Rekening aangeven bij NBB / CAP: ja of nee?
TIP
Re: Rekening aangeven bij NBB / CAP: ja of nee?
savantas schreef: ↑15 januari 2021, 16:08Dadde , ik heb daar ook eens naar gevraagd.. antwoord :phase schreef: ↑15 januari 2021, 12:38Dat ding is wel eens aan een serieuze update toe. Zo kan je niet zien welke rekeningen je al aangegeven hebt en bekend zijn bij het CAP (of als dat wel kan, heb ik de truc nog niet gevonden), wat het wel wat makkelijker zou maken om het overzicht te bewaren en om door te geven wanneer een rekening werd afgesloten. Op dit moment is het gewoon een zwarte doos waar je wat forms kan invullen (en hopen dat die correct worden verstuurd). Ook de authenticatie is verouderd, een mogelijkheid om aan te melden via Itsme zou wel welkom zijn in dit tijdperk.
Geachte,
Indien u de gegevens wenst te krijgen die op uw naam zijn geregistreerd in het bestand van het Centraal Aanspreekpunt (CAP), gehouden door de Nationale Bank van België, in overeenstemming met de wet van 8 juli 2018 houdende organisatie van een centraal aanspreekpunt van rekeningen en financiële contracten en teneinde ons toe te laten uw dossier behoorlijk te kunnen onderzoeken gelieve ons zo spoedig mogelijk de volgende documenten te laten geworden:
een gedateerde en door u ondertekende aanvraag
een duidelijk leesbare recto verso fotokopie van uw identiteitskaart (geldig) (een fotokopie van de afdruk van de inhoud van de elektronische kaart wordt niet aanvaard);
uw identificatiegegevens: uw naam, eerste officiële voornaam, geboortedatum, volledig domicilieadres.
Uw aanvraag zal afgehandeld worden na ontvangst van uw antwoord.
Met vriendelijke groeten,
CAP ploeg
Waarom makkelijk maken als het zo kan.
Als ge een rekening doorgeeft krijgt men een email met wat aangegeven .
Blijkbaar is de mail bijhouden weeral te simpel voor sommigen , men kan deze printen of nu ook in de izmi kluis bewaren.
Estate Guru believer.
Ik ben hier ook even naar aan het kijken:
Uw niet-belegde geld aangehouden in een geldmarktfonds van Morgan Stanley of Fundshare.
ofwel :
Uw niet-belegd geld wordt aangehouden op een persoonlijke geldrekening met een unieke IBAN verstrekt door flatex Bank.
Iemand een idee wat het verschil is?
Ik geef die geldrekeningen gewoon aan. Teveel aangeven kan gene kwaad zeker?
Oude systeem: DEGIRO is geen bank maar een broker. Aangezien zij geen cash tegoeden mogen aanhouden volgens de Nederlandse wetgeving, wordt als workaround uw cash tegoed achter de schermen belegd in een money market fund van Morgan Stanley of Fundshare. Technisch gezien dus geen cash, maar een belegging die het zo goed mogelijk probeert na te bootsen.
Nieuwe systeem: Je krijgt een persoonlijke, Duitse bankrekening op naam bij flatex, zij hebben een Duitse banklicentie. Hierdoor kan je wel cash aanhouden, dit valt onder het Duitse depositogarantiestelsel. De rekening bij flatex is een (bijkomende) buitenlandse rekening en dien je bijgevolg ook aan te geven bij het CAP.
De uitrol van de persoonlijke flatex rekeningen gebeurt gefaseerd voor bestaande klanten, ze contacteren je wanneer je aan de beurt bent. Na het opzetten van de nieuwe rekening ontvang je daarvan bevestiging. Vermoedelijk gebeurt de opzet van de flatex rekening voor nieuwe klanten bij DEGIRO al meteen bij opening intussen. Als je geld wil overboeken naar DEGIRO en je krijgt op hun platform een NL IBAN om naar over te boeken, zit je nog in het oude systeem. Krijg je daar een DE IBAN te zien, dan is dat jouw persoonlijke flatex rekeningnummer en val je reeds onder het nieuwe systeem.
Meer uitleg over de verschillen kan je hier terugvinden.
Nieuwe systeem: Je krijgt een persoonlijke, Duitse bankrekening op naam bij flatex, zij hebben een Duitse banklicentie. Hierdoor kan je wel cash aanhouden, dit valt onder het Duitse depositogarantiestelsel. De rekening bij flatex is een (bijkomende) buitenlandse rekening en dien je bijgevolg ook aan te geven bij het CAP.
De uitrol van de persoonlijke flatex rekeningen gebeurt gefaseerd voor bestaande klanten, ze contacteren je wanneer je aan de beurt bent. Na het opzetten van de nieuwe rekening ontvang je daarvan bevestiging. Vermoedelijk gebeurt de opzet van de flatex rekening voor nieuwe klanten bij DEGIRO al meteen bij opening intussen. Als je geld wil overboeken naar DEGIRO en je krijgt op hun platform een NL IBAN om naar over te boeken, zit je nog in het oude systeem. Krijg je daar een DE IBAN te zien, dan is dat jouw persoonlijke flatex rekeningnummer en val je reeds onder het nieuwe systeem.
Thanks voor de verduidelijking. Hier een account sinds begin januari en wel nog steeds moeten overboeken naar een NL IBAN. Dus zelfs met een nieuw account hier nog geen sprake van Flatex.phase schreef: ↑17 januari 2021, 14:41 Oude systeem: DEGIRO is geen bank maar een broker. Aangezien zij geen cash tegoeden mogen aanhouden volgens de Nederlandse wetgeving, wordt als workaround uw cash tegoed achter de schermen belegd in een money market fund van Morgan Stanley of Fundshare. Technisch gezien dus geen cash, maar een belegging die het zo goed mogelijk probeert na te bootsen.
Ik heb vorig weekend rekening aangeven bij CAP en geen mail ontvangen daarvan. Wel bevestigingsscherm opgeslagen als pdf.
Klopt. Je ontvangt geen bevestigingsmail. Paar jaar geleden heb ik de Nederlandse DeGiro account aangegeven, maar heb hier geen bewijs van. Enkele dagen geleden de flatex rekening aangegeven, en deze keer heb ik een pdf kunnen downloaden mbt de aangifte. Zal ze maar goed bewaren...
Dit is me nog nooit opgevallen. Staat dat dan tussen de andere documenten?
Ik ook niet, paar jaar geleden. Ik heb het dan ook nog maar eens per post opgestuurd en kreeg daar dan een bevestigingsbrief van terug.
Op MyMinFin => Mijn documenten => CRS 20XXMoreOrLess schreef: ↑19 januari 2021, 18:18 Dit is me nog nooit opgevallen. Staat dat dan tussen de andere documenten?
bvb
"CRS 2018" op datum van 13/9/2019
"CRS 2019" op datum van 1/12/2020
Voor alle duidelijkheid : dit was bij mij dus niet het geval (en neen, ook niet in de spamfolder)
Indien dit nu wel zo is des te beter.
Feit blijft dat het daar simpeler en overzichtelijker zou kunnen, maar ik lig er uiteraard niet van wakker.
Ook geen mail gehad maar je kan dat toch altijd consulteren?
Ik kan mis zijn, en hopelijk ben ik mis, maar voor zover Ik het begrepen heb is dit zeer omslachtig... Iets met formulieren invullen, kopie ID toevoegen,...
Heel dat gedoe is echt niet meer van deze tijd. Kan veel gebruiksvriendelijker.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Konden we maar "niet meer van deze tijd" inroepen als verdediging waarom we iets niet hebben aangegeven aan CAP ;-)
Zoals eerder gezegd hier door iemand : ik heb het met een brief, met de post aangegeven en ik heb vandaag een ontvangstbewijs ontvangen per brief.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zoals eerder gezegd door anderen: OMG