BITCOIN - wat is jullie mening ?
TIP
Re: BITCOIN - wat is jullie mening ?
Om naar mass-adoption te gaan zijn er wel nog een aantal hordes te nemen. Ik denk bijvoorbeeld aan gebruiksvriendelijkheid. Verder heeft een groot deel van de wereldbevolking niet eens echt geld, electriciteit, stromend water. Het vergaren van bitcoins zal wellicht ook in de komende jaren niet hun prioriteit zijn. Ook de ouderen (en kinderen) die amper een e-mail kunnen sturen mag je aftrekken van je 8 miljard. Dat het in sommige landen verboden is, of verboden zal worden, kan een bijkomende belemmering vormen. Ik schat toch ook dat een 10-tal percent van de bevolking (i.e. toch ook een klein miljard) wel nog voldoende kritisch kan denken en zelfcontrole heeft om de hele heisa aan zich te laten passeren.
Uiteraard, niet alle 8 miljard zijn mogelijke kopers van bitcoin. Maar het percentage dat in aanmerking komt en zich zou kunnen laten verleiden om in te stappen is imo nog lang niet opgebruikt. De hype op sociale media liep al langer, nu mainstream media weer op de trein springt en volop begint te berichten kan het nog een tijdje doorgaan. Ook de hordes om bitcoin te kopen worden minder en minder nu o.a. via paypal gehandeld kan worden. Zoals we bij sommige aandelen zien kunnen hypes langer aanhouden als rationele investoren zich soms kunnen voorstellen. En ja is bitcoin puur een hype? Misschien wel misschien niet. Geloof is alles, net als bij fiat geld. Zolang genoeg mensen geloven dat iets waarde heeft dan heeft het waarde.sintorama schreef: ↑11 januari 2021, 13:41Om naar mass-adoption te gaan zijn er wel nog een aantal hordes te nemen. Ik denk bijvoorbeeld aan gebruiksvriendelijkheid. Verder heeft een groot deel van de wereldbevolking niet eens echt geld, electriciteit, stromend water. Het vergaren van bitcoins zal wellicht ook in de komende jaren niet hun prioriteit zijn. Ook de ouderen (en kinderen) die amper een e-mail kunnen sturen mag je aftrekken van je 8 miljard. Dat het in sommige landen verboden is, of verboden zal worden, kan een bijkomende belemmering vormen. Ik schat toch ook dat een 10-tal percent van de bevolking (i.e. toch ook een klein miljard) wel nog voldoende kritisch kan denken en zelfcontrole heeft om de hele heisa aan zich te laten passeren.
Alles hangt af hoe overheden gaan beslissen over crypto.

Bovenstaande vandaag in De Tijd. Ik heb slechts één keer rechtstreeks BTC aangekocht en dit was voor een zeer beperkt percentage van mijn beleggingsportefeuille. Ik kom dus nog in aanmerking voor het goede huisvader beleid.
Als ik het goed begrijp kan je er echter ook voor kiezen om in een ETF te beleggen die de BTC koers schaduwt en hierbij zou je dan wel naar hartenlust mogen aan- en verkopen zonder hierop 33% speculatietaks te betalen?
Iemand een voorbeeld van een etf die bitcoin volgt?
Nog liever ene dat verschillende cryptomunten volgt.
Nog liever ene dat verschillende cryptomunten volgt.
Portefeuille: IWDA, cash
-
- Verbannen Gebruiker
Op coinmarketcap kun je zien dat alle cryptocurrencies vandaag de dieperik ingaan.
Een ETF vermindert het risico daarom niet echt.
Bovendien worden de cryptocurrencies door bitcoin gedomineerd: heeft tegen de 70% van de market cap.
Een ETF zou dus ook 70% in bitcoin steken.
Het artikel van de tijd vermeld een paar ETN/ETP die in bitcoin beleggen.
Het zou me verwonderen als er ETFs zijn die in bitcoin beleggen.
Zie dat je goed begrijpt wat de ETN/ETP ( en ook ETF) is voordat je hierin belegt.
Het zou me verwonderen als er ETFs zijn die in bitcoin beleggen.
Zie dat je goed begrijpt wat de ETN/ETP ( en ook ETF) is voordat je hierin belegt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Als je veelvuldig aankoop en verkoopt handel je niet meer als goede huisvader, ongeacht welk beleggingsinstrument je gebruikt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Dat begrijp ik en dat is zeker ook niet mijn bedoeling. De vraag is gewoon of mijn stelling klopt? Mocht ik dan toch eens willen verkopen, kan ik beter via een liquide ETN/EPN/ETF werken lijkt me.
Is ook niet om het risico te verminderen maar om de juiste er niet te moeten uitkiezen.amturingas schreef: ↑11 januari 2021, 17:48 Op coinmarketcap kun je zien dat alle cryptocurrencies vandaag de dieperik ingaan.
Bovendien worden de cryptocurrencies door bitcoin gedomineerd: heeft tegen de 70% van de market cap.
Zou dit enkel met beperkt deel van de portefeuille doen en als ze terug heel diep zakken

Iets dergelijks verkrijgbaar via bolero? Vind niet direct iets terug.
Als het allemaal via een exchange moet dat hoeft het voor mij niet.
Zou dus graag voorbeeld hebben zodat ik pospectus al eens kan bekijken voor dat het eventueel het moment is.
Portefeuille: IWDA, cash
-
- Verbannen Gebruiker
Meerdere financiële instellingen hebben al een aanvraag gedaan om hun voorstel tot ETF te laten goedkeuren. Het noteert (uiteraard) op een beurs of beurzen, maar tot nu toe is er geen enkel dossier goedgekeurd. Er bestaat dus geen ETF die (overwegend) in cryptocurrencies belegt.Jarexx schreef: ↑11 januari 2021, 18:25Is ook niet om het risico te verminderen maar om de juiste er niet te moeten uitkiezen.amturingas schreef: ↑11 januari 2021, 17:48 Op coinmarketcap kun je zien dat alle cryptocurrencies vandaag de dieperik ingaan.
Zou dit enkel met beperkt deel van de portefeuille doen en als ze terug heel diep zakken
Iets dergelijks verkrijgbaar via bolero? Vind niet direct iets terug.
Als het allemaal via een exchange moet dat hoeft het voor mij niet.
Zou dus graag voorbeeld hebben zodat ik pospectus al eens kan bekijken voor dat het eventueel het moment is.
Iemand gisteren gekocht?
146.000 voor 1 bitcoin ... morgen nog zo één ... terug richting 5000.

146.000 voor 1 bitcoin ... morgen nog zo één ... terug richting 5000.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC Ancora - Montea - Shell - Shurgard - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zaterdag een stukje verkocht.
Kan nu nog wat verder zakken naar rond 23.000 EUR of zo.
Als je nog wil instappen is het nu de moment met DCA zou ik zeggen...
Over een paar maanden gaan we naar 100.000 EUR.
Kan nu nog wat verder zakken naar rond 23.000 EUR of zo.
Als je nog wil instappen is het nu de moment met DCA zou ik zeggen...
Over een paar maanden gaan we naar 100.000 EUR.
-> vanaf vandaag verhandelbaar bij Binck: Vaneck vectors bitcoinamturingas schreef: ↑11 januari 2021, 18:33
Meerdere financiële instellingen hebben al een aanvraag gedaan om hun voorstel tot ETF te laten goedkeuren. Het noteert (uiteraard) op een beurs of beurzen, maar tot nu toe is er geen enkel dossier goedgekeurd. Er bestaat dus geen ETF die (overwegend) in cryptocurrencies belegt.
Correct, ook aanvraag gedaan bij Lynx.
Zie ook Wisdom Tree.
Liechtenstein heeft de financiële regulering aangepast om domiciliering mogelijk te maken.
Zie ook Wisdom Tree.
Liechtenstein heeft de financiële regulering aangepast om domiciliering mogelijk te maken.