Koopwaardige aandelen
TIP
Re: Koopwaardige aandelen
Bizar dat u pleit voor individuele aandelen maar het beleggen in een index waanzin vindt omdat die zwaar overgewaardeerd zou zijn. Een index is namelijk gewoon een aantal concrete individuele aandelen samen. In het geval van ACWI een korf van representatieve aandelen wereldwijd. Een index kan onmogelijk over nog meer concrete individuele aandelen gespreid zijn.
En als ik toch een tracker van die index wil kopen waarom zou ik dan dat "kleingeld" laten liggen? Zeker ook omdat ACWI in Europa alleen maar gekocht kan worden via geassigneerde geschreven put-opties.
Of de aandelenmarkt enorm overgewaardeerd is of niet is een andere discussie. Maar u schrijft zelf dat die aankopen op lange termijn nog zeker zinvol is. Wat denkt u dat ik anders van plan ben? Ik probeer alleen het rendement nog wat te verhogen door opties te gebruiken. Het gaat trouwens niet over IWDA maar over ACWI.
De vergelijking van Yaris ivm spaarrekeningen heb ik ook anders gelezen dan u. Volgens mij beweerde hij niet dat de premie van opties even veilig zou zijn als een spaarrekening, maar wel over het bedrag van 95 USD waar u zo hoogmoedig op neer kijkt en waarvan u vindt dat ik er " teveel werk " in steek. Er zijn hier forumleden die immens veel meer werk steken in het bijv openen van spaarrekeningen vanwege de 10 euro meer rente die ze opstrijken. Daarover gaat die vergelijking.
En als ik toch een tracker van die index wil kopen waarom zou ik dan dat "kleingeld" laten liggen? Zeker ook omdat ACWI in Europa alleen maar gekocht kan worden via geassigneerde geschreven put-opties.
Of de aandelenmarkt enorm overgewaardeerd is of niet is een andere discussie. Maar u schrijft zelf dat die aankopen op lange termijn nog zeker zinvol is. Wat denkt u dat ik anders van plan ben? Ik probeer alleen het rendement nog wat te verhogen door opties te gebruiken. Het gaat trouwens niet over IWDA maar over ACWI.
De vergelijking van Yaris ivm spaarrekeningen heb ik ook anders gelezen dan u. Volgens mij beweerde hij niet dat de premie van opties even veilig zou zijn als een spaarrekening, maar wel over het bedrag van 95 USD waar u zo hoogmoedig op neer kijkt en waarvan u vindt dat ik er " teveel werk " in steek. Er zijn hier forumleden die immens veel meer werk steken in het bijv openen van spaarrekeningen vanwege de 10 euro meer rente die ze opstrijken. Daarover gaat die vergelijking.
Opnieuw een put geschreven op ACWI, @ 90 15 januari. Ik heb daar 220 USD voor ontvangen. Ik wil ACWI zelf in handen krijgen en heb daarom de positie niet afgedekt. Gisteren had ik ook een verkooporder ingelegd, de premies haalden dan nog 3 USD of meer. Maar die orders zijn niet uitgevoerd.
Om een reden die ik niet begrijp hebben opties ACWI in januari wel geen strikes per 1 USD boven de 85 USD, wel per 5 USD. Strikes per 1 USD hebben ze dan weer wel in februari en april.
ACWI staat nu op +/- 89 USD.
Om een reden die ik niet begrijp hebben opties ACWI in januari wel geen strikes per 1 USD boven de 85 USD, wel per 5 USD. Strikes per 1 USD hebben ze dan weer wel in februari en april.
ACWI staat nu op +/- 89 USD.
In het algemeen zijn aandelen veel te duur , als je een index koopt of mandje van aandelen betaal je dan histories gezien veel ! Met losse aandelen kun je de ondergewaardeerde die achtergebleven zijn op de markt uitkiezen , met een EFT is dit niet mogelijk daarom is een EFT veel risico voller dan losse aandelen op dit moment , er is geen enkele veiligheidsmarge in een EFT behalve de spreiding .MoreOrLess schreef: ↑21 december 2020, 06:06 Bizar dat u pleit voor individuele aandelen maar het beleggen in een index waanzin vindt omdat die zwaar overgewaardeerd zou zijn. Een index is namelijk gewoon een aantal concrete individuele aandelen samen. In het geval van ACWI een korf van representatieve aandelen wereldwijd. Een index kan onmogelijk over nog meer concrete individuele aandelen gespreid zijn.
Is toch niet zo moeilijk om te begrijpen .
Als ik zie dat jan en piet beginnen te beleggen in aandelen hou dan maar vast aan de takken van de bomen
Zeker nu de toekomst zeer onduidelijk is .
Daarom dat ik liever maart had dan nu , toen was alles zeer duidelijk , voor mij toch
Je opties kunnen evengoed waardeloos worden , de rente op een spaarrekening ben je zeker .
Is in mijn ogen toch een verschil . Je steekt in alle 2 werk maar er is maar 1 waarvan de uitkomst zeker is , of toch bijna zeker . Je bent wel 100% zeker dat je verlies hebt
@lop,
U weet blijkbaar niet veel van opties. In mijn geval is het immers juist goed dat ze waardeloos aflopen. Dan verdien ik er geld mee.
De opbrengst van een spaarrekening is inderdaad veel duidelijker: je verliest er geld mee door de inflatie.
Hoe identificeert u dat bepaalde aandelen "achtergebleven en ondergewaardeerd" zijn? Wat is uw definitie van "ondergewaardeerd"? Dat soort woorden zijn veelal holle praat van beursanalisten die een pseudo-wetenschappelijk economisch tintje aan hun adviezen willen geven. Er is namelijk een reden waarom die aandelen dan "achterblijven". En dat is niet omdat het bedrijf erachter het zo goed zou doen ten opzichte van die bedrijven die dan wel zogezegd "correct gewaardeerd" zouden zijn.
En schreef u zelf niet dat het nog steeds zinvol is om een index-tracker te kopen voor de lange termijn? Ik heb daarop geantwoord dat dat exact mijn bedoeling is. Alleen probeer ik mijn rendement nog wat te verhogen met opties. De tracker ACWI kan men trouwens alleen hier maar in handen krijgen via opties omdat het een Amerikaanse ETF is die bepaalde informatie niet verstrekt aan Europese beleggers zodat hij hier niet kan aangekocht worden. Dat heb ik hier al allemaal geschreven.
En 3 of 4 jaren geleden stonden hier al berichten dat de bakker en de kapper volop over aandelen praatten. Diegenen die op basis daarvan beslisten om hun aandelen te verkopen hebben ongelijk gekregen. De beurs kan inderdaad de komende maanden crashen, maar ze kan net zo goed stabiel blijven of verder stijgen. Daar zijn op dit forum al honderden berichten over geschreven: niet "timing the market" maar "time in the market" is van belang.
Is dat nu ook zo moeilijk om te begrijpen....?
U weet blijkbaar niet veel van opties. In mijn geval is het immers juist goed dat ze waardeloos aflopen. Dan verdien ik er geld mee.
De opbrengst van een spaarrekening is inderdaad veel duidelijker: je verliest er geld mee door de inflatie.
Hoe identificeert u dat bepaalde aandelen "achtergebleven en ondergewaardeerd" zijn? Wat is uw definitie van "ondergewaardeerd"? Dat soort woorden zijn veelal holle praat van beursanalisten die een pseudo-wetenschappelijk economisch tintje aan hun adviezen willen geven. Er is namelijk een reden waarom die aandelen dan "achterblijven". En dat is niet omdat het bedrijf erachter het zo goed zou doen ten opzichte van die bedrijven die dan wel zogezegd "correct gewaardeerd" zouden zijn.
En schreef u zelf niet dat het nog steeds zinvol is om een index-tracker te kopen voor de lange termijn? Ik heb daarop geantwoord dat dat exact mijn bedoeling is. Alleen probeer ik mijn rendement nog wat te verhogen met opties. De tracker ACWI kan men trouwens alleen hier maar in handen krijgen via opties omdat het een Amerikaanse ETF is die bepaalde informatie niet verstrekt aan Europese beleggers zodat hij hier niet kan aangekocht worden. Dat heb ik hier al allemaal geschreven.
En 3 of 4 jaren geleden stonden hier al berichten dat de bakker en de kapper volop over aandelen praatten. Diegenen die op basis daarvan beslisten om hun aandelen te verkopen hebben ongelijk gekregen. De beurs kan inderdaad de komende maanden crashen, maar ze kan net zo goed stabiel blijven of verder stijgen. Daar zijn op dit forum al honderden berichten over geschreven: niet "timing the market" maar "time in the market" is van belang.
Is dat nu ook zo moeilijk om te begrijpen....?
Is er iemand die het aandeel “Johnson & Johnson” volgt ? Koopwaardig ?
Ik heb het aandeel en een obligatie van J&J.
Obli gekocht aan 96, nu rond de 110.
Aandeel dobbert al een tijdje rond de 150. Bij 130 koop ik bij, bij 165 gaat het de verkoop in. Maar ik heb echt geen idee wat het de volgende maanden gaat doen. Stijgen zou logisch zijn ... maar ...
Obli gekocht aan 96, nu rond de 110.
Aandeel dobbert al een tijdje rond de 150. Bij 130 koop ik bij, bij 165 gaat het de verkoop in. Maar ik heb echt geen idee wat het de volgende maanden gaat doen. Stijgen zou logisch zijn ... maar ...
Ik geef Elibar gelijk. De ritjes bij Teva brengen meer op dan die van J&J ( omdat er zelden een rit is bij deze reus ).
Als ik het goed heb is JNJ één van de aandelen die Hamish Maertens in zijn nieuwsbrief aanraadde. Hij is hier ook actief als forumlid zodus misschien wil hij hier wel zijn visie nu geven.
Teva heeft een paar zware schadeclaims aan zijn broek. De rechtszaken daarover zijn nog niet rond. https://finance.yahoo.com/news/deadline ... 00964.html Ze maken daarenboven zwaar verlies en zitten diep in de schulden. Reden van dit alles is de overname van een deel van farmabedrijf Allergan hun divisie van generieken Actavis: teveel betaald. Daarom staat het zo spotgoedkoop.
Heb je ook liquide optiemarkten gevonden op ETFs die misschien net iets minder breed zijn, maar een lagere waarde hebben? Voor mijn optieaccount heb ik maar een beperkt bedrag beschikbaar momenteel (ja ik weet het, nog minder dan 10000 euro ), dus goedkopere ETFs zouden handig zijn! Heb er voorlopig geen gevonden die wel een liquide optiemarkt hebben helaas...MoreOrLess schreef: ↑15 december 2020, 23:04 Omdat ik ook meer en meer de waarde begin in te zien van indexbeleggen heb ik gisteren een put geschreven op ACWI: 18 december @ 89. Dat heeft me 95 USD opgebracht. De TER van ACWI is duurder (0.32%) dan IWDA (0.20%) maar die laatste heeft geen optiemarkt. Nog een nadeel is dat ACWI geen kapitaliserende ETF is. Aan de andere kant beslaat ACWI ook emerging markets.
Dit is de meest liquide tracker die ik gevonden heb van wereldwijde aandelen met een optiemarkt. Ik weet nog niet of ik puts ga blijven schrijven en er bij assignement (uitoefening of toewijzing) dan calls op ga schrijven. Het is mogelijk dat ik systematisch alleen gedekte calls schrijf en bij assignement dan gewoon ACWI per 100 stuks terug aankoop. De beurskosten van 0.35% zijn dan nog een probleem. Bij gunstige premies van leap calls (calls op lange termijn) is het mogelijk dat ik er een zero cost collar van maak.
Doel van de opties is om het potentiële rendement iets te verhogen. Ik zal het hier af en toe voor iedereen updaten, ook dan met uitleg van de gekozen strategie erbij.
Ik vind het moeilijk om aan te geven met hoeveel % van mijn "portefeuille" ik dat doe. Ik verhuur immers ook een appartement (opbrengsteigendom).
Weet ik ook wel maar de prijs is voor het aandeel is spotgoedkoop,bij uitspraak die een beetje in het voordeel van TEVA is, gaat aandeel enorm stijgen let maar opMoreOrLess schreef: ↑23 december 2020, 21:09Teva heeft een paar zware schadeclaims aan zijn broek. De rechtszaken daarover zijn nog niet rond. https://finance.yahoo.com/news/deadline ... 00964.html Ze maken daarenboven zwaar verlies en zitten diep in de schulden. Reden van dit alles is de overname van een deel van farmabedrijf Allergan hun divisie van generieken Actavis: teveel betaald. Daarom staat het zo spotgoedkoop.
Obligatie TEVA staat boven 100% dus ondanks hun schulden is er weinig vrees dat het fout gaat lopen
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
Bedankt aan allen voor de snelle reacties !
Ik heb goede ervaringen met CLOU. Het is een tracker die belegt in aandelen van bedrijven die platformen maken in the cloud, er software voor ontwikkelen, en de infrastructuur ervan voorzien. Ze hebben een redelijk liquide optie-markt. https://www.globalxetfs.com/funds/clou/ Hun nominale waarde is op dit moment 28.80 USD. Ik ben er puts op beginnen schrijven toen ze nog maar 22 USD stonden. Dat maakt het gemakkelijk om opeenvolgend 2, 3 of 4 contracten te schrijven en die dan ook, al naargelang de evolutie, ook weer geleidelijk terug aan te kopen, of ze waardeloos te laten expireren. Ik heb geluk gehad dat geen enkele keer ooit een put is geassigneerd.Picaro schreef: ↑23 december 2020, 21:46 Heb je ook liquide optiemarkten gevonden op ETFs die misschien net iets minder breed zijn, maar een lagere waarde hebben? Voor mijn optieaccount heb ik maar een beperkt bedrag beschikbaar momenteel (ja ik weet het, nog minder dan 10000 euro ), dus goedkopere ETFs zouden handig zijn! Heb er voorlopig geen gevonden die wel een liquide optiemarkt hebben helaas...
ICLN is ook een tracker met een lage nominale waarde en een redelijk liquide optiemarkt. Ze tracken een index van wereldwijde bedrijven actief in de sector schone energie. Hun nominale waarde is 28 USD. https://www.ishares.com/us/products/239 ... energy-etf
XLP is een tracker met een zeer liquide optiemarkt. Ze hebben zelfs wekelijkse opties. Ze tracken aandelen uit de consumentengoederen sector. Hun koers is nu 66 USD. https://etfdb.com/etf/XLP/#etf-ticker-profile
Een zeer brede tracker is VEA. Hun nominale waarde is nu 46 USD. De optiemarkt is redelijk liquide. VEA trackt aandelen van de FTSE Developed All Cap ex US Index. Dus small caps, mid caps en large caps van wereldwijde bedrijven behalve de USA. https://investor.vanguard.com/etf/profile/VEA
Nog een degelijke tracker is BOTZ: Artificiële Intelligentie en Robotica aandelen wereldwijd. Nominale waarde is 33 USD. Hun optiemarkt is wel de minst liquide van de 5, en dat vind ik persoonlijk jammer. https://www.globalxetfs.com/funds/botz/
Als u zelf graag op zoek gaat: dit is een lijst van alle trackers die een optiemarkt hebben, alfabetisch gerangschikt. De lijst wordt regelmatig geüpdated. Hij is desondanks nog steeds niet volledig, maar er staan nu al vele tientallen dergelijke trackers in opgelijst: https://www.thebalance.com/etfs-and-etn ... ns-4019521
En bij Finviz kunt u op basis van deze parameters nog een extra parameter toevoegen van hoeveel de nominale waarde van een tracker maximaal mag zijn: https://finviz.com/screener.ashx?v=111& ... opt_option