Beginnen met beleggen
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Beginnen met beleggen
Ah, zo had ik het inderdaad niet begrepen ;-)
Wat is de rol van de cash/obligaties in je portefeuille?
0.6% kan zeer goed zijn op de momenten dat de aandelen crashen met 30-40%.
Stabiele beleggingen zorgen voor stabilteit in een portefeuille wanneer de volatiele aandelen zakken.
Onderaan een grafiek van 3 portefeuilles met verschillende porties aandelen tov stabiele beleggingen
- 100% aandelen
- 70% aandelen en 30% obligaties
- 30% aandelen en 70% obligaties
portfoliovizualiser US aandelen vs US bonds (startpunt gekozen om een mooie grafiek te bekomen)
De "goede balans" kan jij enkel bepalen. Hoeveel risico kan je nemen (zonder in de problemen te komen), moet je nemen (om je doe te behalen) en wil je nemen (emotioneel).Rune schreef: ↑30 december 2020, 17:13De ETF's zijn nieuwe beleggingen, de 40%-60% is misschien wat defensief? Wat is een goede balans voor een 40-jarige, ik mik toch vooral op groei voor de komende 10j?
IMAE om de currency fluctuatie te beperken.
EM Azie omdat ik verwacht dat er serieuze groei gaat zijn in China en omliggende landen de komende 1-2j. Evt. herpositioneren.
munt fluctuatie : de volatiliteit van aandelen is vele malen groter dan de volatiliteit van de munten. Waarom beschermen tegen het tweede?
Vele bedrijven zijn heel internationaal. Tijdens de nacht van de brexit stemming viel het Britse pind met zo'n 10%, de volgende morgen steeg de FTSE 250 met 7%.
Het is mogelijk om op andere manieren om de muntvaltiliteit te verminderen. bvb IWDE is een currency hedged versie van IWDA. Tegen een kost, neemt een tegenpartij het risico van de muntvolatiliteit.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ah nu dacht ik da gij da waart, Amerikaanse aandelen en programma, monest ofzo... Was dat met opties dat die zijn huis verloor of met aandelen?Dirk2 schreef: ↑30 december 2020, 18:29Ja maar er zijn op de top altijd nieuwelingen die wel "naakt" gaan en lees nu wel degelijk veel meer berichten over opties.MoreOrLess schreef: ↑30 december 2020, 18:22
Ik post hier geregeld over opties. Dat deed ik 3 of 4 jaar geleden ook al (met een ander profiel). Opties hebben perfect ook hun plaats in zo risicoloos mogelijk proberen handelen. De strategieen die ik volg zijn veiliger dan gewoon naakt aandelen kopen en verkopen.
Er was zelfs een andere Vlaamse Dirk die zelfs zijn huis moesten verkopen om al zijn optieverliezen te kunnen betalen.
Hij heeft hem dan wel herpakt, maar de meeste komen nooit meer terug naar de beurs.
[Dirk2 schreef: ↑30 december 2020, 18:20
En ik heb hier na vele jaren ook nog nooit zoveel gelezen over opties en margin. Het risico komt (naast het enorme aantal nieuwe beleggers), dus ook op een hoogtepunt. Pas als werkelijk alle mogelijke geïnteresseerde aandelen beleggers ingestapt zijn, is zal het maar gaan dalen. Weet er iemand of er nog veel gaan instappen? Zou een interessante barometer kunnen zijn.
Neen, die gegevens heb ik niet.
Met opties.
Hier het filmpje van vroeger waar hij het vanaf 4" 30" verteld wat er is fout gelopen:
https://vimeo.com/30895890
Ik heb dat filmpje nog eens bekeken en na de verkoop van zijn huis had hij nog een put van 6 miljoen Belgische frank door zijn optie beleggingen. Hij zegt ook, dat je als vliegen naar een lamp, naar de beurs wordt aangetrokken.Dirk2 schreef: ↑30 december 2020, 20:30Met opties.
Hier het filmpje van vroeger waar hij het vanaf 4" 30" verteld wat er is fout gelopen:
Bedankt voor de tips, vooral veel stof tot nadenken en verder zaken onderzoeken. Ook de suggesties naar de tools zijn heel interessant.
Mbt strategie: van 60%-40% (aandelen) zou ik naar 45%-55% kunnen gaan voor de komende 5-10j. Alles nog wat laten bezinken.
De Tak 21 die vrijkomt in aandelen steken (vnl IWDA). Twijfel nog over de post EU, EM blijf ik behouden op Asia momenteel.
Een stuk cash in obligaties steken, een deel in een van mijn fondsen stoppen - Schroder Global Corp A dat het goed doet, voor ETF ben ik er nog niet helemaal eruit. Zijn er nog goede alternatieven voor VAGF?
Doe je die transitie best in eens of gespreid over 1-2 jaar met bv. maandelijkse of kwartaal aankopen?
Transitie: als je vandaag beslist dat je nieuwe AA je gewenste AA is, waarom zou je het dan nog 2 jaar uitstellen?Rune schreef: ↑31 december 2020, 13:58Bedankt voor de tips, vooral veel stof tot nadenken en verder zaken onderzoeken. Ook de suggesties naar de tools zijn heel interessant.
Mbt strategie: van 60%-40% (aandelen) zou ik naar 45%-55% kunnen gaan voor de komende 5-10j. Alles nog wat laten bezinken.
De Tak 21 die vrijkomt in aandelen steken (vnl IWDA). Twijfel nog over de post EU, EM blijf ik behouden op Asia momenteel.
Een stuk cash in obligaties steken, een deel in een van mijn fondsen stoppen - Schroder Global Corp A dat het goed doet, voor ETF ben ik er nog niet helemaal eruit. Zijn er nog goede alternatieven voor VAGF?
Doe je die transitie best in eens of gespreid over 1-2 jaar met bv. maandelijkse of kwartaal aankopen?
Obligaties: Heb je jouw corp obligatiefonds afgezet tegenover een gelijkaardig indexfonds zoals CRPH? het indexfonds lijkt een lagere drawndown te hebben in maart.
Wat is de rol van de obligaties in je portefeuille. Als je rendement wil kan je beter je % aandelen verhogen. Als je stabiliteit wil moet je zeker eens vergelijken met een gebalanceerd fonds met veel kwaliteits-overheids obligaties zoals VAGF?
Zet deze fondsen eens op een grafiek en bekijk wat jou het beste past.
AGGH is gelijkaardig aan VAGF.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Interessant om deze reportage terug te kunnen zien. Hij heeft het dan kunnen ombuigen ken ook verhalen van mensen die hun huis verkochten om er Lernhaut & Hauspie van te kopen..Dirk2 schreef: ↑31 december 2020, 11:40Ik heb dat filmpje nog eens bekeken en na de verkoop van zijn huis had hij nog een put van 6 miljoen Belgische frank door zijn optie beleggingen. Hij zegt ook, dat je als vliegen naar een lamp, naar de beurs wordt aangetrokken.Dirk2 schreef: ↑30 december 2020, 20:30
Met opties.
De slimste is die op het eind met zijn vastgoedbelegging.Dirk2 schreef: ↑30 december 2020, 20:30Met opties.
Goh, dat had op langere termijn niet veel verschil gemaakt, helaas hebben we geen glazen bol voor de toekomst.
Sorry OP voor het kapen van uw topic, maar ik heb maar 1 eenvoudig vraagje dus het is een beetje onnodig om hier een nieuw topic voor op te richten.
Als ik via Bolero Amerikaanse aandelen in dollar koop (Apple, Tesla, ... dat soort dingen), dan is toch ook alles op vlak van taxen in orde dacht ik toch? Ik moet mij toch niets aantrekken van de Amerikaanse noch de Belgische fiscus?
En wat dan met de eventuele dividenden hierop? Volgt dat dezelfde regel, dat de belasting hierop reeds werd afgehouden door Bolero?
Als ik via Bolero Amerikaanse aandelen in dollar koop (Apple, Tesla, ... dat soort dingen), dan is toch ook alles op vlak van taxen in orde dacht ik toch? Ik moet mij toch niets aantrekken van de Amerikaanse noch de Belgische fiscus?
En wat dan met de eventuele dividenden hierop? Volgt dat dezelfde regel, dat de belasting hierop reeds werd afgehouden door Bolero?
-
- Sr. Member
- Contacteer:
@hahn Alle belastingen worden inderdaad ingehouden door Bolero.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Nog bij Bolero:
Als je USD aandelen koopt/verkoopt, worden de TOB en transactiekosten dan altijd in USD van de USD rekening genomen ?
Als je USD aandelen koopt/verkoopt, worden de TOB en transactiekosten dan altijd in USD van de USD rekening genomen ?
- Roger_de_klusman
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik heb nog een vraagje over beginnen met beleggen:
Ze zeggen altijd gespreid (in de tijd) instappen. Hoe doe je dat dan in de praktijk als je een serieuze spaarpot hebt?
Als je bijvoorbeeld gelijkmatig zou spreiden over 5 of 10 jaar, dan staat er wel lang een serieus bedrag te verkommeren langs de zijlijn.
Als je maar over 1 of 2 jaar zou spreiden en je hebt over 2 jaar een zwart zwaan die passeert, dan ben je niet veel met je (beperkte) spreiding.
Ze zeggen altijd gespreid (in de tijd) instappen. Hoe doe je dat dan in de praktijk als je een serieuze spaarpot hebt?
Als je bijvoorbeeld gelijkmatig zou spreiden over 5 of 10 jaar, dan staat er wel lang een serieus bedrag te verkommeren langs de zijlijn.
Als je maar over 1 of 2 jaar zou spreiden en je hebt over 2 jaar een zwart zwaan die passeert, dan ben je niet veel met je (beperkte) spreiding.