Wat bij overlijden?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Wat bij overlijden?
Zie https://www.notaris.be/faq/erven-schenk ... nt-voldoen
En daar zet u dan in dat "het vrij deel naar de kleinkinderen moet gaan", maar ik zou toch even vragen aan een notaris hoe je dat best verwoord.
-
- Jr. Member
Je schrijft best je testament als je nog jong en gezond bent. Je kan legatarissen aanduiden zoveel je wil, al was het heel je straat. Maar je bevoorrechte erfgenamen kan je niet onterven, maar wel benadelen.
Als je een testament schrijft, mag je er alles inzetten wat je maar wil : "ik wil dat mijn tuingerief geschonken wordt aan zatte jef op de hoek"...dat mag allemaal. En om zeker te zijn dat niet héél je testament verworpen wordt, sluit je elke zin af met 'in zoverre dat de wet het me toelaat'.
Ook mag het ettelijke bladzijden lang zijn, met talrijke beschrijvingen.
Zorg wel dat ze je testament vinden, als je het niet door een notaris laat bewaren. Want na je dood, als àlles geregeld is, kan er niemand meer afkomen met een testament dat hij zogezegd te laat gevonden had. Er staat een termijn op.
Als je een testament schrijft, mag je er alles inzetten wat je maar wil : "ik wil dat mijn tuingerief geschonken wordt aan zatte jef op de hoek"...dat mag allemaal. En om zeker te zijn dat niet héél je testament verworpen wordt, sluit je elke zin af met 'in zoverre dat de wet het me toelaat'.
Ook mag het ettelijke bladzijden lang zijn, met talrijke beschrijvingen.
Zorg wel dat ze je testament vinden, als je het niet door een notaris laat bewaren. Want na je dood, als àlles geregeld is, kan er niemand meer afkomen met een testament dat hij zogezegd te laat gevonden had. Er staat een termijn op.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, je hebt een punt. Spaargeld wordt uitgeleend hé ... ;-)Fakkel schreef: ↑3 januari 2021, 14:27Euh..?EarthNvstr1 schreef: Ik vind erfbelasting trouwens niet onterecht... opgepot vermogen draagt niet bij tot de economie, dus daar mag een vergoeding tegenover staan. Je kan het ook zien als een voordeel dat je dat pas moet betalen wanneer je gestorven bent.
De percentages is iets anders en daar vind ik vooral de 2de en 3de lijn percentages schandalig.
Welke cursus economie heb jij gevolgd?
Tenzij dat vermogen lag te rusten onder een matras klopt hier niet veel van, hoor.
Was misschien kort door de bocht.
Punt is dat ik niet persé tegen erfbelasting ben. De manier waarop en hoeveel is nog wat anders.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Toch niet hoor... ;-)
Na de middelbare school met 0 euro op zak begonnen met werken en ik vond toen ook al dat er een stuk profitariaat was.
20+ jaar later nog geen 1 dag werkloos geweest en deftig vermogen opgebouwd en ik vind nu nog dat er een stuk profitariaat is.
i.v.m. erfbelasting: het is niet 'de staat' die verantwoordelijk is maar de polletiekers die we zelf verkozen hebben. We krijgen wat we verdiend hebben !
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zolang op die vermogens altijd correct belastingen is betaald op elke verdiende € is erf belasting iets verwerpelijk.
Maar da correct daar wringt het schoentje.
Waarom ouders moeten werken om hun nabestaanden nog meer te laten innen ....
Heb altijd geleerd wees content met wat ge bezit , eigen huisje rondkomen meer moet het niet zijn.
Maar ja meer meer meer en maar commentaar op de minder klasse ( die altijd maar profiteert , of het zo is ?)
Denk dat die dat beweren , beter eens gaan rond snuisteren naar mensen die bvb het niet breed hebben door ziekte en pech in relatie's , bedrijven die over de kop gaan op leeftijd van 50 + .
Afgeven en de kop in het zand steken is het makkelijkst.
En vrijwilligers werk daar staat men om te springen.
Bvb wandeling met een bejaarde, maar dat is niet aan de graaiers besteed zeker.
Maar da correct daar wringt het schoentje.
Waarom ouders moeten werken om hun nabestaanden nog meer te laten innen ....
Heb altijd geleerd wees content met wat ge bezit , eigen huisje rondkomen meer moet het niet zijn.
Maar ja meer meer meer en maar commentaar op de minder klasse ( die altijd maar profiteert , of het zo is ?)
Denk dat die dat beweren , beter eens gaan rond snuisteren naar mensen die bvb het niet breed hebben door ziekte en pech in relatie's , bedrijven die over de kop gaan op leeftijd van 50 + .
Afgeven en de kop in het zand steken is het makkelijkst.
En vrijwilligers werk daar staat men om te springen.
Bvb wandeling met een bejaarde, maar dat is niet aan de graaiers besteed zeker.
Estate Guru believer.
De rest sparen of beleggen we en daar betalen we RV en beurstaks op. Dan vind jij het normaal dat we ook nog eens erfbelasting moeten betalen, dus dat wat na alle belastingen overblijft na onze dood nog eens belast wordt?EarthNvstr1 schreef: ↑3 januari 2021, 14:42 Op uw loon heb je ook belasting betaald, koop je daar iets mee dan betaal je nog eens belasting (BTW).
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het gaat mij niet over "normaal" ...Yaris schreef: ↑3 januari 2021, 16:22De rest sparen of beleggen we en daar betalen we RV en beurstaks op. Dan vind jij het normaal dat we ook nog eens erfbelasting moeten betalen, dus dat wat na alle belastingen overblijft na onze dood nog eens belast wordt?EarthNvstr1 schreef: ↑3 januari 2021, 14:42 Op uw loon heb je ook belasting betaald, koop je daar iets mee dan betaal je nog eens belasting (BTW).
Een alternatief om geen erfbelasting te betalen zou bv. kunnen zijn dat we de TOB en RV voor sparen en beleggen en de OV op immo serieus optrekken.
Dan betaal je dus meer tijdens je leven om niets te moeten betalen wanneer je sterft. Vind je dat beter ?
Daar heb je natuurlijk een punt. We kunnen wel dromen van taksen en belastingen die er teveel aan zijn, maar bottom line is de staat een bodemloze put, dus de ene belasting afschaffen gaat gewoon zorgen voor een verhoging van de andere.
Basically, we´re doomed.
Het enige wat ons nog kan redden, is een overname.
Persoonlijk zie ik ons liefst ´vriendschappelijk´ overgenomen worden door NL, maar dat gaat enkel kunnen mits een splitsing. Vlaanderen apart is niet leefbaar. We gaan een zodanig zware erfenis meedragen aan schulden dat we te klein gaan zijn om dit als aparte natie te torsen.
Dus Vlaanderen richting Holland en Wallonië richting Frankrijk. Den Duits mag van mij z´n afgepakte gebieden terughebben.
Basically, we´re doomed.
Persoonlijk zie ik ons liefst ´vriendschappelijk´ overgenomen worden door NL, maar dat gaat enkel kunnen mits een splitsing. Vlaanderen apart is niet leefbaar. We gaan een zodanig zware erfenis meedragen aan schulden dat we te klein gaan zijn om dit als aparte natie te torsen.
Dus Vlaanderen richting Holland en Wallonië richting Frankrijk. Den Duits mag van mij z´n afgepakte gebieden terughebben.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
LOLFakkel schreef: ↑3 januari 2021, 16:56 Daar heb je natuurlijk een punt. We kunnen wel dromen van taksen en belastingen die er teveel aan zijn, maar bottom line is de staat een bodemloze put, dus de ene belasting afschaffen gaat gewoon zorgen voor een verhoging van de andere.
Basically, we´re doomed.
Geef mij dan toch maar Vlaanderen op zichzelf binnen Europa.
Edit: hier stond nog iets, maar bij nader inzien laat ik dat toch maar weg
Tja, nu wijken we af van ´erfenissen´, hoewel, om de link te behouden... Bij een ´boedelscheiding´ tussen Vlaanderen en Wallonië kan je er gif op innemen dat de schulden ´per kop´ verdeeld zullen worden. Dus Vlaanderen zo´n 60-65% van het totaal. Eerlijker zou zijn om Wallonië het gros te laten betalen gezien veel schulden juist zijn ontstaan ter wille van hun ´behoeftigen´.
Vlaanderen gaat dat nooit kunnen betalen, en dan zit de Brusselse kwestie nog in de weg. Vlaanderen apart heeft Brussel en haar periferie nodig, want is anders te klein en zwak. Binnen ´de Nederlanden´ is Brussel echter perfect misbaar.
Dus hoezeer ik ook de voorkeur geef aan een aparte staat, het lijkt mij onhaalbaar en onbetaalbaar.
Vlaanderen gaat dat nooit kunnen betalen, en dan zit de Brusselse kwestie nog in de weg. Vlaanderen apart heeft Brussel en haar periferie nodig, want is anders te klein en zwak. Binnen ´de Nederlanden´ is Brussel echter perfect misbaar.
Dus hoezeer ik ook de voorkeur geef aan een aparte staat, het lijkt mij onhaalbaar en onbetaalbaar.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat hoeft n.m.i. geen probleem te zijn. Dat is dan onze laatste "goede daad" ;-)Fakkel schreef: ↑3 januari 2021, 17:25 Tja, nu wijken we af van ´erfenissen´, hoewel, om de link te behouden... Bij een ´boedelscheiding´ tussen Vlaanderen en Wallonië kan je er gif op innemen dat de schulden ´per kop´ verdeeld zullen worden. Dus Vlaanderen zo´n 60-65% van het totaal. Eerlijker zou zijn om Wallonië het gros te laten betalen gezien veel schulden juist zijn ontstaan ter wille van hun ´behoeftigen´.
Als Vlaanderen in zichzelf geloofd, is dat allemaal geen probleem. We kiezen gewoon een nieuwe hoofdstad en we voeren een beleid dat we als Vlamingen willen. Dat is waar het om gaat.Fakkel schreef: ↑3 januari 2021, 17:25 Vlaanderen gaat dat nooit kunnen betalen, en dan zit de Brusselse kwestie nog in de weg. Vlaanderen apart heeft Brussel en haar periferie nodig, want is anders te klein en zwak. Binnen ´de Nederlanden´ is Brussel echter perfect misbaar.
Dat beleid zal dan weer beperkt zijn omdat we binnen Europa blijven en ook met Wallonië zullen we nog steeds solidair zijn via Europa.
Mogelijks bekijk je het teveel vanuit het standpunt hoe de dingen nu zijn ipv hoe ze in de toekomst zouden kunnen zijn.
Dit gezegd zijnde, ben ik helemaal geen voorstander om België volledig te splitsen hoor.
Zelfs het koningshuis mag van mijn part blijven ;-)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Om toch een beetje terug on-topic te komen ...
Vandaag wordt de erfbelasting bekeken als inkomen voor de erfgenamen. De belasting wordt berekend op wat je ontvangt als erfgenaam.
Als je het bekijkt als belasting op nagelaten vermogen (wat het volgens mij eigenlijk is, maar dan vinden mensen het nog meer ongehoord wellicht), dan vind ik het bv. oneerlijk voor mensen met minder kinderen of zonder kinderen.
Waarom bv. niet de belasting berekenen op het nagelaten vermogen (ongeacht roerend/onroerend) met schijven en het nettoresultaat verdelen (dus ongeacht het aantal erfgenamen en hoeveelste graad of soort) over de erfgenamen ?
Vandaag wordt de erfbelasting bekeken als inkomen voor de erfgenamen. De belasting wordt berekend op wat je ontvangt als erfgenaam.
Als je het bekijkt als belasting op nagelaten vermogen (wat het volgens mij eigenlijk is, maar dan vinden mensen het nog meer ongehoord wellicht), dan vind ik het bv. oneerlijk voor mensen met minder kinderen of zonder kinderen.
Waarom bv. niet de belasting berekenen op het nagelaten vermogen (ongeacht roerend/onroerend) met schijven en het nettoresultaat verdelen (dus ongeacht het aantal erfgenamen en hoeveelste graad of soort) over de erfgenamen ?
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 3 januari 2021, 18:18, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Verbannen Gebruiker
Tot zo ver is je redenering juist.
Vanaf hier ga je volledig uit de bocht.
Na je dood word je helemaal niet meer belast op je opgebouwde vermogen want doden kunnen niet belast worden.
Het zijn de erfgenamen die de erfenis aanvaarden die de erfbelasting betalen. En deze voldoen niet aan je eerste redenering. Zij hebben van dit bedrag helemaal niets gespaard en ook niet belegd.
De erfgenamen die afzien van de erfenis betalen ook helemaal geen belasting.
Je verdedigt dus het recht van mensen die iets in de schoot geworpen krijgen en er zelf geen fluit voor gedaan hebben.
Daarbuiten vind ik wel dat je met je eigen rechtmatig opgebouwd vermogen bij leven en welzijn zou mogen doen wat je zelf verkiest zonder er extra belastingen op te betalen. Daaronder valt ook een belastingvrije schenking aan je eigen kinderen of Jan, Piet of Marie van om de hoek. Dan heb je wel belasting betaald op dat vermogen en staat het je verder vrij ermee te doen wat je wil. Het is niet aan de overheid om te bepalen onder welke omstandigheden je je eigen rechtmatig opgebouwd vermogen wenst te verbrassen. En zeker niet om daar een wisselend kostenplaatje op te kleven.
Als je zo handelt heb je ook het probleem van de openingspost niet meer.
Je bepaald voor je dood gewoon zelf welk percentage van je vermogen naar Pier, Piet of Zus gaat.
En je laat dat registreren. Geen gefoefel meer achteraf door welke wettelijk bevoordeelde erfgenaam dan ook want die zijn er niet meer. En als je dit vermogen laat registreren zonder dat er taksen op geheven kunnen worden zullen de mensen ook niet alles meer onder tafel moeten regelen en kan dit geld door de begunstigden terug vrij in de economie gebracht worden.