Beginnen met beleggen
TIP
Re: Beginnen met beleggen
Divi, jij maakt van dividendbeleggen geen heilige graal, maar voor anderen is de bogglehead strategie dat wel zo te lezen.
Wel er zijn geen bewijzen dat dividend investing "altijd al een winstgevende bezigheid gebleken.Zelfs de simpelste verslaan in de meeste jaren hun "referentie"."
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Welke aandelen juist ?Bae1 schreef: ↑24 december 2020, 11:56 Hallo allemaal,
Omdat spaarboekjes nagenoeg niets meer opbrengen, heb ik mijn gedachten gezet op de beurs.
Ik heb al een tiental Belgische aandelen in gedachten en enkele Europese met vooral het oog op hoog dividend en vooral lage volatiliteit.
Alleen maak ik mij een beetje zorgen over de spreiding van mijn portefeuille. Zeker aangezien ik van plan ben om ineens te starten met een bedrag ipv maandelijkse storttingen.
Is 2021 überhaupt wel een goed moment om hiermee te beginnen of wacht ik beter nog wat af?
Alle tips zijn welkom, alvast bedankt!
Wat is "een bedrag" juist ?
10 componenten is volgens mij te weinig spreiding, maar je moet natuurlijk ergens beginnen.
Als je voorlopig 1/4 van je totaal te investeren kapitaal in deze portefeuille gaat spreiden over 10 componenten om te beginnen, lijkt me dat niet verkeerd.
B
Nog steeds wil jij niet toegeven daarvoor hier de harde cijfers
https://valuejagers.com/blog/dividendaandelen-beurs/
https://valuejagers.com/wp-content/uplo ... 68x611.png
Maar jij zal wel weer een uitleg hebben . zoals een echte trol het befaamd
https://valuejagers.com/wp-content/uplo ... 68x361.png
De bel 20 staat gekend als de mickey mouse beurs als je hier je aandelen gaat zoeken ben je verkeerd bezig .EarthNvstr1 schreef: ↑27 december 2020, 18:07Welke aandelen juist ?Bae1 schreef: ↑24 december 2020, 11:56 Hallo allemaal,
Omdat spaarboekjes nagenoeg niets meer opbrengen, heb ik mijn gedachten gezet op de beurs.
Ik heb al een tiental Belgische aandelen in gedachten en enkele Europese met vooral het oog op hoog dividend en vooral lage volatiliteit.
Alleen maak ik mij een beetje zorgen over de spreiding van mijn portefeuille. Zeker aangezien ik van plan ben om ineens te starten met een bedrag ipv maandelijkse storttingen.
Is 2021 überhaupt wel een goed moment om hiermee te beginnen of wacht ik beter nog wat af?
Alle tips zijn welkom, alvast bedankt!
Wat is "een bedrag" juist ?
10 componenten is volgens mij te weinig spreiding, maar je moet natuurlijk ergens beginnen.
Als je voorlopig 1/4 van je totaal te investeren kapitaal in deze portefeuille gaat spreiden over 10 componenten om te beginnen, lijkt me dat niet verkeerd.
Geen gevestigde waarden ! Weet dat het interessanter is qua roerende voorheffingen maar als je alles hierop zal inzetten sta je klaar voor een ramp . Of op zijn minst om toch enorm ondermaats te presteren .
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Iedereen heeft zowat zijn punt gemaakt, denk ik.
Wat mij nu vooral interesseert, is wat TS hier allemaal van denkt ;-)
Heeft volgens mij wel al gekeken, maar blijft voorlopig stil ...
Wat mij nu vooral interesseert, is wat TS hier allemaal van denkt ;-)
Heeft volgens mij wel al gekeken, maar blijft voorlopig stil ...
IN spreiding moet je niet overdrijven anders kun je de bedrijfsresultaten onmogelijk nog bijhouden tussen de 20 en 25 aandelen is ideaal qua spreiding en geeft je de kans om de focus te leggen op de beste waarden . Iemand die honderd aandelen aanhoud speelt vogelpik
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, maar lees TS zijn originele post nu eens aandachtig... ;-)
Nogmaals: ik zou willen dat TS nu eens reageert op alle reacties die er al geweest zijn ...
Nogmaals: ik zou willen dat TS nu eens reageert op alle reacties die er al geweest zijn ...
Velen (zeker beginners) gaan niet de discipline hebben om uw militaristische manier van beleggen vol te houden.Zeker niet wanneer we in een dalende markt terecht komen.Ze gaan stoppen met periodiek inleggen en de volgende stap is verkopen...
Met alle gevolgen vandien.
Dividend gaat hen rustiger houden en hen veel minder snel op de verkoopknop doen drukken.Door het dividend gaan ze meer geduld opbrengen.(vandaar dat ik ook voorstander ben zoals in de US voor maandelijkse en 3- maandelijkse uitbetalingen).
Het is een utopie dat je bij een beginner alle emoties kunt uitschakelen.Nee die mensen kijken de eerste maanden iedere avond naar hun portefeuille.Mocht uw lesgever zijn in een beleggingsclub en je hebt een "brave" klas dan kan het werken.Krijg je wat mondiger leerlingen,die gaan je achter 3 lessen uit de klas dragen.... einde verhaal !
Met alle gevolgen vandien.
Dividend gaat hen rustiger houden en hen veel minder snel op de verkoopknop doen drukken.Door het dividend gaan ze meer geduld opbrengen.(vandaar dat ik ook voorstander ben zoals in de US voor maandelijkse en 3- maandelijkse uitbetalingen).
Het is een utopie dat je bij een beginner alle emoties kunt uitschakelen.Nee die mensen kijken de eerste maanden iedere avond naar hun portefeuille.Mocht uw lesgever zijn in een beleggingsclub en je hebt een "brave" klas dan kan het werken.Krijg je wat mondiger leerlingen,die gaan je achter 3 lessen uit de klas dragen.... einde verhaal !
Het is een typisch gegeven van deze site dat velen hier als 'beginnend' belegger een vraag stellen over dat beleggen omdat 'spaarrekeningen niets meer opbrengen'. En het is even typisch dat het meestal dan bij die ene post blijft waarin ze die vraag stellen en verder niet meer reageren. Er zijn zo misschien al 100 topics geopend, en ik overdrijf niet.EarthNvstr1 schreef: ↑27 december 2020, 19:03 Nogmaals: ik zou willen dat TS nu eens reageert op alle reacties die er al geweest zijn ...
Komt dit omdat er veel te veel off topic wordt uitgeweid, of omdat ze door de bomen het bos niet meer zien, of omdat hun vraag al elders beantwoord is? - geen idee.
Het is wel een gegeven waarmee trollen graag aan de slag gaan, wat niet noodzakelijkerwijze wil zeggen dat dit ook bij dit topic zo is.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik had er de eerste keer ook last van: je kan als nieuw lid wel een topic openen, maar als je wil reageren, moet het bericht goedgekeurd worden waardoor het lang duurt voor je reactie er door geraakt. Dat zorgt uiteraard voor topics waarbij reacties niet meer mooi op de juiste plek komen, dus soms kan een nieuw lid er niets aan doen vermoed ik...MoreOrLess schreef: ↑27 december 2020, 19:31 Komt dit omdat er veel te veel off topic wordt uitgeweid, of omdat ze door de bomen het bos niet meer zien, of omdat hun vraag al elders beantwoord is? - geen idee.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, tot die vaststelling begin ik na een paar weken ook te komen ;-)MoreOrLess schreef: ↑27 december 2020, 19:31 Het is een typisch gegeven van deze site dat velen hier als 'beginnend' belegger een vraag stellen over dat beleggen omdat 'spaarrekeningen niets meer opbrengen'. En het is even typisch dat het meestal dan bij die ene post blijft waarin ze die vraag stellen en verder niet meer reageren. Er zijn zo misschien al 100 topics geopend, en ik overdrijf niet.
Misschien moet iemand een topic "Hoe omgaan met nieuwe 'beginnende belegger' forumleden" starten ;-)MoreOrLess schreef: ↑27 december 2020, 19:31 Komt dit omdat er veel te veel off topic wordt uitgeweid, of omdat ze door de bomen het bos niet meer zien, of omdat hun vraag al elders beantwoord is? - geen idee.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja en nee.Picaro schreef: ↑27 december 2020, 19:40Ik had er de eerste keer ook last van: je kan als nieuw lid wel een topic openen, maar als je wil reageren, moet het bericht goedgekeurd worden waardoor het lang duurt voor je reactie er door geraakt. Dat zorgt uiteraard voor topics waarbij reacties niet meer mooi op de juiste plek komen, dus soms kan een nieuw lid er niets aan doen vermoed ik...MoreOrLess schreef: ↑27 december 2020, 19:31 Komt dit omdat er veel te veel off topic wordt uitgeweid, of omdat ze door de bomen het bos niet meer zien, of omdat hun vraag al elders beantwoord is? - geen idee.
Ik heb tot nu toe nog geen enkel nieuw topic gestart als nieuw lid.
Het lijkt me dat je hier nogal een enorme survivorship bias in steekt. Uiteraard doen bedrijven het goed als je op voorhand weet dat je geen bedrijven meerekent als ze bijvoorbeeld dividenden eens (tijdelijk?) hebben verlaagd, waardoor je enkel die bedrijven overhoudt die het steeds heel gemakkelijk hadden. Die grafieken en tabellen vind je overal terug, maar het is heel makkelijk om achteraf die winnaars aan te duiden natuurlijk...lop schreef: ↑27 december 2020, 18:48 https://valuejagers.com/wp-content/uplo ... 68x361.png