SuperiorQuality: nieuwe aandelenportefeuille
TIP
Re: SuperiorQuality: nieuwe aandelenportefeuille
IHS Markit heb ik vandaag verkocht na de aangekondigde fusie met S&P Global. De deal waardeert IHS Markit op $39,2 miljard exclusief nettoschuld, wat 30,6x de door analisten verwachte vrije kasstroom voor volgend jaar is.
Koers van S&P Global stijgt ook enkele procenten.
De gecombineerde groep verwacht minstens $5 miljard vrije kasstroom tegen 2023 te halen. Men verwacht de deal af te ronden in de tweede helft van volgend jaar.
http://investor.spglobal.com/file/Index ... =406163414
Koers van S&P Global stijgt ook enkele procenten.
De gecombineerde groep verwacht minstens $5 miljard vrije kasstroom tegen 2023 te halen. Men verwacht de deal af te ronden in de tweede helft van volgend jaar.
http://investor.spglobal.com/file/Index ... =406163414
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
Vandaag mijn positie PTC van de hand gedaan. Aandeel noteert nu aan 44,4x en 34,3x de verwachte vrije kasstroom voor 2021 en 2022.
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Straks na beursopening ga ik wellicht S&P Global bijkopen tot 3,5% van de port (nu 1,8%).
Eigenlijk is de fusie met IHS Markit een zeer goede zaak. De gecombineerde groep zal ongeveer $4,27 mia en $4,71 mia aan free cash flow genereren in 2021 en 2022 als je de verwachtingen van analisten voor beide bedrijven afzonderlijk bij mekaar optelt. Voor 2023 mikt het management op minstens $5 mia. De nettoschuld van de fusiegroep zal wellicht niet meer dan 2x de vrije kasstroom bedragen.
Aantal uitstaande aandelen S&P Global bedraagt momenteel 241 mio. Door de fusie zal dat oplopen tot iets van een 354 mio (ruwe schatting op basis van het exchange offer). Dat brengt de pro-forma marktkapitalisatie met de huidige koers op $111 miljard. Dus 23,6x de fcf voor 2022.
Momenteel is de teneur bij waarnemers dat de deal misschien wel eens zou kunnen afspringen door een njet van de mededingingsautoriteiten. Maar dat is geen ramp, op standalone-basis betaal je momenteel 22,7x de verwachte fcf voor 2022.
Koers van S&P Global is de laatste tijd wat teruggevallen.
Eigenlijk is de fusie met IHS Markit een zeer goede zaak. De gecombineerde groep zal ongeveer $4,27 mia en $4,71 mia aan free cash flow genereren in 2021 en 2022 als je de verwachtingen van analisten voor beide bedrijven afzonderlijk bij mekaar optelt. Voor 2023 mikt het management op minstens $5 mia. De nettoschuld van de fusiegroep zal wellicht niet meer dan 2x de vrije kasstroom bedragen.
Aantal uitstaande aandelen S&P Global bedraagt momenteel 241 mio. Door de fusie zal dat oplopen tot iets van een 354 mio (ruwe schatting op basis van het exchange offer). Dat brengt de pro-forma marktkapitalisatie met de huidige koers op $111 miljard. Dus 23,6x de fcf voor 2022.
Momenteel is de teneur bij waarnemers dat de deal misschien wel eens zou kunnen afspringen door een njet van de mededingingsautoriteiten. Maar dat is geen ramp, op standalone-basis betaal je momenteel 22,7x de verwachte fcf voor 2022.
Koers van S&P Global is de laatste tijd wat teruggevallen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Klopt, overname IHS biedt heel veel voordelen. Meer recurrente inkomsten, hogere groei en uiteindelijk dus een hogere multiple dan op standalone basis. Gekocht aan $320,23. Ondertussen de maandelijkse optiepremies op zak steken, dus het hoeft niet te stijgen om rendement te maken. Rustig klimmen zoals de afgelopen jaren is prima
Een schoolvoorbeeld van een correcte overname waarbij iedereen tevreden kan zijn. Aandeelhouders van IHS Markit konden na het nieuws van de overname uitstappen aan een mooie prijs, zoals ik gedaan heb (bijna $98,70, aandeel staat nu wel veel lager). Er worden geen extra schulden gemaakt. Zoals je zegt, S&P Global wordt er een beter bedrijf van vanwege de hogere recurrente omzet bij IHS Markit, synergieën, etc. Het profiel en de moat van het bedrijf worden verbeterd. Top!
Aandeel staat niet overdreven duur, dus ik ga mogelijks nog bijkopen als de neerwaartse trend zich doorzet.
Aandeel staat niet overdreven duur, dus ik ga mogelijks nog bijkopen als de neerwaartse trend zich doorzet.
Na beursopening mijn positie Verisk verkocht aan een koers in de buurt van $109,60.
Aandeel noteert aan 35,3x en 32,2x de verwachte fcf voor 2021 en 2022, waardoor het vet voorlopig van de soep is volgens mij.
Aandeel noteert aan 35,3x en 32,2x de verwachte fcf voor 2021 en 2022, waardoor het vet voorlopig van de soep is volgens mij.
Positie in Autodesk verkocht aan koers rond de $298. Aandeel noteert aan 41,8x en 30,7x de verwachte fcf voor 2021 en 2022, maar analisten verwachten wel een stijging van de fcf met maar liefst 36% voor 2022, en dat is wel héél optimistisch. Daarom lijkt het mij veiliger te verkopen.
De combinatie van opgelopen waarderingen en mijn buikgevoel dat elk mogelijk positief nieuws al in de markten verrekend zit, maakt dat ik voorzichtig ben. Het zou mij niet verbazen indien de beurzen de komende weken en maanden opnieuw een duik maken. Psychologisch gezien zou het induwen van de verkoopknoppen geen onlogische daad zijn.
Ik verwacht voorlopig geen verdere verkopen meer te doen.
De combinatie van opgelopen waarderingen en mijn buikgevoel dat elk mogelijk positief nieuws al in de markten verrekend zit, maakt dat ik voorzichtig ben. Het zou mij niet verbazen indien de beurzen de komende weken en maanden opnieuw een duik maken. Psychologisch gezien zou het induwen van de verkoopknoppen geen onlogische daad zijn.
Ik verwacht voorlopig geen verdere verkopen meer te doen.
We kunnen niet anders dan zeer tevreden zijn over het rendement van afgelopen jaar.
Verwachte price-to-fcf van de port excl. Rothschild & Co en cash:
2020: 25,5
2021: 23,4
2022: 20,7
Verwachte price-to-fcf van de port excl. Rothschild & Co en cash:
2020: 25,5
2021: 23,4
2022: 20,7
FLIR wordt overgenomen door Teledyne. De modaliteiten impliceren een overnamekoers van $56. Concreet, een cash offer van $28 en de rest in aandelen van Teledyne.gpv1 schreef: ↑27 februari 2020, 21:25 Vandaag mijn 4 posities uit de metrologie- en sensor-sector verkocht vanwege te lage returns on equity: FLIR, Trimble, Sensata en Hexagon. Eerlijk gezegd heb ik altijd wat twijfels gehad bij deze bedrijven. Het waren wel 4 van mijn goedkoopste aandelen.
FLIR kwam vandaag overigens met jaarresultaten. Het aandeel wordt afgestraft met 17% vanwege vooruitzichten die onder de verwachtingen van analisten liggen. Ik heb ze verkocht toen de daling ong. 12,5% bedroeg.
Koers stijgt voorbeurs 22,7% tot $53,76.
Heb ze in april 2019 gekocht rond de $48,30 en in februari 2020 verkocht rond de $47,40.
https://www.teledyne.com/en-us/news/Pag ... stems.aspx
Beste gpv1,
Wat is je mening op Halma plc?
Ik kwam volgend artikel tegen (hieronder vermeld) & het leek me ook wel te passen in jouw beleggingsstijl?
https://www.beleggeninkwaliteit.com/pos ... -halma-plc
Wat is je mening op Halma plc?
Ik kwam volgend artikel tegen (hieronder vermeld) & het leek me ook wel te passen in jouw beleggingsstijl?
https://www.beleggeninkwaliteit.com/pos ... -halma-plc
Bogleheadsportefeuille: IWDA (40%) - EMIM (40%) - AGGH (20%)
Vanguard portefeuille : VWCE (80%) - VAGE (20%)
Aandelenportefeuille: Combinatie van familiale holdings & Belgisch vastgoed
Vanguard portefeuille : VWCE (80%) - VAGE (20%)
Aandelenportefeuille: Combinatie van familiale holdings & Belgisch vastgoed
(tip: probeer zo'n vraag in het vervolg misschien in het topic Quality-beleggen te plaatsen, aangezien ik zelf geen Halma in port heb)
Ben het bedrijf in 2019 tijdens screenings tegengekomen toen ik mijn quality-portefeuille wou samenstellen. Heb de fundamentals niet gedetailleerd bestudeerd en ben dus niet op de hoogte van de historische evolutie van organische omzetgroei. Wat mij tegenhield was dat de aard van de activiteiten, de 4 divisies, niet aanvullend zijn. Het is te zeggen, Process Safety en Infrastructure Safety (de helft van de omzet) zijn complementair, maar de twee andere divisies hebben toch een ander soort activiteiten. En ik heb dat niet graag, zeker niet bij relatief kleine bedrijven of bedrijven die geen klinkende naam zijn, of als ik niet weet hoe sterk de marktpositie is van zo'n divisie. Dat is ook een van de redenen waarom ik Sensata uiteindelijk verkocht heb (78% van de omzet komt van sensoren, de rest komt van een allegaartje van allerlei componenten die niks met sensoren en ook onderling niks met mekaar te maken hebben). Croda is ook zo'n Brits bedrijf met veel quality-kenmerken maar met versnipperde activiteiten. Maar soit, in principe is dat geen factor die een rol zou mogen spelen bij de keuze van een aandeel.
Ben het bedrijf in 2019 tijdens screenings tegengekomen toen ik mijn quality-portefeuille wou samenstellen. Heb de fundamentals niet gedetailleerd bestudeerd en ben dus niet op de hoogte van de historische evolutie van organische omzetgroei. Wat mij tegenhield was dat de aard van de activiteiten, de 4 divisies, niet aanvullend zijn. Het is te zeggen, Process Safety en Infrastructure Safety (de helft van de omzet) zijn complementair, maar de twee andere divisies hebben toch een ander soort activiteiten. En ik heb dat niet graag, zeker niet bij relatief kleine bedrijven of bedrijven die geen klinkende naam zijn, of als ik niet weet hoe sterk de marktpositie is van zo'n divisie. Dat is ook een van de redenen waarom ik Sensata uiteindelijk verkocht heb (78% van de omzet komt van sensoren, de rest komt van een allegaartje van allerlei componenten die niks met sensoren en ook onderling niks met mekaar te maken hebben). Croda is ook zo'n Brits bedrijf met veel quality-kenmerken maar met versnipperde activiteiten. Maar soit, in principe is dat geen factor die een rol zou mogen spelen bij de keuze van een aandeel.
Na beursopening nog wat S&P Global bijkopen. Weging zal dan rond de 5% liggen.
Vandaag mijn positie Moody's verkocht en ingeruild voor S&P Global, dat maar blijft dalen. Is nu met 6,45% mijn 2e grootste positie na UNFI. S&P Global noteert veel goedkoper dan Moody's en is qua bedrijfsactiviteiten ook interessanter.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Eerste schijf gekocht aan 320,xx en zit te loeren om nog een pakketje tegen deze koersen. Of we missen een fundamenteel gegeven waarom de waardering zo aantrekkelijk is voor een high-quality bedrijf met meer dan 76% recurring revenues, double-digit FCF groei en solide balans?