Verhuren of verkopen?
TIP
Verhuren of verkopen?
Dag allemaal,
Mijn vriendin en ik (niet getrouwd, bijna wettelijk samenwonend) willen op termijn samen een huis kopen dat wat ruimer is en wat meer groen heeft. We hebben elk ons eigen huis. We wonen in het mijne, zij heeft een thuiswerkplek in het hare. Nu hebben we nu en dan een discussie: verkopen of verhuren van dat eigen huis. Ik zou mijn huis verkopen: geen zin in gedoe met verhuurders en altijd klaar staan voor herstellen en het geld ook wel nodig voor het nieuwe huis. Mijn partner wil haar huis graag houden. Het huis is niet in een geweldige staat, het moet op zijn minst eerst goed opgefrist worden (schade van herstelde lekken, nog niet afgewerkte stukken, wel in orde met glas en isolatie). Het is wel op een toffe locatie gelegen. We zijn niet de handigste dus dit laten we doen. Verhuren betekent een betere investering dan sparen en een huis voor ons toekomstig kind, maar het huis is enkel van mijn partner.
Waar moeten we dan rekening mee houden? Ze brengt minder binnen voor de nieuwe woning, maar de quotiteit ligt ook lager door de lagere inbreng en dit zal dus een renteverschil meebrengen. Houden koppels hier ook rekening mee met renteverschil door lagere inbreng? (In ons geval echt een keuze, we hebben ongeveer even veel)
We verdienen elk rond de 2400 euro, moeten elk nog 13 jaar een 100 000 afbetalen. We hebben op een buffer na nog geen spaargeld. Mijn huis zal vermoedelijk iets van een 220000 opbrengen (schatting), het hare minder (weinig aan gebeurd en vervelende trap). De huizen waar we naar kijken zitten bij een prijs vanaf 380 000. Momenteel is de huizenprijs wat zot (maar dan krijg je natuurlijk ook meer), dus er is geen haast. Pak dat we willen verhuizen binnen dit en 3 jaar.
Is het een idee het nu snel basic in orde te zetten en te verhuren en dan te zien hoe het verhuren loopt? Of kiezen we best snel? Nog enkele jaren sparen zodat we geen overbruggingskrediet nodig hebben voor de eerste kosten bij aankoop huis?
We moeten niet dringend verkopen: we wonen nu in mijn huisje dat nog wel even dienst kan doen.
We gingen eens naar de notaris, maar die gaf zoveel info die niet goed bleef hangen. Zij was pro verhuur omdat de buurt waar het huis ligt verbetert.(Falconplein, Antwerpen..dus wisselend)
Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.
Bedankt
Mijn vriendin en ik (niet getrouwd, bijna wettelijk samenwonend) willen op termijn samen een huis kopen dat wat ruimer is en wat meer groen heeft. We hebben elk ons eigen huis. We wonen in het mijne, zij heeft een thuiswerkplek in het hare. Nu hebben we nu en dan een discussie: verkopen of verhuren van dat eigen huis. Ik zou mijn huis verkopen: geen zin in gedoe met verhuurders en altijd klaar staan voor herstellen en het geld ook wel nodig voor het nieuwe huis. Mijn partner wil haar huis graag houden. Het huis is niet in een geweldige staat, het moet op zijn minst eerst goed opgefrist worden (schade van herstelde lekken, nog niet afgewerkte stukken, wel in orde met glas en isolatie). Het is wel op een toffe locatie gelegen. We zijn niet de handigste dus dit laten we doen. Verhuren betekent een betere investering dan sparen en een huis voor ons toekomstig kind, maar het huis is enkel van mijn partner.
Waar moeten we dan rekening mee houden? Ze brengt minder binnen voor de nieuwe woning, maar de quotiteit ligt ook lager door de lagere inbreng en dit zal dus een renteverschil meebrengen. Houden koppels hier ook rekening mee met renteverschil door lagere inbreng? (In ons geval echt een keuze, we hebben ongeveer even veel)
We verdienen elk rond de 2400 euro, moeten elk nog 13 jaar een 100 000 afbetalen. We hebben op een buffer na nog geen spaargeld. Mijn huis zal vermoedelijk iets van een 220000 opbrengen (schatting), het hare minder (weinig aan gebeurd en vervelende trap). De huizen waar we naar kijken zitten bij een prijs vanaf 380 000. Momenteel is de huizenprijs wat zot (maar dan krijg je natuurlijk ook meer), dus er is geen haast. Pak dat we willen verhuizen binnen dit en 3 jaar.
Is het een idee het nu snel basic in orde te zetten en te verhuren en dan te zien hoe het verhuren loopt? Of kiezen we best snel? Nog enkele jaren sparen zodat we geen overbruggingskrediet nodig hebben voor de eerste kosten bij aankoop huis?
We moeten niet dringend verkopen: we wonen nu in mijn huisje dat nog wel even dienst kan doen.
We gingen eens naar de notaris, maar die gaf zoveel info die niet goed bleef hangen. Zij was pro verhuur omdat de buurt waar het huis ligt verbetert.(Falconplein, Antwerpen..dus wisselend)
Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.
Bedankt
Re: Verhuren of verkopen?
Het is haar huis, ze mag ermee doen wat ze zelf wil, verhuren of verkopen.
Het renteverschil bij mindere inbreng zal te verwaarlozen zijn.
Over hoeveel renovatiekosten spreek je als je dat in orde wil brengen??
En op welke termijn heb je dit terug verdiend door de ontvangen huur, 1 jaar -- 10 jaar???
Het renteverschil bij mindere inbreng zal te verwaarlozen zijn.
Over hoeveel renovatiekosten spreek je als je dat in orde wil brengen??
En op welke termijn heb je dit terug verdiend door de ontvangen huur, 1 jaar -- 10 jaar???
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als het een stuk meer opbrengt dan de kostprijs van de lening in rente, zou ik het zeker verhuren. De kosten voor aankoop e.d. zijn al gemaakt. Heeft weinig nut om meer in te brengen als het alternatief letterlijk geld verdienen is.
Je kan altijd gebruik maken van de " meenbaarheid registratie rechten " Zo worden de reeds betaald registratie rechten van de eerste aankoop in mindering gebracht als je een ander huis koopt. Max.12.500 euro.
Ook als je binnen het jaar na de aankoop van het nieuwe huis je vorige eigendom verkoopt, hebt je recht op de bonus van 5.600 euro en betaal je maar 6% registratie als het Ki onder de 750 euro is..
Ook als je binnen het jaar na de aankoop van het nieuwe huis je vorige eigendom verkoopt, hebt je recht op de bonus van 5.600 euro en betaal je maar 6% registratie als het Ki onder de 750 euro is..
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dat is helemaal niet noodzakelijk zo.
Dat is een moeilijkheid.maar het huis is enkel van mijn partner.
Dat is hoe je het zelf billijk vindt en afspreekt.Waar moeten we dan rekening mee houden? Ze brengt minder binnen voor de nieuwe woning, maar de quotiteit ligt ook lager door de lagere inbreng en dit zal dus een renteverschil meebrengen. Houden koppels hier ook rekening mee met renteverschil door lagere inbreng? (In ons geval echt een keuze, we hebben ongeveer even veel)
Het netto huurrendement van de meeste woningen die niet voor de verhuur gekocht zijn is niet echt denderend, maar het kan natuurlijk dat dat in jullie geval anders is.[...]verhuren...[...]
er is geen haast. Pak dat we willen verhuizen binnen dit en 3 jaar.[...]
Zou je het nu kopen voor het huurrendement? Dan is het antwoord verhuren. Zou je het nu niet kopen voor het huurrendement? Dan is het antwoord verkopen.
Reken eens ernstig het nettorendement van verhuur uit, of maak een gedegen schatting. Als je dat nog niet kan, leer het dan. Dan kan je een geïnformeerde keuze maken tussen sparen, beleggen in iets anders, of de investering in dit huis houden.
Als je dit soort vragen stelt (en er dus niet héél veel vanaf kent): verkopen die boel. Immo staat goed geprijsd, je zal er geen slechte beslissing mee nemen!
-
- Verbannen Gebruiker
Wat het eerste betreft eens met fropskottel.
Het hangt er maar vanaf aan welke prijs je vriendin de woning kan verhuren en rekening houdende met de opfriskosten en onderhoudskosten van de woning welk rendement ze op het spaargeld na verkoop haalt.
Dat het huis enkel van je vriending is zie ik niet als een probleem.
Zij heeft de investering gedaan. Het is dan ook logisch dat de opbrengsten (en de kosten) voor haar zijn.
Jullie toekomstig kind is erfgenaam van het huis van je vriendin. Gezien jullie niet gehuwd zijn heb jij vanaf het ogenblik dat jullie wettelijk samenwonen alleen recht op het vruchtgebruik van de gezinswoning. En dat is bij verhuur van de woning van je vriendin niet het geval.
Het toekomstig kind erft dan ook de volledige eigendom van de woning en het eventuele vruchtgebruik.
Dat jij er geen aanspraak op kan maken is toch geen probleem? Je hebt er ook niets moeten insteken.
Aanspraak bij overlijden heb ik het ook niet echt over. Puur.. als je uit elkaar zou gaan. Niet romantisch, wel realistisch. Je kan wettelijk samenwonen en een testament laten opstellen, dat is ons plan.
Ik vond via De Tijd wat tools. We gaan ook eens kijken naar de prijzen in de buurt enz. Dan zullen we het netto-rendement eens berekenen en tov andere elementen stellen en dan kan vriendin weloverwogen beslissing nemen.
Bedankt alvast voor de info
Bedankt alvast voor de info
Juut, dat is een prima ingesteldheid. Sorry als ik wat bot was in mijn reactie hierboven.
Verhuur is een complexe materie: wie keur ik goed als keurder, hoe bescherm ik mijn panden, hoe optimaliseer ik kosten (verzekeringen etc). En het kan je slapeloze nachten bezorgen. Als je kan kiezen, mijn advies: verkopen die boel

Verhuren is inderdaad niet altijd even gemakkelijk. Ik ken mensen die er ferm veel geluk bij hebben omdat ze een bejaard koppel in hun appartement hebben dat gewoon nog wilt huren tot hun einde.
Echter de huurder kies je niet, voor hetzelfde geld zit er een muggenzifter in die voor het minst zal bellen (dit in combinatie met een wat oudere woning kan mogelijk een irritante match geven) of iemand dat je kot bijna afbreekt (ik ken ook iemand waar de huurder heeft gelogen over inkomsten en bankafschriften vervalst om tijd te rekken).
Een huurder uit je kot krijgen is dan niet altijd even gemakkelijk.
Je zal dus zelf moeten oordelen of je al die kopzorgen wilt of niet.
Echter de huurder kies je niet, voor hetzelfde geld zit er een muggenzifter in die voor het minst zal bellen (dit in combinatie met een wat oudere woning kan mogelijk een irritante match geven) of iemand dat je kot bijna afbreekt (ik ken ook iemand waar de huurder heeft gelogen over inkomsten en bankafschriften vervalst om tijd te rekken).
Een huurder uit je kot krijgen is dan niet altijd even gemakkelijk.
Je zal dus zelf moeten oordelen of je al die kopzorgen wilt of niet.