Dividendaandelen
TIP
Re: Dividendaandelen
Je hebt het nu op 2 dagen in 1 thread al 8x herhaald...
Deze quote vind ik beter: (ondanks 2 dt fouten)
Die kunnen het inderdaad beter doen dan de markt, we hebben de opkomst gezien van heel veel van die bedrijven, de meeste zijn kopje onder gegaan en hebben hun believers met een ferme financiële kater achter gelaten, er schieten er een paar over, mastodonten, dat wel maar ik denk niet dat er hier veel rijk door geworden zijn.
Om terug te komen op uw ster etf, wat was uw winspercentage verleden jaar? of mag dat niet geweten zijn?Mattia schreef: ↑8 januari 2021, 11:07 U mag het draaien of keren zoals u wil, het rendement van IWDA was vorig jaar gewoon triestig, nauwelijks iets verdiend en dan houden we geen rekening met de inflatie, een meeval dat die officieel laag is.
En men zou in die omstandigheden iets verkopen? ongeloofwaardig.
De realiteit leert ons dat degenen die op die manier beleggen een cent in 10 zouden bijten als ze het konden.
En dan die eentonigheid om steeds naar die grafieken te moeten staren zonder de mogelijk te hebben om ook maar iets te doen tenzij snel iets bij te sparen om toch maar dat maandelijks etfke te kunnen bijkopen...
U bewijst dat trouwens continue want wat zou je op een dividendendraadje komen doen als uw strategie zo opwindend zou zijn, je doet dat gewoon uit verveling omdat op jouw etf-draadje niks meer te vertellen is en daarom schuim je dit forum af om op elk mogelijk draadje dezelfde flauwekul te vertellen, goed voor de beginnelingen onder ons, dat wel.
B7H4long schreef: ↑8 januari 2021, 12:43Of het bedrijf nu een dividend betaald of een buyback doet, bruto is het resultaat hetzelfde.BRT schreef: ↑8 januari 2021, 12:37
Akkoord dat de waarde daalt op moment van uitkering, maar dat is niet het punt van Mattia.
Je kan jaren wachten op een correcte waardering, maar zolang de markt het aandeel niet naar waarde schat heb je mogelijks geen rendement. Dat vermijd je een stuk met een dividend uitkering. Je krijgt rendement op je belegging waarmee je kan herbeleggen. Zeker als je nog vrijstelling van belasting kan genieten, is dividend m.i. eerder een zegen dan een last.
Of het bedrijf nu een dividend betaald of een buyback doet is bruto IRrelevant, het heeft geen belang.
Als jij een dividend ontvangt betaal je in Belgie 30% RV.
Als je het geld van de buyback uit je portefeuille wil halen betaal je in België vele malen minder aan belastingen en kosten.
Zever in pakskes, een belegger die en gezond waardevol bedrijf in zijn portfolio heeft verkoopt niet graag aandelen van dat bedrijf met verlies of onder zijn waarde.
Uw redenering is steeds dezelfde, belastingontwijking en belastingontwijking, daar moet uw winst van komen en verder kijkt u niet ...
Mattia, je laatste postings staan vol met veronderstellingen en onwaarheden. Beginnende beleggers kunnen daardoor misleid worden en dat is eigenlijk niet ok.
Edit om maar een voorbeeld te geven:
4) Positief: Dividenden zijn altijd positief, zelfs als een dividend daalt, blijft het positief. Een dividend kan niet onder nul gaan.
Dividendbelegger:
Bedrijf is 9€ waard en betaald 3€ dividend: waarde bedrijf 6€ aandeelhouder 3€ - RV = 2€
De 9€ is nu 8€ "waard". Vaak hersteld de koers zich snel, maar dit kan niemand garanderen dus op zich is het dividend niet positief, er is waardeverlies. (Afhankelijk van de hoeveelheid ontvangen dividend kan je de RV nog recupereren, maar dan is de waarde ng steeds maar 9€, dus nog niet positief.)
Waardebelegger:
Bedrijf is 9€ waard en keert niet uit, het blijft 9€ waard.
Of het één beter is dan het ander hangt van u doel af en de gekozen strategie om het doel te bereiken. Ben je in een fase van je leven waarin je tijdens je loopbaan kapitaal hebt opgebouwd en je nu regelmatig wat extra zakgeld wil, dan kies je voor het dividend denk ik.
Ben je jong en wil je kapitaal opbouwen en heb je geen nood aan dat extra geld, dan kies je best voor de waarde.
Maar om te zeggen dat een dividend altijd positief is, dat is dus niet waar.
Edit om maar een voorbeeld te geven:
4) Positief: Dividenden zijn altijd positief, zelfs als een dividend daalt, blijft het positief. Een dividend kan niet onder nul gaan.
Dividendbelegger:
Bedrijf is 9€ waard en betaald 3€ dividend: waarde bedrijf 6€ aandeelhouder 3€ - RV = 2€
De 9€ is nu 8€ "waard". Vaak hersteld de koers zich snel, maar dit kan niemand garanderen dus op zich is het dividend niet positief, er is waardeverlies. (Afhankelijk van de hoeveelheid ontvangen dividend kan je de RV nog recupereren, maar dan is de waarde ng steeds maar 9€, dus nog niet positief.)
Waardebelegger:
Bedrijf is 9€ waard en keert niet uit, het blijft 9€ waard.
Of het één beter is dan het ander hangt van u doel af en de gekozen strategie om het doel te bereiken. Ben je in een fase van je leven waarin je tijdens je loopbaan kapitaal hebt opgebouwd en je nu regelmatig wat extra zakgeld wil, dan kies je voor het dividend denk ik.
Ben je jong en wil je kapitaal opbouwen en heb je geen nood aan dat extra geld, dan kies je best voor de waarde.
Maar om te zeggen dat een dividend altijd positief is, dat is dus niet waar.
Laatst gewijzigd door Vosqe op 8 januari 2021, 13:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Emoties zijn nefast voor een belegger.Mattia schreef: ↑8 januari 2021, 13:09 Zever in pakskes, een belegger die en gezond waardevol bedrijf in zijn portfolio heeft verkoopt niet graag aandelen van dat bedrijf met verlies of onder zijn waarde.
Uw redenering is steeds dezelfde, belastingontwijking en belastingontwijking, daar moet uw winst van komen en verder kijkt u niet ...
Het eerste is een bekende beleggingsvalkuil.
https://www.lynx.be/kennis/fundamentele-analyse/20200626-wat-is-behavioral-finance/#valkuilen schreef:Het referentie-effect, of Anchoring-bias, is er nog zo eentje. Psychologen ontdekten dat mensen vaak de neiging hebben om te vertrouwen op het eerste stukje informatie dat ze bemachtigen. Als gevolg kan dit een immense impact hebben op het beslissingsproces
=https://www.bogleheads.org/wiki/Behavi ... gAnchoring
Basing decisions or estimates on events or values already known (the “anchor”), even though these facts may have no bearing on the actual event or value. Investors will tend to hang on to losing investments by waiting for the investment to break even at the price at which it was purchased. Thus, they anchor the value of their investment to the value it once had, and instead of selling it to realize the loss, they take on greater risk by holding it in the hopes it will go back up to its purchase price.
Ivm belastingen:
Dit is de kers op de taart, die een weldoordachte strategie nog efficienter maakt.
Waarom meer belastingen betalen dan nodig, als je een identiek financieel resultaat kan halen met minder belastingen?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Gemiddeld hebben de aandelenmarkten om de 12 maand een correctie, die zich om de gemiddeld 3-4 jaar uitdiept naar -20% en meer. Elke belegger kan verwachten een of meerdere keren een -50% mee te maken in zijn carrière. Het zou dus voor geen enkele belegger een verassing moeten geweest zijn dat de aandelenmarkt in 2020 met 30% gedaald is.Mattia schreef: ↑8 januari 2021, 12:52 Je kan inderdaad jaren wachten op een correcte waardering, vandaar het belang van dividenden, dit geeft u in alle omstandigheden tijd om deze correcte waardering af te wachten.
Anders moet je misschien door omstandigheden met verlies verkopen want niemand kan de toekomst voorspellen, niemand had covid19 zien aankomen maar het is er wel en morgen kan er bij wijze van spreken een nieuwe covid opduiken.
Elke belegger moet er voor zorgen dat zijn beleggingsplan en zijn beleggingsportefueille rekening houdt met die verwachtingen.
Maar er is niets magisch aan dividenden, ook niet in het geval van marktdalingen. Het wel of niet betalen van dividenden is een zwakke indicator voor onderliggende factoren. Het is veel efficiënter om direct naar de onderliggende factoren te kijken.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 8 januari 2021, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Mattia schreef: ↑8 januari 2021, 12:59Om terug te komen op uw ster etf, wat was uw winspercentage verleden jaar? of mag dat niet geweten zijn?Mattia schreef: ↑8 januari 2021, 11:07 U mag het draaien of keren zoals u wil, het rendement van IWDA was vorig jaar gewoon triestig, nauwelijks iets verdiend en dan houden we geen rekening met de inflatie, een meeval dat die officieel laag is.
En men zou in die omstandigheden iets verkopen? ongeloofwaardig.
De realiteit leert ons dat degenen die op die manier beleggen een cent in 10 zouden bijten als ze het konden.
En dan die eentonigheid om steeds naar die grafieken te moeten staren zonder de mogelijk te hebben om ook maar iets te doen tenzij snel iets bij te sparen om toch maar dat maandelijks etfke te kunnen bijkopen...
U bewijst dat trouwens continue want wat zou je op een dividendendraadje komen doen als uw strategie zo opwindend zou zijn, je doet dat gewoon uit verveling omdat op jouw etf-draadje niks meer te vertellen is en daarom schuim je dit forum af om op elk mogelijk draadje dezelfde flauwekul te vertellen, goed voor de beginnelingen onder ons, dat wel.
Geen tijd om dit te berekenen? indien u wil kunt u gewoon de cijfers posten, ik reken het dan wel uit voor u ...
B7H4long schreef: ↑8 januari 2021, 13:27Gemiddeld hebben de aandelenmarkten om de 12 maand een correctie, die zich om de gemiddeld 3-4 jaar uitdiept naar -20% en meer. Elke belegger kan verwachten een of meerdere keren een -50% mee te maken in zijn carrière.Mattia schreef: ↑8 januari 2021, 12:52 Je kan inderdaad jaren wachten op een correcte waardering, vandaar het belang van dividenden, dit geeft u in alle omstandigheden tijd om deze correcte waardering af te wachten.
Anders moet je misschien door omstandigheden met verlies verkopen want niemand kan de toekomst voorspellen, niemand had covid19 zien aankomen maar het is er wel en morgen kan er bij wijze van spreken een nieuwe covid opduiken.
Elke belegger moet er voor zorgen dat zijn beleggingsplan en zijn beleggingsportefuille rekening houdt met die verwachtingen.
Maar er is niets magisch aan dividenden, ook niet in het geval van marktdalingen. Het wel of niet betalen van dividenden is een zwakke indicator voor onderliggende factoren. Het is veel efficienter om direct naar de onderliggende factoren te kijken.
Ik ben onder de indruk, u moet ontzettend veel geld verdienen met zulk een kennis, minstens een 30tal procent schat ik in aan de hand van uw postings.
Is deze post aan iemand gericht of wou je inderdaad antwoorden op je eigen post, die al een antwoord was op een post van jezelf? Ook andere posts van jou hebben soms verkeerde "quote"s. Vervelend om te raden wie wat schrijft aan wie.
>Ja kan altijd je recente posts verbeten met het potlood symbool aan de post en tenminste de qoute tags juist te plaatsen.
B7H4long schreef: ↑8 januari 2021, 13:34Is deze post aan iemand gericht of wou je inderdaad antwoorden op je eigen post, die al een antwoord was op een post van jezelf? Ook andere posts van jou hebben soms verkeerde "quote"s. Vervelend om te raden wie wat schrijft aan wie.
>Ja kan altijd je recente posts verbeten met het potlood symbool aan de post en tenminste de qoute tags juist te plaatsen.
Ik begrijp dat u doet alsof uw neus bloed, raar dat u anders wel snel een repliek hebt, is uw rendement dan zo abominabel ?
Mijn portefeuille volgt grotendeels de markt.Mattia schreef: ↑8 januari 2021, 13:30B7H4long schreef: ↑8 januari 2021, 13:27
Gemiddeld hebben de aandelenmarkten om de 12 maand een correctie, die zich om de gemiddeld 3-4 jaar uitdiept naar -20% en meer. Elke belegger kan verwachten een of meerdere keren een -50% mee te maken in zijn carrière.
Elke belegger moet er voor zorgen dat zijn beleggingsplan en zijn beleggingsportefuille rekening houdt met die verwachtingen.
Maar er is niets magisch aan dividenden, ook niet in het geval van marktdalingen. Het wel of niet betalen van dividenden is een zwakke indicator voor onderliggende factoren. Het is veel efficienter om direct naar de onderliggende factoren te kijken.
Ik ben onder de indruk, u moet ontzettend veel geld verdienen met zulk een kennis, minstens een 30tal procent schat ik in aan de hand van uw postings.
Dus inderdaad sinds maart dit jaar is mijn aandelen portefeuille meer dan 40% gestegen. Niets abnormaal hier.
Maandelijks post ik de stand van mijn portefeuille in de YTD thread met nog een reeks bijkomende referentieportefeuilles.
Als ik transacties doe maak ik daar, of in de Bogleheads thread een post. Vandaag komt er nog een post.
Mijn portefeuille staat ook in de Bogleheads thread.
Als je wil kunnen we de vergelijking maken.Mattia schreef:
We starten een nieuwe thread op waar we beiden volgens onze strategie een virtuele portefeuille managen.
Over de maanden/jaren kunnen we dan de transacties en het verloop opvolgen.
We kunnen de spelregels vastleggen bvb start met 100k + rest af te spreken.
Doe je mee?
Anderen kunnen natuurlijk ook mee doen.
B7H4long schreef: ↑8 januari 2021, 13:40Mijn portefeuille volgt grotendeels de markt.
Dus inderdaad sinds maart dit jaar is mijn aandelen portefeuille meer dan 40% gestegen. Niets abnormaal hier.
Maandelijks post ik de stand van mijn portefeuille in de YTD thread met nog een reeks bijkomende referentieportefeuilles.
Als ik transacties doe maak ik daar, of in de Bogleheads thread een post. Vandaag komt er nog een post.
Mijn portefeuille staat ook in de Bogleheads thread.
U bent opnieuw aan het zeveren, een jaar begint niet in maart maar op 1 januari.
U bent dus duidelijk een trol die valse pluimen op zijn hoed wil plaatsen, ik dacht al zoiets!