Beginnen met beleggen
TIP
Re: Beginnen met beleggen
OP heeft zich duidelijk geinformeerd over individuele aandelen, en er is geen enkele zinnige reden om hem naar ETF's te duwen.
Jij gaat ervan uit dat die er niks van kent, en zelfs dan nog, dan zal hij al zeker niks van ETF's begrijpen...
Serieus, laat mensen eens hun eigen keuze's maken in plaats van ze te dwingen om IWDA te kopen...
Dus agreed: doe gewoon wat je wil, en voor instapmoment zal het altijd wel iets zijn, dus dan kan je nooit instappen...
Los van het feit dat ook ik vind dat elk zijn keuzes moet maken kan ik in de openingswinst nergens lezen dat de topic starter zich ingelezen heeft. Hij heeft een aantal aandelen op het oog. Als je echt grondig geïnformeerd bent en je huiswerk gemaakt hebt weet je of het voor een aandeel een gunstig instapmoment is.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad om volledig te verkopen. Je moet wel beide acties doen denk ik (fonds uit keyplan halen én verkopen vanaf je beleggingsrekening).
Om een deel te verkopen moet je wachten tot de volgende 15de van de maand.
Ik heb trouwens een stukje cash in mijn Keyplan zitten. Enige idee of en hoe ik dat eruit kan halen ?
Wist ik niet. Dit hebben ze me ook niet verteld bij Keytrade. Enkel dat ik een document mocht invullen en opsturen.
Cash wordt meegenomen bij de volgende instap. Je stapt maandelijks met bedrag b in, de ene maand wordt b-x belegd. Ik is dan je cashpositie. Volgende maand wordt dan b+x belegd. Ook dan kan er wel een paar centen overblijven. Het is denk ik zelden dat cash bij mij op 0 staat, maar ook nooit een groot bedrag.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, maar mijn vraag is als je je plan on hold zet, kan je de cash er dan uit halen ? (ik denk van niet omdat ik niet vind hoe)Natal schreef: ↑24 december 2020, 15:06 Cash wordt meegenomen bij de volgende instap. Je stapt maandelijks met bedrag b in, de ene maand wordt b-x belegd. Ik is dan je cashpositie. Volgende maand wordt dan b+x belegd. Ook dan kan er wel een paar centen overblijven. Het is denk ik zelden dat cash bij mij op 0 staat, maar ook nooit een groot bedrag.
Ik dwing helemaal niemand iets te doen, maar heb je OP zijn bericht wel gelezen? Er is geen enkele zinnige reden om aan te nemen dat hij het beter zal doen dan het marktgemiddelde, dus waarom zou je hem richting stockpicking duwen?Aerolla schreef: ↑24 december 2020, 14:51OP heeft zich duidelijk geinformeerd over individuele aandelen, en er is geen enkele zinnige reden om hem naar ETF's te duwen.
Jij gaat ervan uit dat die er niks van kent, en zelfs dan nog, dan zal hij al zeker niks van ETF's begrijpen...
Serieus, laat mensen eens hun eigen keuze's maken in plaats van ze te dwingen om IWDA te kopen...
Als OP toch wil doorzetten met individuele aandelen dan moet hij dat gewoon doen. Ik stel hem alleen de vraag of hij ook de alternatieven kent, omdat die volgens mij meer op zijn maat geschreven zijn.
Laatst gewijzigd door jvdc op 24 december 2020, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Als iemand zou weten of het nu nog verder zou stijgen, dan zou die schatrijk worden.
Vergeet niet dat je bij een spaarboekje alleen maar inflatie verliest.
Bij aandelen kan je veel meer verliezen. Oefen op papier, dan zal je zien hoe moeilijk het is.
Als de beurs zelf eens goed daalt, dalen jouw goede aandelen ook.
Of te ware als je dit geld voor vele jaren niet meer nodig hebt, in een index stopt en tijdelijk tegen -30% kunt.
Je wil in Europa beleggen. Zie belangrijkste grafiek van Europa: Eurostoxx 600. Die is al van in september 1999 zijdelings aan het bewegen!
Dat is al 21 jaar een bergenlandschap! Als jij denkt dat we eindelijk eens die 420 a 440 zone gaan doorbreken, dan zit je op rozen. Wie weet door veel vraag omdat corona opgelost is? Ik zou er niet durven op gokken. Als de rente terug in een stijgende cyclisch zou komen is het ook gedaan met aandelen.
Anders zie je ook dat, als we aan de 410 a 435 kwamen het boeltje steeds naar beneden ging. Dus 410 a 440 is een zware weerstand. Nu zitten we aan 400! Dat is dicht. Dus nog 2,5% stijging en ze komt al aan die 410.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
En goud ?
Tip in De Tijd:
'Er is volgend jaar wellicht veel meer vraag naar aandelen en obligaties dan aanbod. Die mismatch is een sterke motor om de prijzen hoger te sturen.'
https://www.tijd.be/markten-live/nieuws ... 73808.html
Serge Mampaey is toch ernstig te nemen ?
Denk zelf ook aan de voorspelde financiele crisis door de hoofdeconome van de Wereldbank (goud kopen ? Zie De Mandibles - google books)
'Er is volgend jaar wellicht veel meer vraag naar aandelen en obligaties dan aanbod. Die mismatch is een sterke motor om de prijzen hoger te sturen.'
https://www.tijd.be/markten-live/nieuws ... 73808.html
Serge Mampaey is toch ernstig te nemen ?
Denk zelf ook aan de voorspelde financiele crisis door de hoofdeconome van de Wereldbank (goud kopen ? Zie De Mandibles - google books)
Ik denk dat dit voor mij al een goede basis is om te beginnen, met de nodige research natuurlijkEarthNvstr1 schreef: ↑24 december 2020, 12:45 Of je kan ook de helft van je kapitaal met zo'n fondsenplan doen en de andere helft met individuele aandelen bv. (als je dat laatste persé wil doen)
Het is sowieso mijn bedoeling om dit zeer langetermijn te bekijken, daarom dat een spaarboekje niet langer een alternatief is. Ookal is het veilig. -30% zou natuurlijk toch wel serieus pijn doenOefen op papier, dan zal je zien hoe moeilijk het is.
Als de beurs zelf eens goed daalt, dalen jouw goede aandelen ook.
Of te ware als je dit geld voor vele jaren niet meer nodig hebt, in een index stopt en tijdelijk tegen -30% kunt.
25%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - PRX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
17%IMIE - 16%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
20%Bonds - 2%IEGA - 3%CASH Updated 30/11/2024
17%IMIE - 16%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
20%Bonds - 2%IEGA - 3%CASH Updated 30/11/2024
Hoe ernstig Serge Mampaey ook te nemen is, hij kan evenmin de toekomst voorspellen als jij en ik. Wie had in december 2019 kunnen voorspellen wat de beurzen in 2020 zouden doen?
Met individuele aandelen neem je inderdaad een zeker risico dat je kan vermijden door te spreiden.Bae1 schreef: ↑24 december 2020, 11:56 Hallo allemaal,
Omdat spaarboekjes nagenoeg niets meer opbrengen, heb ik mijn gedachten gezet op de beurs.
Ik heb al een tiental Belgische aandelen in gedachten en enkele Europese met vooral het oog op hoog dividend en vooral lage volatiliteit.
Alleen maak ik mij een beetje zorgen over de spreiding van mijn portefeuille. Zeker aangezien ik van plan ben om ineens te starten met een bedrag ipv maandelijkse storttingen.
Is 2021 überhaupt wel een goed moment om hiermee te beginnen of wacht ik beter nog wat af?
Alle tips zijn welkom, alvast bedankt!
Algemeen word aangenomen dat een paar tiental aandelen niet voldoende zijn om het risico van individuele aandelen weg te werken. Je zal er meer nodig hebben om de afwijkingen onder controle te houden.
Je moet ervoor zorgen dat je over verschillende sectoren spreid, verschillende groottes en stijlen van de aandelen, en natuurlijk ook regionaal spreiden. België en ook Europa is maar een klein deel van de aandelenmarkten.
In de meeste van jouw transacties zal de tegenpartij een professionele belegger zijn, die vrijwillig deze transactie met jouw aangaan. Wie denk je heeft het meeste kans om aan de goede kant van de transactie te staan?
Er zijn zo'n 10000 vrij verhandelbare aandelen.
Typisch zijn 5% van de aandelen verantwoordelijk voor al de vooruitgang van de aandelenmarkt.
Indien je daar een statistische kans op wil hebben moet je de diversificatie van je portefeuille uitbreiden.
https://www.investopedia.com/articles/s ... cation.asp
In plaats van zelf individuele aandelen te kopen, en grote kans te hebben om verkeerd te doen, kan je ook fondsen kopen. Door een deelbewijs te kopen bezit je direct tientallen aandelen. Indien je voor indexfondsen gaat koop je direct alle aandelen. In het verleden deden deze indexfondsen het op periodes van 10 jaar typisch beter dan 90% van de actieve fondsen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Wie die bij zijn gezond verstand is koopt nog fondsen aan ? De kostprijs zit 1% hoger op jaarbasis dan EFT's en fondsen presteren dan meestal nog ondermaats ook . Als je in gewone aandelen belegd betaal je praktisch niks .
Eventjes het verschil met een zelfde rendement
Fonds
belegd bedrag 1000€ uitkering per jaar 30€ =21€ netto , beheersvergoeding =12.5€ ongeveer
Dit fonds moet dus jaarlijks een rendement zien te halen van 4,25% voor break even te werken .
EFT
belegd bedrag 1000€ uitkering per jaar 30€ ,= 21€ netto , beheersvergoeding 5€
EFT moet een jaarlijks rendement halen van 3,5% voor break even te werken .
Aandeel
bedrag 1000€ uitkering 30€ per jaar = 30 € want tot 800€ vrijgesteld van RV
kosten 0 , een aandeel moet dus een rendement halen van 2,1%
Of mag dus een negatief rendement hebben op de prijs van -0,9% voor hetzelde resultaat te hebben dan een fonds
Op 10 jaar moet een fonds dus 7,5% beter doen dan een EFT
Op 10 jaar moet een fonds 21,5% beter doen dan een aandeel
op 10 jaar moet een eft 14% beter doen dan een aandeel .
Ik kan je maar 1 ding zeggen mensen die fondsen aankopen maken de banken rijk maar zelf krijg je zeer weinig voor terug .
Als je niks kent van beleggen kies dan op zijn minst voor EFT's
En iedereen kent aandelen zoals johnson en johnson , 3m , coca cola , procter & gambel , kimberly clarc , unilever , pepsi , archer-daniels-midland company , home depot , apple , koop al deze namen vandaag en koop IWDA vandaag en ben er zeker van dat IWDA minder zal presteren als je na 10 jaar terugkijkt .
Hoe moeilijk is het om naar de waarderingen te kijken en de verwachte winst ?
Mijn dochter van 7 kan zien of de balkjes stijgen of dalen .
En de P/E ratio vind je op elke beurs terug .
Niks is gemakkelijker geworden dan beleggen er juist een beetje onderzoek nodig maar een kleuter kan het .
Fonds
belegd bedrag 1000€ uitkering per jaar 30€ =21€ netto , beheersvergoeding =12.5€ ongeveer
Dit fonds moet dus jaarlijks een rendement zien te halen van 4,25% voor break even te werken .
EFT
Aandeel
Of mag dus een negatief rendement hebben op de prijs van -0,9% voor hetzelde resultaat te hebben dan een fonds
Ik kan je maar 1 ding zeggen mensen die fondsen aankopen maken de banken rijk maar zelf krijg je zeer weinig voor terug .
En iedereen kent aandelen zoals johnson en johnson , 3m , coca cola , procter & gambel , kimberly clarc , unilever , pepsi , archer-daniels-midland company , home depot , apple , koop al deze namen vandaag en koop IWDA vandaag en ben er zeker van dat IWDA minder zal presteren als je na 10 jaar terugkijkt .
Niks is gemakkelijker geworden dan beleggen er juist een beetje onderzoek nodig maar een kleuter kan het .
Het is ETF niet EFT.lop schreef: ↑25 december 2020, 03:25 Wie die bij zijn gezond verstand is koopt nog fondsen aan ? De kostprijs zit 1% hoger op jaarbasis dan EFT's en fondsen presteren dan meestal nog ondermaats ook . Als je in gewone aandelen belegd betaal je praktisch niks .
Fonds
EFT
Aandeel