Holdings
TIP
- koendesmet
- Newbie
- Contacteer:
Re: Holdings
Weet er iemand welk rendement De Belegger in 2020 behaalde op de portefeuille? Alvast dank. Onze plaatselijke bib heeft omwille v Corona het abonnement op hold gezet, vandaar...
Ha, De Belegger. Ik ben ook benieuwd. Het beleggings'boekske' dat vele jaren nummer 1 stond vanwege 1 toevallige succesvolle gok: D'Ieteren. De koers ging tientallen % omhoog. Van 1.000 BEF of zo tot meer dan 200.000 BEF. Ze hebben dat ene succes nooit meer kunnen herhalen...
- koendesmet
- Newbie
- Contacteer:
Ben idd ook benieuwd naar hun resultaat. Telkens als ik het las in de bib voelde ik mij goed...als ik mijn resultaten vergeleek met dat van hen.
Paul D’hoore Vd Grote geldbarometer hoort trouwens tot dezelfde categorie. Wat triest dat dergelijke selectie v 5 aandelen de modale Vlaming moet warm maken voor de beurs. De insteek vind ik zeer goed, mensen wakker schudden en attenderen dat aandelen een must zijn in je portefeuille. Maar wat daarna volgt aan adviezen is pure volksverlakkerij...
Paul D’hoore Vd Grote geldbarometer hoort trouwens tot dezelfde categorie. Wat triest dat dergelijke selectie v 5 aandelen de modale Vlaming moet warm maken voor de beurs. De insteek vind ik zeer goed, mensen wakker schudden en attenderen dat aandelen een must zijn in je portefeuille. Maar wat daarna volgt aan adviezen is pure volksverlakkerij...
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
De Belegger : -8,7% in 2020 (last update = 18/12).
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
2 plaatjes met de koersprestatie FY2020 van een selectie van 42 holdings & investeringsmaatschappijen vind je hier:
https://twitter.com/orakelvanoilsjt
* Rekenkundig gemiddelde van het geheel leverde een winst op van 8%, exclusief dividend.
* Over dat dividend gesproken mag wel opgemerkt worden dat een behoorlijk groot aantal bedrijven uit deze selectie in 2020 "op de rem ging staan" door oa:
- het dividend te verlagen
- de begin 2020 aangekondige dividendverhoging terug te schroeven (bij uitbraak COVID-19 & bijhorende lockdown in Europa) en het div op hetzelfde niveau te houden als in 2019 (over boekjaar 2018) (oa LTA, Wendel, D'Ieteren,...)
- eerst een dividendschrapping aan te kondigen, om nadien alsnog een dividend uit te keren (oa ACKB)
- het dividend noodgedwongen te moeten schrappen (KBC Ancora), of het dividend te verlagen/stabiel te houden omwille van overheidsdruk (verscheidene van de Franse holdings). Zie ook puntje 2.
- Een gewijzigde dividendpolitiek aan te kondigen, die inhoudt dat men geen "stabiel tot stijgend dividend" meer "garandeert" (GBL).
- ...
Al bij al over het ganse lot bekeken zeker geen slecht jaar wat koersprestatie betreft.
Puur naar dividend kijkend was 2020 voor deze selectie geen grand cru-jaar.
Voor dividend, evolutie NAV & discount volgt normaal gezien wel nog eens een update met chart in de loop van 2021.
* Rekenkundig gemiddelde van het geheel leverde een winst op van 8%, exclusief dividend.
* Over dat dividend gesproken mag wel opgemerkt worden dat een behoorlijk groot aantal bedrijven uit deze selectie in 2020 "op de rem ging staan" door oa:
- de begin 2020 aangekondige dividendverhoging terug te schroeven (bij uitbraak COVID-19 & bijhorende lockdown in Europa) en het div op hetzelfde niveau te houden als in 2019 (over boekjaar 2018) (oa LTA, Wendel, D'Ieteren,...)
- eerst een dividendschrapping aan te kondigen, om nadien alsnog een dividend uit te keren (oa ACKB)
- het dividend noodgedwongen te moeten schrappen (KBC Ancora), of het dividend te verlagen/stabiel te houden omwille van overheidsdruk (verscheidene van de Franse holdings). Zie ook puntje 2.
- Een gewijzigde dividendpolitiek aan te kondigen, die inhoudt dat men geen "stabiel tot stijgend dividend" meer "garandeert" (GBL).
- ...
Al bij al over het ganse lot bekeken zeker geen slecht jaar wat koersprestatie betreft.
Voor dividend, evolutie NAV & discount volgt normaal gezien wel nog eens een update met chart in de loop van 2021.
Afro,
Zoals we gewend zijn van je, interessante en mooi gepresenteerde statistieken! Helaas wat moeilijk leesbaar in het kleine formaat op twitter. Beetje zonde na al het werk dat je erin hebt gestoken.
Zoals we gewend zijn van je, interessante en mooi gepresenteerde statistieken! Helaas wat moeilijk leesbaar in het kleine formaat op twitter. Beetje zonde na al het werk dat je erin hebt gestoken.
Hartelijk dank Afro voor het delen hiervan!Afrodiziak schreef: ↑4 januari 2021, 00:09 2 plaatjes met de koersprestatie FY2020 van een selectie van 42 holdings & investeringsmaatschappijen vind je hier:
- ...
Leuke manier om nog eens geconfronteerd te worden met de feiten en enkele verassingen
Sofina volgens diverse media uitgeroepen tot "Nasdaq-aandeel" van de Brusselse beurs. Wanneer zet Brederode de
inhaalbeweging in
inhaalbeweging in
Veel dank voor dit overzicht Afro!Afrodiziak schreef: ↑4 januari 2021, 00:09 2 plaatjes met de koersprestatie FY2020 van een selectie van 42 holdings & investeringsmaatschappijen vind je hier:
Wat een verschil tussen de winnaars - met zwaartepunt in het noorden - en de verliezers, die meer in het zuiden zitten.
Scandinavië was duidelijk de place to be in 2020!
Floridienne op plaats 2 is voor mij een verrassing. Gaat dit één van de Belgische topholdings blijven?
Daar heb je wel gelijk in.
Brederode heeft geen open cultuur maar ik hoop stilletjes dat bijvoorbeeld Intel uit hun portefeuille geflikkerd hebben!
Toch behoud ik Brederode omdat ze het niet erg slecht hebben gedaan tov de BEL 20 en ik ook wat "goede huisvaderaandelen" wil.
Nieuw jaar nieuwe strategie.
Het voorbije jaar heb ik maandelijks IWDA aangekocht. Dit jaar wil ik een 5-tal Belgische holdings aankopen. Het gaat me niet over dividend, maar eerder over groei op lange termijn.
Gimv heb ik al (enige tijd). Op de lijst mogen nog holdings komen als Sofina, Brederode, GBL, ...
Hoe kan ik best controleren of er niet teveel overlap zal zijn? Zo weet ik dat Brederode een heel deel Sofina heeft.
Voor fondsen gebruik ik de xray van Morningstar, is dit ook nuttig voor holdings? Want niet alle posities zijn publiek of up-to-date heb ik begrepen?
En ja, het zal altijd te hoog staan of met een premie noteren, maar ik denk toch om Brederode deze week aan te schaffen.
Het voorbije jaar heb ik maandelijks IWDA aangekocht. Dit jaar wil ik een 5-tal Belgische holdings aankopen. Het gaat me niet over dividend, maar eerder over groei op lange termijn.
Gimv heb ik al (enige tijd). Op de lijst mogen nog holdings komen als Sofina, Brederode, GBL, ...
Hoe kan ik best controleren of er niet teveel overlap zal zijn? Zo weet ik dat Brederode een heel deel Sofina heeft.
Voor fondsen gebruik ik de xray van Morningstar, is dit ook nuttig voor holdings? Want niet alle posities zijn publiek of up-to-date heb ik begrepen?
En ja, het zal altijd te hoog staan of met een premie noteren, maar ik denk toch om Brederode deze week aan te schaffen.
Je zou toch mogen verwachten dat een financieel dagblad als De Tijd haar cijfers goed op orde zou hebben. Indutrade heeft een 3:1 stock split uitgevoerd, uitstekende performance (een van mijn beste performers in 2020) maar de slechtste holding volgens De Tijd...
https://www.tijd.be/markten-live/nieuws ... allery=1-0
https://www.tijd.be/markten-live/nieuws ... allery=1-0
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De flopper Symphony Int. Holdings heeft een notering in Londen in $, niet in de VS.
Er zitten dus meer fouten in hun berichtgeving.
Er zitten dus meer fouten in hun berichtgeving.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Nogmaals voor de zoveelste keer; Paul is daar mar enkel de presentator van dienst. De aandelen die hij daar bespreekt is een best of van de selecties van de Vlaamse media. Het is niet zijn eigen selectie.;koendesmet schreef: ↑3 januari 2021, 20:34
Paul D’hoore Vd Grote geldbarometer hoort trouwens tot dezelfde categorie. Wat triest dat dergelijke selectie v 5 aandelen de modale Vlaming moet warm maken voor de beurs. ..
Zijn eigen slectie staa tin zijn nieuwsbrief beurssucces. Niet altijd succes maar zijn bespreking doet met denken aan de dag allemaal/story over grote bedrijven en hun drijveren.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Hey Vidar,
Bedankt voor de feedback.
Op smartphone wss idd wat moeilijker leesbaar. Als je Twitter op een breedbeeldscherm bekijkt, dan valt het nog mee.
'k Vind het een meerwaarde hebben om het in 1 overzichtsgraph te tonen, om de wijduiteenlopende rendementen tussen de verschillende bedrijven te zien.
Maar mss moet ik ze voortaan opdelen tussen (afhankelijk van wat ik precies wil tonen op de graph) winnaars/verliezers, 50/50 verdeling,... ipv allemaal op 1 graph.
Minder bedrijven opvolgen/tonen op de graph is ook mogelijk, maar een ruim universum heeft z'n meerwaarde. Dus ik dacht er eerder aan TOE TE VOEGEN, dan te verwijderen
In m'n overzichtsgraph van de vastgoedbedrijven (100 stuks) uit zich dit nog iets meer:
https://twitter.com/orakelvanoilsjt/sta ... 5524042752
Ook daar zullen het er alleen maar meer worden, niet minder.
Daar kan je nog iets makkelijker gaan opdelen (geografisch, sectorieel,...), maar opnieuw: ook het globale plaatje is treffend.
Als je een idee hebt om de graphs duidelijker te kunnen tonen, dan mag je me dat altijd laten weten !