Corona-virus.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Re: Corona-virus.
Het is niet van kunnen er naast zitten (met de vastgestelde besmettingen), we zitten er naast. Andere landen trouwens ook. En dat is trouwens redelijk voor de hand liggend, of we zouden iedere week de ganse bevolking moeten testen.
Het dodencijfer is om evidente redenen veel correcter. Al zal er hier en daar wel een dode teveel aangerekend zijn, terwijl er ook wel door de mazen van het net gaan geglipt zijn.
PS Ik vreesde al dat je goede voornemens gemaakt ging hebben om hier niet meer mee te komen spelen met ons.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Nee... Te snel met iets stoppen geeft onthoudingsverschijnselen he.
En ik heb net voor het nieuwe jaar nog ene zijn vet gegeven met een kg gelijk, dus niet vrezen !
Ze zitten er overal naast. Klopt.
Links en rechts wat te laag met de cijfers (deze week in Wuhan), elders eerder omgekeerd.
Het is maar wat je wil bekomen, hoe je in feite je cijfers stuurt.
In BE was er blijkbaar een tendens om zich af te vragen: heeft de patiënt de laatste zes maanden nog gehoest, antwoord dan positief voor 'vermoedelijk overleden tgv coronabesmetting'.
In andere landen dacht men daar niet altijd zo over.
Zelfs niet in onze buurlanden.
Hier kloegen artsen dat ze bijna iedereen moesten registreren als covid-dode. In NL en FR was het omgekeerd.
En ik heb net voor het nieuwe jaar nog ene zijn vet gegeven met een kg gelijk, dus niet vrezen !
Ze zitten er overal naast. Klopt.
Links en rechts wat te laag met de cijfers (deze week in Wuhan), elders eerder omgekeerd.
Het is maar wat je wil bekomen, hoe je in feite je cijfers stuurt.
In BE was er blijkbaar een tendens om zich af te vragen: heeft de patiënt de laatste zes maanden nog gehoest, antwoord dan positief voor 'vermoedelijk overleden tgv coronabesmetting'.
In andere landen dacht men daar niet altijd zo over.
Zelfs niet in onze buurlanden.
Hier kloegen artsen dat ze bijna iedereen moesten registreren als covid-dode. In NL en FR was het omgekeerd.
Dat laatste: ik had geen zin om de cijfers v.d. besmettingen van 3 weken terug te gaan zoeken, ik moest effen rap plassen en dan eten.CarpeNoctem schreef: ↑2 januari 2021, 18:31Ik zeg al van dag één dat die focus op vastgestelde besmettingen totaal misplaatst is. En vooral als de teststrategie om de zoveel tijd wordt omgegooid zoals bij ons.
We zitten er een factor X naast, en niemand weet bij benadering wat die X bedraagt.
Dit nog los van het feit dat de doden een paar weken later volgen op de besmettingen.
Als je veel test, en als je zoals tegenwoordig in B, claimt dat je voldoende tests hebt voor iedereen die zich aanmeldt met symptomen, dan zou dat redelijk betrouwbaar moeten zijn. Ik veronderstel toch niet dat er massaal veel Belgen willens nillens ziek thuis blijven zonder zich te laten testen?
Overigens, ook vandaag op VRT NWS : slechts 7% v.d. tests is positief. Dus eigenlijk wordt 93% verprutst aan mensen met een valling of wat keelpijn.
Andere mogelijkheid is dat NL z´n aantal doden schromelijk onderschat. Of wij de onze overschatten. Maar in die theorie van ´in quarantaine van de trap vallen en dus een corona dode zijn´ geloof ik niet erg. Dat zal wel eens een keer gebeuren, maar niet dat er hier massaal mensen van de trap vallen of door andere oorzaken tijdens een weekje quarantaine plots de pijp aan Maarten geven. Ik veronderstel dat de ruime meerderheid v.d. coronadoden in het ziekenhuis overlijden (of wzc) en dat dus de oorzaak vast ligt. En ik veronderstel dat hetzelfde geldt voor Nl.
Zou het dan misschien kunnen dat B alle corona doden meetelt en Nl alleen die uit het ziekenhuis (= die van de WzCs niet)?
Hoeveel mensen zijn er tijdens quarantaine al van de trap gevallen en overleden? Zijn daar cijfers van beschikbaar? Graag ook grafieken.
Enfin. Terwijl het nieuws op pauze staat omdat de wederhelft nog niet klaar is: ik vind dat veel interessantere vraagstukken dan die zever over de avondklok al dan niet vervroegen.
Waarom scoren landen beter? (Of slechter)
Effen abstractie van de vertraging,
B: 38 doden op 1800 besmettingen, is 2%
NL: 71 doden op 8500 besmettingen, is 0,8%.
En nu Nieuws kijken
Waarom scoren landen beter? (Of slechter)
Effen abstractie van de vertraging,
B: 38 doden op 1800 besmettingen, is 2%
NL: 71 doden op 8500 besmettingen, is 0,8%.
En nu Nieuws kijken
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Ik geloof ook niet in dat riedeltje van van de trap vallen. De cijfers van de doden zullen in grote lijnen wel kloppen.
Je weet dat ik onze politiekers en TV-virologen bijzonder laag inschat. Dus daar ligt zeker een deel van onze koppositie.
Maar ivm de rest van de wereld hebben wij een slechte bevolkingspiramide. We zijn in feite het slachtoffer van onze goede gezondheidszorg. We houden heel wat ouderen in leven die in andere landen al lang het loodje zouden hebben gelegd. Dat zorgt er natuurlijk voor dat bij een ziekte als Covid-19 we bijzonder kwetsbaar zijn. Waarom scoren de Afrikaanse landen wel goed? Redelijk simpel, het ligt niet aan hun zwarte genen. In de VS sneuvelen ze daar wel, maar in Afrika worden ze simpelweg niet oud genoeg om massaal te sneuvelen aan Covid-19.
Tot zover mijn 5 centen die wel uitlegt waarom wij op wereldvlak zo slecht scoren. Maar waarom wij ook van de ontwikkelde wereld het kneusje zijn? Zou dat toch aan onze zwakke politiekers en mediageile TV-virologen liggen?
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Als je zelf meer expertise in huis hebt .. Waarom zou je vertrouwen op één of andere gast met 'professor' voor zijn naam he. Zeg ik ook altijd !CarpeNoctem schreef: ↑2 januari 2021, 19:23
Je weet dat ik onze politiekers en TV-virologen bijzonder laag inschat. Dus daar ligt zeker een deel van onze koppositie.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Hebben we dan toch nog iets gemeen
Hmm. Onze bevolkingssamenstelling is toch niet anders dan de Nederlandse?
Aan vergelijken met Oezbekistan en Somalië doe ik niet mee.
Maar ik wil wel begrijpen wat we van anderen kunnen leren of omgekeerd.
Debiel voorbeeld en uitaard als grap bedoeld: maar stel nu dat blijkt dat Hollanders resistenter zijn omdat ze pindakaas eten en melk drinken, kijk, dat zijn toch inzichten die kunnen helpen. Het zal niet aan de pindakaas liggen (en zo ja waag ik toch maar m´n kans om op natuurlijke wijze corona te overleven, liever dan die gruwelijke bucht te eten) maar zijn er factoren die verklaren dat de mortaliteit er maar een derde is van hier?
Of sjoemelt onze nieuwbakken, niet verkozen, heropgeviste gezondsheidsführer met de cijfers v.d. besmettingen?
Ik snap niet dat ze elke dag cijfertjes debiteren en er nooit eens dieper op ingaan. ´Ze´ is dan de pers, maar evengoed de wetenschap. Als in het bedrijfsleven 1 land beter doet dan andere qua efficiëntie in productie, dan wordt er direct gekeken welke best practices gekopieerd kunnen worden in andere landen. Het enige wat ze hier lijken te kopiëren zijn sluitingsuren en dat soort ongein.
Aan vergelijken met Oezbekistan en Somalië doe ik niet mee.
Maar ik wil wel begrijpen wat we van anderen kunnen leren of omgekeerd.
Debiel voorbeeld en uitaard als grap bedoeld: maar stel nu dat blijkt dat Hollanders resistenter zijn omdat ze pindakaas eten en melk drinken, kijk, dat zijn toch inzichten die kunnen helpen. Het zal niet aan de pindakaas liggen (en zo ja waag ik toch maar m´n kans om op natuurlijke wijze corona te overleven, liever dan die gruwelijke bucht te eten) maar zijn er factoren die verklaren dat de mortaliteit er maar een derde is van hier?
Of sjoemelt onze nieuwbakken, niet verkozen, heropgeviste gezondsheidsführer met de cijfers v.d. besmettingen?
Ik snap niet dat ze elke dag cijfertjes debiteren en er nooit eens dieper op ingaan. ´Ze´ is dan de pers, maar evengoed de wetenschap. Als in het bedrijfsleven 1 land beter doet dan andere qua efficiëntie in productie, dan wordt er direct gekeken welke best practices gekopieerd kunnen worden in andere landen. Het enige wat ze hier lijken te kopiëren zijn sluitingsuren en dat soort ongein.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Luiheid ook.
Nu, de individuele leerkracht is doorgaans wel gemotiveerd. Maar het zijn de bonden die, net uit kerstvakantie komend, al aan het kijken zijn om de krokus (volledig betaald uiteraard) te verlengen. Het lijkt echt wel de bedoeling van de onderwijsbonden om zijn leden zo weinig mogelijk te laten werken, uiteraard met behoud van loon. Terwijl andere loontrekkenden die thuis moeten blijven voor corona, terugvallen op 70%.
Laatst gewijzigd door Charlesvdw op 2 januari 2021, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Dat zal ongetwijfeld onbespreekbaar zijn voor de onderwijsbonden.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Ik hoop vooral dat ze zo´n dingen op tijd aankondigen.
Ik ben al aan het kijken naar zomerbestemmingen. Standaard gaan we rond de 10e juli omdat dit voor ons beider jobs het best uitkomt. Stel dat opeens ´t school doorloopt tot 16 juli, dat wil je wel ff weten voor je boekt.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Ik erger mij ook dood aan het gebrek aan een echte pers. De onze volgt slaafs wat de politiekers debiteren.Fakkel schreef: ↑2 januari 2021, 19:34Ik snap niet dat ze elke dag cijfertjes debiteren en er nooit eens dieper op ingaan. ´Ze´ is dan de pers, maar evengoed de wetenschap. Als in het bedrijfsleven 1 land beter doet dan andere qua efficiëntie in productie, dan wordt er direct gekeken welke best practices gekopieerd kunnen worden in andere landen.
Maar wat best practises betreft: we hoeven daarvoor niet eens naar het buitenland.
Hier de vergelijking tussen de verschillende deelstaten:
Kijk, je zou nog kunnen zeggen dat het Brussels Gewest een dichtbevolkt stadsgewest is en dat je daar niet mee mag vergelijken. Maar waarom scoort Wallonië (+41%) zoveel slechter dan Vlaanderen terwijl wij zoveel dichtbevolkter (490 tov 215 inw./km²) zijn? Dat lijkt me toch een zeer significant verschil?
Er moet daar door een data-analyst toch wel ergens een conclusie kunnen uitgetrokken worden?
Zeg ik al van in het begin, manipulatie naar boven toe om bevolking onder angst te houden, ken zelf genoeg gevallen van overlijdens in WZC die zonder enige test worden opgeschreven als coronadode.
De Waalse bevolking is in slechtere medische toestand dan de Vlaamse? Geen (fysieke) weerstand opgebouwd door, ik zeg maar iets, werken?