Wat is uw YTD?
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Wat is uw YTD?
De tijd dat je erin gestoken hebt en het risico dat je genomen hebt, is volgens mij ook van belang, naast rendement.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Is voor mij (maar ik ben dan ook voor ‘keep it simple’) eenvoudig.B7H4long schreef: ↑1 januari 2021, 11:52 Het is duidelijk dat er hier verschillende manieren worden gebruikt om het rendement te berekenen.
Vergelijken is enkel mogelijk als je dezelfde methode gebruikt.
Een voorbeeld:
Veronderstel dat een belegger twee rekeningen heeft met 20000 Euro
- een groeirekening waar hij een interest krijgt van 1%
- een cashbuffer rekening
Veronderstel dat de belegger elke maand
- 200 Euro extra stort op de cashbuffer rekening en
- 500 Euro overschrijft van de cashrekening naar de groeirekening.
Op het einde van het jaar zal
- de cashrekening 16400 Euro bevatten, en de
- de groeirekening 26232,5 (inbegrepen 232,5 Euro)
Totaal dus 42632,5
Hoeveel rendement heeft deze belegger gehaald?
Sommige kijken enkel naar de groeirekening en berekenen:
1) 6232,5 Euro aangroei voor een startbedrag van 20000 Euro - > dus 31% rendement
deze berekening neemt de stortingen mee.
Dit word soms ook Beardstown rendement genoemd.
Ook sommige brokers in Belgie tonen dit % aan hun beleggers.
2) aan andere manier van berekenen is de interne rendements berekening, money-weighted rate of return.
Deze methode berekent het percentage dat je op een "gewoon" spaarboekje zou moeten halen om eenzelfde eindbedrag te bekomen.
Deze berekening houdt rekening met het moment van storten.
Kan berekend worden via de XIRR() of IR.schema() van MS Excel.
In ons geval is het intern rendement van de groeirekening 1% rendement - een groot verschil de vorige methode.
3) er is ook nog een time-weighted rate of return maar ik denk niet dat iemand dat gebruikte in deze thread.
Enkel kijken naar de groeirekening geeft ook een vertekend beeld.
De gelden die op de cashbuffer staan zijn ook beschikbaar en hadden ook ingezet kunnen worden voor de groei.
Sommige beleggers nemen een groot risico in hun groeirekening, en houden daarnaast ook een grote cashbuffer aan.
Andere beleggers nemen een klein risico in hun groeirekening, en houden weinig of geen buffer aan.
De ene zal op het einde een hoger totaal kapitaal hebben dan de andere. Dat kan je enkel berekenen indien je het rendement over het totale kapitaal (alle rekeningen) berekent.
In het voorbeeld van hierboven is het totale rendement, ofwel, ofwel:
4) het Beardstown rendement op het totale kapitaal 6,6%
5) het interne rendement op het totale kapitaal 0,56%
Persoonlijk reken ik altijd met de laatste methode.
Hij had 40000 euro en heeft 2400 euro bijgestort: 42400 euro is zijn kapitaal.
Zijn aangroei is 232,5 euro.
Iets meer dan een half procent dus.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Hier een mooi jaar achter de rug. YTD-cijfers volgens BINCK :
- Hoofdportefeuille : + 35%
- Growthportefeuille : + 39%
Samen met het feit dat niemand in mijn omgeving ziek geweest is, en het door corona een stukje relaxter werken was, is 2020 op persoonlijk vlak niet slecht geweest, behalve het gemis van contact met vrienden en familie uiteraard.
- Hoofdportefeuille : + 35%
- Growthportefeuille : + 39%
Samen met het feit dat niemand in mijn omgeving ziek geweest is, en het door corona een stukje relaxter werken was, is 2020 op persoonlijk vlak niet slecht geweest, behalve het gemis van contact met vrienden en familie uiteraard.
De indexknuffelaars zijn precies chagrijnig dat ze geklopt worden door spaargidsers
+19,4% in totaal.
Biggest contributors & laggards:
Opmerkelijk (of niet?): de bovenste 5 posities zijn goed voor 103% van mijn jaarrendement.
+19,4% in totaal.
Biggest contributors & laggards:
Opmerkelijk (of niet?): de bovenste 5 posities zijn goed voor 103% van mijn jaarrendement.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Value stocks (Lotus Bakeries, Telenet, Proximus, Sofina): +22% + dividenden.
Growth stocks (basket van US tech): bijna +100%, dollar is wel deels gezakt tov. EUR.
Crypto (Bitcoin en Ethereum): +400%.
Enkel bijgekocht, niks verkocht
Growth stocks (basket van US tech): bijna +100%, dollar is wel deels gezakt tov. EUR.
Crypto (Bitcoin en Ethereum): +400%.
Enkel bijgekocht, niks verkocht
Paul d' Hoore, ween van spijt en werp uw kroon naar de Spaargidsers !
(maar voel me bij nadere aanschouwing toch veiliger bij Zeezout)
(maar voel me bij nadere aanschouwing toch veiliger bij Zeezout)
Mijn rendement over 2020 is 11.23%, zoals berekend door Bolero (MWRR).
Mijn eigen XIRR-berekening landt op 11.24% - waarschijnlijk een afrondingsfout dus.
De bulk van mijn rendement is te wijten aan de nog maar recente opstart van mijn portefeuille toen de coronacrisis begon. Een aanzienlijk deel van mijn portefeuille is aangekocht in de maanden maart-april-mei.
Sinds opstart in december 2019 heb ik een totaalrendement van 11,60%.
Mijn eigen XIRR-berekening landt op 11.24% - waarschijnlijk een afrondingsfout dus.
De bulk van mijn rendement is te wijten aan de nog maar recente opstart van mijn portefeuille toen de coronacrisis begon. Een aanzienlijk deel van mijn portefeuille is aangekocht in de maanden maart-april-mei.
Sinds opstart in december 2019 heb ik een totaalrendement van 11,60%.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Goed om dit hier eens te lezen, dan moet ik mij de moeite niet nemen om zelf een jaarrendement te liggen berekenen.
Enige dat ik zelf bijhoudt is de totale CAGR. Maar dan zijn de gegevens van Bolero dus wel correct.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
9,00% op de kop
Hier zijn de resultaten van de portefeuilles en fondsen die ik maandelijks opvolg.
Mijn portefeuilles:
Enkele andere portefeuilles:
Enkele fondsen; representatief voor hun markten
Mijn portefeuilles:
Code: Selecteer alles
1 Week 1 Mnd 3 Mnd 6 Mnd YTD 1 Jr 3 Jr 5 Jr
1,0 2,0 7,1 20,6 46,2 46,1 32,2 26,14 Het B7H4long-A fonds
0,4 2,8 14,6 17,7 4,0 4,0 7,3 9,0 Mijn groei portefeuille : Wereld aandelen met tilt naar Value en SC
0,4 0,4 1,3 2,1 3,4 3,4 2,7 1,7 Mijn stabiele vastrentende portefeuille
0,3 1,8 9,1 11,3 3,4 3,4 5,2 5,9 Mijn volledige portefeuille: 60 aandelen/30 vastrentend/10 Cash
0,8 2,0 7,9 12,0 7,5 7,4 6,1 5,7 Flexer van offensieve actieve fondsen (75/25)
0,1 1,0 4,7 7,6 4,7 4,7 6,1 5,7 50/50 index portefeuille IWDA/IEAG
0,4 0,9 4,2 5,4 0,1 0,1 1,5 2,3 Mixer van aktieve fondsen (50/50)
0,3 0,7 8,2 12,4 0,0 6,2 9,7 9,5 IWDA – MSCI world – wereld aandelen – ~75% van het geld dat wereldwijd in vrij verhandelbare aandelen belegd is
0,0 0,4 1,1 2,9 0,0 3,8 3,3 2,7 IEAG – Barclays Euro Aggregate bonds
0,4 0,6 0,9 1,7 0,0 5,1 + + VAGF – Wereld Aggregate Hedged
Laatst gewijzigd door B7H4long op 1 januari 2021, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef elke transactie minutieus in morningstar, dan mag ik toch aannemen dat het correct is!
Hier zijn er toch altijd die over iets moeten klagen en het dan toch beter weten.
2021 zal niet anders zijn, dat is duidelijk.
Als mijn rendement van 2021 slecht is zal ik het op de berekening steken great!
Hier zijn er toch altijd die over iets moeten klagen en het dan toch beter weten.
2021 zal niet anders zijn, dat is duidelijk.
Als mijn rendement van 2021 slecht is zal ik het op de berekening steken great!
Poldermol schreef: ↑31 december 2020, 22:32 Wel, ik weet het niet zeker, maar dat was ook de periode waarin Wereldhave Belgium héél flauw presteerde (-15% ofzo, maar goed, dit verklaart slechts een klein deel van de totale daling) en ook ABN AMRO van 10 naar 8 duikelde. Wellicht in combinatie met een algemene 'normale' zwakke prestatie van een paar negatieve procenten, én een zwakker wordende USD die ook wat woog op de totale stand in EUR.
Ik denk niet dat er één reden was, eerder een algemene inzinking, wellicht wat uitvergroot door enkele individuele aandelen. Maar geen positie die uitermate rampzalig door het putje ging (ik zat wel met één faillissement dit jaar, tot scha en schande!). Ik zal morgen eens kijken op de account, misschien was er wél iets en heb ik het al verdrongen
Het lijkt dat je die vraag zelf reeds beantwoorde aan het begin van deze thread:
De grafiek van Binck toont het "ongerealiseerde rendement" tov je "kapitaal" hetgeen je betaald hebt min hetgeen je verkocht hebt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Toch niet, want in 2020 werd er véél bijgestort en nam het rendement géén duik ditmaal. Dus in die drie jaar heeft Binck hun tooltje wellicht verbeterd.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Eigenlijk spelen imo veel meer zaken mee.
-wat is de verhouding fondsen/aandelen in het geheel van investeringen/vermogen ve individu.
-verhouding tov andere inkomsten.
-het genomen risico tov het rendement in functie van bovenstaande. (er zijn er die op +10% eindigen na max op -10% gestaan te hebben maar ook -30 en +30)
-risico tov totale investeringen/vermogen.
-iemand kan dit jaar met +10% een hoger rendement halen dan iemand met +30%, owv het rendement van de vorige jaren.
-beheer je zelf je 'pensioensparen of niet.
etc etc
-wat is de verhouding fondsen/aandelen in het geheel van investeringen/vermogen ve individu.
-verhouding tov andere inkomsten.
-het genomen risico tov het rendement in functie van bovenstaande. (er zijn er die op +10% eindigen na max op -10% gestaan te hebben maar ook -30 en +30)
-risico tov totale investeringen/vermogen.
-iemand kan dit jaar met +10% een hoger rendement halen dan iemand met +30%, owv het rendement van de vorige jaren.
-beheer je zelf je 'pensioensparen of niet.
etc etc