Wat bij overlijden?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Wat bij overlijden?
dubbel post
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 3 januari 2021, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Natuurlijk kan dat wel. Het vermogen blijft van de overledene totdat de erfenis afgehandeld is n.m.i.David_DeWa schreef: ↑3 januari 2021, 18:06 Na je dood word je helemaal niet meer belast op je opgebouwde vermogen want doden kunnen niet belast worden.
Een beetje zoals een failliet bedrijf wordt afgehandeld door een curator ;-)
Of ze er iets voor gedaan hebben is moeilijk te bepalen en doet daarom weinig ter zake n.m.i.David_DeWa schreef: ↑3 januari 2021, 18:06 Het zijn de erfgenamen die de erfenis aanvaarden die de erfbelasting betalen. En deze voldoen niet aan je eerste redenering. Zij hebben van dit bedrag helemaal niets gespaard en ook niet belegd.
De erfgenamen die afzien van de erfenis betalen ook helemaal geen belasting.
Je verdedigt dus het recht van mensen die iets in de schoot geworpen krijgen en er zelf geen fluit voor gedaan hebben.
Daar zou ik toch een kanttekening bij willen maken... het is ook niet de bedoeling dat je al je opgebouwd vermogen weggeeft (of opbrast) om dan "op kosten van de staat" verder te leven n.m.i.David_DeWa schreef: ↑3 januari 2021, 18:06 Daarbuiten vind ik wel dat je met je eigen rechtmatig opgebouwd vermogen bij leven en welzijn zou mogen doen wat je zelf verkiest zonder er extra belastingen op te betalen. Daaronder valt ook een belastingvrije schenking aan je eigen kinderen of Jan, Piet of Marie van om de hoek. Dan heb je wel belasting betaald op dat vermogen en staat het je verder vrij ermee te doen wat je wil. Het is niet aan de overheid om te bepalen onder welke omstandigheden je je eigen rechtmatig opgebouwd vermogen wenst te verbrassen. En zeker niet om daar een wisselend kostenplaatje op te kleven.
Waarom belasting op schenking en belasting op erfenis niet gelijktrekken en schijven en percentages afhankelijk maken van leeftijd bv. ?David_DeWa schreef: ↑3 januari 2021, 18:06 Als je zo handelt heb je ook het probleem van de openingspost niet meer.
Je bepaald voor je dood gewoon zelf welk percentage van je vermogen naar Pier, Piet of Zus gaat.
En je laat dat registreren. Geen gefoefel meer achteraf door welke wettelijk bevoordeelde erfgenaam dan ook want die zijn er niet meer. En als je dit vermogen laat registreren zonder dat er taksen op geheven kunnen worden zullen de mensen ook niet alles meer onder tafel moeten regelen en kan dit geld door de begunstigden terug vrij in de economie gebracht worden.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 3 januari 2021, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is de inspanning van die mensen hun ouders die een vermogen opgebouwd hebben die voor een deel vernietigd wordt. Ik bekijk het voor heel de familie, over de generaties heen. Er is iemand die gewerkt heeft om een vermogen op te bouwen en de fiscus pakt zomaar een deel af.David_DeWa schreef: ↑3 januari 2021, 18:06 Het zijn de erfgenamen die de erfenis aanvaarden die de erfbelasting betalen. Zij hebben van dit bedrag helemaal niets gespaard en ook niet belegd. Je verdedigt dus het recht van mensen die iets in de schoot geworpen krijgen en er zelf geen fluit voor gedaan hebben.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wat maakt het uit wie de inspanning heeft geleverd ?Yaris schreef: ↑3 januari 2021, 18:57 Het is de inspanning van die mensen hun ouders die een vermogen opgebouwd hebben die voor een deel vernietigd wordt. Ik bekijk het voor heel de familie, over de generaties heen. Er is iemand die gewerkt heeft om een vermogen op te bouwen en de fiscus pakt zomaar een deel af.
Wat maakt het uit dat het voor familie of anderen is ?
Het vermogen wordt niet vernietigd, maar het wordt herverdeeld omdat we in een maatschappij leven waar we aan herverdeling willen doen.
Dat is puur communisme.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Majestatis pluralis?EarthNvstr1 schreef: ↑3 januari 2021, 19:09Het vermogen wordt niet vernietigd, maar het wordt herverdeeld omdat we in een maatschappij leven waar we aan herverdeling willen doen.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
OMG
Eerder een sociaal-liberale democratie als je't mij vraagt.
Je zegt zelf "voor een deel" ... hoe groot dat deel moet zijn valt inderdaad over te discussiëren.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 3 januari 2021, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, daar kunnen we het over hebben en ben ik zeker akkoord dat we ervoor moeten zorgen dat de balansen ok blijven (of worden zo u wil).
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Nee, met "we" bedoel ik "de staat" of "de samenleving" of noem het zoals je wil.
Vermoedelijk wel als compromis dan als consensus ;-)
1. als jezelf overlijd: geen probleem: je zult ofwel naar de hemel of de hel gaan (sommigen kennen deze toestanden tijdens het "echte" leven al).Kevva schreef: ↑2 januari 2021, 10:14 Ik vroeg me deze ochtend af wat er gebeurt bij overlijden van een persoon. Worden zijn/haar nabestaanden automatisch op de hoogte gebracht door de banken over de rekeningen en de bedragen op die rekeningen?
Wat met effectenrekening zoals bij BinckBank, MeDirect, DeGiro, ...
Is er op de achtergrond een scriptje dat loopt en via het rijksregister achterhaald welke mensen geschrapt/overleden zijn en wat doen die brokers dan?
---
Ik stel deze vraag niet omdat er iemand overleden is in mijn omgeving maar eerder gewoon omdat ik me dit afvroeg. Ik heb bv. effectenrekeningen maar mijn vrouw heeft daar geen verstand van. Als ze de naam MeDirect hoort, dondert het al in Keulen. Mocht ik komen te overlijden zal mijn vrouw nooit de stap naar MeDirect zetten terwijl net daar de meeste van mijn beleggingen staan.
2. een ander sterft: de "Staat" is er snel bij. Leegplunderen/verschepen van geldrekeningen kan perfect getraceerd worden; wij leven in een digitale wereld.
Mijn conclusie: maak je geen zorgen maar regel het een en ander voor het overlijden (indien mogelijk: stuur mij jouw geld en ik zal erop letten).
Een beetje zwarte humor mag ook wel hoor
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hear, hear!
-
- Verbannen Gebruiker
-
- Jr. Member
De staat pakt geld van iedereen. En op alle mogelijke manieren.
Daar staat ook tegenover dat wij allen tamelijk beschermd zijn tegen alle mogelijke tegenslagen, van bij de geboorte tot aan je pensioen.
Daar staat ook tegenover dat wij allen tamelijk beschermd zijn tegen alle mogelijke tegenslagen, van bij de geboorte tot aan je pensioen.
Stel dat je een IZMI kluis aanmaakt en je hebt nooit een testament opgesteld bij een Notaris. Je komt plots te overlijden en uw erfgenamen stappen binnen bij een willekeurige notaris. Is die IZMI kluis dan gelinkt aan u rijksregisternummer zodat deze notaris onmiddellijk aan de inhoud van deze kluis kan?SMGGM schreef: ↑2 januari 2021, 12:56 Effectenrekening is 1 ding, wij hebben 10 jaar na overlijden van een familielid een brief gekregen van Paypal met de melding dat die persoon nog een Paypal rekening heeft.
De notarissen hebben IZMI (https://www.izimi.be/nl/) voor zo'n dingen opgericht. Een soort van dropbox waar je dingen op kan nalaten voor je nabestaanden. Ik heb er recent gewoon een lijst opgezet van alle rekeningen en de banken.
Moest ik plots komen te overlijden zou de notaris deze lijst moeten overhandigen aan mijn erfgenamen (althans dat is wat ze beloven).
Enige is natuurlijk om dit te onderhouden.