Beginnen met beleggen
TIP
Re: Beginnen met beleggen
Ja JNJ , KO , MMM , CAH , PEP , PG , ADM , KMB , FRT , NNN , O , ABT , ABM, AWR ,CINF , CL , CWT , DOV , EMR , FMCB , GPC ,HRL , LANC , LOW , NDSN , NWN , PH , SCL , SJW , SWK , TR , FUL , SYY , UVV , NFG dit zijn allemaal bedrijven die al meer dan 25 jaar lenen om hun dividend te kunnen betalen ! Wat zeg ik de meeste lenen al 50 jaar . Is een beetje zoals de Belgische staat een groot gat ! Wat ben jij eigenlijk jezelf aan het wijsmaken ? Je bent jezelf belachelijk aan het maken hopelijk besef je dat ! Als bedrijven lenen om hun dividend uit te betalen wil dat zeggen dat je belegd in brol .B7H4long schreef: ↑28 december 2020, 15:52Het is geweten dat meerdere bedrijven gaan lenen om hun dividenden te kunnen uitbetalen.Divi schreef: ↑27 december 2020, 14:30 Dividenden liegen niet.Het gaat om "echt"geld. Die door bedrijven verdiend moet worden om aan mij te geven.
Daardoor kan ik veel beter een bestuur van een bedrijf beoordelen.
Een dividendverlaging is een bewijs dat een bedrijf koorts maakt.
Dividendverhogingen bewijs van blakende gezondheid.
Vooral bedrijven die al X jaar hun dividend niet verlaagd/verhoogd hebben vinden het nodig om te lenen om hun track record intact te houden.
Hey, ik ben het niet die dit geschreven heeft :-):lop schreef: ↑28 december 2020, 17:00Divi schreef: ↑27 december 2020, 14:30 Dividenden liegen niet.Het gaat om "echt"geld. Die door bedrijven verdiend moet worden om aan mij te geven.
Dividendverhogingen bewijs van blakende gezondheid.Ja JNJ , KO , MMM , CAH , PEP , PG , ADM , KMB , FRT , NNN , O , ABT , ABM, AWR ,CINF , CL , CWT , DOV , EMR , FMCB , GPC ,HRL , LANC , LOW , NDSN , NWN , PH , SCL , SJW , SWK , TR , FUL , SYY , UVV , NFG dit zijn allemaal bedrijven die al meer dan 25 jaar lenen om hun dividend te kunnen betalen ! Wat zeg ik de meeste lenen al 50 jaar . Is een beetje zoals de Belgische staat een groot gat ! Wat ben jij eigenlijk jezelf aan het wijsmaken ? Je bent jezelf belachelijk aan het maken hopelijk besef je dat ! Als bedrijven lenen om hun dividend uit te betalen wil dat zeggen dat je belegd in brol .
Divi schreef: ↑27 december 2020, 14:30 Dividenden liegen niet.Het gaat om "echt"geld. Die door bedrijven verdiend moet worden om aan mij te geven.
Dividendverhogingen bewijs van blakende gezondheid.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Maar bedrijven die hun aandelen inkopen hebben helemaal geen dividend.
Voor de rest zijn de bedrijven identiek.
Nog een bewijs dat het "uitkeren van dividend" irrelevant is.
Edit: Spellingbecker verbeterd: het wel of niet uitkeren van dividenden is IRrelevant.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 29 december 2020, 09:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
De reden dat het zo lang duurde voor je mijn antwoorden te zien krijgt is door de goedkeuring die nieuwe accounts blijkbaar nodig hebben.MoreOrLess schreef: ↑27 december 2020, 19:31Het is een typisch gegeven van deze site dat velen hier als 'beginnend' belegger een vraag stellen over dat beleggen omdat 'spaarrekeningen niets meer opbrengen'. En het is even typisch dat het meestal dan bij die ene post blijft waarin ze die vraag stellen en verder niet meer reageren. Er zijn zo misschien al 100 topics geopend, en ik overdrijf niet.EarthNvstr1 schreef: ↑27 december 2020, 19:03 Nogmaals: ik zou willen dat TS nu eens reageert op alle reacties die er al geweest zijn ...
Komt dit omdat er veel te veel off topic wordt uitgeweid, of omdat ze door de bomen het bos niet meer zien, of omdat hun vraag al elders beantwoord is? - geen idee.
Het is wel een gegeven waarmee trollen graag aan de slag gaan, wat niet noodzakelijkerwijze wil zeggen dat dit ook bij dit topic zo is.
Ik vind het wel spijtig dat sommigen het nodig vinden om ondertussen offtopic te gaan en persoonlijke vetes verder uit te vechten.
25%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - PRX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
17%IMIE - 16%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
20%Bonds - 2%IEGA - 3%CASH Updated 30/11/2024
Misschien had ik inderdaad de persoonlijke situatie beter moeten schetsen.EarthNvstr1 schreef: ↑27 december 2020, 18:07 Welke aandelen juist ?
Wat is "een bedrag" juist ?
10 componenten is volgens mij te weinig spreiding, maar je moet natuurlijk ergens beginnen.
Als je voorlopig 1/4 van je totaal te investeren kapitaal in deze portefeuille gaat spreiden over 10 componenten om te beginnen, lijkt me dat niet verkeerd.
Aangezien mijn huis sinds kort volledig is afgewerkt kan ik wel een deel van mijn spaargeld missen. Voorlopig staat er nog 25k op een termijnrekening waar ik van af ga blijven, en nog 70k op spaarrekeningen. Ik zou toch een 40k-50k willen gebruiken om een iets hoger rendement dan 0.11% te willen halen. Ook om gebruik te maken van de belastingvrije dividendschijf van 800/jaar. Pensioensparen doe ik al een tijdje.
Na de informatie die ik ondertussen hier en elders al heb gelezen zou ik denken om de dividendaandelen die ik origineel in gedachten had (bv Telenet) aan de vullen met IWDA en EMIM.
Nu gaat mijn vraag nog wel steeds over de spreiding. Hoeveel geld verdelen over de aandelen en de ETFs?
25%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - PRX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
Hangt er een beetje vanaf. Denk je dat je de markt kan verslaan? Wil je veel tijd steken in het opvolgen van je portefeuille?
Laten we zeggen dat voor het grote merendeel van de beleggers het beter is om voor de ETFs te kiezen.
IWDA en EMIM geven geen recht op teruggave van de roerende voorheffingen dat is alleen maar geldig voor losse aandelen .Bae1 schreef: ↑28 december 2020, 21:57Misschien had ik inderdaad de persoonlijke situatie beter moeten schetsen.EarthNvstr1 schreef: ↑27 december 2020, 18:07 Welke aandelen juist ?
Wat is "een bedrag" juist ?
10 componenten is volgens mij te weinig spreiding, maar je moet natuurlijk ergens beginnen.
Als je voorlopig 1/4 van je totaal te investeren kapitaal in deze portefeuille gaat spreiden over 10 componenten om te beginnen, lijkt me dat niet verkeerd.
Aangezien mijn huis sinds kort volledig is afgewerkt kan ik wel een deel van mijn spaargeld missen. Voorlopig staat er nog 25k op een termijnrekening waar ik van af ga blijven, en nog 70k op spaarrekeningen. Ik zou toch een 40k-50k willen gebruiken om een iets hoger rendement dan 0.11% te willen halen. Ook om gebruik te maken van de belastingvrije dividendschijf van 800/jaar. Pensioensparen doe ik al een tijdje.
Na de informatie die ik ondertussen hier en elders al heb gelezen zou ik denken om de dividendaandelen die ik origineel in gedachten had (bv Telenet) aan de vullen met IWDA en EMIM.
Nu gaat mijn vraag nog wel steeds over de spreiding. Hoeveel geld verdelen over de aandelen en de ETFs?
Telenet staat goedkoop maar het dividend is niet zeer goed gedekt door de inkomsten .
En het dividend is niet stabiel .
De verwachte winst ziet er dan wel weer goed met rond de 14 % . Maar er zijn toch 2 zaken die een alarmbelletje laten rinkelen .
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat is al een aardig startbedrag om mee te beginnen waardoor je toch al redelijk wat kan spreiden.
Laat je niet misleiden door die teruggave van RV op dividenden. Zie dit als een leuk cadeautje, maar hou er verder geen rekening mee zou ik zeggen.
Dat is een voordeel van een serieus startkapitaal, je kan dan inderdaad een fondsen port en aandelen port tegelijk beginnen opbouwen als je dat wil.
Aangenomen dat je niet alles in 1 keer gaat aankopen, maar je aankopen gaat spreiden in de tijd, kan je de exacte verhouding later nog bepalen, net zoals je die in de toekomst altijd kan aanpassen naargelang de omstandigheden of je voorkeur.
Je zou kunnen beginnen met 20000 fondsen en 20000 aandelen.
Afhankelijk van wat je het meeste bevalt kan je later dat stuk verder uitbreiden.
P.S.: Ik ben 3 jaar geleden gestart met fondsen en aandelen. Mijn fondsen port staat op winst, mijn aandelen port staat op verlies. Anderen zijn wellicht beter in het selecteren van aandelen, misschien jij ook of jij ook niet. Aan u de keuze.
Hoe bedoel je ? Colruyt bijvoorbeeld, om maar 1 bedrijf te noemen, koopt al jaren regelmatig eigen aandelen in en keert een dividend uit, mis ik iets ?
Ik zou die teruggave van roerende voorheffing niet banaliseren en er wel degelijk gebruik van maken.
Mijn inziens is het na pensioensparen , het eerstvolgende fiscaal vriendelijk sparen,zeker als je gehuwd bent gaat het al om 1600 euro belastingsvrij inkomen uit sparen ! Ze geven al niet veel cadeaus hier in Belgie aan de spaarder.....dus ik zou er gebruik van maken.
Mijn inziens is het na pensioensparen , het eerstvolgende fiscaal vriendelijk sparen,zeker als je gehuwd bent gaat het al om 1600 euro belastingsvrij inkomen uit sparen ! Ze geven al niet veel cadeaus hier in Belgie aan de spaarder.....dus ik zou er gebruik van maken.
Hij bedoelt waarschijnlijk dat het eigenlijk niet uitmaakt of een bedrijf nu eigen aandelen inkoopt of een dividend uitkeert en de dividenden dan herbelegd worden in hetzelfde bedrijf. Het eindresultaat zal hetzelfde zijn. Alleen is een dividend uitkeren fiscaal onvriendelijker.
Nog beter is dat je niet moet betalen in de eerste plaats:Divi schreef: ↑29 december 2020, 09:01 Ik zou die teruggave van roerende voorheffing niet banaliseren en er wel degelijk gebruik van maken.
Grotere cadeaus voor de Belgische belegger zijn:
- dividenden die belegt worden door/binnen een capitaliserend fonds worden helemaal niet belast.
- meerwaarden van aandelen(fondsen) worden niet belast.
.. en: een bedrijf is niet "beter" omdat het dividenden betaald. Het wel of niet betalen van dividenden is geen indicator of een bedrijf "beter" is als belegging.ignition schreef: ↑29 december 2020, 09:33Hij bedoelt waarschijnlijk dat het eigenlijk niet uitmaakt of een bedrijf nu eigen aandelen inkoopt of een dividend uitkeert en de dividenden dan herbelegd worden in hetzelfde bedrijf. Het eindresultaat zal hetzelfde zijn. Alleen is een dividend uitkeren fiscaal onvriendelijker.
Ah, op die manier. TINC keert zijn dividenden wel op een zeer fiscaalvriendelijke manier uit.B7H4long schreef: ↑29 december 2020, 09:39.. en: een bedrijf is niet "beter" omdat het dividenden betaald. Het wel of niet betalen van dividenden is geen indicator of een bedrijf "beter" is als belegging.ignition schreef: ↑29 december 2020, 09:33
Hij bedoelt waarschijnlijk dat het eigenlijk niet uitmaakt of een bedrijf nu eigen aandelen inkoopt of een dividend uitkeert en de dividenden dan herbelegd worden in hetzelfde bedrijf. Het eindresultaat zal hetzelfde zijn. Alleen is een dividend uitkeren fiscaal onvriendelijker.