Wat bij overlijden?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Wat bij overlijden?
Aanmelden op IZMI gebeurt met itsme or eID en beide geven je rijksregisternummer door. Technisch heeft men dus alles om je erfgename (als ze je erfenis laten regelen door een notaris) te weten of je een IZMI account had of niet.jugo schreef: ↑15 januari 2021, 12:02 Stel dat je een IZMI kluis aanmaakt en je hebt nooit een testament opgesteld bij een Notaris. Je komt plots te overlijden en uw erfgenamen stappen binnen bij een willekeurige notaris. Is die IZMI kluis dan gelinkt aan u rijksregisternummer zodat deze notaris onmiddellijk aan de inhoud van deze kluis kan?
Volgens de FAQ van IZMI zou dit ook moeten gebeuren:
Je bent natuurlijk niet verplicht om via een notaris een erfenis te laten afhandelen, maar zodra de overledene wat meer bezittingen heeft (woning ofzo) kan je er niet omheen.Voor het lot van uw kluis na uw overlijden kan u kiezen tussen drie opties.
Als u reeds vandaag een kluis heeft, zal optie 1 gelden als standaardregeling (overdracht aan uw erfgenamen), maar u kan steeds een andere optie kiezen.
Optie 1 (standaard): OVERDRACHT DOOR EEN NOTARIS
Bij uw overlijden zal op initiatief van de erfgenamen een overdracht van de inhoud van de kluis aan al de erfgenamen gebeuren bij “een” notaris (die vrij gekozen is door de erfgenamen).
Optie 2 : GEHELE OF GEDEELTELIJKE OVERDRACHT DOOR DE BURGER
Tijdens uw leven beslist u zelf welk document u wenst te delen (en met wie) en welke vernietigd moeten worden. = Gehele of gedeeltelijke overdracht van de documenten.
U beheert uw documenten in uw kluis en u deelt onmiddellijk de geselecteerde documenten met de door u gekozen personen. Wat niet gedeeld is zal vernietigd worden na uw overlijden. De notaris komt niet tussen in deze procedure.
Optie 3: de kluis wordt vernietigd OF GEHELE VERNIETIGING VAN DE KLUIS
Door het kiezen van deze optie zal alles wat zich in uw kluis bevindt, en wat u niet op voorhand gedeeld heeft, onmiddellijk na uw overlijden vernietigd worden. Zelfs ingeval een testament anders zou bepalen. De keuze van deze optie heeft dus onomkeerbare gevolgen.
Wat u ook kiest, de inhoud van uw kluis zal vernietigd worden na uw overlijden, ofwel onmiddellijk (optie 2 en 3), ofwel nadat deze overgedragen is aan de erfgenamen (optie 1).
https://www.izimi.be/nl/faq/
Ik heb al eens een erfenis zelf afgehandeld omdat we duidelijk zicht hadden op de overledene zijn bezittingen en geconcludeerd dat die extra kost nutteloos was (er was enkel een auto en geld op een rekening). Is veel papierwerk maar je spaart een hoge kost uit. In zo'n geval zal je dus niet weten wat er op die persoon zijn kluis staat.
Laatst gewijzigd door SMGGM op 15 januari 2021, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Notarissen lanceren IZIMI kluis.jugo schreef: ↑15 januari 2021, 12:02Stel dat je een IZMI kluis aanmaakt en je hebt nooit een testament opgesteld bij een Notaris. Je komt plots te overlijden en uw erfgenamen stappen binnen bij een willekeurige notaris. Is die IZMI kluis dan gelinkt aan u rijksregisternummer zodat deze notaris onmiddellijk aan de inhoud van deze kluis kan?SMGGM schreef: ↑2 januari 2021, 12:56 Effectenrekening is 1 ding, wij hebben 10 jaar na overlijden van een familielid een brief gekregen van Paypal met de melding dat die persoon nog een Paypal rekening heeft.
De notarissen hebben IZMI (https://www.izimi.be/nl/) voor zo'n dingen opgericht. Een soort van dropbox waar je dingen op kan nalaten voor je nabestaanden. Ik heb er recent gewoon een lijst opgezet van alle rekeningen en de banken.
Moest ik plots komen te overlijden zou de notaris deze lijst moeten overhandigen aan mijn erfgenamen (althans dat is wat ze beloven).
Enige is natuurlijk om dit te onderhouden.
Uiteraard zal die geblokkeerd worden tot het moment van vrijgave.. Uw rijksnummer is voldoende.
@SMGGM @Ludo bedankt voor jullie antwoord
Als notaris zijn werk goed doet, zou hij altijd moeten zien dat overledene zo’n kluis heeft. Hij mag bij optie1 enkel inhoud lezen/gebruiken als alle nabestaanden toestemming geven.
Is dit correct?
Als notaris zijn werk goed doet, zou hij altijd moeten zien dat overledene zo’n kluis heeft. Hij mag bij optie1 enkel inhoud lezen/gebruiken als alle nabestaanden toestemming geven.
Is dit correct?
Er staat "op initiatief van de erfgenamen". Ze moeten erom vragen, niet toelating geven en zeker niet allemaal.
Die notaris gaat je dat niet vertellen hoor wat die wel en niet kan lezen/doen..
Tussen theorie en praktijk is er dikwijls een verschil..
hi,
als je op myfin gaat kijken,
dan heb je een overzicht van je verzekeringen.
+
er is een nieuwe regel
( zoek op google naar banken moeten rekeningen doorgeven en je zie het bij hln.be
je-bank-moet-straks-melden-hoeveel-er-op-je-rekening-staat-wie-krijgt-mijn-saldo-te-zien-en-wat-gebeurt-er-met-die-info~a6fb9894/
Dus vanaf nu zou de Nationale bank een overzicht van je rekeningen moeten hebben.
Werk nog altijd niet
want als je bij een Belgische bank in een Beleggingsfonds gaat, dan is dat meestal een Luxemburgse bank.
Dus uiteindelijk
maak elk jaar een overzicht van je vermogen ( met rekeningnummers en banken ) -- de codes hoe je voor jezelf
vergeet trouwens ook niet om eventueel een overzicht van je verzekeringen te maken ( brand/etc)
kan van pas komen als er problemen zijn.
als je op myfin gaat kijken,
dan heb je een overzicht van je verzekeringen.
+
er is een nieuwe regel
( zoek op google naar banken moeten rekeningen doorgeven en je zie het bij hln.be
je-bank-moet-straks-melden-hoeveel-er-op-je-rekening-staat-wie-krijgt-mijn-saldo-te-zien-en-wat-gebeurt-er-met-die-info~a6fb9894/
Dus vanaf nu zou de Nationale bank een overzicht van je rekeningen moeten hebben.
Werk nog altijd niet
want als je bij een Belgische bank in een Beleggingsfonds gaat, dan is dat meestal een Luxemburgse bank.
Dus uiteindelijk
maak elk jaar een overzicht van je vermogen ( met rekeningnummers en banken ) -- de codes hoe je voor jezelf
vergeet trouwens ook niet om eventueel een overzicht van je verzekeringen te maken ( brand/etc)
kan van pas komen als er problemen zijn.
Geeft de notaris achteraf de inhoud ook vrij aan de fiscus als het om financiën gaat?ludo schreef: ↑15 januari 2021, 12:41Notarissen lanceren IZIMI kluis.jugo schreef: ↑15 januari 2021, 12:02
Stel dat je een IZMI kluis aanmaakt en je hebt nooit een testament opgesteld bij een Notaris. Je komt plots te overlijden en uw erfgenamen stappen binnen bij een willekeurige notaris. Is die IZMI kluis dan gelinkt aan u rijksregisternummer zodat deze notaris onmiddellijk aan de inhoud van deze kluis kan?
Uiteraard zal die geblokkeerd worden tot het moment van vrijgave.. Uw rijksnummer is voldoende.
Ik heb een IZIMI-account. Ik vraag me af of ik daar een document kan uploaden waarin ik schrijf dat mijn beleggersrekening bij [bank] aan mijn zoon (vergezeld met zijn rijksregisternummer) mag overgedragen worden.
Maar daarbij heb ik vragen:
1. Is dit wettelijk en kan ik mijn beleggersrekening wegschenken na overlijden? Zijn hier kosten aan verbonden voor de erfgenaam?
2. In hoeverre is dit juridisch correct? En is het uberhaupt mogelijk?
Maar daarbij heb ik vragen:
1. Is dit wettelijk en kan ik mijn beleggersrekening wegschenken na overlijden? Zijn hier kosten aan verbonden voor de erfgenaam?
2. In hoeverre is dit juridisch correct? En is het uberhaupt mogelijk?
Dat moet je in een testament vastleggen. Je notaris kan je zeker adviseren.
De notaris heeft een fiscale meldingsplicht bij erfenissen. De erfenis wordt pas vrijgegeven wanneer alle verschuldigde belastingen betaald zijn.
https://www.notaris.be/nieuws-pers/deta ... de-notaris