Wat bij overlijden?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Wat bij overlijden?
Ik vroeg me deze ochtend af wat er gebeurt bij overlijden van een persoon. Worden zijn/haar nabestaanden automatisch op de hoogte gebracht door de banken over de rekeningen en de bedragen op die rekeningen?
Wat met effectenrekening zoals bij BinckBank, MeDirect, DeGiro, ...
Is er op de achtergrond een scriptje dat loopt en via het rijksregister achterhaald welke mensen geschrapt/overleden zijn en wat doen die brokers dan?
---
Ik stel deze vraag niet omdat er iemand overleden is in mijn omgeving maar eerder gewoon omdat ik me dit afvroeg. Ik heb bv. effectenrekeningen maar mijn vrouw heeft daar geen verstand van. Als ze de naam MeDirect hoort, dondert het al in Keulen. Mocht ik komen te overlijden zal mijn vrouw nooit de stap naar MeDirect zetten terwijl net daar de meeste van mijn beleggingen staan.
Wat met effectenrekening zoals bij BinckBank, MeDirect, DeGiro, ...
Is er op de achtergrond een scriptje dat loopt en via het rijksregister achterhaald welke mensen geschrapt/overleden zijn en wat doen die brokers dan?
---
Ik stel deze vraag niet omdat er iemand overleden is in mijn omgeving maar eerder gewoon omdat ik me dit afvroeg. Ik heb bv. effectenrekeningen maar mijn vrouw heeft daar geen verstand van. Als ze de naam MeDirect hoort, dondert het al in Keulen. Mocht ik komen te overlijden zal mijn vrouw nooit de stap naar MeDirect zetten terwijl net daar de meeste van mijn beleggingen staan.
Re: Wat bij overlijden?
Je moet de bank zelf aanschrijven. Dat is echt een kluwen. Er is geen vermogenskadaster dus men kan niet zomaar een lijst met rekeningen uit de printer laten rollen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
"Wanneer iemand overlijdt weet je als erfgenaam niet altijd waar de overledene een bankrekening of effecten had. Of bij welke bank hij een kluis huurde. De dienst Bankresearch van Febelfin laat dit voor jou opzoeken bij haar banken-leden."
https://www.febelfin.be/nl/rekening-opz ... -erfgenaam
https://www.febelfin.be/nl/rekening-opz ... -erfgenaam
Dat bedoel ik dus. Mijn vrouw heeft bv. geen kennis van effectenrekeningen. En ik ben er zeker van dat dit bij meerdere forumleden het geval zal zijn.
Ze kende de naam MeDirect niet eens, laat staan dat ze zou weten hoe ze in aandelen moet handelen en met die gedachte begon ik te denken van 'stel dat iemand komt te overlijden, hoe verloopt dit hele proces'?
Men heeft bv. van elke klant een rijksregisternummer. Misschien kunnen banken via dat RR een update doen van contactgegevens en wel/niet in leven. Bij 'niet in leven' zou de bank misschien contact kunnen opnemen met de nabestaanden?
Ik zeg maar iets hé, geen idee hoe het werkt.
Ze kende de naam MeDirect niet eens, laat staan dat ze zou weten hoe ze in aandelen moet handelen en met die gedachte begon ik te denken van 'stel dat iemand komt te overlijden, hoe verloopt dit hele proces'?
Men heeft bv. van elke klant een rijksregisternummer. Misschien kunnen banken via dat RR een update doen van contactgegevens en wel/niet in leven. Bij 'niet in leven' zou de bank misschien contact kunnen opnemen met de nabestaanden?
Ik zeg maar iets hé, geen idee hoe het werkt.
In het jaar ......
Moest dit ook opgelost worden.
Hoe het zelf opgelost.
Een briefje opgesteld , wordt eenmaal per jaar geupdated.
Dit gaat dan via mail naar madam en kinderen.
Hierin staan alle financiele gegevens in van rekening nummers en bij welke banken.
Voor mijn crowfunding gedeelte apart hoofdstuk.
Het ene werkt zo, een ander op een andere manier.
Wachtwoorden , hoe en waar te vinden enz.
Tevens een hoofdstuk gewijd aan domiciels , doorlopende orders , verzekeringen enz.
Dit wordt via pdf en mail dan verstuurd met de vraag het bij te houden en vorige te verwijderen.
Dus zullen geen speurders moeten worden in de nabije toekomst maar alle gegevens bij de hand.
Of alle ouders dit willen delen met hun kinderen ...
Maar alvast al met de madam is zeker al voldoende.
En cijfertjes van hoeveel staat er zeer zeker niet bij.
iedereen heeft een pc , zou zeggen gebruik hem voor wat nuttig is.
Laatst gewijzigd door platin op 2 januari 2021, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Estate Guru believer.
Effectenrekening is 1 ding, wij hebben 10 jaar na overlijden van een familielid een brief gekregen van Paypal met de melding dat die persoon nog een Paypal rekening heeft.
De notarissen hebben IZMI (https://www.izimi.be/nl/) voor zo'n dingen opgericht. Een soort van dropbox waar je dingen op kan nalaten voor je nabestaanden. Ik heb er recent gewoon een lijst opgezet van alle rekeningen en de banken.
Moest ik plots komen te overlijden zou de notaris deze lijst moeten overhandigen aan mijn erfgenamen (althans dat is wat ze beloven).
Enige is natuurlijk om dit te onderhouden.
De notarissen hebben IZMI (https://www.izimi.be/nl/) voor zo'n dingen opgericht. Een soort van dropbox waar je dingen op kan nalaten voor je nabestaanden. Ik heb er recent gewoon een lijst opgezet van alle rekeningen en de banken.
Moest ik plots komen te overlijden zou de notaris deze lijst moeten overhandigen aan mijn erfgenamen (althans dat is wat ze beloven).
Enige is natuurlijk om dit te onderhouden.
Complexe stof ! Goed dat je vooruit denkt.
Heb zelf het volgende gedaan:
- versleuteld (sleutel mondeling medegedeeld aan vertrouwenspersoon en door haar onopvallend neergeschreven) bestand op mijn PC met
-- wat te doen als ik op apegapen lig ('last minute' maatregelen: bv authentieke schenking effecten via notaris om tijd te winnen): zeeer belangrijk !
-- wat te doen als ik naar de eeuwige jachtvelden verhuisd ben
-- lijst banken /makelaars en rekeningnummers
-- toegangscodes op pc, internet en digipas
-- toegangscode bankenkluis en plaats sleutel en toegangspas
-- inventaris van de portefeuilles (steeds bijgehouden, ook op papier)
- mondelinge en schriftelijke mini-cursus om effecten te verhandelen: ondankbaar !
Probleem om belangstellende en geschoolde erfgenaam te vinden maar elke planning loont.
Denk zelf nog wat verder.
Toegevoegd: iedereen heeft een huiver tegenover veiligheidsmaatregelen. Heb daarom volgende gedaan:
- de erfgenamen hebben een (effecten)rekening geopend bij dezelfde makelaars en werken er mee
- hebben zelf een kluis geopend bij mijn bank (gesnapt ?)
- de last minute overdrachten van effecten zullen dus wellicht gesmeerd verlopen (is gedeeltelijk reeds gedaan)
Herhaal: het loont om hierover tijdig na te denken
Heb zelf het volgende gedaan:
- versleuteld (sleutel mondeling medegedeeld aan vertrouwenspersoon en door haar onopvallend neergeschreven) bestand op mijn PC met
-- wat te doen als ik op apegapen lig ('last minute' maatregelen: bv authentieke schenking effecten via notaris om tijd te winnen): zeeer belangrijk !
-- wat te doen als ik naar de eeuwige jachtvelden verhuisd ben
-- lijst banken /makelaars en rekeningnummers
-- toegangscodes op pc, internet en digipas
-- toegangscode bankenkluis en plaats sleutel en toegangspas
-- inventaris van de portefeuilles (steeds bijgehouden, ook op papier)
- mondelinge en schriftelijke mini-cursus om effecten te verhandelen: ondankbaar !
Probleem om belangstellende en geschoolde erfgenaam te vinden maar elke planning loont.
Denk zelf nog wat verder.
Toegevoegd: iedereen heeft een huiver tegenover veiligheidsmaatregelen. Heb daarom volgende gedaan:
- de erfgenamen hebben een (effecten)rekening geopend bij dezelfde makelaars en werken er mee
- hebben zelf een kluis geopend bij mijn bank (gesnapt ?)
- de last minute overdrachten van effecten zullen dus wellicht gesmeerd verlopen (is gedeeltelijk reeds gedaan)
Herhaal: het loont om hierover tijdig na te denken
Laatst gewijzigd door SparSpaar op 2 januari 2021, 13:12, 3 keer totaal gewijzigd.
Idem hier. Mijn vriendin kent daar ´de ballen´ van en aangezien we naast een gezamenlijke rekening vooral aparte rekeningen hebben, zou ze daar ´n vette kluif aan hebben.
Maandelijks doe ik ´n update in Excel van m´n vermogen. Daar staan dan de rek.nrs. en bankinstellingen naast. Ik print dat blad ook telkens af. Daarmee komt ze al een eind.
Inlogcodes bewaar ik apart bij een kleine hoeveelheid fysiek goud.
Maandelijks doe ik ´n update in Excel van m´n vermogen. Daar staan dan de rek.nrs. en bankinstellingen naast. Ik print dat blad ook telkens af. Daarmee komt ze al een eind.
Inlogcodes bewaar ik apart bij een kleine hoeveelheid fysiek goud.
Als alleenstaande heb ik een overzicht in excel dat ik goed bij hou.
Op een apart tabblad staan ook alle banken en rekeningnummers vermeld.
Mijn zus heeft van mij een blad gekregen met daarop de uitleg en waar ze wat kan vinden (kastjes van de banken, wat de pincode van mijn GSM is voor sommige banken, welke documenten ze nodig heeft voor paswoorden en het excel-overzicht, waar ze de info kan vinden om de RV te recupereren van de belastingen, enz.)
Er staat ook op waar de laatste versie van dat document te vinden is. Ook dat document wordt geregeld tegen het licht gehouden en nagekeken op volledigheid.
De inhoudelijke details kent ze niet, maar dat is voorlopig ook niet nodig.
Op een apart tabblad staan ook alle banken en rekeningnummers vermeld.
Mijn zus heeft van mij een blad gekregen met daarop de uitleg en waar ze wat kan vinden (kastjes van de banken, wat de pincode van mijn GSM is voor sommige banken, welke documenten ze nodig heeft voor paswoorden en het excel-overzicht, waar ze de info kan vinden om de RV te recupereren van de belastingen, enz.)
Er staat ook op waar de laatste versie van dat document te vinden is. Ook dat document wordt geregeld tegen het licht gehouden en nagekeken op volledigheid.
De inhoudelijke details kent ze niet, maar dat is voorlopig ook niet nodig.
Waarom geven jullie aan jullie nabestaanden de codes van jullie bankrekeningen? Nog snel iemand zijn rekening leeghalen na zijn overlijden is strafbaar want dan maak je je schuldig aan het ontduiken van de erfbelasting.
Inderdaad, dezelfde redenering hier. Een paar jaar terug een zwaar verkeersongeval gehad, en was een tijdje van de wereld. Daarna beslist om ervoor te zorgen dat alles netjes opgelijst staat en ze alles makkelijk kunnen terugvinden.
En als ze zich schuldig willen maken aan het ontduiken van erfbelasting is dat hun probleem.
En als ze zich schuldig willen maken aan het ontduiken van erfbelasting is dat hun probleem.
Nee annetje, dat is jouw probleem ook want jij geeft ze de middelen in handen en zij weten misschien niet beter.
Waar ik het moeilijk mee heb: uitdrukkingen als "mijn partner/vrouw/vriendin kent daar niets van...."
Dan wordt het hoogtijd om daar verandering in te brengen, toch?
Toen ik met mijn huidige man ging samenwonen, kende hij ook niets over bank- en andere financiële zaken (ten gevolge onze verschillende studierichtingen en andere beroepservaringen).
Nu heeft hij daar geen enkel probleem meer mee, want ik heb hem geleidelijk aan bij alles betrokken.
Dan wordt het hoogtijd om daar verandering in te brengen, toch?
Toen ik met mijn huidige man ging samenwonen, kende hij ook niets over bank- en andere financiële zaken (ten gevolge onze verschillende studierichtingen en andere beroepservaringen).
Nu heeft hij daar geen enkel probleem meer mee, want ik heb hem geleidelijk aan bij alles betrokken.
Je hebt gelijk, Nefertari, alles valt aan te leren ... maar sommigen hebben er gewoon geen enkele interesse in noch de discipline voor of een combinatie van beide. Veel woorden, maar weinig daden.