Rekening aangeven bij NBB / CAP: ja of nee?
TIP
Re: Rekening aangeven bij NBB / CAP: ja of nee?
Mail ontvangen op 30.09.20.
Uw bankrekening bij flatex Bank is succesvol geopend. U kunt uw persoonlijk IBAN vinden door op "Geld in- & uitboeken" te klikken binnen het platform.
Uw bankrekening bij flatex Bank is succesvol geopend. U kunt uw persoonlijk IBAN vinden door op "Geld in- & uitboeken" te klikken binnen het platform.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wat DeGiro op de achtergrond doet daar heb jij weinig mee te maken.DimiDee schreef: ↑14 januari 2021, 00:35 (2) Ik heb voor alle duidelijkheid geen account rechtstreeks bij Flatex. Het is gewoon zo dat De Giro volgens mij is overgenomen door Flatex. En het geld dat je er aanhoudt en dus niet belegt, zou dan in een geldmarktfonds van Flatex terechtkomen. Daarom werd hier elders op het forum geopperd om zowel een Nederlandse (De Giro) als Duitse (Flatex) aangifte te doen van buitenlandse rekening bij de CAP. Ik betwijfel echter ten zeerste of er veel De Giro klanten zijn die dit op deze manier interpreteren en of het überhaupt correct is.
Voor jou staat je cash bij DeGiro en heb jij niets te maken met Flatex.
Geachte leden van dit forum,
ik heb vernomen dat dankzij onze nieuwe regering van graaiers een nieuwe wet is uitgevaardigd, dat de banken nu verplicht zijn om het saldo van alle bank tegoeden aan te geven aan het CAP;
daar aan gaande heb ik twee vragen.
1) telen de tegoeden die op een beleggingen portefeuille staan ook mee ?
2) kan ik die aangegeven saldo's raadplegen bij het CAP, om te zien of dit wel correct is gebeurd?
daar ik dit voor mij zelf wel bij hou heb ik toch schrik dat er fouten kunnen gebeuren door derden.
op 1 januari van elk nieuw jaar weet ik perfect hoeveel mijn vermogen is en dit tot op de eurocent na.
misschien kan iemand mij verder helpen, ik wil tenslotte de controle over mijn tegoeden niet verliezen.
met hartelijke dank,
edmondo
ik heb vernomen dat dankzij onze nieuwe regering van graaiers een nieuwe wet is uitgevaardigd, dat de banken nu verplicht zijn om het saldo van alle bank tegoeden aan te geven aan het CAP;
2) kan ik die aangegeven saldo's raadplegen bij het CAP, om te zien of dit wel correct is gebeurd?
daar ik dit voor mij zelf wel bij hou heb ik toch schrik dat er fouten kunnen gebeuren door derden.
op 1 januari van elk nieuw jaar weet ik perfect hoeveel mijn vermogen is en dit tot op de eurocent na.
misschien kan iemand mij verder helpen, ik wil tenslotte de controle over mijn tegoeden niet verliezen.
met hartelijke dank,
edmondo
Niet iedereen heeft al een nieuwe, aparte Flatex zichtrekening moeten openen voor Degiro. Dit wordt gefaseerd uitgerold waardoor beide situaties samen voorvallen ( geldmarktfonds en Flatexrekening) . Eenmaal je die Duitse zichtrekening hebt aangemaakt, moet je die wel melden bij het CAP.DimiDee schreef: ↑14 januari 2021, 00:35
(2) Ik heb voor alle duidelijkheid geen account rechtstreeks bij Flatex. Het is gewoon zo dat De Giro volgens mij is overgenomen door Flatex. En het geld dat je er aanhoudt en dus niet belegt, zou dan in een geldmarktfonds van Flatex terechtkomen. Daarom werd hier elders op het forum geopperd om zowel een Nederlandse (De Giro) als Duitse (Flatex) aangifte te doen van buitenlandse rekening bij de CAP. Ik betwijfel echter ten zeerste of er veel De Giro klanten zijn die dit op deze manier interpreteren en of het überhaupt correct is.
Als al iets aan gegeven en niet volledig.
Ze gaan alvast nooit kunnen zeggen , u heeft niks aangemeld.
Estate Guru believer.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wat voor zin heeft het om zo'n specifieke vragen te stellen over een gerucht over een nieuwe wet ?delmondo schreef: ↑14 januari 2021, 10:56 ik heb vernomen dat dankzij onze nieuwe regering van graaiers een nieuwe wet is uitgevaardigd, dat de banken nu verplicht zijn om het saldo van alle bank tegoeden aan te geven aan het CAP;
met hartelijke dank,
edmondo
Wat is de bron waar je dat "hebt vernomen" en waar is de bron van die "nieuwe wet" ?
1) daarvoor moet je de wet tekst lezen, als die er al is
2) zou goed zijn, maar maakt weinig uit... als er iets niet correct is, dan toon je dat gewoon aan, aangezien je alles tot de eurocent bijhoudt ;-)
Geachte earth nvstr1,
deze informatie werd reeds in het nieuws op vtm gegeven en deze wet zou op 01/01/20 INGAAN
en nee de wettekst heb ik nog niet gevonden u weet toch ook dat eerst op tv worde bericht daarover en dan daarna een wet word gepubliceerd.
en hoe kan ik de correctheid van de informatie die de bank doorgeeft nazien als ik verdorie niet weet waar ik moet kijken.
deze informatie werd reeds in het nieuws op vtm gegeven en deze wet zou op 01/01/20 INGAAN
en nee de wettekst heb ik nog niet gevonden u weet toch ook dat eerst op tv worde bericht daarover en dan daarna een wet word gepubliceerd.
en hoe kan ik de correctheid van de informatie die de bank doorgeeft nazien als ik verdorie niet weet waar ik moet kijken.
Allemaal wat voorbarig hedelmondo schreef: ↑15 januari 2021, 10:26 Geachte earth nvstr1,
Artikel dat de topic starter waarschijnlijk in het hoofd heeft. Banken hebben tot 2022 om zich in regel te stellen.
31 december 2020 is de eerste keer dat een bank dit KON doorgeven.
Dit is een geplande uitbreiding ten gevolge van het regeerakkoord.
https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... -bank.html
https://www.hln.be/economie/je-bank-moe ... gle.com%2F
Dit is trouwens al het geval voor buitenlandse rekeningen.
Elk jaar vind ik op MyMinFin een documentje terug van mijn buitenlandse rekening met rekeningnr rekeningsaldo. Zeer handig bij het invullen van Tax-On-Web. Gewoon het rekeningnr kopiëren vanaf dat document.
Elk jaar vind ik op MyMinFin een documentje terug van mijn buitenlandse rekening met rekeningnr rekeningsaldo. Zeer handig bij het invullen van Tax-On-Web. Gewoon het rekeningnr kopiëren vanaf dat document.
Zelf heb ik zowel DEGIRO als de flatex rekening aangegeven. Ten tijde van de aangifte van DEGIRO in mijn geval werkten zij inderdaad nog via een algemene rekening. Ik heb gewoon al de gevraagde gegevens opgegeven, ook al kan men mij niet rechtstreeks op basis van die gegevens identificeren, dan kan er tenminste geen gezeur zijn achteraf dat ik het niet gemeld heb. Ik veronderstel dat dit wel als effectenrekening + geldrekening wordt beschouwd ondanks de ietwat exotische constructie, dus heb ik dit toen aangegeven met de gegevens die ik voorhanden had.DimiDee schreef: ↑8 januari 2021, 19:18 Hello spaargidsers,
Van De Giro weet ik dat je als Belg deze rekening eenmalig moet aangeven aan het CAP. Onderstaand heb ik getracht om dit op correcte wijze te doen. Ik vond nergens een IBAN-nummer terug in mijn De Giro account en dus heb ik het Nederlandse IBAN-nummer ingevuld waarnaar mijn storting is gegaan om mee te beleggen bij De Giro.
Is dit correct ingevuld volgens jou?
Nu las ik hier elders op het forum dat je ook de geldsaldo rekening bij Flatex zou moeten aangeven? Klopt dit ook als je pas in 2021 een account hebt bij De Giro?
Nadien is er dan de flatex rekening bijgekomen die wel op naam is, die heb ik dan ook aangegeven. Aangifte bij het CAP doe je best z.s.m. na het opzetten van de rekening en zeker nog binnen hetzelfde kalenderjaar (ik denk toch dat dat verplicht is). De aangifte in de belastingen moet je doen vanaf het jaar waarin de rekening actief is, t.t.z. voor een rekening geopend in 2021 vermeld je het bestaan van een buitenlandse rekening voor dat land in de aangifte personenbelasting die je doet in 2022 (dat is dus de aangifte van je belastingen over het jaar 2021).
Ooit had ik eens een participatie in het HiQ Invest Market Neutral Fund, dat was ook een vreemde constructie waarbij het geld rechtstreeks bij de hedge fund manager terecht kwam, er was dan ook niet echt sprake van een echte geldrekening noch effectenrekening. Ik weet nog dat ik toen de aangifte op papier gedaan heb omdat ik via de web interface niet de nodige gegevens kon aangeven (formaat werd niet aanvaard). Ik weet ook niet of het nu echt nodig was, maar onder het motto "better safe than sorry"... Dat was in 2015, en ik heb bij afsluiting nogmaals zo'n document opgestuurd om dit door te geven. Nooit iets van gehoord ook (of het nu wel/niet nodig was of al dan niet in orde).
Dat ding is wel eens aan een serieuze update toe. Zo kan je niet zien welke rekeningen je al aangegeven hebt en bekend zijn bij het CAP (of als dat wel kan, heb ik de truc nog niet gevonden), wat het wel wat makkelijker zou maken om het overzicht te bewaren en om door te geven wanneer een rekening werd afgesloten. Op dit moment is het gewoon een zwarte doos waar je wat forms kan invullen (en hopen dat die correct worden verstuurd). Ook de authenticatie is verouderd, een mogelijkheid om aan te melden via Itsme zou wel welkom zijn in dit tijdperk.
geachte phase,
ben net naar aanleiding van mail van de nationale bank op hun site ingelogd , maar van mijn Belgische rekeningen stond nog niets ingevuld, misschien lopen de banken achter?
men moet inloggen met uw id kaart, moet zegen dat ik gisteren pas een mail heb gestuurd en vandaag reeds een duidelijk antwoord gekregen Chapeau voor een staatinstelling
mvgrts
ben net naar aanleiding van mail van de nationale bank op hun site ingelogd , maar van mijn Belgische rekeningen stond nog niets ingevuld, misschien lopen de banken achter?
men moet inloggen met uw id kaart, moet zegen dat ik gisteren pas een mail heb gestuurd en vandaag reeds een duidelijk antwoord gekregen Chapeau voor een staatinstelling
mvgrts
Dadde , ik heb daar ook eens naar gevraagd.. antwoord :phase schreef: ↑15 januari 2021, 12:38Dat ding is wel eens aan een serieuze update toe. Zo kan je niet zien welke rekeningen je al aangegeven hebt en bekend zijn bij het CAP (of als dat wel kan, heb ik de truc nog niet gevonden), wat het wel wat makkelijker zou maken om het overzicht te bewaren en om door te geven wanneer een rekening werd afgesloten. Op dit moment is het gewoon een zwarte doos waar je wat forms kan invullen (en hopen dat die correct worden verstuurd). Ook de authenticatie is verouderd, een mogelijkheid om aan te melden via Itsme zou wel welkom zijn in dit tijdperk.
Geachte,
Indien u de gegevens wenst te krijgen die op uw naam zijn geregistreerd in het bestand van het Centraal Aanspreekpunt (CAP), gehouden door de Nationale Bank van België, in overeenstemming met de wet van 8 juli 2018 houdende organisatie van een centraal aanspreekpunt van rekeningen en financiële contracten en teneinde ons toe te laten uw dossier behoorlijk te kunnen onderzoeken gelieve ons zo spoedig mogelijk de volgende documenten te laten geworden:
een gedateerde en door u ondertekende aanvraag
een duidelijk leesbare recto verso fotokopie van uw identiteitskaart (geldig) (een fotokopie van de afdruk van de inhoud van de elektronische kaart wordt niet aanvaard);
uw identificatiegegevens: uw naam, eerste officiële voornaam, geboortedatum, volledig domicilieadres.
Uw aanvraag zal afgehandeld worden na ontvangst van uw antwoord.
Met vriendelijke groeten,
CAP ploeg
Waarom makkelijk maken als het zo kan.
Dat betekent dan ook wel dat aan de hand van een kopie van iemand anders ID, zijn of haar effectenrekeningen kan opvragen?Lekker veilig daar bij het CAP.
Ik heb zelf eind 2017 eens een N26 prepaid Mastercard aangevraagd. Deze is gekoppeld aan een Duitse rekening op naam met eigen IBAN. In 2019 was ik bijgevolg 1 van de 200 000 Belgen die een brief in de bus kregen wegens niet-aangegeven buitenlandse rekeningen... Ik had er zelfs niet bij stilgestaan... En effectief, deze rekening stond op het jaarlijks rapport met buitenlandse rekeningen waarvan men gegevens had doorgekregen uit het buitenland. M.i. zal je dus zeker alles moeten aangeven waar een echte bankrekening aan gekoppeld is. Bij Revolut b.v.b. krijg je ook bankrekeningen op naam als ik me niet vergis.EarthNvstr1 schreef: ↑11 januari 2021, 21:26 Zolang je deze dingen gebruikt als betaalmiddel moet je je daar volgens mij geen zorgen over maken.
Als je die platformen begint te gebruiken als investeringsmiddel, dan is het een andere zaak.
Ik meende eens ergens te hebben gelezen dat PayPal op dat gebied een buitenbeentje is, dat je enkel moet aangeven als je deze bijvoorbeeld gebruikt als verkoper en er effectief (grotere) sommen op aanhoudt. De meesten gebruiken de PayPal ‘geldrekening’ niet echt als dusdanig, maar eerder als tussenpartij voor betalingen via krediet/debetkaart of via SEPA Direct Debit. Op zich is het ook geen echte bankrekening maar een virtuele rekening bij een payment service provider.
Inderdaad, beter een teveel aangeven dan te weinig.