Beginnen met beleggen
TIP
Beginnen met beleggen
Hallo allemaal,
Omdat spaarboekjes nagenoeg niets meer opbrengen, heb ik mijn gedachten gezet op de beurs.
Ik heb al een tiental Belgische aandelen in gedachten en enkele Europese met vooral het oog op hoog dividend en vooral lage volatiliteit.
Alleen maak ik mij een beetje zorgen over de spreiding van mijn portefeuille. Zeker aangezien ik van plan ben om ineens te starten met een bedrag ipv maandelijkse storttingen.
Is 2021 überhaupt wel een goed moment om hiermee te beginnen of wacht ik beter nog wat af?
Alle tips zijn welkom, alvast bedankt!
Omdat spaarboekjes nagenoeg niets meer opbrengen, heb ik mijn gedachten gezet op de beurs.
Ik heb al een tiental Belgische aandelen in gedachten en enkele Europese met vooral het oog op hoog dividend en vooral lage volatiliteit.
Alleen maak ik mij een beetje zorgen over de spreiding van mijn portefeuille. Zeker aangezien ik van plan ben om ineens te starten met een bedrag ipv maandelijkse storttingen.
Is 2021 überhaupt wel een goed moment om hiermee te beginnen of wacht ik beter nog wat af?
Alle tips zijn welkom, alvast bedankt!
25%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - PRX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
17%IMIE - 16%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
20%Bonds - 2%IEGA - 3%CASH Updated 30/11/2024
Re: Beginnen met beleggen
Waarom zouden 2022, 2023 of 2024 betere jaren zijn om te beginnen beleggen dan 2021? Problemen zullen er altijd zijn. De ene crisis is nog niet voorbij en de volgende dient zich al aan.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik zou de aankopen per aandeel toch over een paar keer spreiden, ipv nu voor een (heel) groot bedrag te kopen.
Ik ben het eens dat wachten niet de beste strategie is want het ideale moment om in te stappen bestaat niet. Op eender welk moment zullen er argumenten zijn om te denken dat er nog een beter moment komt. Pas achteraf kom je te weten wanneer het beste moment bleek te zijn. In ieder geval stijgt de beurs gemiddeld genomen, dus wachten is gemiddeld genomen ook rendement aan je voorbij laten gaan.
Om in te stappen heb je wel de keuze tussen meteen alles investeren (lump sum) of gespreid over de tijd inkopen (dollar cost averaging).
Ik lees dat je meteen wil starten met je volledig te investeren bedrag, maar als je nog geen enkele ervaring hebt op de beurs zou ik je persoonlijk toch eerder de tweede methode kiezen. Begin met een gedeelte van je geld te investeren en kijk hoe je reageert op koersschommelingen. Je hoeft niet maandelijks te storten, maar je kan wel je instapmoment opdelen in bijvoorbeeld 2 à 3 instapmomenten.
Wat je aandelenselectie betreft: heb je al gedacht aan een brede ETF of aan een spaarplan (genre keyplan)?
Ook hier, als je een beginner bent is dat misschien een betere manier om je eerste stappen op de beurs te zetten dan het selecteren van individuele aandelen. Of ben je er van overtuigd dat je een neus hebt voor het uitkiezen van goede aandelen?
Om in te stappen heb je wel de keuze tussen meteen alles investeren (lump sum) of gespreid over de tijd inkopen (dollar cost averaging).
Ik lees dat je meteen wil starten met je volledig te investeren bedrag, maar als je nog geen enkele ervaring hebt op de beurs zou ik je persoonlijk toch eerder de tweede methode kiezen. Begin met een gedeelte van je geld te investeren en kijk hoe je reageert op koersschommelingen. Je hoeft niet maandelijks te storten, maar je kan wel je instapmoment opdelen in bijvoorbeeld 2 à 3 instapmomenten.
Wat je aandelenselectie betreft: heb je al gedacht aan een brede ETF of aan een spaarplan (genre keyplan)?
Ook hier, als je een beginner bent is dat misschien een betere manier om je eerste stappen op de beurs te zetten dan het selecteren van individuele aandelen. Of ben je er van overtuigd dat je een neus hebt voor het uitkiezen van goede aandelen?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik raad u aan (zeker nu) te beginnen met fondsen en instappen gespreid in de tijd en gepreid over verschillende fondsen.
Als bv. je totaal te investeren kapitaal 10.000 euro is, dan kan je dat spreiden over de volgende 10 maanden over 5 fondsen, dus elke maand 200 euro per fonds per maand.
Bij Keytrade is Keyplan daar uitermate geschikt voor omdat je dat daar met kleine bedragen automatisch kan doen. Je betaalt hier wel 10 euro per fonds als je volledig uitstapt binnen 5 jaar.
Bij MeDirect kan het ook en zelfs flexibeler, maar dan moet je het zelf manueel doen.
Of je kan ook de helft van je kapitaal met zo'n fondsenplan doen en de andere helft met individuele aandelen bv. (als je dat laatste persé wil doen)
Als bv. je totaal te investeren kapitaal 10.000 euro is, dan kan je dat spreiden over de volgende 10 maanden over 5 fondsen, dus elke maand 200 euro per fonds per maand.
Bij Keytrade is Keyplan daar uitermate geschikt voor omdat je dat daar met kleine bedragen automatisch kan doen. Je betaalt hier wel 10 euro per fonds als je volledig uitstapt binnen 5 jaar.
Bij MeDirect kan het ook en zelfs flexibeler, maar dan moet je het zelf manueel doen.
Of je kan ook de helft van je kapitaal met zo'n fondsenplan doen en de andere helft met individuele aandelen bv. (als je dat laatste persé wil doen)
Hangen er aan fondsen meestal geen instap-, uitstap- en bewaringskosten aan vast? Ik hou graag mijn kosten tot een minimum.
Mijn keuze van aandelen komt vooral van wat ik de voorbije weken heb gelezen op forums zoals deze en op aanraden van familie. Maar uiteraard is dat niet een garantie op succes...
Laatst gewijzigd door Bae1 op 24 december 2020, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
25%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - PRX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
je kan ook 5 aandelen kopen die niet teveel gestegen zijn uit BEL20 elk voor 2000 euro vb Proximus staat laag,telenet staat laag en dit zijn bedrijven die goeie winsten maken.Tubize ,ING en GBL zien waar je staat volgend jaar dan ,maar opletten beurs is onvoorspelbaar.EarthNvstr1 schreef: ↑24 december 2020, 12:45 Ik raad u aan (zeker nu) te beginnen met fondsen en instappen gespreid in de tijd en gepreid over verschillende fondsen.
Hou nu eens op met alles en iedereen fondsen en etf's aan te praten.Binnenkort krijgt ieder starter hier angstzweet bij het aankopen van een individueel aandeel.Foei..
Als je wil dividendbeleggen moet je dit zeker doen !! In nederland zijn er heel interessante dividendblogs die ik je kan aanraden.Kaskoe.nl is een heel goeie.Als je er je email-adres achterlaat,krijg je geheel gratis een cursus in je mailbox waar je alles leert over dividendbeleggen. Doen!
Verder vind ik dividendportfolio.nl en de kleine kapitalist.nl ook toppers.Allen met voorbeeldportfolio's en analyses van dividendaandelen.Ik zou wel aankopen spreiden over de tijd terwijl je,je in leest.
Trouwens dividend is tot 800 euro pp vrijgesteld van roerende voorheffing.Als je gehuwd bent maakt dat 1600 euro.
Als je daaronder blijft is dividendbeleggen één van de fiscaalvriendelijkste inkomensbeleggingen in ons land.Met fondsen ga dat allemaal missen....
Als je wil dividendbeleggen moet je dit zeker doen !! In nederland zijn er heel interessante dividendblogs die ik je kan aanraden.Kaskoe.nl is een heel goeie.Als je er je email-adres achterlaat,krijg je geheel gratis een cursus in je mailbox waar je alles leert over dividendbeleggen. Doen!
Verder vind ik dividendportfolio.nl en de kleine kapitalist.nl ook toppers.Allen met voorbeeldportfolio's en analyses van dividendaandelen.Ik zou wel aankopen spreiden over de tijd terwijl je,je in leest.
Trouwens dividend is tot 800 euro pp vrijgesteld van roerende voorheffing.Als je gehuwd bent maakt dat 1600 euro.
Als je daaronder blijft is dividendbeleggen één van de fiscaalvriendelijkste inkomensbeleggingen in ons land.Met fondsen ga dat allemaal missen....
Er zijn ook andere mogelijkheden om aan 11 % brutto te raken.Divi schreef: ↑24 december 2020, 14:00 Hou nu eens op met alles en iedereen fondsen en etf's aan te praten.Binnenkort krijgt ieder starter hier angstzweet bij het aankopen van een individueel aandeel.Foei..
Die roerende voorheffing , altijd maar weer.
Estate Guru believer.
Keyplan is wel een gedoe om te verkopen. T duurt meer dan 1 maand tegen dat je alles verkocht is en als je pech hebt is de waarde gezakt!EarthNvstr1 schreef: ↑24 december 2020, 12:45 Ik raad u aan (zeker nu) te beginnen met fondsen en instappen gespreid in de tijd en gepreid over verschillende fondsen.
Bij Keytrade is Keyplan daar uitermate geschikt voor omdat je dat daar met kleine bedragen automatisch kan doen. Je betaalt hier wel 10 euro per fonds als je volledig uitstapt binnen 5 jaar
Heb medelijden met ongeschoolde mensen die vandaag opbrengst willen.
Vroeger, lang geleden, was het eenvoudig. Je kocht kasbons van het Gemeentekrediet, overheidsobligaties voor de gevorderden, plaatste je geld op de Golden rekening bij Argenta, kocht misschien al een aandeel, een fonds met gewaarborgd kapitaal bij de bank van hier , ...
Nu krijg je een minderwaardigheidscomplex bij het lezen van het forum van Spaargids. Kennis van het Engels is unbedingt nodig. Liefst ook van de fijne kneepjes van opties enz...
Vroeger, lang geleden, was het eenvoudig. Je kocht kasbons van het Gemeentekrediet, overheidsobligaties voor de gevorderden, plaatste je geld op de Golden rekening bij Argenta, kocht misschien al een aandeel, een fonds met gewaarborgd kapitaal bij de bank van hier , ...
Nu krijg je een minderwaardigheidscomplex bij het lezen van het forum van Spaargids. Kennis van het Engels is unbedingt nodig. Liefst ook van de fijne kneepjes van opties enz...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja inderdaad, die ervaring heb ik ook. De vaste aan- en verkoop datums zijn ook niet handig.
Het hangt ervanaf wat je juist zoekt volgens mij ... voor iets waar je niet naar wil omkijken is Keyplan geschikt.
Als je er actiever mee wil bezig zijn, is MeDirect veel flexibeler.
Ik ben zelf 3 jaar geleden begonnen bij DB en kort daarna Keyplan en sinds maart dit jaar ook bij MeDirect. Van alle 3voorlopig nog geen spijt gehad.
Klopt niet ! Als je de fondsen laat overhevelen naar je beursrekening, kan dat en de verkoop rond zijn in 48u (soms nog sneller, afhankelijk van het fonds).Jintro schreef: ↑24 december 2020, 14:19Keyplan is wel een gedoe om te verkopen. T duurt meer dan 1 maand tegen dat je alles verkocht is en als je pech hebt is de waarde gezakt!EarthNvstr1 schreef: ↑24 december 2020, 12:45 Ik raad u aan (zeker nu) te beginnen met fondsen en instappen gespreid in de tijd en gepreid over verschillende fondsen.
Bij Keytrade is Keyplan daar uitermate geschikt voor omdat je dat daar met kleine bedragen automatisch kan doen. Je betaalt hier wel 10 euro per fonds als je volledig uitstapt binnen 5 jaar
En terecht. Als je niets van de beurs kent dan moet je je niet op individuele aandelen toeleggen.
Als OP zich verder wil verdiepen dan kan hij inderdaad wel overwegen om individuele aandelen te kopen, maar die info lees ik nergens in zijn originele post.
Laatst gewijzigd door jvdc op 24 december 2020, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Sorry hoor ;-)
Wat je zegt klopt misschien wel (die blogs spreek ik mij niet over uit), maar ik ga ook af op de vraagstelling van TS...
Naast mijn "mutual fund" ports heb ik over 3 jaar tijd ook een "belgische dividendaandelen" port uitgebouwd. Die is nu trouwens dubbel zo groot als die 3 fund ports samen.
Ik twijfel er ook niet aan dat de aandelen port over langere termijn meer rendement gaat halen, maar mijn doelstelling 3 jaar geleden (en nu nog trouwens) was niet enkel "zoveel mogelijk rendement" halen.