Termijnrekening interessant voor mijn situatie?
TIP
Termijnrekening interessant voor mijn situatie?
Ik heb mijn eigen woonst waarop ik een vrij lage hypotheek betaal. Ik heb nu iets meer dan 30k op de bank. Ik spaar daarnaast 600-800 euro per maand. Alleen lijkt het me zonde om dat op mijn spaarrekening te blijven zetten. Het levert nauwelijks op en met de inflatie is het al helemaal niet interessant. Aandelen en obligaties zijn echter niks voor mij. Ik zou daarom wat geld willen vastzetten dat ik kan missen via bv de termijnrekening (5 jaar) van medirect. Is dit interessanter dan het op mijn spaarrekening van Belfius te zetten gezien mijn situatie? En hoeveel geld moet ik minimaal op de termijnrekening zetten om het interessant te maken?
Re: Termijnrekening interessant voor mijn situatie?
Het is zeker interessant om een deel van wat je niet direct nodig zal hebben naar een termijnrekening te verhuizen. Stel 10.000 euro bij MeDirect en vijf jaar vast. Je krijgt netto 105 euro rente per jaar gedurende vijf jaar. Bij Belfius staat het wellicht nog vijf jaar stof te vergaren aan 0,11 procent, dus 11 euro rente per jaar.
Het hypothetische verschil is 5 x 94 euro nettorente.
De som 10.000 euro is een willekeurig voorbeeld. Dit kan veel lijken, maar hou er rekening mee dat je elk jaar 12 x 600 à 800 euro spaart. Dus de kans dat je die 10.000 euro de eerste vijf jaar nodig hebt is klein.
Velen zullen zeggen dat die 1,50 procent bruto kan stijgen en dat je dan nadeel doet. Maar die 0,11 netto kan ook dalen als febelfin zijn zin krijgt!
Het is leuk om eens te als eerste te kunnen antwoorden op een verstandige maar niet te moeilijke vraag!
Het hypothetische verschil is 5 x 94 euro nettorente.
De som 10.000 euro is een willekeurig voorbeeld. Dit kan veel lijken, maar hou er rekening mee dat je elk jaar 12 x 600 à 800 euro spaart. Dus de kans dat je die 10.000 euro de eerste vijf jaar nodig hebt is klein.
Velen zullen zeggen dat die 1,50 procent bruto kan stijgen en dat je dan nadeel doet. Maar die 0,11 netto kan ook dalen als febelfin zijn zin krijgt!
Het is leuk om eens te als eerste te kunnen antwoorden op een verstandige maar niet te moeilijke vraag!
En la vivo oni elektu inter enspezi monon aù elspezi monon. Tempo mankas por fari ambaù (L. Zamenhof)
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Heel veel nuttige informatie over hetzelfde thema lezen jullie ook op dit forum onder 'is-het-verstandig-om-nu-een-termijnrekening-te-openen'
Link:
is-het-verstandig-om-nu-een-termijnreke ... 55-30.html
Link:
is-het-verstandig-om-nu-een-termijnreke ... 55-30.html
En la vivo oni elektu inter enspezi monon aù elspezi monon. Tempo mankas por fari ambaù (L. Zamenhof)
Alle usual suspects geklopt!!! Proficiat!
Ik had er alleen maar iets kunnen aan toevoegen door te verwijzen naar het eerder topic terzake afgelopen week, maar dat heb je ook al gedaan. What more can I say?
Intussen is de rente gedaald bij MeDirect en krijg je op 5 jaar voor een termijnrekening niet langer 1,50 % bruto maar 0,80 % bruto. Geen goed alternatief meer voor de meesten!