Beginnen met beleggen
TIP
Re: Beginnen met beleggen
Bij argenta moet je niet zijn om fondsen te kopen , presteren allemaal ondermaats .Aan de andere kant kun je Yaris voorbeeld wel niet vergelijken argenta is veel defensiever dan blackrock . Ik zou zelfs aanraden om geen fondsen te kopen als je horizon meer dan 10 jaar is en de kosten op ongeveer 1,5% zitten op jaarbasis geef je een bom geld aan de beheerders van het fonds en aan uw bank .Reken maar eens uit op welk bedrag dit komt voor uw inleg . Dit fonds kan nooit zo'n meerwaarde bieden in vergelijking met een ETF .
Vroeger kocht ik ook fondsen daarna ETF's hierachter losse aandelen . Raad eens wat best presteert en wat slechts presteert .
Er is hiervoor maar 1 reden en dat zijn de kosten een fondsbeheerder zou een meerwaarde moeten betekenen voor een fonds maar in de praktijk is een beheerder meestal een vloek .
De doden halen nog altijd betere prestaties dan gelijk welke zelfgenaamde guru .
Een ETF kun je niet controleren aan welke waardering je aandelen koopt .
Is maar met losse aandelen dat je alles in de hand hebt en 0 kosten hebt .
Voor een beginnende belegger die niet veel van de markt afweet kijk je best naar ETF's .
Al zeg ik dat het gros van de aandelen in ETF overgewaardeerd zijn op dit moment .
Iemand die nu instapt koopt op een zeer hoge waardering waarbij alles is geprijsd om volop te groeien .
De beurzen kijken 6 maanden vooruit geen 2 jaar . Zal de USA bijvoorbeeld de gedane belastingverlagingen onder president Trump gedeeltelijk teniet doen of volledig ? Zal de rente verder doorstijgen in de USA ? De kans van ja is groter die van nee .
Deze 2 zaken zullen al een heel grote impact hebben op de bedrijfswinsten en dus ook op globale ETF's en hun waardering .
IWDA zoals hier vaak genoemd en aangeprezen word ( terecht ) bestaat uit 60% us .
De verwachte stijging van de US bedraagt slechts 3,3% op 15 jaar nu .
Als de valuta enige tegenwind heeft is je rendement 0 .
In Europa zijn de verwachte stijgingen nu rond de 5% op 15 jaar .
Dit is ook ver onder zijn gemiddelde
Iemand die zijn gezond verstand gebruikt ziet direct dat dit geen moment is om te starten met beleggen .
Er is geen duidelijke richting nu . Iedereen wil beleggen !
Rode vlaggen genoeg , alleen in losse aandelen vind je nog kansen op dit moment .
Ik zou zeggen wacht op een beter instapmoment
Vroeger kocht ik ook fondsen daarna ETF's hierachter losse aandelen . Raad eens wat best presteert en wat slechts presteert .
Er is hiervoor maar 1 reden en dat zijn de kosten een fondsbeheerder zou een meerwaarde moeten betekenen voor een fonds maar in de praktijk is een beheerder meestal een vloek .
De doden halen nog altijd betere prestaties dan gelijk welke zelfgenaamde guru .
Een ETF kun je niet controleren aan welke waardering je aandelen koopt .
Is maar met losse aandelen dat je alles in de hand hebt en 0 kosten hebt .
Voor een beginnende belegger die niet veel van de markt afweet kijk je best naar ETF's .
Al zeg ik dat het gros van de aandelen in ETF overgewaardeerd zijn op dit moment .
Iemand die nu instapt koopt op een zeer hoge waardering waarbij alles is geprijsd om volop te groeien .
De beurzen kijken 6 maanden vooruit geen 2 jaar . Zal de USA bijvoorbeeld de gedane belastingverlagingen onder president Trump gedeeltelijk teniet doen of volledig ? Zal de rente verder doorstijgen in de USA ? De kans van ja is groter die van nee .
Deze 2 zaken zullen al een heel grote impact hebben op de bedrijfswinsten en dus ook op globale ETF's en hun waardering .
IWDA zoals hier vaak genoemd en aangeprezen word ( terecht ) bestaat uit 60% us .
De verwachte stijging van de US bedraagt slechts 3,3% op 15 jaar nu .
Als de valuta enige tegenwind heeft is je rendement 0 .
In Europa zijn de verwachte stijgingen nu rond de 5% op 15 jaar .
Dit is ook ver onder zijn gemiddelde
Iemand die zijn gezond verstand gebruikt ziet direct dat dit geen moment is om te starten met beleggen .
Er is geen duidelijke richting nu . Iedereen wil beleggen !
Rode vlaggen genoeg , alleen in losse aandelen vind je nog kansen op dit moment .
Ik zou zeggen wacht op een beter instapmoment
Wij als ervaren beleggers kunnen een beginneling naar een bepaalde belegging pushen maar het voornaamste bij sparen en beleggen is vind ik dat je je er goed en veilig bij voelt. Als iemand zich beter voelt bij een spaarrekening of fondsen bij Argenta dan bij fondsen bij een online bank of etf's dan is dat zijn keuze.
Ik ben het met lop eens dat het nu niet het goede moment is om met massaal veel geld in te stappen. Wat odbc en andere starters kunnen doen is met kleine beetjes beginnen beleggen. Als er dan in de nabije toekomst een correctie volgt zijn ze nog niet veel geld kwijt. Ondertussen doen ze ervaring op en leren ze hoe de markt werkt. Ze kunnen dan ook zonder veel kleerscheuren terug uitstappen als ze tot de conclusie komen dat de beurs hun ding niet is.
Ik ben het met lop eens dat het nu niet het goede moment is om met massaal veel geld in te stappen. Wat odbc en andere starters kunnen doen is met kleine beetjes beginnen beleggen. Als er dan in de nabije toekomst een correctie volgt zijn ze nog niet veel geld kwijt. Ondertussen doen ze ervaring op en leren ze hoe de markt werkt. Ze kunnen dan ook zonder veel kleerscheuren terug uitstappen als ze tot de conclusie komen dat de beurs hun ding niet is.
Hier zijn ze. Reeks punten die een beginnend belegger moet begrijpen.odbc schreef: ↑21 januari 2021, 19:37 Morgen op gesprek bij Argenta , iemand een tip van wat niet en wat wel?
Hebben spaargeld staan op spaarrekening bij Fortis en dat brengt geen knetser op, het spaargeld mag 5 tot 10 jaar ergens geparkeerd worden.
Ik weet dat je niet elke Dag of week of maand die koers van fonds moet volgen, kan soms 20% lager komen en dan moet je kalm blijven.
Ik ken er niets van en dringend hulp of tips.
gr
Chris
(*) Een deel van de leden op dit forum heeft niet graag dat in dit steeds herhaal. Maar blijkbaar nemen zij niet de tijd om jou meer achtergrond te geven.
Als je een hoger rendement dan een spaarboekje wil moet je meer risico nemen.
Vijf jaar is te kort om in aandelen te beleggen. De kans dat je op verlies eindigt is niet onbestaande.
Aandelen gaan op en neer en kunnen zelfs na vele jaren op verlies staan. Typisch is er elk jaar een daling van 10%, die om de 3a4 jaar doorzakt naar -20%. Tijdens je beleggingscariere zal je waarschijnlijk een paar keer een crisis van -50% of meer meemaken.
Met aandelen kan je zelfs na verschillende jaren nog op verlies staan.
Er zijn delen van de aandelenmarkt die meer zullen dalen en delen die minder zullen dalen. Het is niet op voorhand mogelijk om te weten welk.
Vorig jaar was er een daling van 30% van alle aandelen samen, met daarna een ongezien snel herstel.
Als je in een deel van de markt belegd dan is het risico minder gespreid. Je kan in sectoren beleggen, of in regios. De dalingen kunnen dieper zijn, de stijgingen ook.
Hoe breder je belegd hoe meer je het risico spreid. Je kan wereldwijd beleggen en in alle sectoren. Dan ben je breed gespreid.
Hoeveel risico wil jij nemen?
Je spreekt over -20% daling. Dit wil zeggen dat je naast aandelen een groot deel van je portefeuille moet houden.in beleggingen die niet zo volatiel zijn, die stabieler zijn. Je zal hiermee dan ook minder winst maken. Snel gerekend mag je niet meer dan de helft van je geld in aandelen plaatsen.
Er bestaan fondsen die 50% aandelen aanhouden en 50% in stabielere beleggingen zoals obligaties. Alternatief is dat je zelf de 50% belegd in obligaties/tak21/termijnrekening.
Banken verkopen fondsen om winst te maken. Ze zullen je typisch een instapkost vragen 1-2-3 % en jaarlijks nemen ze ook een deel van het fonds als kosten 1a2%. Maak je geen illusies: de persoon van de bank is een verkoper die zijn verkoopsquota moet halen.
Je verkoper zal je zeker grafiek tonen van de recente prestaties van hun "fonds in de aanbieding"
"Resultaten uit het verleden zijn géén goed indicator voor de toekomst". De financiële industrie heeft veel vrijheid, maar dit is toch iets dat ze steeds moeten vermelden. Denk daar even over na.
Er bestaan manieren om breed gespreid te beleggen, aan lage kosten. Dit doe je via beursgenoteerde fondsen. (ETFs Exchange Traded Funds). Hiermee omzeil je de banken, en moet je hen dan ook geen kostenbetalen. Je moet dan wel een beursrekening openen. Misschien niets voor jou.
Als je verkoper van de bank iets of wat goed is zal hij jou nog veel meer vertellen dat. In deze post. Hou ons op de hoogte hoe het gegaan is.
Onafhankelijk vraagje?
Hoe oud ben je ongeveer? Die je reeds aan pensioensparen?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Niet dat ik de topickaping erg vind, maar ik krijg de indruk dat odbc beter een nieuwe had gestart
25%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - PRX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
17%IMIE - 16%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
20%Bonds - 2%IEGA - 3%CASH Updated 30/11/2024
17%IMIE - 16%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
20%Bonds - 2%IEGA - 3%CASH Updated 30/11/2024
Toch terug gekomen om ergens in een fonds te beleggen.
Word een spaarrekening bij Medirect, 0,70 euro.
Bedankt voor info, afspraak argenta afgezet.
Gr
Word een spaarrekening bij Medirect, 0,70 euro.
Bedankt voor info, afspraak argenta afgezet.
Gr
Het was nu toch niet het goede moment. Wacht op een crash (maar dan zul je helemaal geen zin meer hebben).
Ik veronderstel dat dit het maandsparen is: Lees de voorwaarden goed na: bvb maandelijkse stortingen van max 5000 Euro, mogelijk dat MeDirect het afhalen beperkt tot 2500 Euro per 14-dagen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
De laatste dagen zijn er heel veel vragen van beginners, dat het misschien eens nuttig is om even reclame te maken voor het werk van Boogje : http://derustigebelegger.be/
Een heel goed werk, waar alles stap voor stap wordt uitgelegd, en iedereen alzo op een verantwoorde manier zijn eerste stappen op de beurs kan zetten. Dit zonder grote risico's te moeten nemen, maar normaal gezien (een crash kan altijd) met het vooruitzicht van een merkelijk betere opbrengst dan wanneer alles op een spaarboekje blijft staan.
Een aanrader voor iedereen die wilt beginnen, maar met veel vragen en twijfels zit .
Een heel goed werk, waar alles stap voor stap wordt uitgelegd, en iedereen alzo op een verantwoorde manier zijn eerste stappen op de beurs kan zetten. Dit zonder grote risico's te moeten nemen, maar normaal gezien (een crash kan altijd) met het vooruitzicht van een merkelijk betere opbrengst dan wanneer alles op een spaarboekje blijft staan.
Een aanrader voor iedereen die wilt beginnen, maar met veel vragen en twijfels zit .
Ah, mag ik uw glazen bol even lenen? Of kan je mij gewoon de datum geven wanneer wel het goede moment is om aan te kopen?
Ik denk trouwens ook dat de beurzen te ver doorgestegen zijn, maar het kan evengoed zijn dat de beurs verder blijft stijgen dit jaar. Beurs valt niet te timen. Als je wacht op een crash, dan kan je evengoed nog paar jaar wachten. En die koersen tijdens die crash kunnen dan evengoed hoger zijn als op vandaag. Gespreid instappen lijkt me de beste tactiek.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Mijn 'plastische' uitleg om de aandelenmarkt te begrijpen is de volgende:
Stel dat er een ezeltje is dat geld kakt.
De grote vraag is dan: hoeveel wil jij voor zo'n dier betalen?
Het antwoord hangt uiteraard af van een aantal factoren: hoeveel komt eruit? is het dier nog gezond en heeft het nog vele jaren te leven? Is er kans op extra kleine ezeltjes? Of is er een grote kans dat het dier ziek wordt en dan komt er alleen maar sh*t uit. Of het dier eet meer dan wat het opbrengt... Of er er zijn plots andere ezeltjes die het nog veel beter doen.
Bedrijven zijn net als ezeltjes die geld opleveren en de aandelenbeurs is het constant aftasten wat de prijs ervan is.
Hoe duur een bedrijf is wordt vaak door de P/E (price/earnings) uitgedrukt. Het geeft aan hoeveel jaar het duurt vooraleer de aankoopprijs is terugverdiend door de winsten die het bedrijf genereert.
Om een paar voorbeelden te geven: AGEAS: 7,28; APPLE: 41,79; Het gemiddelde van de S&P500: 34.24.
In plaats van één ezeltje te kopen kan men ook een klein stukje van duizenden ezeltjes kopen. Dat verkleint het risico. We spreken van bv. van een ETF of een fonds.
Stel dat er een ezeltje is dat geld kakt.
De grote vraag is dan: hoeveel wil jij voor zo'n dier betalen?
Het antwoord hangt uiteraard af van een aantal factoren: hoeveel komt eruit? is het dier nog gezond en heeft het nog vele jaren te leven? Is er kans op extra kleine ezeltjes? Of is er een grote kans dat het dier ziek wordt en dan komt er alleen maar sh*t uit. Of het dier eet meer dan wat het opbrengt... Of er er zijn plots andere ezeltjes die het nog veel beter doen.
Bedrijven zijn net als ezeltjes die geld opleveren en de aandelenbeurs is het constant aftasten wat de prijs ervan is.
Hoe duur een bedrijf is wordt vaak door de P/E (price/earnings) uitgedrukt. Het geeft aan hoeveel jaar het duurt vooraleer de aankoopprijs is terugverdiend door de winsten die het bedrijf genereert.
Om een paar voorbeelden te geven: AGEAS: 7,28; APPLE: 41,79; Het gemiddelde van de S&P500: 34.24.
In plaats van één ezeltje te kopen kan men ook een klein stukje van duizenden ezeltjes kopen. Dat verkleint het risico. We spreken van bv. van een ETF of een fonds.
Toch laten overhalen bij Argenta , maar heb een beleggingsprofiel laten maken en daar kwam volgende uit = Argenta Portfolio- Dynamic-Rdis maar heb zelf een ander gekozen Argenta-Fund- Technologie Aandelen-RCap
Zit risico op maar heeft toch mooie curve en dat is voor mij belangrijk standvastige progressie (min de paar dipjes).
Mocht die dit jaar ergens 25% stijgen verkoop ik onmiddellijk en mag het geld rusten op spaarrekening van Medirect tot er er een dip gebeurd ergens in andere fondsen , duurt dip te lang dan laat ik het gewoon staan. Er is veel meer verlies in een auto kopen dan op aandelen.
Vanaf nu ga ik mij elke dag verdiepen in deze materie en dat Argenta minder presteert stoort mij niet.
Laat het mij leergeld kosten dat iets meer opbrengt dan spaarrekening van Fortis.
Lijkt en leuke hobby, analyse van bedrijven en markten , er gaat een hele wereld open.
Hoe bij Medirect kan je uw spaargeld dat van fondsverkoop komt nadien niet volledig terug afhalen ?
gr
Chris
Zit risico op maar heeft toch mooie curve en dat is voor mij belangrijk standvastige progressie (min de paar dipjes).
Mocht die dit jaar ergens 25% stijgen verkoop ik onmiddellijk en mag het geld rusten op spaarrekening van Medirect tot er er een dip gebeurd ergens in andere fondsen , duurt dip te lang dan laat ik het gewoon staan. Er is veel meer verlies in een auto kopen dan op aandelen.
Vanaf nu ga ik mij elke dag verdiepen in deze materie en dat Argenta minder presteert stoort mij niet.
Laat het mij leergeld kosten dat iets meer opbrengt dan spaarrekening van Fortis.
Lijkt en leuke hobby, analyse van bedrijven en markten , er gaat een hele wereld open.
Hoe bij Medirect kan je uw spaargeld dat van fondsverkoop komt nadien niet volledig terug afhalen ?
gr
Chris
Laatst gewijzigd door odbc op 22 januari 2021, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet komen klagen dat ge gesjost zijt he.
Ja het verhaaltje van het niet zelf een order te moeten ingeven.
Want dat is toch zo moeilijk hoor.
Zullen weeral in hun pollekes wrijven daar.
Estate Guru believer.
ik heb ooit in een ver verleden eens met een Broker gewerkt en dat was eerste kennismaking met aandelen, 25D euro(toen nog Belgisch geld) in één aandeel dat was op laatste zweten maar is toch nog positief uitgedraaid.
Als het slecht gaat zal ik niet snel daveren.
Technologie staat nu nog in kinderschoenen
Als het slecht gaat zal ik niet snel daveren.
Technologie staat nu nog in kinderschoenen
Goh als het diertje nog graag en genoeg eet mag het al wat ouder zijn, betaal ik graag wat meer
Laatst gewijzigd door anonymous8 op 22 januari 2021, 17:38, 2 keer totaal gewijzigd.