Dividendaandelen
TIP
Re: Dividendaandelen
Wat is "duurzaam".Kevke2 schreef: ↑7 januari 2021, 23:17 -Meestal “duurzame”dividend aandelen ,zijn aandelen van bedrijven die winst maken en daar bvb 30%-50% van uitkeren en die andere 50%-70% wordt nog altijd in de groei van het bedrijf gestoken maar van die bedrijven heb je tenminste zekerheid dat ze rendabel zijn.
Bedrijven die dividend betalen zijn niet noodzakelijk "rendabel". Bedrijven zijn geweten om schuld aan te gaan om hun dividend te betalen. >>> je moet naar andere factoren kijken om te weten of een bedrijf "rendabel" is. >>> het wel of niet betalen van dividend is IRrelevant
Nee je hebt totaal geen zekerheid ivm het dividend.Kevke2 schreef: ↑7 januari 2021, 23:17 -Van echte dividend aandelen heb je zekerheid dat ze je iets geven , waar jij je winst vandaan wilt halen is hopen dat de koers omhoog gaat (als ze dat al doet ) om dan er geld te kunnen halen , stel je wilt in de zomer op reis gaan en de koers staat juist laag van je aandelen ? Dan kan je mss hoogstens naar de zee .
Bij bvb vaste dividend aandelen heb je toch iets of wat zekerheid van het bedrag .
Hoeveel aandelen hebben hun dividend niet verlaagd/gestopt in 2020? of tijdens de vorig crisis?
Hier heb je een grafiek van het verloop van de dividenden van europese aandelen; seriesue dalingen, en dalingen de langer duurden dan de relance van de algemene markt.
B7H4long schreef: ↑5 januari 2021, 16:44 Misschien ook bekijken wat er met de dividenden in de eurozone gebeurde in 2008 en de volgende jaren.
DPS = dividend per share; EPS = Earnings per share
Er lijkt niets magisch aan dividenden/dividendaandelen.
(ref: AXA - dividend-investing-in-eurozone-equity-markets)Given the high cyclicality of euro area dividends, macro-economic shocks remain a risk. Their sensitivity during times of crisis is double that of overall developed market equities and have failed to regain their 2008 dividend-per-share high-water mark.
Gelukkig maar dat je aandelen ook koerswinst maakten, anders zouden ze serieus achter gebleven zijn bij de algemene markt. Een aandeel heeft 2 delen van rendement: de prijsverandering en het dividend.
Het heeft geen zin om enkel naar het dividend te kijken.
Dividend beleggers hebben totaal geen zekerheid, de koers is geen bijzaak!
Dit is een fundamenteel fout en gevaarlijk denken.
Met aandelen heb je nooit zekerheid; ook niet met aandelen die dividend betalen. Het wel of niet betalen van dividend is irrelevant ivm de zekerheid. Zowel met aandelen die dividenden betalen, als aandelen die geen dividenden betaln kan je winsrten maken of verlies.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
U mag het draaien of keren zoals u wil, het rendement van IWDA was vorig jaar gewoon triestig, nauwelijks iets verdiend en dan houden we geen rekening met de inflatie, een meeval dat die officieel laag is.
En men zou in die omstandigheden iets verkopen? ongeloofwaardig.
De realiteit leert ons dat degenen die op die manier beleggen een cent in 10 zouden bijten als ze het konden.
En dan die eentonigheid om steeds naar die grafieken te moeten staren zonder de mogelijk te hebben om ook maar iets te doen tenzij snel iets bij te sparen om toch maar dat maandelijks etfke te kunnen bijkopen...
U bewijst dat trouwens continue want wat zou je op een dividendendraadje komen doen als uw strategie zo opwindend zou zijn, je doet dat gewoon uit verveling omdat op jouw etf-draadje niks meer te vertellen is en daarom schuim je dit forum af om op elk mogelijk draadje dezelfde flauwekul te vertellen, goed voor de beginnelingen onder ons, dat wel.
En men zou in die omstandigheden iets verkopen? ongeloofwaardig.
De realiteit leert ons dat degenen die op die manier beleggen een cent in 10 zouden bijten als ze het konden.
En dan die eentonigheid om steeds naar die grafieken te moeten staren zonder de mogelijk te hebben om ook maar iets te doen tenzij snel iets bij te sparen om toch maar dat maandelijks etfke te kunnen bijkopen...
U bewijst dat trouwens continue want wat zou je op een dividendendraadje komen doen als uw strategie zo opwindend zou zijn, je doet dat gewoon uit verveling omdat op jouw etf-draadje niks meer te vertellen is en daarom schuim je dit forum af om op elk mogelijk draadje dezelfde flauwekul te vertellen, goed voor de beginnelingen onder ons, dat wel.
En welke "dividend" ETFs zijn dit dan.
Ik ben er zeker van dat de winst te verklaren is door andere factoren dan "het wel of niet betalen van dividenden".
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Aangezien ik ze enkele maanden geleden gekocht heb is het niet fair om daarmee te komen pronken gezien ik dit hier niet opgegeven heb, ik had toen geen account.
Maar welke etfs het ook waren zou geen enkel belang gehad hebben omdat alle etf's ondertussen fel gestegen zijn maar gezien mijn strategie koop ik echter zo goed als altijd dividendenaandelen, en dit keer als uitzondering etf's.
Ik heb er hier en daar tijdens onze discussie trouwens al vermeld, u hebt blijkbaar niet goed opgelet.
Mattia schreef: ↑8 januari 2021, 10:42 Voordelen van beleggen in dividendaandelen.
1) Je omzeilt de markt: Dividend en koerswinst hebben een gemeenschappelijke drijvende factor: winst. Maar de koers van een aandeel kan over- of ondergewaardeerd geraken ten opzichte van de fair value, het dividend bespaart u hiervan.
>>> een dividendaandeel zal evengoed over- of ondergewardeerd zijn. Op het moment dat een dividend betaald word, daalt de cash in het bedrijf, daalt de waarde van het bedrijf.
2) Opluchting: Bij dividend beleggen kijk je naar de winstcijfers en de cash flow van een bedrijf en niet zozeer naar de koersbewegingen. Dit zorgt voor veel opluchting en een veel betere nachtrust bij beleggers in dividendaandelen.
>>> dus je kijkt naar winstcijfers en naar cash flow >>> een bedrijf dat beslist om buyback te doen ipv een dividend uit te betalen is in geen aspect verschillend
3) Cash geld: Een dividend is cash geld … op je rekening … volledig transparant en niet te manipuleren.
>>> er is niets dat je verhinderd om dit ook te doen met bedrijven die geen dividenden uitbetalen en bvb buybacks doen.
4) Positief: Dividenden zijn altijd positief, zelfs als een dividend daalt, blijft het positief. Een dividend kan niet onder nul gaan.
>>> ja en? als je bedrijfswaarde daalt met dan zit je toch met verlies .
5) Feedback: De meeste dividenden worden betaald per kwartaal en geven dus iedere keer een feedback over de gezondheid van het bedrijf.
>>> fundamenteel verkeerd, bedrijven kennen en zullen nog dividenden betalen zelfs al zijn ze fundamenteel in grote problemen: er zijn voorbeelden genoeg.
6) Uitstekende bedrijven: Dividend groeiers, bedrijven die er jaar na jaar in slagen het dividend op te trekken, zijn dikwijls uitstekende bedrijven met een stabiele groei, een sterke balans, competitief voordeel … anders zouden ze er niet in slagen het dividend te laten groeien.
>>> het is niet omdat ze een stijgend dividend betaalden dat ze "uitstekende" bedrijven zijn. ET wel of niet betalen van stijgende dividenden is een zwakke indicator hiervoor, en makkelijk te manipuleren door de bedrijven. Direct kijken naar factoren zoals " stabiele groei, een sterke balans, competitief voordeel" is veel nauwkeuriger dan kijken naar dividend, je zal dan ook bedrijven bekijken die goed scoren in deze factoren en toch geen dividend betalen (maar eventueel een buyback doen) >>> het wel of niet betalen van dividenden is IRrelevant
7) Positieve outlook: Een dividendverhoging gaat dikwijls gepaard met een positieve outlook.
>>> maar de analysten bepalen niet de "positieve outlook" omdat er een hoger dividend bepaald word. Zij kijken naar vele andere factoren. Bedrijven die op die factoren gelijkaardig scoren zullen gelijkaardige outlook hebben; ongeacht of ze dividend betalen ofdat ze share biuyback doen. Opnieuw het dividend is zo makkelijk te manipuleren.
Gezond verstand: Bedrijven met een sterk dividend gebruiken hun gezond verstand. Ze moeten hun business leiden zodat ze kunnen blijven groeien én een dividend uitbetalen, dit doe je niet zomaar.
>>> is lenen om je dividend te kunnen betalen "gezond verstand"?
9) Beleid: Ieder dividend is een gebeurtenis op zich, maar naarmate een bedrijf langer een dividend betaald, wordt dit een beleid en wil een bedrijf geen gezichtsverlies lijden door het dividend te verlagen of te schrappen.
Dat word dus supergevaarlijk. Al die goede elementen die je hierboven vermelde worden dan opzij geschoven om toch maar en dividend te betalen
10) Ongeacht de koers: Een dividend kan blijven stijgen ongeacht dat de koers van het aandeel kan dalen.
Dat geloof je zelf toch niet?
11) Je moet niet verkopen: Wie een extra inkomen nodig heeft om van te leven, kan het best via een dividend aan een extra inkomen geraken. Dividenden zorgen voor een constante stroom aan inkomsten. Je moet dus geen posities verkopen om aan geld te geraken.
Bof. met dividenden krijg je 70%, bij verkopen bijna de volle 100%. Als je een inkomen uit je portefeuille moet halen om te overleven is het heel gevaarlijk om dit te laten afhangen van een aandelenportefeuille
12) Minder volatiel: Uit een studie blijkt dat aandelen die een dividend betalen of die hun dividend laten groeien veel minder volatiel zijn dan de rest.
lagere dalingen maar ook lagere stijgingen
Dit komt omdat het dividend de beleggers ervan weerhoudt om het te verkopen als de markt daalt.
hier niet zeker van
13) Sneeuwbaleffect: Als je de dividenden opnieuw investeert in aandelen die een dividend betalen, ontvang je telkens meer dividend. Zo creëer je een sneeuwbaleffect waarbij de inkomsten uit dividend alleen maar blijven toenemen.
Dividenden die niet worden uitbetaald, zijn per definitie "geherinvesteerd", zonder kosten en moeite
14) Inflatie: Een stijgend dividend beschermt je tegen inflatie. Als het dividend met 10 % stijgt en er is 2 % inflatie, neemt je koopkracht met 8 % toe.
Een stijgende buyback "beschermt" evengoed tegen inflatei. Een stijgende koers "berschermt" evengoed tegen inflatie. Het wel of niet betalen van een dividend is IRrelevant. Er is niets magisch aan dividenden
15) De beste van de klas: Ten slotte zijn dividendaandelen gewoon de beste van de klas.
Het dividend maakt historisch gezien 50 % van alle winst uit en bedrijven die een dividend betalen doen het op de aandelenbeurs gemiddeld veel beter dan bedrijven die geen dividend betalen.
Incorrect. Wat is "beste". Kijk maar naar de grafiek in een post hierboven. Growth deed het dit jaar, zoals ongeveer alle 10 vorige jaren, beter dan de markt, beter dan dividendaandelen.
De grafiek hieronder toont de verhouding tussen het rendement dat dividenden en het rendement van dividenden. Ter referentie: in deze periode had de SP500 een jaarlijks totaal rendement van 8,8%.
In de tijd van onze ouders en voorouder wer er veel meer dividend uitbetaald. Dit is al een heel tijdje niet meer het geval.
Inderdaad. Het wel of niet betalen van dividend heeft geen belang. Aandelen zonder dividenden kunnen het beter doen dan de markt en aandelen met dividend kunnen het slechter doen dan de markt >>> het wel of niet betalen van dividenden is IRrelevant.
-
- Newbie
- Contacteer:
Mattia,
Uw 15 punten heb je mooi gekopieerd van de Slim Beleggen webstek. Heb je ook een eigen mening?
https://slimbeleggen.com/dividend/15-vo ... daandelen/
Ik vind je eerlijk gezegd nogal arrogant opstellen naar mensen die kritische vragen en/of opmerkingen geven.
Ik heb dit draadje even gevolgd, maar heb de indruk dat het een spelletje wordt van gelijk krijgen over een bepaalde strategie.
Uw 15 punten heb je mooi gekopieerd van de Slim Beleggen webstek. Heb je ook een eigen mening?
Ik vind je eerlijk gezegd nogal arrogant opstellen naar mensen die kritische vragen en/of opmerkingen geven.
Ik heb dit draadje even gevolgd, maar heb de indruk dat het een spelletje wordt van gelijk krijgen over een bepaalde strategie.
Maak gerust een thread aan waar je jouw portefeuille opvolgt. We kunnen dan zien hoe je vaart tov de andere resultaten die op dit forum gepubliceerd worden.Mattia schreef: ↑8 januari 2021, 11:22
Aangezien ik ze enkele maanden geleden gekocht heb is het niet fair om daarmee te komen pronken gezien ik dit hier niet opgegeven heb, ik had toen geen account.
>>> Wel het leek me toch dat je aan het pronken was.
Maar welke etfs het ook waren zou geen enkel belang gehad hebben omdat alle etf's ondertussen fel gestegen zijn.
>>> exact mijn punt. Er is niets magisch aan dividendaandelen of fondsen van dividendaandelen. >>> het wel of niet betalen van dividenden is IRrelevant.
JoskeVermeulen81 schreef: ↑8 januari 2021, 12:10 Mattia,
Joske,
Dat ik dit uit het internet haalde is nogal evident, u dacht toch niet dat ik zoiets zelf zou opstellen?
Ik vind het ook nogal arrogant dat je mij dit verwijt terwijl er op dit draadje personen non-stop internet postings plaatsen en om hun grote gelijk te halen, ik zie daar niets van terug in jouw reaktie, zijn dat jouw vriendjes?
En bovenal, ik hou ervan om duidelijk te zijn, als je dat arrogant noemt is dat dan maar zo !
B7H4long schreef: ↑8 januari 2021, 12:12Maak gerust een thread aan waar je jouw portefeuille opvolgt. We kunnen dan zien hoe je vaart tov de andere resultaten die op dit forum gepubliceerd worden.Mattia schreef: ↑8 januari 2021, 11:22
>>> Wel het leek me toch dat je aan het pronken was.
Maar welke etfs het ook waren zou geen enkel belang gehad hebben omdat alle etf's ondertussen fel gestegen zijn.
>>> exact mijn punt. Er is niets magisch aan dividendaandelen of fondsen van dividendaandelen. >>> het wel of niet betalen van dividenden is IRrelevant.
Ik heb HIER een tread aangemaakt om mijn aandelen op te volgen, alleen spijtig dat deze door u en uw adepten verpest is!
Akkoord dat de waarde daalt op moment van uitkering, maar dat is niet het punt van Mattia.B7H4long schreef: ↑8 januari 2021, 11:50Mattia schreef: ↑8 januari 2021, 10:42 Voordelen van beleggen in dividendaandelen.
1) Je omzeilt de markt: Dividend en koerswinst hebben een gemeenschappelijke drijvende factor: winst. Maar de koers van een aandeel kan over- of ondergewaardeerd geraken ten opzichte van de fair value, het dividend bespaart u hiervan.
>>> een dividendaandeel zal evengoed over- of ondergewardeerd zijn. Op het moment dat een dividend betaald word, daalt de cash in het bedrijf, daalt de waarde van het bedrijf.
Je kan jaren wachten op een correcte waardering, maar zolang de markt het aandeel niet naar waarde schat heb je mogelijks geen rendement. Dat vermijd je een stuk met een dividend uitkering. Je krijgt rendement op je belegging waarmee je kan herbeleggen. Zeker als je nog vrijstelling van belasting kan genieten, is dividend m.i. eerder een zegen dan een last.
Onderaan herhaal ik nog eens mijn grafiek die een neutrale strategie toont tov strategien met dividendaandelen.
- de bovenste lijn zijn groeiaandelen
- IWDA staat in het blauw op de grafiek
- de lijnen daaronder zijn verschillende strategien gebaseerd op het dividend.
Als jij de resultaten (6,25) van IWDA triestig vindt; wat zeg je dan van jouw strategieën die gebaseerd zijn op de dividenden.
Ze hebben allemaal verlies geleden, zelfs als je geen rekening houdt met de RV van 30%.
En waarom zou je verkopen? Een strategie waar je afhangt van het verkopen van aandelen is gevaarlijk. Aandelen zijn voor de lange termijn. Er zijn vele manieren om inkomen moet halen uit je portefeuille zonder aandelen te verkopen.
En ik ben er zeker van dat zelfs met het verkopen van aandelen uit een IWDA portefeuille, je dit jaar beter af zou zijn dan een portefeuille met de strategien gebaseerd op dividenden. Niet vergeten dat de grafieken die je hier ziet veronderstellen dat de dividenden terug 100% worden geherinvesteerd, en dus de aandelen die je goedkoopt heb kunnen kopen dit jaar zijn verantwoordelijk dat de portefeuilles van dividendaandelen niet helemaal desastreus waren.
Heb je daar bewijzen van, of is dit maar een hersenkronkel van jou.
Als tegenbewijs van jouw verklaring kan ik zeker zeggen dat ik nog nooit een cent in 10 gebeten heb.
Persoonlijk is het nog eenvoudige voor mij.
Ik koop als ik het geld heb. Ik beleg zonder naar grafieken te (moeten) kijken.
Ik doe zeker niet aan "snel iets bij sparen" - mijn beleggingen zijn bijna automatisch-mechanisch.
Dat beschouw ik als een compliment: "opwinding" is zeker geen doel dat ik wil bereiken met mijn beleggingen. "Eenvoud" is een van de principes van de beleggingsstrategie die ik aanhou.Mattia schreef: ↑8 januari 2021, 11:07 U bewijst dat trouwens continue want wat zou je op een dividendendraadje komen doen als uw strategie zo opwindend zou zijn, je doet dat gewoon uit verveling omdat op jouw etf-draadje niks meer te vertellen is en daarom schuim je dit forum af om op elk mogelijk draadje dezelfde flauwekul te vertellen, goed voor de beginnelingen onder ons, dat wel.
Ik veel andere aktiviteiten die "opwindend" , en waar ik niet mijn "geld voor later" voor in gevaar moet brengen.
Mijn antwoorden en verklaringen in deze thread zijn enkel in reaktie op wat er hier geschreven is.
Ik heb al uitgelegd waarom ik daar op reageer.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Of het bedrijf nu een dividend betaald of een buyback doet, bruto is het resultaat hetzelfde.BRT schreef: ↑8 januari 2021, 12:37Akkoord dat de waarde daalt op moment van uitkering, maar dat is niet het punt van Mattia.
Je kan jaren wachten op een correcte waardering, maar zolang de markt het aandeel niet naar waarde schat heb je mogelijks geen rendement. Dat vermijd je een stuk met een dividend uitkering. Je krijgt rendement op je belegging waarmee je kan herbeleggen. Zeker als je nog vrijstelling van belasting kan genieten, is dividend m.i. eerder een zegen dan een last.
Of het bedrijf nu een dividend betaald of een buyback doet is bruto IRrelevant, het heeft geen belang.
Als jij een dividend ontvangt betaal je in Belgie 30% RV.
Als je het geld van de buyback uit je portefeuille wil halen betaal je in België vele malen minder aan belastingen en kosten.
Je kan inderdaad jaren wachten op een correcte waardering, vandaar het belang van dividenden, dit geeft u in alle omstandigheden tijd om deze correcte waardering af te wachten.BRT schreef: ↑8 januari 2021, 12:37Akkoord dat de waarde daalt op moment van uitkering, maar dat is niet het punt van Mattia.
Anders moet je misschien door omstandigheden met verlies verkopen want niemand kan de toekomst voorspellen, niemand had covid19 zien aankomen maar het is er wel en morgen kan er bij wijze van spreken een nieuwe covid opduiken.
Een dividend kan ook een strop rond de nek zijn van een bedrijf. Bijvoorbeeld bedrijven waar de overheid mede aandeelhouder is. Proximus en BPOST bijvoorbeeld zijn melkkoe van de overheid. Hoe zou dat daar geregeld zijn met RV?