Dividendaandelen
TIP
Re: Dividendaandelen
Mijn grootste positie nu is ABBVIE nu op 50% winst
HEt document heeft niets te maken met ETFs, wel met verschillende asset klassen van dividend aandelen.Mattia schreef: ↑5 januari 2021, 17:26B7H4long schreef: ↑5 januari 2021, 16:44
Misschien ook bekijken wat er met de dividenden in de eurozone gebeurde in 2008 en de volgende jaren.
DPS = dividend per share; EPS = Earnings per share
Er lijkt niets magisch aan dividenden/dividendaandelen.
(ref: AXA - dividend-investing-in-eurozone-equity-markets)
Dit is een algemene grafiek voor de Eurozone, is dus van tel voor allerhande distributie etf's in de Eurozone, misschien eens overwegen om een selectie etf's dividend aristocraten in port te nemen, ik heb er zo een paar.
De dividend aristocrats waarvan jij spreekt zijn waarschijnlijk een mix van high dividend growth and dividend policy discipline.We explore three dividend investing approaches: High dividend yield, high dividend growth and dividend policy discipline. These have outperformed regional benchmarks, with the latter two delivering the best mix of income and capital gains.
Our portfolio simulations suggest that dividend investing could potentially provide a hybrid approach between pure-income and pure-growth for investors in need of a cash flow stream that helps shield them from inflation.
Het document is eigenlijk redelijk positief over die twee klassen van dividendaandelen.
Maar eigenlijk is het wel of niet betalen van dividenden irrelevant.
Het zijn andere factoren (bvb profitability, quality, investibility) die het goed presteren verklaren.
Je beperken tot dividendaandelen, beperkt enkel het universum waaruit je kan kiezen, het beperkt je diversificatie:
Mattia schreef: ↑5 januari 2021, 17:26 The Irrelevance of Dividends: https://www.youtube.com/watch?v=f5j9v9d ... l=BenFelix
Dividend aristocraten beschrijft enkel een karakteristiek in het verleden.
Ook in deze crisis zijn er een reeks dividend aristocrats die hun dividend verlaagden, en het is waarschijnlijk nog niet gedaan.
Hier zijn de cijfers van de S%26P_500_Dividend_Aristocrats in 2009 en 2010.
https://en.wikipedia.org/wiki/S%26P_500_Dividend_Aristocrats schreef: 2009 - The list declined from 52 companies in 2008 to 43 companies in 2009
2010 - A second round of ten companies were dropped
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik beperk me liever dan dat ik investeer in aandelen waar ik niks van afweet .
Van Europese markten ken ik eindelijk bijna niks .
Maar echte kwaliteitsbedrijven zijn hier ook zeer zelden te vinden .
Daarom dat het screenen bijna nutteloos is .
Van Europese markten ken ik eindelijk bijna niks .
Maar echte kwaliteitsbedrijven zijn hier ook zeer zelden te vinden .
Daarom dat het screenen bijna nutteloos is .
Misschien leer ik nog bij
[quote=B7H4long post_id=485128 time=1609868817 user_id=29789]
[quote=Mattia post_id=485102 time=1609864017 user_id=55369]
HEt document heeft niets te maken met ETFs, wel met verschillende asset klassen van dividend aandelen.
De dividend aristocrats waarvan jij spreekt zijn waarschijnlijk een mix van high dividend growth and dividend policy discipline.
Het document is eigenlijk redelijk positief over die twee klassen van dividendaandelen.
Het zijn andere factoren (bvb profitability, quality, investibility) die het goed presteren verklaren.
Je beperken tot dividendaandelen, beperkt enkel het universum waaruit je kan kiezen, het beperkt je diversificatie:
Ook in deze crisis zijn er een reeks dividend aristocrats die hun dividend verlaagden, en het is waarschijnlijk nog niet gedaan.
Beste B7H4long,
Dat het document niets te maken heeft met etf's op zich is duidelijk maar als al die klassen assets naar beneden donderen zal een breed gespreide etf dat ook doen.
De aristocraten dividend etf's waarover sprake zijn van het type die een beheerd dividendenbeleid voeren of hun dividend minstens 10 jaar op rij handhaven of optrekken en die tegelijkertijd een positief rendement van het eigen vermogen en cashflow uit hun activiteiten kunnen voorleggen, dat wil dus zeggen dat bedrijven die hun dividend verminderen uit de etf vliegen.
Ik heb bijvoorbeeld ZPRG in mijn port.
[quote=Mattia post_id=485102 time=1609864017 user_id=55369]
HEt document heeft niets te maken met ETFs, wel met verschillende asset klassen van dividend aandelen.
De dividend aristocrats waarvan jij spreekt zijn waarschijnlijk een mix van high dividend growth and dividend policy discipline.
Beste B7H4long,
Dat het document niets te maken heeft met etf's op zich is duidelijk maar als al die klassen assets naar beneden donderen zal een breed gespreide etf dat ook doen.
De aristocraten dividend etf's waarover sprake zijn van het type die een beheerd dividendenbeleid voeren of hun dividend minstens 10 jaar op rij handhaven of optrekken en die tegelijkertijd een positief rendement van het eigen vermogen en cashflow uit hun activiteiten kunnen voorleggen, dat wil dus zeggen dat bedrijven die hun dividend verminderen uit de etf vliegen.
Ik heb bijvoorbeeld ZPRG in mijn port.
Mijn thesis is het volgende
De opbrengst van aandelen bestaat uit 2 delen
-koerswinst
-dividendopbrengst
De koerswinst heb ik geen controle over.Het is de markt die het bepaald met tientallen actoren die meespelen.....moeilijk.
Dividendopbrengst bestaat ook uit 2 elementen
-Dividendgroei.Daar heeft het mangement van een bedrijf de controle over,enkel zij bepalen de snelheid en de grootte van
de groei.Daardoor kan ik hen perfect beoordelen hoe aandeelhoudersvriendelijk ze zijn.
-Dividendrendement. Daar heb ik de controle over. Ik koop enkel wanneer het rendement voldoende hoog is.
Daar ga ik mee aan de slag.Ik koop aandelen met voldoende dividendgroei en dividendrendement.
Dit brengt je tot de betere aankopen van gevestigde aandelen.
-koerswinst
-dividendopbrengst
De koerswinst heb ik geen controle over.Het is de markt die het bepaald met tientallen actoren die meespelen.....moeilijk.
-Dividendgroei.Daar heeft het mangement van een bedrijf de controle over,enkel zij bepalen de snelheid en de grootte van
de groei.Daardoor kan ik hen perfect beoordelen hoe aandeelhoudersvriendelijk ze zijn.
-Dividendrendement. Daar heb ik de controle over. Ik koop enkel wanneer het rendement voldoende hoog is.
Daar ga ik mee aan de slag.Ik koop aandelen met voldoende dividendgroei en dividendrendement.
Dit brengt je tot de betere aankopen van gevestigde aandelen.
Dividendopbrengst bestaat uit 3 elementen: ook de taksen / RV moeten meegerekend worden. Na de uitkering van het dividend zakt de koers van het aandeel met de waarde van het uitgekeerde bruto-dividend. Dat is niet meer dan logisch. Maar de belegger krijgt dat bruto-dividend niet volledig in handen: er gaan dus die taksen af. Daardoor wordt telkens geld verloren dat niet zou verloren zijn gegaan als er geen dividend was uitgekeerd.Divi schreef: ↑5 januari 2021, 21:07 Dividendopbrengst bestaat ook uit 2 elementen
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik denk dat je deze thesis toch echt eens tegen het licht moet houden...Divi schreef: ↑5 januari 2021, 21:07 Mijn thesis is het volgende
-koerswinst
-dividendopbrengst
1 vb.: het management van een bedrijf kan maar een groeiend dividend uitkeren als het bedrijf het goed blijft doen
Hoe heb jij controle over het toekomstige dividend?
Zoals je dit jaar, en eigenlijk bij elke crisis (systemisch - of voor het bedrijf), hebt kunnen ervaren is er geen garantie ivm de dividenden die zullen uitgekeerd worden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Neem deze: https://www.morningstar.be/be/etf/snaps ... 0P00017CJ0
Abbvie is hierin ook een top 10 positie btw
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
reteiP schreef: ↑5 januari 2021, 21:37Neem deze: https://www.morningstar.be/be/etf/snaps ... 0P00017CJ0
Deze etf komt niet in aanmerking want het is een accumulerende versie, er is geen dividend en dus kan onze strategie daar niet op toegepast worden.
Het zou veel efficiënter zijn qua belastingen om wel deze accumulerende versie te kopen... Is net hetzelfde als wanneer je zelf het dividend zou ontvangen en meteen terug in die aandelen beleggen.Mattia schreef: ↑5 januari 2021, 22:19reteiP schreef: ↑5 januari 2021, 21:37
Neem deze: https://www.morningstar.be/be/etf/snaps ... 0P00017CJ0
Deze etf komt niet in aanmerking want het is een accumulerende versie, er is geen dividend en dus kan onze strategie daar niet op toegepast worden.
Ik snap de fascinatie met dividenden echt niet (niet enkel op dit forum, ook elders). Het is geen gratis geld; het bedrag van het dividend wordt meteen van de koers gehaald (ja, zelfs automatisch door de exchanges), dus je verliest koerswaarde voor geld in je hand. Had je net zo goed een deel van je aandelen kunnen verkopen... Enkel in verband met stemrechten is dit anders, maar daar hebben kleine beleggers toch sowieso niets aan.
Ondertussen heb ik sinds enkele weken EUNY aangekocht gezien deze de juiste kenmerken had, ik sta momenteel met deze op 12,9 % winst waardoor het dividendenrendement daalde naar iets onder de 5%.
Voorlopig denk ik dus niet aan verkopen maar indien het dividendenrendement zakt naar de 2 % gaat hij er uit.
Voorlopig denk ik dus niet aan verkopen maar indien het dividendenrendement zakt naar de 2 % gaat hij er uit.
-
- Jr. Member
dat is niet waar, zelfs met al die dividenduitkeringen verlagen die koersen niet. Die bedrijven maken ook winst he! En dat vertaalt zich in dividenden.
Dan heb je dus een bedrijf dat kan geld uitkeren zonder dit als uitgave te moeten inschrijven in de boekhouding. Sterk.OdetteMaes schreef: ↑5 januari 2021, 22:31 dat is niet waar, zelfs met al die dividenduitkeringen verlagen die koersen niet. Die bedrijven maken ook winst he! En dat vertaalt zich in dividenden.
Deze thread loopt over van de onwaarheden.
Net zoals die opmerking over distributie-ETFs. Je kan toch perfect een accumulatie-ETF kopen met dividendaandelen er in. Dan spaar je op zijn minst de RV uit...
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024