Dividendaandelen
TIP
Re: Dividendaandelen
Mogen de mensen zelfs niet weten wie de huishoudster is?
Bogleheadsportefeuille: IWDA (40%) - EMIM (40%) - AGGH (20%)
Vanguard portefeuille : VWCE (80%) - VAGE (20%)
Aandelenportefeuille: Combinatie van familiale holdings & Belgisch vastgoed
Vanguard portefeuille : VWCE (80%) - VAGE (20%)
Aandelenportefeuille: Combinatie van familiale holdings & Belgisch vastgoed
Er bestaan geen twee identieke bedrijven en dus kun je dat niet vergelijken, bij etf's is dat wel het geval gezien je meestal een distributie en een kapitalisatie versie hebt.
Bedrijven keren soms hun dividend uit in kapitaalteruggave (belastingvrij), geheel of gedeeltelijk, naast de keuzemogelijkheid cash of bijkomende aandelen met korting.
In Nederland en zeker in de UK is dat volledig normaal en ik maak er dan ook veel gebruik van indien ik mijn positie in een bepaald aandeel wil verhogen, ik denk dat ik dit vorig jaar minstens een twintigtal keren gedaan heb.
Het enige vergelijk waar ik mij kan in vinden is juist hetgene wat gij niet wilt, het is m.i. enkel mogelijk met etf's.
Bedrijven keren soms hun dividend uit in kapitaalteruggave (belastingvrij), geheel of gedeeltelijk, naast de keuzemogelijkheid cash of bijkomende aandelen met korting.
In Nederland en zeker in de UK is dat volledig normaal en ik maak er dan ook veel gebruik van indien ik mijn positie in een bepaald aandeel wil verhogen, ik denk dat ik dit vorig jaar minstens een twintigtal keren gedaan heb.
Het enige vergelijk waar ik mij kan in vinden is juist hetgene wat gij niet wilt, het is m.i. enkel mogelijk met etf's.
Je hebt het excuus dat je nieuw bent op dit forum, maar je begrijpt het zelf niet.
Iedereen is welkom op dit forum tenzij ze trollen en door de moderator worden uitgesloten.
Beste Dreamy,
U moet begrijpen dat ik gemakkelijk iedereen 'een wederdienst' kan bewijzen en hun draadjes ook kan doen overlopen met allerlei "beurswijsheid" die weinig tot niets te maken heeft met de topic maar ik verkies dit niet te doen en herinner er liever aan waarom de topic aangemaakt is.
De moderator zal mij wel laten weten of ik mijn boekje te buiten ga, ik ben zeker dat hij daarvoor uw hulp niet nodig heeft.
Met vriendelijke groeten.
OOh, maar de door u ongewenste reacties in deze draad hebben wel te maken met het onderwerp ervan: namelijk de zin of onzin van dividendbeleggen. Het is niet omdat u zich hier als een dictator gedraagt die iedereen afblaft dat dit niet zo zou zijn.Mattia schreef: ↑7 januari 2021, 21:21
U moet begrijpen dat ik gemakkelijk iedereen 'een wederdienst' kan bewijzen en hun draadjes ook kan doen overlopen met allerlei "beurswijsheid" die weinig tot niets te maken heeft met de topic maar ik verkies dit niet te doen en herinner er liever aan waarom de topic aangemaakt is.
MoreOrLess schreef: ↑7 januari 2021, 21:40OOh, maar de door u ongewenste reacties in deze draad hebben wel te maken met het onderwerp ervan: namelijk de zin of onzin van dividendbeleggen. Het is niet omdat u zich hier als een dictator gedraagt die iedereen afblaft dat dit niet zo zou zijn.Mattia schreef: ↑7 januari 2021, 21:21
Oh, maar het mijne zou ook zoiets zijn, de zin of de onzin van kapitalisatie beleggen want zeg nu zelf wat heb je er nu aan om jaar na jaar naar de koers van uw kapitalisatie etf of iets dergelijks te staren, hoe eentonig moet dat zijn zeg.
En de dag dat die in zijn kist ligt komt de fiscus zijn deel halen en lachen ze in hun vuistje voor die brave simpele geest die geen dividenden wilde.
Een dividendenbelegger krijgt op regelmatige tijdstippen een dividend en kan daar mee doen wat hij wil, een vakantiereisje boeken, een etentje met vrienden, etc... etc.. met andere woorden, van het leven genieten ....
Maar de belegger die geen dividenden ontvangt, maar zijn belegging in waarde ziet stijgen heeft veel voordelen.Mattia schreef: ↑7 januari 2021, 21:56 Oh, maar het mijne zou ook zoiets zijn, de zin of de onzin van kapitalisatie beleggen want zeg nu zelf wat heb je er nu aan om jaar na jaar naar de koers van uw kapitalisatie etf of iets dergelijks te staren, hoe eentonig moet dat zijn zeg.
En de dag dat die in zijn kist ligt komt de fiscus zijn deel halen en lachen ze in hun vuistje voor die brave simpele geest die geen dividenden wilde.
Een dividendenbelegger krijgt op regelmatige tijdstippen een dividend en kan daar mee doen wat hij wil, een vakantiereisje boeken, een etentje met vrienden, etc... etc.. met andere woorden, van het leven genieten ....
- hij kan het geld opvragen wanneer hij wil, niet wanneer het bedrijf dividend wil betalen. Als hij wil kan hij eenzelfde agenda aanhouden als een dividendaandeel, of niet. De belegger kiest.
- van het geld dat hij opvraagt houdt hij meer over dan de dividend belegger.
Conclusie: de Belgische "kapitalisatie" belegger kan van het leven genieten wanneer hij wil, en zal meer geld kunnen spenderen op dat moment.
Hij is een dubbele winnaar.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Een kapitaalteruggave word binnen het bedrijf op een andere boekhoudkundige manier verhandelt.
De bedrijven kunnen ook een share buyback uitvoeren. Voor het bedrijf is er weinig verschil met een dividenduitbetaling. Voor de aandeelhouder is er even grote brutto winst, met de bijkomende flexibiliteit dat hij zelf het moment kan kiezen, een Belgische belegger zal netto meer overhouden met share buyback Dan met dividenden. Bedrijven kunnen dividenden en buybacks alterneren of combineren zoals het bedrijf wil.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat is idd. wat ik probeerde enigszins te rationaliseren met een theoretisch voorbeeld...
Zelfs als je "inkomen" wil of "winst wil investeren in iets anders", is dividend niet nodig, want je kan die winst ook puren uit de waardestijging die niet via dividend uitgekeerd wordt.
En volgens mijn theoretische berekening is dat laatste zelfs voordeliger (puur theoretisch bekeken natuurlijk).
Er zijn ook bedrijven die een (soms heel klein) deel van de winst uitkeren en de rest herinvesteren om te groeien bv.
Zelfs als je "inkomen" wil of "winst wil investeren in iets anders", is dividend niet nodig, want je kan die winst ook puren uit de waardestijging die niet via dividend uitgekeerd wordt.
En volgens mijn theoretische berekening is dat laatste zelfs voordeliger (puur theoretisch bekeken natuurlijk).
Er zijn ook bedrijven die een (soms heel klein) deel van de winst uitkeren en de rest herinvesteren om te groeien bv.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 7 januari 2021, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
B7H4long schreef: ↑7 januari 2021, 22:09
Maar de belegger die geen dividenden ontvangt, maar zijn belegging in waarde ziet stijgen heeft veel voordelen.
- hij kan het geld opvragen wanneer hij wil, niet wanneer het bedrijf dividend wil betalen. Als hij wil kan hij eenzelfde agenda aanhouden als een dividendaandeel, of niet. De belegger kiest.
Conclusie: de Belgische "kapitalisatie" belegger kan van het leven genieten wanneer hij wil, en zal meer geld kunnen spenderen op dat moment.
Simplistisch gezien is dit juist maar de kapitalisatiebeleggers houden er niet van om hun stijgend lijntje te zien stokken en dus denk, nee weet ik zeker dat die niet elke drie maand etf's verkopen.
Ik daarentegen moet niks verkopen en ontvang minstens elke drie maand automatisch een sommetje in cash waarmee ik, bovenop mijn pensioen rijkelijk kan leven en zelfs nu en dan een sommetje aan mijn kinderen en kleinkinderen kan doorgeven, handje contantje.
Voor wat de waarde stijging betreft, ik zag dat de IWDA beleggers geen fraai jaar achter de rug hebben, de koers staat nauwelijks hoger dan een jaar terug, mijn dividendenaandelen daarentegen deden het uitzonderlijk goed en ook dit jaar is reeds zeer goed gestart, ik sta op die paar dagen reeds +8% in het groen.
Conclusie, blijf bij wat je kent en begrijpt en bemoei u niet met andermans beleggingen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Daarom is het ook theoretisch natuurlijk... stel dat er wél 2 identieke bedrijven zijn en de ene keert zijn volledige winst uit als dividend en de andere niet.
Het verschil met ETFs zie ik niet direct (wat betreft het verschil tussen dividend of geen dividend bij dezelfde prestatie)
Een bedrijf dat dividend uitkeert zie ik als uitkerend, een bedrijf dat dat niet doet zie ik als kapitaliserend.
Dit is dan weer niet van tel voor ETFs, maar soit, over ETFs wil ik het hier eigenlijk niet hebben ;-)
Dit volg ik niet.
Wat is dat "enige vergelijk waar ik mij kan in vinden" ?
En wat is "wat gij niet wilt" ? (ik zou niet weten wat ik heb gezegd wat ik niet zou willen)
EarthNvstr1 schreef: ↑7 januari 2021, 22:46Daarom is het ook theoretisch natuurlijk... stel dat er wél 2 identieke bedrijven zijn en de ene keert zijn volledige winst uit als dividend en de andere niet.
Het verschil met ETFs zie ik niet direct (wat betreft het verschil tussen dividend of geen dividend bij dezelfde prestatie)
Een bedrijf dat dividend uitkeert zie ik als uitkerend, een bedrijf dat dat niet doet zie ik als kapitaliserend.
Dit is dan weer niet van tel voor ETFs, maar soit, over ETFs wil ik het hier eigenlijk niet hebben ;-)
Dit volg ik niet.
Wat is dat "enige vergelijk waar ik mij kan in vinden" ?
En wat is "wat gij niet wilt" ? (ik zou niet weten wat ik heb gezegd wat ik niet zou willen)
Vanwaar heb ik het idee dat gij met mijn voeten aan t'spelen zijt?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
-Meestal “duurzame”dividend aandelen ,zijn aandelen van bedrijven die winst maken en daar bvb 30%-50% van uitkeren en die andere 50%-70% wordt nog altijd in de groei van het bedrijf gestoken maar van die bedrijven heb je tenminste zekerheid dat ze rendabel zijn.B7H4long schreef: ↑7 januari 2021, 22:09Maar de belegger die geen dividenden ontvangt, maar zijn belegging in waarde ziet stijgen heeft veel voordelen.Mattia schreef: ↑7 januari 2021, 21:56 Oh, maar het mijne zou ook zoiets zijn, de zin of de onzin van kapitalisatie beleggen want zeg nu zelf wat heb je er nu aan om jaar na jaar naar de koers van uw kapitalisatie etf of iets dergelijks te staren, hoe eentonig moet dat zijn zeg.
-Van echte dividend aandelen heb je zekerheid dat ze je iets geven , waar jij je winst vandaan wilt halen is hopen dat de koers omhoog gaat (als ze dat al doet ) om dan er geld te kunnen halen , stel je wilt in de zomer op reis gaan en de koers staat juist laag van je aandelen ? Dan kan je mss hoogstens naar de zee .
Bij bvb vaste dividend aandelen heb je toch iets of wat zekerheid van het bedrag .
-het is niet omdat je dividend aandelen koopt dat die alleen maar dividend uitdelen , ik heb bvb ageas ,brederode ,moury construct in Port ... dividend ontvangen en de koersen doen het ook goed .
(Das 2voor de prijs van 1 hogere koers +dividend)
-ik heb spijtig Galapagos ook in Port genomen aan 180€ en 110€ ..(geen dividend en ook geen hogere koers)
Kort samengevat : dividend beleggers hebben tenminste 1zekerheid , de koers das bijzaak maar een tof extraatje
Jij hebt nooit geen zekerheid
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik volg wat je zegt, en dat is ook de reden waarom ik vrnl. in dividendaandelen investeer.
Maar het woord "zekerheid" stoort mij toch. Ik zou dat vervangen door "waarschijnlijker".
De argumentatie van B7H4long vind ik echter wel zinvol en doet mij twijfelen aan dividend.
Je moet dat dan wel theoretisch (of doorsnee zo u wil) bekijken natuurlijk.
In beide gevallen moet je nog altijd uitzoeken welke aandelen koopwaardig zijn en welke niet, dus daar gaat het niet over.