De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Het gemiddelde Belgische aandelenfonds heeft in het coronajaar 2020 een verlies van 5,6 procent geleden
Hoera!
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
-
- Verbannen Gebruiker
Er is een hemelsbreed verschil tussenYaris schreef: ↑20 januari 2021, 08:33 Berichtje uit De Tijd, speciaal voor B7H4long en alle andere etf-lovers die indexbeleggen superieur vinden:
Belgische aandelenfondsen kloppen Bel20 in 2020
Het gemiddelde Belgische aandelenfonds heeft in het coronajaar 2020 een verlies van 5,6 procent geleden. Dat is beter dan het verlies van de Bel20-index, die inclusief dividenden 7,2 procent verloor. Van de elf fondsen deden negen beter dan de Bel20.
- elk jaar systematisch beter doen
- op termijn beter doen
Eén keer beter doen, zegt niets. Het is alsof je zou besluiten: spaarboekjes hebben het beter gedaan dan IWDA in 2018. Dus moet je altijd alles op je spaarboekje zetten
-
- Verbannen Gebruiker
Biden is nu al de beste Amerikaanse president voor de beurzen in 92 jaar ...
Biden aims for best stock-market rally in 92 years ahead of inauguration.
--KNIP: copyright schending. Post een link naar het artikel in plaats van te kopiëren.--
Biden aims for best stock-market rally in 92 years ahead of inauguration.
--KNIP: copyright schending. Post een link naar het artikel in plaats van te kopiëren.--
ETF-lovers steken hun geld meestal in goed gediversifieerde indexen. Niet in een index van 20 bedrijven in 1 land. De Bel-20 is zowat het tegenovergestelde van wat de essentie is in ETF-investeringen. de MSCI world index bvb deed het met een positief resultaat dan ook stukken beter dan de BEL-20 EN de door jouw genoemde Belgische aandelenfondsen.Yaris schreef: ↑20 januari 2021, 08:33 Berichtje uit De Tijd, speciaal voor B7H4long en alle andere etf-lovers die indexbeleggen superieur vinden:
Het gemiddelde Belgische aandelenfonds heeft in het coronajaar 2020 een verlies van 5,6 procent geleden. Dat is beter dan het verlies van de Bel20-index, die inclusief dividenden 7,2 procent verloor. Van de elf fondsen deden negen beter dan de Bel20.
Het kan natuurlijk ook zijn dat het vaccin er voor iets tussen zat...amturingas schreef: ↑20 januari 2021, 11:27 Biden is nu al de beste Amerikaanse president voor de beurzen in 92 jaar ...
Het resultatenseizoen begint goed. ASML en Netflix verslaan de (hoge) verwachtingen.
ASML stijgt vandaag naar een ATH boven de €450 en is de afgelopen 5 jaar al maal 5 gegaan.
Netflix staat een stukje onder een ATH, maar is wel met zo'n 40% gemiddeld per jaar gestegen sinds de beursgang in 2002.
Heel wat beter dan die Belgische aandelenfondsen of de BEL 20.
Vreemd dat je zo weinig over deze aandelen leest op dit forum...
ASML stijgt vandaag naar een ATH boven de €450 en is de afgelopen 5 jaar al maal 5 gegaan.
Netflix staat een stukje onder een ATH, maar is wel met zo'n 40% gemiddeld per jaar gestegen sinds de beursgang in 2002.
Heel wat beter dan die Belgische aandelenfondsen of de BEL 20.
Vreemd dat je zo weinig over deze aandelen leest op dit forum...
Kleine nuance, bij de weging wordt een bedrijf afgekapt op een maximale bijdrage van 12% aan de index.
Wat gaat de beurs doen in de US als ze open gaat nu Biden er gaat aan beginnen?
-
- Hero Member
- Contacteer:
-
- Verbannen Gebruiker
Futures zijn hoger.contextbinder schreef: ↑20 januari 2021, 15:16Geen idee, ben geen Amerika -kenner maar op basis van de beelden in het nieuws zijn een aantal compleet zot als je het mij vraagt
Het lijkt dat ik er nog altijd niet in geslaagd ben om uit te leggen wat mijn beleggingsstrategie is.Yaris schreef: ↑20 januari 2021, 08:33 Berichtje uit De Tijd, speciaal voor B7H4long en alle andere etf-lovers die indexbeleggen superieur vinden:
Mijn signature vermeld "Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org." Neen ETFs zijn geen doel an-sich, enkel een middel.
Ik heb ook al verschillende malen geschreven wat de problemen zijn met de Bel20.
- Bel 20 belegd in 0.3% van de wereldmarkt
- Bel 20 heeft maar 19 aandelen
- De top 5 heeft zo'n 50% van de index.
Neen dit is geen breed-gediversifeerde index.
Nog even herinneren: breed-gediversifieerde indexfondsen haalden in 2020 een resultaat van tussen 5,3% en 6,2% (ref VWCE en IWDA)
Ook uit dezelfde krant editie:
Actieve beheerders bijten tanden stuk op annus horribilis
Het nu al historische jaar 2020 was voor de actieve fondsbeheerder een uitdaging. Minder dan de helft van de beheerders klopte de markt, al vormden de beleggers in Belgische aandelen wel een uitzondering.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik zie hier niet echt iets verontrustend in dit artikel.Aerolla schreef: ↑20 januari 2021, 10:06 Ik vind het niet terug, maar er was in trends zeer recent een geweldig artikel over hoe mensen in die etf's de speelbal zijn van het trio MSCI, S&P Dow Jones en FTSE Russell.
Vergelijkbaar met:
https://www.tijd.be/nieuwsbrieven/beleg ... 02288.html
Maar het artikel dat ik in mijn hoofd had ging nog veel verder dan dit.
De kost van het gebruik van de index is reeds verrekend in de jaarlijkse kost van de indexfondsen.
Meestal is de totale jaarlijkse kost van een indexfonds <0.2%
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ja ik had het over het artikel in Trends, maar ik kan het niet meer terug vinden...
Ik heb het even opgezocht en na enig zoekwerk heb ik vastgesteld dat de weging van AB Inbev samen met de financials op dit moment ruim 41% bedraagt, waarbij AB Inbev het enige aandeel is dat de maximale weging van 12% heeft gekregen. Dit betekent dat de 3 financials samen een weging van bijna 30% hebben (zonder de holdings).
Bij opening van de beurs zet Netflix vandaag een nieuwe ATH op het bord.
Dit aandeel blijft mij verbazen, zeker in het licht van de snel toenemende concurrentie in die sector.