonder boe of ba )
Estate Guru believer.
Om meer rendement moet je meer risico nemen.annetje schreef: ↑23 december 2020, 11:19 In februari ben ik een 2e keyplan gestart (100 euro per maand) met 5 mixfondsen. Het enige doel : een beter rendement halen dan op een spaarboekje, en dat met een beperkt risico.
Ik mag niet klagen, want ik zit rond de 4% winst. Veel beter dan verhoopt. Het doel is om hier gewoon elke maand van te blijven bijkopen.
Dat heb je gedaan.
Ben je OK met het risico; bvb met de drawdown die je maart zag? (hoeveel was dat? 15%) Dat kan (volgens statistiek "zal") nog een paar keer terugkeren voor het einde van het plan. Het is helemaal niet zeker dat de markt in die gevallen zo snel terug zal opveren.
Om een hoger rendement te halen moet je een hoger risico nemen.pmu schreef: ↑23 december 2020, 10:08 Wat is eigenlijk de reden waarom je voor Amundi Funds - Euro Aggregate Bond A EUR AD (D) (LU0616241559) gekozen hebt in je Keyplan? Zelf leek Invesco Funds SICAV - Invesco Euro Bond Fund A Semi-annual Distribution EUR (LU0307019926) mij interessanter. Heeft ook veel beter de index gevolgd (of overtroffen).
Het hoger rendement van het Invesco fonds is te verklaren door de obligaties dat het fonds heeft en het hoger risico dat het daarmee neemt.
Obligaties met een langere looptijd hebben een hogere coupon maar zijn meer onderhevig aan renteveranderingen.
Obligaties met een lagere kredietkwaliteit hebben een hogere coupon maar zijn meer onderhevig aan renteveranderingen
Bedrijfsobligaties hebben typisch een hogere coupon dan overheidsobligaties en zijn ook volatieler.
Als jij kiest tussen de twee fondsen moet je kiezen tussen risico (bvb volatiliteit) en rendement.
Welk fonds vervult best de rol dat je ervan verwacht in je portefeuille.
Allicht was mijn verleiding wat te groot om de prestaties de vergelijken met die van de relevante index. Voor aandelen is dat betekenisvol, maar voor obligaties inderdaad niet/minder.B7H4long schreef: ↑23 december 2020, 13:00Om een hoger rendement te halen moet je een hoger risico nemen.pmu schreef: ↑23 december 2020, 10:08 Wat is eigenlijk de reden waarom je voor Amundi Funds - Euro Aggregate Bond A EUR AD (D) (LU0616241559) gekozen hebt in je Keyplan? Zelf leek Invesco Funds SICAV - Invesco Euro Bond Fund A Semi-annual Distribution EUR (LU0307019926) mij interessanter. Heeft ook veel beter de index gevolgd (of overtroffen).
Het hoger rendement van het Invesco fonds is te verklaren door de obligaties dat het fonds heeft en het hoger risico dat het daarmee neemt.
Obligaties met een langere looptijd hebben een hogere coupon maar zijn meer onderhevig aan renteveranderingen.
Obligaties met een lagere kredietkwaliteit hebben een hogere coupon maar zijn meer onderhevig aan renteveranderingen
Bedrijfsobligaties hebben typisch een hogere coupon dan overheidsobligaties en zijn ook volatieler.
Als jij kiest tussen de twee fondsen moet je kiezen tussen risico (bvb volatiliteit) en rendement.
Welk fonds vervult best de rol dat je ervan verwacht in je portefeuille.
Ik ben het gaan opzoeken, en mijn maximale verlies was 13,41%.B7H4long schreef: ↑23 december 2020, 12:45Om meer rendement moet je meer risico nemen.annetje schreef: ↑23 december 2020, 11:19 In februari ben ik een 2e keyplan gestart (100 euro per maand) met 5 mixfondsen. Het enige doel : een beter rendement halen dan op een spaarboekje, en dat met een beperkt risico.
Dat heb je gedaan.
Ben je OK met het risico; bvb met de drawdown die je maart zag? (hoeveel was dat? 15%) Dat kan (volgens statistiek "zal") nog een paar keer terugkeren voor het einde van het plan. Het is helemaal niet zeker dat de markt in die gevallen zo snel terug zal opveren.
Als je zag hoe alles toen gedumpt werd, en ook obligaties serieus in de min gingen, vind ik dat persoonlijk nog goed meevallen.
Zoals eerder gezegd, is mijn enige doel beter doen dan een spaarboekje. En daaraan voldoet het ruimschoots.
En als er terug een crash komt, en de markt inderdaad niet zo snel terug zou opveren, dan heb ik ruimschoots de tijd om nog een bijstorting te doen/mijn maandelijks bedrag tijdelijk te verhogen om zo optimaal te kunnen profiteren van de daling.
Hiervoor zocht ik een fonds binnen het aanbod met deze criteria:pmu schreef: ↑23 december 2020, 10:08 Wat is eigenlijk de reden waarom je voor Amundi Funds - Euro Aggregate Bond A EUR AD (D) (LU0616241559) gekozen hebt in je Keyplan? Zelf leek Invesco Funds SICAV - Invesco Euro Bond Fund A Semi-annual Distribution EUR (LU0307019926) mij interessanter. Heeft ook veel beter de index gevolgd (of overtroffen).
- euro-obligaties, of gehedgde wereldwijde obligaties
- overheidsobligaties of een mix van overheids- en bedrijfsobligaties
- voldoende hoge kredietratings
- kostenratio niet extreem hoog (al is 1.05% ook al hoog voor een obligatiefonds)
Het Invesco Euro Bond Fund is inderdaad vergelijkbaar met het Amundi Euro Aggregate Bond Fund, maar de kredietratings waren lager toen ik het destijds bekeek.