Beginnen met beleggen
TIP
Re: Beginnen met beleggen
@lop:
1) Waarom zou je een uitkerende ETF nemen? Koop een accumulerende en dan betaal je geen RV en worden de dividenden automatisch herbelegd.
2) Je rekent een beheerskost van 0,5% voor een ETF? Je kan makkelijk goedkopere ETF's vinden van 0,2% of minder.
3) ETF's zijn belastingsefficienter dan aandelen wat betreft bronbelasting van dividenden. Doordat ze meestal in Ierland gedomicileerd zijn hebben ze betere belastingverdragen met andere landen. Daarom dat veel ETF's het ook beter doen dan hun index.
1) Waarom zou je een uitkerende ETF nemen? Koop een accumulerende en dan betaal je geen RV en worden de dividenden automatisch herbelegd.
2) Je rekent een beheerskost van 0,5% voor een ETF? Je kan makkelijk goedkopere ETF's vinden van 0,2% of minder.
3) ETF's zijn belastingsefficienter dan aandelen wat betreft bronbelasting van dividenden. Doordat ze meestal in Ierland gedomicileerd zijn hebben ze betere belastingverdragen met andere landen. Daarom dat veel ETF's het ook beter doen dan hun index.
De Mandibles, schitterend boek, kan ik iedereen aanraden !SparSpaar schreef: ↑24 december 2020, 15:46 Tip in De Tijd:
'Er is volgend jaar wellicht veel meer vraag naar aandelen en obligaties dan aanbod. Die mismatch is een sterke motor om de prijzen hoger te sturen.'
https://www.tijd.be/markten-live/nieuws ... 73808.html
Serge Mampaey is toch ernstig te nemen ?
Denk zelf ook aan de voorspelde financiele crisis door de hoofdeconome van de Wereldbank (goud kopen ? Zie De Mandibles - google books)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het zou leuk zijn als TS analyse/bedenkingen van de reacties op zijn/haar post geeft ... ;-)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hoe kan je technisch gezien als Belg best rechtstreeks beleggen in amerikaanse dividend aandelen (dus zonder fonds) ?
Met technisch gezien bedoel ik welke broker, met usd rekening of eur rekening werken, TOB/RV/... ?
Elke broker die naam waardig kan je USD aandelen mee kopen, met een multi-currency rekening best
Ik zou je wel aanraden om eerst wat geld om te zetten naar USD, en dan te kopen (anders leen je eigenlijk USD's)
Al de rest werkt exact hetzelfde als een ander aandeel
Ik zou je wel aanraden om eerst wat geld om te zetten naar USD, en dan te kopen (anders leen je eigenlijk USD's)
Al de rest werkt exact hetzelfde als een ander aandeel
Dan het beste Lynx nemen, je koopt de aandelen, wisselt je euro's naar dollar zodat je geen rente moet betalen, transactiekost ongeveer 5$ en op 5 seconden heb je dit zelf gedaan, en je bent er vanaf
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Buitenlandse dividenden
LYNX België zal voor dividenden steeds de bronheffing afhouden.
Concreet wil dit het volgende zeggen:
ontvangt u dividend op een Belgisch aandeel dan dient u niets te ondernemen
ontvangt u dividend op een buitenlands aandeel, dan dient u het netto-dividend (dividend na aftrek belasting) aan te geven in uw aangifte
Bron: https://www.lynx.be/tarieven-beleggen/a ... b003e-6716
(1)
De dividenden worden ontvangen in USD op USD rekening.
Hoe doe je dan de berekening voor de aangifte en welke informatie voorzie je om te staven ?
(2)
Zorgt Lynx.be voor vermijding dubbele belasting ? M.a.w. ontvang ik op mijn Lynx rekening het bruto dividend min 15% tax ?
Ik vind dit niet op hun website ...
LYNX België zal voor dividenden steeds de bronheffing afhouden.
Concreet wil dit het volgende zeggen:
ontvangt u dividend op een Belgisch aandeel dan dient u niets te ondernemen
ontvangt u dividend op een buitenlands aandeel, dan dient u het netto-dividend (dividend na aftrek belasting) aan te geven in uw aangifte
Bron: https://www.lynx.be/tarieven-beleggen/a ... b003e-6716
(1)
De dividenden worden ontvangen in USD op USD rekening.
Hoe doe je dan de berekening voor de aangifte en welke informatie voorzie je om te staven ?
(2)
Zorgt Lynx.be voor vermijding dubbele belasting ? M.a.w. ontvang ik op mijn Lynx rekening het bruto dividend min 15% tax ?
Ik vind dit niet op hun website ...
Je krijgt elk jaar overzicht van hun dat je gewoon 2 getalletjes moet overtypen in je aangifte
Is gewoon de omzetting van het USD dividend naar euro, die doen zij voor je
Dubbelbelastingsverdragen zijn volgens mij in theorie mogelijk, maar in praktijk is het quasi nergens doenbaar
Tenzij je me nu zegt dat je voor 10miljoen € aan aandelen koopt, dat is een ander verhaal
In praktijk ga je heel vaak mooi die dubbele belasting betalen...
Lynx houdt de US bronbelasting af en het belgische RV betaal je (eventueel) via de aangifte.
Is gewoon de omzetting van het USD dividend naar euro, die doen zij voor je
Dubbelbelastingsverdragen zijn volgens mij in theorie mogelijk, maar in praktijk is het quasi nergens doenbaar
Tenzij je me nu zegt dat je voor 10miljoen € aan aandelen koopt, dat is een ander verhaal
In praktijk ga je heel vaak mooi die dubbele belasting betalen...
Lynx houdt de US bronbelasting af en het belgische RV betaal je (eventueel) via de aangifte.
Bij Belgische brokers worden zowel de buitenlandse taks (in de meeste gevallen 15%) als de binnenlandse taks (RV:30%) aan de bron afgehouden.Zelf hoef je dus niks te doen.Voor de terugvordering van de binnenlandse taks, de roerende voorheffing van 30% dus en dat voor 240 euro pp maximaal,gehuwden maakt dat 480 euro, moet je dus wel 2 getallen op uw belastingsaangifte invullen.Bij de meeste brokers krijg jezelf een fiscaal attest met de bedragen voor u uitgerekend.Gewoon overschrijven,geen werk aan.
De instapkost is ook tussen de 2 a 3%. Ze pakken gewoon voor je belegging begint al 3% van je geld af.
Je betaald ook voor de marketing (foldertjes en zo) om andere onwetenden er in te steken.
De jaarlijkse kost ligt bij vele fondsen nog hoger dan 1% per jaar.
"gezond verstand" BNP Paribas vraagt via "priority" zelfs 20 euro per maand om alleen maar fondsen advies te geven.
Anders krijg je geen advies. Die klanten zullen meestal juist intelligente (want grotere portefeuilles) mensen zijn die hun laten vangen door gebrek aan kennis en tijd.
Die fondsenmarkt draait daarom nog uitstekend. Gelukkig maar want de banken hadden al eens goed gelobbyd, om te maken dat je niet meer gemakkelijk in Amerikaanse ETF's zou beleggen. Als hun fondsenverkoop achteruit zou gaan, zullen ze terug lobbyen bij de politiek in Europa om de ETF's het terug moeilijk te maken.
Ze kunnen het toch bij BNP Paribas om slimme dokters en advocaten maandelijks te laten betalen om hen in pokkedure fondsen te steken. Kassa, kassa, kassa en super hoge maandlonen bij hogere bankiers.
Waarom wordt er altijd geleuterd over fondsen en trackers om een gespreide portefeuille op te bouwen?
Je kunt ook voor holdings en trusts kiezen. Met een tiental verkrijg je een volledige geografische spreiding. Ook kun je zo alle sectoren en assets bereiken. En nee, ik geloof niet dat de grote families die er zelf veel geld in steken graag underperformen.
Je kunt ook voor holdings en trusts kiezen. Met een tiental verkrijg je een volledige geografische spreiding. Ook kun je zo alle sectoren en assets bereiken. En nee, ik geloof niet dat de grote families die er zelf veel geld in steken graag underperformen.
Ik denk dat dat net weer een stap te ver is voor veel beginners.
Een fonds / etf is een verzameling van aandelen waar een holding 1 aandeel is. Dat die holding op zijn beurt weer een groepering van aandelen is, is minder bekend en maakt het allemaal wat risicovoller. Dat dit onterecht is, volgt de psyche niet.
Een fonds / etf is een verzameling van aandelen waar een holding 1 aandeel is. Dat die holding op zijn beurt weer een groepering van aandelen is, is minder bekend en maakt het allemaal wat risicovoller. Dat dit onterecht is, volgt de psyche niet.
Mij interesseert het wel omdat je dan kunt investeren in waardevolle bedrijven die niet op de beurs aanwezig zijn (private equity). Belemmering is niet zozeer dat ik een beginner ben, maar wel dat je nogal wat tijd en energie moet steken om een selectie te maken die gespreid is qua sector en regio (dus eigenlijk wel dat ik een beginner ben en dat specifieke kennis mij ontbreekt om keuzes te maken). Dat kan je toch niet zo makkelijk doen als bvb één of twee wereldwijde tracker, niet?Natal schreef: ↑25 december 2020, 22:45 Ik denk dat dat net weer een stap te ver is voor veel beginners.
Holdings gelijkstellen aan een tracker met wereldwijde aandelen is niet correct. Alleen al op het gebied van volatiliteit bijv. De meeste holdings zijn historisch gezien minder onderhevig aan de schommelingen van de beurs. Minder omlaag bij paniek maar ook minder omhoog bij euforie. De laatste tijd lijkt daar wel verandering in gekomen. Beleggen in holdings lijkt mij bijna een hype geworden.
Als ik dit lees https://www.tijd.be/netto/dossiers/aand ... 00524.html (wel bijna een jaar oud) staat er inderdaad niet veel negatiefs in, wel de bewering dat het beter rendeert dan het onderliggende aandeel, wat toch kan tellen als argument. Misschien een beetje rooskleurig artikel?MoreOrLess schreef: ↑25 december 2020, 23:11 Holdings gelijkstellen aan een tracker met wereldwijde aandelen is niet correct. Alleen al op het gebied van volatiliteit bijv. Holdings zijn historisch gezien minder onderhevig aan de schommelingen van de beurs. Minder omlaag bij paniek maar ook minder omhoog bij euforie. De laatste tijd lijkt daar wel verandering in gekomen. Beleggen in holdings lijkt mij bijna een hype geworden.