Beginnen met beleggen
TIP
Re: Beginnen met beleggen
Voor een "beginnend" belegger vind ik het vreemd dat je het jargon "zwarte zwaan" al kent ... wie o wie heeft alweer een nieuwe nickname aangemaaktRoger_de_klusman schreef: ↑21 januari 2021, 11:31 Als je maar over 1 of 2 jaar zou spreiden en je hebt over 2 jaar een zwart zwaan die passeert, dan ben je niet veel met je (beperkte) spreiding.
- Roger_de_klusman
- Jr. Member
- Contacteer:
Tja, ik heb niet gezegd dat ik er niets van af wist é.
Ik ben hier ook eerder een loerder dan een actief poster.
En ja, nieuwe nickname maar dat is omdat mijn 'oude' niet anoniem genoeg was naar mijn goesting. Er stonden ook maar een tiental posts op de oude. Dus ja, vré bekend of berucht ben ik hier niet. Nickname wijzigen lukte niet.
Maar om terug tot mijn vraag te komen: wat doe je in dat geval? Na wat vastgoed klusprojecten (what's in a name) vrij veel spaargeld en nu beu met klussen.
Alles in één keer in een algemene ETF steken? → is wel gespreid in sector en geografisch dan, maar niet in tijd.
De helft voor 5 jaar aan de kant houden is ook beetje mottig. Als het dan eerst 5 jaar goed gaat heb je veel gemist en het kan dan evengoed net nadat je all-in bent gegaan serieus naar beneden gaan.
Ik ben hier ook eerder een loerder dan een actief poster.
En ja, nieuwe nickname maar dat is omdat mijn 'oude' niet anoniem genoeg was naar mijn goesting. Er stonden ook maar een tiental posts op de oude. Dus ja, vré bekend of berucht ben ik hier niet. Nickname wijzigen lukte niet.
Maar om terug tot mijn vraag te komen: wat doe je in dat geval? Na wat vastgoed klusprojecten (what's in a name) vrij veel spaargeld en nu beu met klussen.
Alles in één keer in een algemene ETF steken? → is wel gespreid in sector en geografisch dan, maar niet in tijd.
De helft voor 5 jaar aan de kant houden is ook beetje mottig. Als het dan eerst 5 jaar goed gaat heb je veel gemist en het kan dan evengoed net nadat je all-in bent gegaan serieus naar beneden gaan.
Morgen op gesprek bij Argenta , iemand een tip van wat niet en wat wel?
Hebben spaargeld staan op spaarrekening bij Fortis en dat brengt geen knetser op, het spaargeld mag 5 tot 10 jaar ergens geparkeerd worden.
Ik weet dat je niet elke Dag of week of maand die koers van fonds moet volgen, kan soms 20% lager komen en dan moet je kalm blijven.
Ik ken er niets van en dringend hulp of tips.
gr
Chris
Hebben spaargeld staan op spaarrekening bij Fortis en dat brengt geen knetser op, het spaargeld mag 5 tot 10 jaar ergens geparkeerd worden.
Ik weet dat je niet elke Dag of week of maand die koers van fonds moet volgen, kan soms 20% lager komen en dan moet je kalm blijven.
gr
Chris
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- aantal maanden bepalen, bv. 12, 24, 36 (al naargelang hoeveel risico je wil nemen)Roger_de_klusman schreef: ↑21 januari 2021, 11:31 Ze zeggen altijd gespreid (in de tijd) instappen. Hoe doe je dat dan in de praktijk als je een serieuze spaarpot hebt?
- spaarpot / aantal maanden = inleg per maand
Inderdaad. Samen met dat verkommeren neem je dus ook minder risico en ook minder potentiëel rendement.Roger_de_klusman schreef: ↑21 januari 2021, 11:31 Als je bijvoorbeeld gelijkmatig zou spreiden over 5 of 10 jaar, dan staat er wel lang een serieus bedrag te verkommeren langs de zijlijn.
Daarom moet je niet enkel in de tijd spreiden, maar ook over assets.Roger_de_klusman schreef: ↑21 januari 2021, 11:31 Als je maar over 1 of 2 jaar zou spreiden en je hebt over 2 jaar een zwart zwaan die passeert, dan ben je niet veel met je (beperkte) spreiding.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Als je zwart geld bedoeld, dan kan je dat best zwart uitgeven.Roger_de_klusman schreef: ↑21 januari 2021, 17:50 Maar om terug tot mijn vraag te komen: wat doe je in dat geval? Na wat vastgoed klusprojecten (what's in a name) vrij veel spaargeld en nu beu met klussen.
Geen goed idee.Roger_de_klusman schreef: ↑21 januari 2021, 17:50 Alles in één keer in een algemene ETF steken? → is wel gespreid in sector en geografisch dan, maar niet in tijd.
Lees eens iets op internet over "dollar cost averaging" en wat daar de voor- en nadelen van zijn.Roger_de_klusman schreef: ↑21 januari 2021, 17:50 De helft voor 5 jaar aan de kant houden is ook beetje mottig. Als het dan eerst 5 jaar goed gaat heb je veel gemist en het kan dan evengoed net nadat je all-in bent gegaan serieus naar beneden gaan.
Alles hangt altijd af van het risico dat je wil nemen.
Spreiden over 5 jaar lijkt mij veel te lang, wellicht kan je beter over 1 tot 2 jaar spreiden.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wat niet: Argenta, Fortis, e.d.odbc schreef: ↑21 januari 2021, 19:37 Morgen op gesprek bij Argenta , iemand een tip van wat niet en wat wel?
gr
Chris
Wat wel: andere dingen dan Argenta, Fortis, e.d.
Alle gekheid op een stokje ...
Het internet loopt over van informatie over beleggen... wil je zelf de touwtjes in handen nemen of niet ?
Als je niet zelf de moeite wil doen, dan kan je het overlaten aan de bank(en) waar je vertrouwen in hebt.
Het is keuze tussen: "hoger verwacht rendement en een groter mogelijk verlies".Roger_de_klusman schreef: ↑21 januari 2021, 11:31 Ik heb nog een vraagje over beginnen met beleggen:
Ze zeggen altijd gespreid (in de tijd) instappen. Hoe doe je dat dan in de praktijk als je een serieuze spaarpot hebt?
Als je bijvoorbeeld gelijkmatig zou spreiden over 5 of 10 jaar, dan staat er wel lang een serieus bedrag te verkommeren langs de zijlijn.
Als je maar over 1 of 2 jaar zou spreiden en je hebt over 2 jaar een zwart zwaan die passeert, dan ben je niet veel met je (beperkte) spreiding.
Aandelen hebben een hoger verwacht rendement dan spaargeld. Voor het rendement is het beter om zo snel mogelijk te beleggen. Met het uitstellen van de belegging stel je gewoon het risico uit; het gaat niet weg. De zwarte zwaan kan ook passeren 1 dag na je spreiding van 10 jaar.
Als je schrik hebt van het risico neem je waarschijnlijk te veel risico. Bekijk of je het risico in je portefeuille niet moet verminderen door een verhoging van de stabiele beleggingen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ben aan het zoeken in fondsen van Argenta en heb volgende in overweging:
Argenta-Fund - Farma-Chemie Aandelen -R
Argenta-Fund - Technologie Aandelen -R
Deze lopen redelijk mooi stabiel in curve , buiten paar dippen en zit geen"" vlak"" stuk in paar jaar zelfde hoogte zoals :
Argenta-Fund Europese Aandelen
Klopt mijn denkwerk een beetje?
Deze lopen redelijk mooi stabiel in curve , buiten paar dippen en zit geen"" vlak"" stuk in paar jaar zelfde hoogte zoals :
Ik heb eens gelezen dat spreiden over meer dan een jaar om die reden al af te raden is.Roger_de_klusman schreef: ↑21 januari 2021, 11:31 Als je bijvoorbeeld gelijkmatig zou spreiden over 5 of 10 jaar, dan staat er wel lang een serieus bedrag te verkommeren langs de zijlijn.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Totaal niet.odbc schreef: ↑21 januari 2021, 20:19 Ben aan het zoeken in fondsen van Argenta en heb volgende in overweging:
Nogmaals: lees u in over fondsen... bv. wat SRRI is
Als je zelf de moeite niet wil doen, dan kan je het best overlaten aan iemand anders.
Dan vraag je dus beter aan je Argenta bank wat je best kan doen en ze zullen dat met alle plezier voor je doen.
@odbc: farma en technologie zijn zeker rendabele sectoren maar ik weet niet of de fondsen van Argenta daarvoor aangewezen zijn. Hoeveel kosten rekenen ze bijvoorbeeld aan? Vergelijk met gelijkaardige fondsen van o.a. BlackRock.
Ik fixeer mij op curve's en die zijn toch niet slecht?
online beleggen , vind ik nogal tricky wie zijn die ? wat als er één met de noorderzon vertrekt?
online beleggen , vind ik nogal tricky wie zijn die ? wat als er één met de noorderzon vertrekt?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ergens op "fixeren" is altijd slecht.
En over welke "curve's" heb je het ?
Wat versta jij onder "online beleggen" ?
En waarom vind je dat "tricky" ?
En ja, je moet je niet gaan aanmelden op de eerste de beste website die iets met beleggen aanbiedt natuurlijk.
Daar moet je ook je huiswerk voor doen.
Dus nogmaals: als je niet de moeite wil doen, dan kan je best gewoon aan Argenta vragen wat te doen.
Ja , als ik het hier eerst is niet kan vragen , wat kom ik dan hier doen?EarthNvstr1 schreef: ↑21 januari 2021, 20:47 Dus nogmaals: als je niet de moeite wil doen, dan kan je best gewoon aan Argenta vragen wat te doen.
Natuurlijk zal ik alles morgen vragen, maar kan toch enige tips hier bekomen, of niet?
De curve van deelbewijs van die fondsen is toch een indicatie van goed of slecht over 8 jaar, of zie ik dat verkeerd?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Geen idee wat je hier komt doen.
Je hebt ook reacties gekregen, waar je mee kan doen wat je wil.
Doe met de "tips" die je hebt gekregen wat je wil, inderdaad.
Geen idee, vraag het morgen eens aan Argenta...