Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
Wel, ik weet het niet zeker, maar dat was ook de periode waarin Wereldhave Belgium héél flauw presteerde (-15% ofzo, maar goed, dit verklaart slechts een klein deel van de totale daling) en ook ABN AMRO van 10 naar 8 duikelde. Wellicht in combinatie met een algemene 'normale' zwakke prestatie van een paar negatieve procenten, én een zwakker wordende USD die ook wat woog op de totale stand in EUR.
Ik denk niet dat er één reden was, eerder een algemene inzinking, wellicht wat uitvergroot door enkele individuele aandelen. Maar geen positie die uitermate rampzalig door het putje ging (ik zat wel met één faillissement dit jaar, tot scha en schande!). Ik zal morgen eens kijken op de account, misschien was er wél iets en heb ik het al verdrongen
Ik denk niet dat er één reden was, eerder een algemene inzinking, wellicht wat uitvergroot door enkele individuele aandelen. Maar geen positie die uitermate rampzalig door het putje ging (ik zat wel met één faillissement dit jaar, tot scha en schande!). Ik zal morgen eens kijken op de account, misschien was er wél iets en heb ik het al verdrongen
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik blijf rond de 330% sinds 2016. Sinds augustus dus weinig verandering. Zwakkere dollar doet mij niet zo goed. Hoop toch de 400% te halen volgend jaar. Heb nog geen dalend jaar gehad sinds 2016 dus mag ik al van geluk spreken.
Ik bereken nooit op jaarbasis, bereken steeds vanaf mijn startbedrag. Veel beleggerswinst gewenst aan allen in het nieuwe jaar.
Ik bereken nooit op jaarbasis, bereken steeds vanaf mijn startbedrag. Veel beleggerswinst gewenst aan allen in het nieuwe jaar.
Return portefeuille edelmetalen sinds 2016: 450%
JHN flexer sluit 2020 af met 27,92% winst.
Had ik dit jaar niks verhandeld dan was het 22 % geweest volgens morningstar.
Dus mijn aankopen door het jaar heen hebben extra bijgedragen.
JHN tracker, 60% cspx en 40% iwda sluit 2020 af met 5,29%
Had ik dit jaar niks verhandeld dan was het 4,86 % geweest volgens morningstar.
Maw, in jhn fkexer blijf ik wekelijks bijkopen, de jhn tracker staat op houden.
Had ik dit jaar niks verhandeld dan was het 22 % geweest volgens morningstar.
Dus mijn aankopen door het jaar heen hebben extra bijgedragen.
JHN tracker, 60% cspx en 40% iwda sluit 2020 af met 5,29%
Had ik dit jaar niks verhandeld dan was het 4,86 % geweest volgens morningstar.
Maw, in jhn fkexer blijf ik wekelijks bijkopen, de jhn tracker staat op houden.
-
- Full Member
- Contacteer:
Proficiat aan allen hier. Dat zijn rendementen waar zelfs de grootste beleggers ter wereld van dromen. Het lijkt me slechts een kwestie van tijd voor ze hier op het spaargids forum komen headhunten
Ook ik heb in maart en de maanden daarna zeer sterk bijgekocht. Maar daarvan gaat je portefeuille niet van -35% naar +35% stijgen hé
Groen geëindigd op 0,5%. Beter dan de Bel20 en Euro Stoxx 50. Erg tevreden dus.
Ook ik heb in maart en de maanden daarna zeer sterk bijgekocht. Maar daarvan gaat je portefeuille niet van -35% naar +35% stijgen hé
Groen geëindigd op 0,5%. Beter dan de Bel20 en Euro Stoxx 50. Erg tevreden dus.
Het is duidelijk dat er hier verschillende manieren worden gebruikt om het rendement te berekenen.
Vergelijken is enkel mogelijk als je dezelfde methode gebruikt.
Een voorbeeld:
Veronderstel dat een belegger twee rekeningen heeft met 20000 Euro
- een groeirekening waar hij een interest krijgt van 1%
- een cashbuffer rekening
Veronderstel dat de belegger elke maand
- 200 Euro extra stort op de cashbuffer rekening en
- 500 Euro overschrijft van de cashrekening naar de groeirekening.
Op het einde van het jaar zal
- de cashrekening 16400 Euro bevatten, en de
- de groeirekening 26232,5 (inbegrepen 232,5 Euro)
Totaal dus 42632,5
Hoeveel rendement heeft deze belegger gehaald?
Sommige kijken enkel naar de groeirekening en berekenen:
1) 6232,5 Euro aangroei voor een startbedrag van 20000 Euro - > dus 31% rendement
deze berekening neemt de stortingen mee.
Dit word soms ook Beardstown rendement genoemd.
Ook sommige brokers in Belgie tonen dit % aan hun beleggers.
2) aan andere manier van berekenen is de interne rendements berekening, money-weighted rate of return.
Deze methode berekent het percentage dat je op een "gewoon" spaarboekje zou moeten halen om eenzelfde eindbedrag te bekomen.
Deze berekening houdt rekening met het moment van storten.
Kan berekend worden via de XIRR() of IR.schema() van MS Excel.
In ons geval is het intern rendement van de groeirekening 1% rendement - een groot verschil de vorige methode.
3) er is ook nog een time-weighted rate of return maar ik denk niet dat iemand dat gebruikte in deze thread.
Enkel kijken naar de groeirekening geeft ook een vertekend beeld.
De gelden die op de cashbuffer staan zijn ook beschikbaar en hadden ook ingezet kunnen worden voor de groei.
Sommige beleggers nemen een groot risico in hun groeirekening, en houden daarnaast ook een grote cashbuffer aan.
Andere beleggers nemen een klein risico in hun groeirekening, en houden weinig of geen buffer aan.
De ene zal op het einde een hoger totaal kapitaal hebben dan de andere. Dat kan je enkel berekenen indien je het rendement over het totale kapitaal (alle rekeningen) berekent.
In het voorbeeld van hierboven is het totale rendement, ofwel, ofwel:
4) het Beardstown rendement op het totale kapitaal 6,6%
5) het interne rendement op het totale kapitaal 0,56%
een andere methode is
6) (met dank aan charlesvdw hieronder) Hij had 40000 euro en heeft 2400 euro bijgestort: 42400 euro is zijn kapitaal.
Zijn aangroei is 232,5 euro. Rendement van deze methode is dan 0,54%
7) Hij had 40000 euro en heeft 2400 euro bijgestort: 41200 euro is zijn gemiddeld kapitaal.
Zijn aangroei is 232,5 euro. Rendement van deze methode is 0,56%, gelijk aan de interne rendement methode omdat de stortingen gelijk verdeeld waren over het jaar.
Persoonlijk reken ik altijd met de vijfde methode.
Vergelijken is enkel mogelijk als je dezelfde methode gebruikt.
Een voorbeeld:
Veronderstel dat een belegger twee rekeningen heeft met 20000 Euro
- een groeirekening waar hij een interest krijgt van 1%
- een cashbuffer rekening
Veronderstel dat de belegger elke maand
- 200 Euro extra stort op de cashbuffer rekening en
- 500 Euro overschrijft van de cashrekening naar de groeirekening.
Op het einde van het jaar zal
- de cashrekening 16400 Euro bevatten, en de
- de groeirekening 26232,5 (inbegrepen 232,5 Euro)
Totaal dus 42632,5
Hoeveel rendement heeft deze belegger gehaald?
Sommige kijken enkel naar de groeirekening en berekenen:
1) 6232,5 Euro aangroei voor een startbedrag van 20000 Euro - > dus 31% rendement
deze berekening neemt de stortingen mee.
Dit word soms ook Beardstown rendement genoemd.
Ook sommige brokers in Belgie tonen dit % aan hun beleggers.
2) aan andere manier van berekenen is de interne rendements berekening, money-weighted rate of return.
Deze methode berekent het percentage dat je op een "gewoon" spaarboekje zou moeten halen om eenzelfde eindbedrag te bekomen.
Deze berekening houdt rekening met het moment van storten.
Kan berekend worden via de XIRR() of IR.schema() van MS Excel.
In ons geval is het intern rendement van de groeirekening 1% rendement - een groot verschil de vorige methode.
3) er is ook nog een time-weighted rate of return maar ik denk niet dat iemand dat gebruikte in deze thread.
Enkel kijken naar de groeirekening geeft ook een vertekend beeld.
De gelden die op de cashbuffer staan zijn ook beschikbaar en hadden ook ingezet kunnen worden voor de groei.
Sommige beleggers nemen een groot risico in hun groeirekening, en houden daarnaast ook een grote cashbuffer aan.
Andere beleggers nemen een klein risico in hun groeirekening, en houden weinig of geen buffer aan.
De ene zal op het einde een hoger totaal kapitaal hebben dan de andere. Dat kan je enkel berekenen indien je het rendement over het totale kapitaal (alle rekeningen) berekent.
In het voorbeeld van hierboven is het totale rendement, ofwel, ofwel:
4) het Beardstown rendement op het totale kapitaal 6,6%
5) het interne rendement op het totale kapitaal 0,56%
een andere methode is
6) (met dank aan charlesvdw hieronder) Hij had 40000 euro en heeft 2400 euro bijgestort: 42400 euro is zijn kapitaal.
Zijn aangroei is 232,5 euro. Rendement van deze methode is dan 0,54%
7) Hij had 40000 euro en heeft 2400 euro bijgestort: 41200 euro is zijn gemiddeld kapitaal.
Zijn aangroei is 232,5 euro. Rendement van deze methode is 0,56%, gelijk aan de interne rendement methode omdat de stortingen gelijk verdeeld waren over het jaar.
Persoonlijk reken ik altijd met de vijfde methode.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 1 januari 2021, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik kan onmogelijk mijn YTD geven omdat ik in het jaar aankopen en verkopen heb gedaan. Ik weet dat er een formule voor bestaat maar ik heb geen zin om een rekenblad bij te houden met wat ik wanneer heb aangekocht of verkocht en er dan het rendement van te berekenen.
Portfolio 8.04%
Keyplan 4.82%
Keyplan kinderen 11.05%
een tevreden belegger
Keyplan 4.82%
Keyplan kinderen 11.05%
een tevreden belegger
Wat Yaris zegt. En daarom dat ik gewoon kijk naar de getalletjes die de brokers mij toesturen in plaats van zelf met formules aan de slag te gaan. Ik ben niet bezig met een portefeuille op maand-tot-maandbasis, zelfs niet op jaar-tot-jaarbasis. Eerder in zijn totaliteit. In 2019 een underperformance (in de buy and hold portefeuille dan toch), in 2020 een outperformance, who cares. Voor mij is het de einduitslag die telt.Yaris schreef: ↑1 januari 2021, 11:58 Ik kan onmogelijk mijn YTD geven omdat ik in het jaar aankopen en verkopen heb gedaan. Ik weet dat er een formule voor bestaat maar ik heb geen zin om een rekenblad bij te houden met wat ik wanneer heb aangekocht of verkocht en er dan het rendement van te berekenen.
Als je op 1 rekening 1% intrest krijgt en op de andere 0%, lijkt het me nogal belachelijk dat je ook maar denkt 1 of meer % rendement te halen. Extra stortingen verhogen het kapitaal, niet het rendement ...
Als je startbedrag niet gelijk is aan het eindbedrag dat je belegt, dan moet je alles herleiden volgens het aantal dagen dat het saldo op je rekening stond.
Als je startbedrag niet gelijk is aan het eindbedrag dat je belegt, dan moet je alles herleiden volgens het aantal dagen dat het saldo op je rekening stond.
In de tijd dat spaarrekeningen nog 4% gaven verhoogden ze je kapitaal. Nu niet meer. Ik heb vandaag zelfs nog niet gekeken naar de rente die ik ontvangen heb.
Gelukkig niet! Mijn bijstortingen in Maart (en begin april) bedroegen zowat 80-90% van het startbedrag op 1 januari 2020 en zouden dus duidelijk merkbaar moeten zijn op de grafiek. Maar het is wél dat bodemvissen dat uiteraard de gemiddelde prestatie omhoog trok.
Laatst gewijzigd door anonymous9 op 1 januari 2021, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Tuurlijk kunnen jullie wel je YTD berekenen, maar:
- je moet het willen doen/ er belang aan hechten.
- het kan een hele klus zijn.
Een alternatief is het rendement per positie te nemen en die volgens gewicht op te tellen.
Enfin, met getallen en berekeningen kan je tig kanten uit. Er is echter maar 1 YTD percentage.
- je moet het willen doen/ er belang aan hechten.
- het kan een hele klus zijn.
Een alternatief is het rendement per positie te nemen en die volgens gewicht op te tellen.
Enfin, met getallen en berekeningen kan je tig kanten uit. Er is echter maar 1 YTD percentage.
Als mijn totaal kapitaal op het einde van het jaar groter is dan in het begin van het jaar ben ik al tevreden.
Mijn totale portefeuille (aandelen, stabiele beleggingen, cash): 3,44% intern rendement
Mijn groeiportefeuille van aandelen (60% van totale portefeuille): 4,02%
Mijn A-fonds van A aandelen: 46,10% (geen bewegingen in 2020)
Mijn stabiele beleggingen (30% van totale portefeuille): 3,44%
Ter referentie:
wereldwijde aandelen:
6,32% ( ref VWCE)
wereldwijd obligaties:
3,8% Euroobligaties (ref IEAG)
5,1% hedged naar Euro (ref VAGF) en
-0.1% niet gehedged (ref AGGG)
Mijn groeiportefeuille van aandelen (60% van totale portefeuille): 4,02%
Mijn A-fonds van A aandelen: 46,10% (geen bewegingen in 2020)
Mijn stabiele beleggingen (30% van totale portefeuille): 3,44%
Ter referentie:
wereldwijde aandelen:
6,32% ( ref VWCE)
wereldwijd obligaties:
3,8% Euroobligaties (ref IEAG)
5,1% hedged naar Euro (ref VAGF) en
-0.1% niet gehedged (ref AGGG)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
17,85%