Beginnen met beleggen
TIP
Re: Beginnen met beleggen
Al gehoord van lopen en nog niet kunnen stappen.EarthNvstr1 schreef: ↑30 december 2020, 13:49 Eindigt op ETF ?
Wat ik lees van TS is:
Ik denk dat TS alles aan het bekijken is vooraleer hij beslist en hij zal wellicht doen waar hij zich het best bij voelt (wat ook een mix kan zijn).Bae1 schreef: ↑28 december 2020, 21:57 Na de informatie die ik ondertussen hier en elders al heb gelezen zou ik denken om de dividendaandelen die ik origineel in gedachten had (bv Telenet) aan de vullen met IWDA en EMIM.
Nu gaat mijn vraag nog wel steeds over de spreiding. Hoeveel geld verdelen over de aandelen en de ETFs?
Maar breng gerust uw argumenten aan waarom een beginnende belegger niet met ETFs moet beginnen en wel met individuele aandelen. Ik kan er dan misschien ook nog iets van opsteken ;-)
Of bij eerste stappen aandelen , Etf , de oplossing is ?
De dollars die blinken als advies !!!
Heden ten dage met internet en zoeken is heel wat informatie te lezen. (voor eerste stappen , maar hoi gaan lezen )
Maar nee eerst lopen en dan gaan stappen is blijkbaar hip.
Als vb het motto slechts 0,11 % op spaar rekening.
Bij een andere instelling is opbrengst al * 5 mogelijk.
Maar die stap doen ze niet , ineens voor de dollars gaan want de media staan er vol van + 5 % + 10 % en ik maar 0,11%.
Bij wie ligt de fout van maar 0,11 % .....
20 j terug was info alleen te krijgen via het plastronneke.
Estate Guru believer.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het gaat hier niet over spaarrekening versus beleggen dacht ik...
Dat klopt.EarthNvstr1 schreef: ↑30 december 2020, 14:03 Het gaat hier niet over spaarrekening versus beleggen dacht ik...
Maar een buffer met hoogst mogelijke opbrengst is niet nodig ?
Psp is nog zo iets is in principe al de eerste belegging , emotie's bij op en neer gaan van de beurs.
Overbodig zeker alleen maar Etf de rest niet belangrijk.
Natuurlijk iedereen heeft het voorgaande al , kan met dalingen overweg.
Blijft ook nog , zijn het spaar centjes waar ze mee starten , erfenis ??
De som waar men mee gaat starten 1000 € of meer in een Etf De kosten van kleine aankoop versus grote aankoop.
Neen iedereen aan de Etf.
De beurs stijgt immer en altijd.
Blijft nog over dat diezelfde believers bvb psp de grond inboren terwijl dat eigenlijk voor het eerst leren omgaan is met
de grillen van de beurs.
En het lange termijn beleggen ( men kan niet aan de centjes voor het pensioen )
Estate Guru believer.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wat wil je nu eigenlijk zeggen ?
Fiscaal pensioensparen heeft TS al en ik neem aan dat hij zijn spaarcenten ook zo optimaal mogelijk parkeert.
Vermits dat spaarpotje niet meer nodig is voor het originele doel en hij wellicht geen nieuw doel heeft, wil hij dit nu voor ongeveer de helft beleggen voor de lange termijn.
Ik zie niet in wat daar mis mee zou zijn ?
Ik begrijp dat TS een spaarpotje heeft opgebouwd met als doel het renoveren van een huis.Bae1 schreef: ↑28 december 2020, 21:57 Aangezien mijn huis sinds kort volledig is afgewerkt kan ik wel een deel van mijn spaargeld missen. Voorlopig staat er nog 25k op een termijnrekening waar ik van af ga blijven, en nog 70k op spaarrekeningen. Ik zou toch een 40k-50k willen gebruiken om een iets hoger rendement dan 0.11% te willen halen. Ook om gebruik te maken van de belastingvrije dividendschijf van 800/jaar. Pensioensparen doe ik al een tijdje.
Fiscaal pensioensparen heeft TS al en ik neem aan dat hij zijn spaarcenten ook zo optimaal mogelijk parkeert.
Vermits dat spaarpotje niet meer nodig is voor het originele doel en hij wellicht geen nieuw doel heeft, wil hij dit nu voor ongeveer de helft beleggen voor de lange termijn.
Ik zie niet in wat daar mis mee zou zijn ?
Het zou vreemd zijn indien je een ander antwoord zou krijgen op dezelfde vraag :-).
Veel hangt af van het doel.
En ja meestal zijn ETFs de beste oplossing voor het groeigedeelte van een portefeuille, en ook voor een deel van het stabiele gedeelte van de portefeuille.
Wanneer ETF indexfondsen niet aangeraden zijn:
- geen aandelen indien de horizon te dichtbij is.
- als de OP duidelijk aangeeft om niet te willen handelen op de beurs.
- indien de OP aangeeft regelmatig minimale bedragen wil beleggen maar niet degiro wil gebruiken.
In dit geval kan een keytrade plan OK zijn
alternatieven naast ETF indexfondsen kunnen zijn:
- pensioenspaarfonds 990 Euro: indien de OP duidelijk in het latere deel van zijn carrière zit
- pensioenspaarverzekering 990 Euro /lange termijn spaarverzekering: indien OP de 55 nadert
- tak21/termijnrekening indien de OP geen risico wenst te nemen
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Bedankt voor je info.
IMAE om de currency fluctuatie te beperken.
EM Azie omdat ik verwacht dat er serieuze groei gaat zijn in China en omliggende landen de komende 1-2j. Evt. herpositioneren.
Ik heb alles laten staan, ik heb 5% aandelen bijgekocht en op korte termijn winst gemaakt die ik in een "paar projecten" geinvesteerd heb. Op dit moment ben ik alles aan het evalueren, vooral de fondsen posities die ik al 6-7j in bezit heb.B7H4long schreef: ↑30 december 2020, 09:16 Vandaag lijkt je portefeuille te bestaan uit zo'n 40% aandelen en 60% voor stabiliteit.
Een goede manier om na te gaan hoe je tegenover risico staat is te beseffen welke actie je nam tijdens de laatste crash:
- indien je verkocht: dan was je te aggressief
- indien je bijkocht tijdens de crash: dan was je waarschijnlijk te defensief voor de crash
- indien je niets deed: was je waarschijnlijk op het juiste niveau.
Misschien, maar het rendement is zeer laag van 2.5% naar 0.5 a 0.6% schat ik. Wat zijn andere opties buiten tak21?
De ETF's zijn nieuwe beleggingen, de 40%-60% is misschien wat defensief? Wat is een goede balans voor een 40-jarige, ik mik toch vooral op groei voor de komende 10j?
IMAE om de currency fluctuatie te beperken.
EM Azie omdat ik verwacht dat er serieuze groei gaat zijn in China en omliggende landen de komende 1-2j. Evt. herpositioneren.
Er zijn veel nieuwe topics: starten met beleggen.De motor begint warm te draaien.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
oei dubbel gepost.
Laatst gewijzigd door Dirk2 op 30 december 2020, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
En ik heb hier na vele jaren ook nog nooit zoveel gelezen over opties en margin. Het risico komt (naast het enorme aantal nieuwe beleggers), dus ook op een hoogtepunt. Pas als werkelijk alle mogelijke geïnteresseerde aandelen beleggers ingestapt zijn, is zal het maar gaan dalen. Weet er iemand of er nog veel gaan instappen? Zou een interessante barometer kunnen zijn.
[/quote]
Ik post hier geregeld over opties. Dat deed ik 3 of 4 jaar geleden ook al (met een ander profiel). Opties kunnen perfect ook hun plaats hebben in zo risicoloos mogelijk proberen handelen. De strategieen die ik volg zijn veiliger dan gewoon naakt aandelen kopen , houden en verkopen.Dirk2 schreef: ↑30 december 2020, 18:16 En ik heb hier na vele jaren ook nog nooit zoveel gelezen over opties en margin. Het risico komt (naast het enorme aantal nieuwe beleggers), dus ook op een hoogtepunt.
Laatst gewijzigd door anonymous9 op 30 december 2020, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja maar er zijn op de top altijd nieuwelingen die wel "naakt" gaan en lees nu wel degelijk veel meer berichten over opties.MoreOrLess schreef: ↑30 december 2020, 18:22Ik post hier geregeld over opties. Dat deed ik 3 of 4 jaar geleden ook al (met een ander profiel). Opties hebben perfect ook hun plaats in zo risicoloos mogelijk proberen handelen. De strategieen die ik volg zijn veiliger dan gewoon naakt aandelen kopen en verkopen.Dirk2 schreef: ↑30 december 2020, 18:16 En ik heb hier na vele jaren ook nog nooit zoveel gelezen over opties en margin. Het risico komt (naast het enorme aantal nieuwe beleggers), dus ook op een hoogtepunt.
Er was zelfs een andere Vlaamse Dirk die zelfs zijn huis moesten verkopen om al zijn optieverliezen te kunnen betalen.
Hij heeft hem dan wel herpakt, maar de meeste komen nooit meer terug naar de beurs.
Ik lees nog veel te veel berichten op het internet over een aankomende crash. Zolang die berichten volop komen mag men er zeker van zijn dat er geen echte crash komt.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
De berichten over een aankomende crash die ik zie, zijn nog altijd dezelfde als die er altijd zijn.MoreOrLess schreef: ↑30 december 2020, 18:37 Ik lees nog veel te veel berichten op het internet over een aankomende crash. Zolang die berichten volop komen mag men er zeker van zijn dat er geen echte crash komt.
Ik zie geen verhoging van berichten over een aankomende crash, integendeel, ik zie vooral berichten dat er geen nieuwe crash komt.
U hebt het niet goed begrepen. Er staan nog steeds genoeg berichten op het internet over een aankomende crash. Wat meer of minder maakt niet zoveel uit. Als die berichten verdwijnen kan men er gif op innemen dat er dan wel een crash komt.
Men heeft het ook nog niet over "The sky is the limit" of over een "paradigmashift". Dat zijn woorden die op euforie wijzen. In zo'n euforie crashen de beurzen ook gemakkelijk.
Het zijn ook alleen maar indicaties. De beurs kan men niet voorspellen.
Men heeft het ook nog niet over "The sky is the limit" of over een "paradigmashift". Dat zijn woorden die op euforie wijzen. In zo'n euforie crashen de beurzen ook gemakkelijk.
Het zijn ook alleen maar indicaties. De beurs kan men niet voorspellen.