starten met beurs
TIP
starten met beurs
Zou graag samen met mijn kinderen met een klein startbedrag starten (lees elk ca. 500-1000€) met de beurs en maandelijks met klein extra bedrag aanvullen.
Wat is nu een prima platform om daar mee te beginnen, zo leren we samen het spel van de beurs zonder dat er grote verliezen mee kunnen gebeuren.
Alvast bedankt voor jullie antwoord.
Wat is nu een prima platform om daar mee te beginnen, zo leren we samen het spel van de beurs zonder dat er grote verliezen mee kunnen gebeuren.
Re: starten met beurs
Enerzijds zou ik bij een belgische broker blijven voor het gemak misschien , maar op zo'n kleine bedragen zijn de transactiekosten wel heel doorslaggevend...
(als je al 15€ moet betalen per transactie, kan je moeilijk winst maken...)
Misschien een ideetje voor jou, voor jouw doel: een paper account?
Dat is een account met virtueel speelgeld, dat enkel dient om te proberen en te leren.
Ik denk dat je dat bij de meeste brokers wel kunt krijgen naast je "echte" account. (alleszins bij Lynx wel)
(als je al 15€ moet betalen per transactie, kan je moeilijk winst maken...)
Misschien een ideetje voor jou, voor jouw doel: een paper account?
Dat is een account met virtueel speelgeld, dat enkel dient om te proberen en te leren.
Ik denk dat je dat bij de meeste brokers wel kunt krijgen naast je "echte" account. (alleszins bij Lynx wel)
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
beurzen staan hoog ,nu kunnen nog even verder doorstijgen maar opletten als je begint ,verwacht een serieuze daling in maart of april, daarna sterke opleving denk ik.vdgger schreef: ↑21 januari 2021, 11:45 Zou graag samen met mijn kinderen met een klein startbedrag starten (lees elk ca. 500-1000€) met de beurs en maandelijks met klein extra bedrag aanvullen.
Morningstar!vdgger schreef: ↑21 januari 2021, 11:45 Zou graag samen met mijn kinderen met een klein startbedrag starten (lees elk ca. 500-1000€) met de beurs en maandelijks met klein extra bedrag aanvullen.
Maak een portefeuille en voeg er een paar aandelen, fondsen, etf aan toe en ga dan kijken hoe dat evolueert.
Je zal winst zien en ook verlies.
Hoe erg vind jij dat?
Voeg ook uw kosten in, bvb 10 euro per transactie.
Doe dat voor een paar maand en ondertussen, veel lezen ...
Persoonlijk heb ik ook al vaak eraan gedacht om te starten met beurs.
Is het werkelijk nodig om je echt veel te gaan verdiepen in artikels en nieuwsberichten?
Is het werkelijk nodig om je echt veel te gaan verdiepen in artikels en nieuwsberichten?
THE POWER OF COMPOUNDING
"Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it. He who doesn't, pays it."
-Albert Einstein-
"Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it. He who doesn't, pays it."
-Albert Einstein-
Nee. Steker nog, het is best om dat NIET te doen. Koop een goed gediversifieerde indextracker, houdt deze voor altijd bij en lees nooit meer de krant. Constante updates over de beurs, economisch nieuws en dergelijke maken dat je frequenter en impulsiever gaat handelen, wat op termijn een LAGER rendement oplevert dan buy&hold.
Bedankt voor de gouden tip. Valt nog altijd over na te denken.sintorama schreef: ↑21 januari 2021, 13:05Nee. Steker nog, het is best om dat NIET te doen. Koop een goed gediversifieerde indextracker, houdt deze voor altijd bij en lees nooit meer de krant. Constante updates over de beurs, economisch nieuws en dergelijke maken dat je frequenter en impulsiever gaat handelen, wat op termijn een LAGER rendement oplevert dan buy&hold.
Ik ben nogal van het principe om zo weinig mogelijk te moeten gaan doen en toch mooi rendement te krijgen.
Wat ik nu op Forex behaal per week is formidabel.
THE POWER OF COMPOUNDING
-Albert Einstein-
-Albert Einstein-
Ik geloof principieel niemand die claimt winst te maken op Forex, tot ze hun trades posten. Idem voor mensen die aan TA doen. Is niets persoonlijk.
Dus bij deze: bereid on je trades te delen?
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Ik volg Sintorama in deze,
In het begin had ik ook de neiging van alles van veel te dichtbij op te volgen. Het wordt dan heel moeilijk om de waan van de dag naast je neer te leggen. Je probeert dan te anticiperen op van alles en nog wat, waardoor je veel fouten en kosten maakt.
Voor een breed gespreide buy & hold belegger is het beter om het nieuws enkel van op grote afstand te volgen. Het wordt dan veel makkelijker om je aan je strategie te houden. Als je een jaar lang je portefeuille bijna dagelijks ziet dalen, dan krijg je het onbehaaglijke gevoel dat je echt iets moet doen. Als je datzelfde jaar bekijkt in een grafiek over 10 jaar, dan is het maar een rimpeling, waarvan je niet begrijpt dat je je er ooit druk in hebt gemaakt.
Zelf kan ik weinig zinnigs zeggen over een bedrijfsbalansen, koers/winst verhoudingen of free cash flows. Ik zie dat niet als een nadeel ...
In het begin had ik ook de neiging van alles van veel te dichtbij op te volgen. Het wordt dan heel moeilijk om de waan van de dag naast je neer te leggen. Je probeert dan te anticiperen op van alles en nog wat, waardoor je veel fouten en kosten maakt.
Voor een breed gespreide buy & hold belegger is het beter om het nieuws enkel van op grote afstand te volgen. Het wordt dan veel makkelijker om je aan je strategie te houden. Als je een jaar lang je portefeuille bijna dagelijks ziet dalen, dan krijg je het onbehaaglijke gevoel dat je echt iets moet doen. Als je datzelfde jaar bekijkt in een grafiek over 10 jaar, dan is het maar een rimpeling, waarvan je niet begrijpt dat je je er ooit druk in hebt gemaakt.
Zelf kan ik weinig zinnigs zeggen over een bedrijfsbalansen, koers/winst verhoudingen of free cash flows. Ik zie dat niet als een nadeel ...
Ongelofelijk, die mens vraagt hier naar een broker om zijn kinderen te leren omgaan met beleggen en geld en krijgt hier als antwoord dat hij maar een boglehead moet worden (wat net gekarakteriseerd wordt doordat je er weinig bij leert, maar hersenloos geld stort)
Zijn primair doel is duidelijk leren voor zijn kinderen, dat doe je niet met ETF's , maar mijn inziens met individuele aandelen. (dat is veel tastbaarder).
Ik denk dat er 2 mogelijkheden zijn:
-Paper account, zoals ik eerder zei: voordeel is dat je geen verlies hebt en je hebt veel ruimte om te experimenteren en echte aandelen te kopen zoveel je wilt, nadeel is dat je als je plots 1 miljoen $ op je rekening hebt, je kinderen de waarde van geld niet echt aanleert
- echte account: ik denk dat je met dit bedrag moet aanvaarden dat je veel geld verliest met transactiekosten, maar je bent wel met echt geld bezig, wat een zekere verantwoordelijkheidszin bijbrengt. Oplossing zou zijn om bedrag te verhogen (er zijn nog andere oplossingen, maar ik denk niet dat dat zo educatief is ^^)
Zijn primair doel is duidelijk leren voor zijn kinderen, dat doe je niet met ETF's , maar mijn inziens met individuele aandelen. (dat is veel tastbaarder).
Ik denk dat er 2 mogelijkheden zijn:
-Paper account, zoals ik eerder zei: voordeel is dat je geen verlies hebt en je hebt veel ruimte om te experimenteren en echte aandelen te kopen zoveel je wilt, nadeel is dat je als je plots 1 miljoen $ op je rekening hebt, je kinderen de waarde van geld niet echt aanleert

- echte account: ik denk dat je met dit bedrag moet aanvaarden dat je veel geld verliest met transactiekosten, maar je bent wel met echt geld bezig, wat een zekere verantwoordelijkheidszin bijbrengt. Oplossing zou zijn om bedrag te verhogen (er zijn nog andere oplossingen, maar ik denk niet dat dat zo educatief is ^^)
Maandelijks kleine bedragen beleggen zou ik eerder in de richting van beleggingsplan kijken.
Probleem is wel u kinderen gemotiveerd houden, zo’n plan kan voor kinderen saai overkomen.
Probleem is wel u kinderen gemotiveerd houden, zo’n plan kan voor kinderen saai overkomen.
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Geld verliezen doet meer pijn met een echte account dan met een paper account...
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
-
- Verbannen Gebruiker
Beleggen is saai. Dat moet het ook zijn. Het gaat meestal over voorzichtig zijn. Het mag niet nodig zijn dat je elke week naar de stand van je portefeuille kijkt.
Om leerzaam te zijn, is het misschien ook goed om het verschil te tonen met "met minder evidente beleggingen" zoals bitcoin. Veel minder saai, maar veel kopzorgen als je er niet met de juiste ingesteldheid aan begint.
Daarom de helft in een ETF en de helft in bitcoin? Het gaat over een klein bedrag en is daarom een kleine kost voor heel veel ervaring.
-
- Verbannen Gebruiker
Klopt, maar je voelt alleen maar de echte pijn als je echt verlies lijdt. Als je echt wilt leren, dan moet je echte beslissingen nemen, en echt ervaren wat de consequenties zijn van je beslissingen. Goed en slecht.Superspaarder schreef: ↑21 januari 2021, 14:29 Geld verliezen doet meer pijn met een echte account dan met een paper account...
Anders is het zoals monopoly spelen. Ben je alles kwijt? Geen probleem; bij het volgende spel start je weer van 0.
Bij echt beleggen: je start 's anderendaags niet opnieuw van 0. Je start met de winst of het verlies van de vorige dag. Als je dat niet meemaakt, ga je nooit echt leren.