Dividendaandelen
TIP
Re: Dividendaandelen
Om onbegrijpelijke redenen heeft de Belgische wetgever de belasting op dividenden van aandelen (RV=30%) waanzinnig duurder gemaakt dan het belasten van meerwaarden op aandelen (0.32%).
Daarom is dividend beleggen voor Belgische beleggers een losing game, zodra men meer dividenden ontvangt dan het vrijgestelde bedrag. Te mijden zijn zeker dividenden op buitenlandse aandelen waarop al buitenlandse RV is afgehouden en al helemaal dividenden op ETF's.
Dit wordt het duidelijkst als men aandelen verkoopt van een theoretisch aandeel dat een zaagtand koersverloop heeft en 100% van zijn winst als dividend uitkeert.
a) men verkoopt vlak voor ex-dividend datum en b) men verkoopt op de ex-dividend datum zelf .
Igv a) betaalt men 0.32% op de koersstijging en igv b) betaalt men 30% op het dividend dat in dat geval gelijk is aan de koersstijging.
Geval b) is duidelijk minder gunstig. Men ontvangt nl. D*29.68% minder (met D=dividend), of heel algemeen: D*29.68%*k (met k de uitkeringsgraad van de winst in procenten).
Daarom is dividend beleggen voor Belgische beleggers een losing game, zodra men meer dividenden ontvangt dan het vrijgestelde bedrag. Te mijden zijn zeker dividenden op buitenlandse aandelen waarop al buitenlandse RV is afgehouden en al helemaal dividenden op ETF's.
Dit wordt het duidelijkst als men aandelen verkoopt van een theoretisch aandeel dat een zaagtand koersverloop heeft en 100% van zijn winst als dividend uitkeert.
a) men verkoopt vlak voor ex-dividend datum en b) men verkoopt op de ex-dividend datum zelf .
Igv a) betaalt men 0.32% op de koersstijging en igv b) betaalt men 30% op het dividend dat in dat geval gelijk is aan de koersstijging.
Geval b) is duidelijk minder gunstig. Men ontvangt nl. D*29.68% minder (met D=dividend), of heel algemeen: D*29.68%*k (met k de uitkeringsgraad van de winst in procenten).
edward schreef: ↑8 januari 2021, 14:14 Om onbegrijpelijke redenen heeft de Belgische wetgever de belasting op dividenden van aandelen (RV=30%) waanzinnig duurder gemaakt dan het belasten van meerwaarden op aandelen (0.32%).
Dat is juist als het om buy and hold gaat Edward, maar dat is hier niet het geval, ik denk dat de laatste 5 jaar een 200 tal aandelen in mijn portfolio passeerden, momenteel zijn een stuk of 40. (zou eens juist moeten tellen want ik heb hier en daar wel een overlapping in mijn 2 portfolio's).
Ik heb er vergeten bij te schrijven dat deze meerwaardebelasting wel van tel is in het geval je via een vennootschap belegd (1 van mijn 2 portfolio's) Die meerwaardetax is 20 of 25 % al naargelang de voorwaarden.Mattia schreef: ↑8 januari 2021, 14:20edward schreef: ↑8 januari 2021, 14:14 Om onbegrijpelijke redenen heeft de Belgische wetgever de belasting op dividenden van aandelen (RV=30%) waanzinnig duurder gemaakt dan het belasten van meerwaarden op aandelen (0.32%).
Dat is juist als het om buy and hold gaat Edward, maar dat is hier niet het geval, ik denk dat de laatste 5 jaar een 200 tal aandelen in mijn portfolio passeerden, momenteel zijn een stuk of 40. (zou eens juist moeten tellen want ik heb hier en daar wel een overlapping in mijn 2 portfolio's).
Helemaal eens hoor. Vandaar dat je best ook even kijkt naar de vrijstelling van belasting. Als koppel heb je iets van 1.980 euro vrijstelling, dit komt overeen met een portfolio van ca 100.000 euro met 2% bruto dividend.B7H4long schreef: ↑8 januari 2021, 12:43Of het bedrijf nu een dividend betaald of een buyback doet, bruto is het resultaat hetzelfde.BRT schreef: ↑8 januari 2021, 12:37
Akkoord dat de waarde daalt op moment van uitkering, maar dat is niet het punt van Mattia.
Je kan jaren wachten op een correcte waardering, maar zolang de markt het aandeel niet naar waarde schat heb je mogelijks geen rendement. Dat vermijd je een stuk met een dividend uitkering. Je krijgt rendement op je belegging waarmee je kan herbeleggen. Zeker als je nog vrijstelling van belasting kan genieten, is dividend m.i. eerder een zegen dan een last.
Of het bedrijf nu een dividend betaald of een buyback doet is bruto IRrelevant, het heeft geen belang.
Als jij een dividend ontvangt betaal je in Belgie 30% RV.
Als je het geld van de buyback uit je portefeuille wil halen betaal je in België vele malen minder aan belastingen en kosten.
Mattia schreef: ↑8 januari 2021, 13:52B7H4long schreef: ↑8 januari 2021, 13:40 Mijn portefeuille volgt grotendeels de markt.
Dus inderdaad sinds maart dit jaar is mijn aandelen portefeuille meer dan 40% gestegen. Niets abnormaal hier.
Maandelijks post ik de stand van mijn portefeuille in de YTD thread met nog een reeks bijkomende referentieportefeuilles.
Als ik transacties doe maak ik daar, of in de Bogleheads thread een post. Vandaag komt er nog een post.
Mijn portefeuille staat ook in de Bogleheads thread.
U bent opnieuw aan het zeveren, een jaar begint niet in maart maar op 1 januari.
U bent dus duidelijk een trol die valse pluimen op zijn hoed wil plaatsen, ik dacht al zoiets!
Zoals eerder:
en?B7H4long schreef: ↑8 januari 2021, 13:48Als je wil kunnen we de vergelijking maken.Mattia schreef:
We starten een nieuwe thread op waar we beiden volgens onze strategie een virtuele portefeuille managen.
Over de maanden/jaren kunnen we dan de transacties en het verloop opvolgen.
We kunnen de spelregels vastleggen bvb start met 100k + rest af te spreken.
Doe je mee?
Anderen kunnen natuurlijk ook mee doen.
Doe je mee?
Welke bijkomende afspraken maken we?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik heb het wel gehad met u gezien uw leugens over uw verdiensten in 2020.
Op 1 januari 2020 stond IWDA op 58,30 en in maart duikelde het naar 41,54 en vanaf dan steeg het naar 60 op het einde van 2020 ...
U beweerde dat u 40 % winst maakte , dat maakt u onbetrouwbaar.
Op 1 januari 2020 stond IWDA op 58,30 en in maart duikelde het naar 41,54 en vanaf dan steeg het naar 60 op het einde van 2020 ...
Alle, zuiver rekenwerk.Mattia schreef: ↑8 januari 2021, 14:56 Ik heb het wel gehad met u gezien uw leugens over uw verdiensten in 2020.
Stel dat ik 1000 deelbewijzen had op 1 januari.
Dan had ik 58300 Euro op 1 januari.
In maart 41540 Euro
En op het eind van het jaar 59590 Euro.
Tussen maart en het einde van het jaar heb ik dus 18050 Euro winst op een kapitaal van 54540 Euro >>> dus 43% winst.
en doe je mee met de virtuele portefeuille?
B7H4long schreef: ↑8 januari 2021, 13:48Als je wil kunnen we de vergelijking maken.Mattia schreef:
We starten een nieuwe thread op waar we beiden volgens onze strategie een virtuele portefeuille managen.
Over de maanden/jaren kunnen we dan de transacties en het verloop opvolgen.
We kunnen de spelregels vastleggen bvb start met 100k + rest af te spreken.
Doe je mee?
Anderen kunnen natuurlijk ook mee doen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Als ik zeg zoveel winst bedoel ik echt wel dit percentage geen afgeleide naar een moment waar het u goed uitvalt. In uw geval heb je dus bijna 0 winst .Wat ook niet slecht is .
3,4% IRR voor 2020 voor mijn portefeuille die voor maximaal 60% uit aandelen bestaat, de rest obligaties, spaar/termijn/tak (ref YTD thread)
4.0% voor het aandelengedeelte voor 2020, en zoals ik schreef 40% winst einde-maart tot eind-december.
Laat ons dat nu eens toetsen aan de realiteit. Beschouw de uitkering van het recente interimdividend van proximus in december '20.edward schreef: ↑8 januari 2021, 14:14 Dit wordt het duidelijkst als men aandelen verkoopt van een theoretisch aandeel dat een zaagtand koersverloop heeft en 100% van zijn winst als dividend uitkeert.
- Bruto dividendbedrag : 0,5€ > netto 0,35€
- Ex-datum : 9 december
- Op 8 december was de hoogste koers € 18,25
- Op 9 december opent het aandeel (ex-dividend) aan €17,89 maar intraday is de laagste koers €17,76
Op 9 december heb je alweer een perfect gevoel voor timing, want je koopt op de bodemkoers terug 100 aandelen. Daarvoor betaal je €1.776 + €6.22 TOB = €1.782,22
Het resultaat van is dat je nog steeds 100 aandelen bezit, en €36,39 in cash. Dat is inderdaad meer dan het netto dividend van €35 dat je zou gehad hebben als je gewoon was blijven zitten.
Bij 100 aandelen win je dus €1,39 vóór transactiekosten . Bij de goedkoopste broker die ik kon vinden (Degiro) zouden die ongeveer €5 (2€ per transactie +0.03% van het transactiebedrag) bedragen voor beide transacties samen. Weg winst!
Zelfs met 1.000 aandelen blijft de case negatief. Uw €13,9 winst gaat dan volledig op aan brokerkosten.
Uw redenering klopt in theorie, maar in de praktijk be je helemaal niet zeker dat je aan de optimale koersen kan verkopen/terugkopen, en gaat uw broker ook nog lopen met zijn deel.
Mogen we nu eindelijk de naam van de huishoudster kennen?!
Bogleheadsportefeuille: IWDA (40%) - EMIM (40%) - AGGH (20%)
Vanguard portefeuille : VWCE (80%) - VAGE (20%)
Aandelenportefeuille: Combinatie van familiale holdings & Belgisch vastgoed
Vanguard portefeuille : VWCE (80%) - VAGE (20%)
Aandelenportefeuille: Combinatie van familiale holdings & Belgisch vastgoed
B7H4long schreef: ↑8 januari 2021, 15:26
3,4% IRR voor 2020 voor mijn portefeuille die voor maximaal 60% uit aandelen bestaat, de rest obligaties, spaar/termijn/tak (ref YTD thread)
4.0% voor het aandelengedeelte voor 2020, en zoals ik schreef 40% winst einde-maart tot eind-december.
Amai, is nog erger dan ik dacht, niet moeilijk dat gij u verstopt achter "maart".
Slechts 60% in aandelen ....zullen wel etf's zijn denk ik want ik zie u nog geen aandelen kopen, etf's zijn veilige meelopers voor degenen die geen tijd hebben om de beurs te volgen wat zeker niet van toepassing is voor u gezien u op zowat alle draadjes uw commentaar achterlaat. U schuwt dus risico maar dat is uw goed recht.
De rest dus in obligaties etc..., typisch iets dat ze 40 jaar geleden ook deden, gelukkig zijt ge al een beetje geëvolueerd en kent ge al een etf. Eerlijkheidshalve moet er wel bijzeggen dat ik indirect obligaties heb via een trust.
U hebt dus een rendement van ruw 2% en u blaast van de toren alsof ge het nieuwe evangelie uitgevonden hebt.
Ik heb deze gezien in een lijst van Eveline Vrisekoop van Groeidividend.nl.
Als je haar portfolio wilt bekijken vrees ik dat je een abonnement zult moeten nemen, ik heb een abonnement en ga natuurlijk hier niet alles uitbazuinen. Het grootste gedeelte van haar portfolio zo niet alles bestaat uit Amerikaanse aandelen wat voor mij eigenlijk niet zo goed is want ik handel zeer weinig over de plas in verband met de dubbele roerend voorheffing.