Wat bij overlijden?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Wat bij overlijden?
... maar het interesseert haar geen kl****n.Nefertari schreef: ↑2 januari 2021, 17:53 Waar ik het moeilijk mee heb: uitdrukkingen als "mijn partner/vrouw/vriendin kent daar niets van...."
Dan wordt het hoogtijd om daar verandering in te brengen, toch?
Toen ik met mijn huidige man ging samenwonen, kende hij ook niets over bank- en andere financiële zaken (ten gevolge onze verschillende studierichtingen en andere beroepservaringen).
Nu heeft hij daar geen enkel probleem meer mee, want ik heb hem geleidelijk aan bij alles betrokken.
Opdoen vindt ze veel toffer.
Uiteraard weet ze wel waarin en hoe het gemeenschappelijk vermogen belegd is.
Mijn privé vermogen, dat weet ze van ver. Op zich hoeft dat haar ook niet te interesseren.
Aangezien ze tijd, interesse noch kennis heeft om zich erin te verdiepen heb ik haar allang ´geleerd´ wat ze moet doen mocht er mij iets overkomen.
Blijft een feit dat hoeveel je er ook van af weet, je eerst wel moet weten bij welke instellingen je moet gaan aankloppen.
Als er daar een probleem mee is (als je niet weet waar iemand die overleden is allemaal rekeningen had) kan de notaris een verzoek richten aan de Nationale Bank (die houden een register bij) waarna er een antwoord komt bij welke banken je zoal een rekening hebt,
Sinds dit jaar weten ze zelfs het saldo van de laatste 31 december, als het echt moet...
https://www.nbb.be/nl/faq/ik-had-graag- ... ngen-heeft
Laatst gewijzigd door haelewyn op 2 januari 2021, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Alles wat binnen 3 jaar voor het overlijden is geschonken komt in aanmerking voor de erfenis. Leeggehaalde rekeningen vallen daar ook onder. Wat je in een kluis van iemand anders steekt is niet meer van jou.
Er zijn andere (legale) manieren om je erfenis deftig te regelen.
Wellicht is het wel nuttig om een lijst bij te houden en eventueel te communiceren over wat (type, niet bedrag) je waar allemaal hebt.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ook dat moet je trouwens met een korrel zout nemen volgens mij...EarthNvstr1 schreef: ↑2 januari 2021, 18:36 Wat je in een kluis van iemand anders steekt is niet meer van jou.
Als je voor 100.000 goud koopt en in een kluis van je erfgenaam deponeert, ben ik nog niet zo zeker dat je daarmee weg komt.
Het zou mij niet verbazen dat er dan onderzocht wordt wat er met dat goud is gebeurd en dit vervolgens nog steeds onder de erfenis kan vallen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Nee, maar door je nabestaanden toegang tot je bankrekeningen te geven ben jij er wel de oorzaak van als zij in de problemen komen.
Niet helemaal juist: (goed lezen !)EarthNvstr1 schreef: ↑2 januari 2021, 18:36 Alles wat binnen 3 jaar voor het overlijden is geschonken komt in aanmerking voor de erfenis.
A) 'Wanneer betaalt u erfbelasting op de schenking?
Op de schenking betaalt u daar wel 3 of 7 procent schenkbelasting, maar dan is er meteen (en definitief) afgerekend met de fiscus. Ook als de schenker binnen de periode van drie jaar na de schenking overlijdt, zal de fiscus geen erfbelasting meer aanrekenen op de schenking. Vastgoed moet overigens altijd via een notariële akte worden geschonken.'
B) Soms verhoogt een schenking het tarief van de erfbelasting (dus niet de grondslag):
'Bovendien kan een schenking (van vastgoed volgens mijn info) tot een periode van drie jaar nog worden meegenomen bij de berekening van de erfbelasting, wanneer de schenker overlijdt en de nalatenschap openvalt.
Stel dat u na uw overlijden aan uw ene kind een vermogen nalaat van 100.000 euro, nadat u twee jaar eerder ook al een schenking deed van 80.000 euro. Op die schenking werd toen schenkbelasting betaald, maar het tarief van de erfbelasting dat wordt toegepast op de resterende 100.000 euro is dat van de schijf tussen 80.000 en 180.000 euro en niet dat van de schijf tussen 0 en 100.000 euro. Voor de 100.000 euro die wordt nagelaten, geldt dus een hoger tarief van erfbelasting.'
Zie ook https://www.tijd.be/netto/erfenis/betaa ... 59697.html
'
Laatst gewijzigd door SparSpaar op 2 januari 2021, 20:43, 2 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Allemaal goed en wel, maar dat speelt weinig rol als je "de rekeningen leeghaalt" ...SparSpaar schreef: ↑2 januari 2021, 20:32Niet helemaal juist: (goed lezen !)EarthNvstr1 schreef: ↑2 januari 2021, 18:36 Alles wat binnen 3 jaar voor het overlijden is geschonken komt in aanmerking voor de erfenis.
A) 'Wanneer betaalt u erfbelasting op de schenking?
Op de schenking betaalt u daar wel 3 of 7 procent schenkbelasting, maar dan is er meteen (en definitief) afgerekend met de fiscus. Ook als de schenker binnen de periode van drie jaar na de schenking overlijdt, zal de fiscus geen erfbelasting meer aanrekenen op de schenking. Vastgoed moet overigens altijd via een notariële akte worden geschonken.'
B) Soms verhoogt een schenking het tarief van de erfbelasting (dus niet de grondslag):
'Bovendien kan een schenking (van vastgoed volgens mijn info) tot een periode van drie jaar nog worden meegenomen bij de berekening van de erfbelasting, wanneer de schenker overlijdt en de nalatenschap openvalt.
Stel dat u na uw overlijden aan uw ene kind een vermogen nalaat van 100.000 euro, nadat u twee jaar eerder ook al een schenking deed van 80.000 euro. Op die schenking werd toen schenkbelasting betaald, maar het tarief van de erfbelasting dat wordt toegepast op de resterende 100.000 euro is dat van de schijf tussen 80.000 en 180.000 euro en niet dat van de schijf tussen 0 en 100.000 euro. Voor de 100.000 euro die wordt nagelaten, geldt dus een hoger tarief van erfbelasting.'
'
De bankrekening van een overledene leeghalen is geen schenking.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Nee, maar het gaat wellicht over "vlak voor het overlijden" de "rekening leeghalen".
Dan zou je nog kunnen zeggen dat de op dat moment nog niet overledene (of de "half dode" zoals werd aangehaald) de overschrijving zelf heeft gedaan.
Dit is dan ook volgens mij exact de reden van die termijn van 3 jaar.
Dan zou je nog kunnen zeggen dat de op dat moment nog niet overledene (of de "half dode" zoals werd aangehaald) de overschrijving zelf heeft gedaan.
Dit is dan ook volgens mij exact de reden van die termijn van 3 jaar.
Oud zeer: wanneer wordt de fiscus van het overlijden in kennis gesteld ?
Bij het overlijden van mijn moeder moesten we haar bank en de gemeente (burgerlijke stand) zelf hiervan op de hoogte brengen, wat ruimte bood voor zekere handelingen.
Hoe is het nu ?
Bij het overlijden van mijn moeder moesten we haar bank en de gemeente (burgerlijke stand) zelf hiervan op de hoogte brengen, wat ruimte bood voor zekere handelingen.
Hoe is het nu ?
Denk dat er nood is aan een duidelijk (stroom)schema, in de aard van test-aankoop.
Iemand een goede bron ? Tegenwoordig verwarring troef me dunkt. Ieder medium schrijft er maar op los.
Iemand een goede bron ? Tegenwoordig verwarring troef me dunkt. Ieder medium schrijft er maar op los.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wellicht is het officiële "tijdstip van overlijden" belangrijker dan wanneer de fiscus/bank op de hoogte wordt gesteld.
Zelf al haal je een week voor het overlijden de bank- of beleggingsrekening leeg, dat is traceerbaar en zal nagekeken worden n.m.i.
Ook een kluis leeghalen wordt volgens mij geregistreerd. Als je iets wil doen met wat je eruit gehaald hebt zal je moeten aantonen waar het vandaan komt ... begin dan maar ... ;-)
Zelf al haal je een week voor het overlijden de bank- of beleggingsrekening leeg, dat is traceerbaar en zal nagekeken worden n.m.i.
Ook een kluis leeghalen wordt volgens mij geregistreerd. Als je iets wil doen met wat je eruit gehaald hebt zal je moeten aantonen waar het vandaan komt ... begin dan maar ... ;-)
Het is niet de datum dat je de bank op de hoogte brengt die bepalend is maar de datum van overlijden. Datum en uur moeten door een dokter officieel worden vastgesteld.