Beginnen met beleggen
TIP
Re: Beginnen met beleggen
Je kunt bij MeDirect alles afhalen wat je wil hoor, net zoals bij alle andere banken. Sommige banken voorzien in de Algemene Voorwaarden een limiet op afhalingen maar dat is enkel voor in het geval van paniek (bankrun).
Waarom wil je beleggen in aandelen als je weet dat het toen zweten was? Het kan soms slecht gaan aflopen, en zeker met zo'n bankenfonds zoals je nu aankoopt, is de kans op winst erg gereduceerd doordat ze zoveel commissies aanrekenen...odbc schreef: ↑22 januari 2021, 17:28 ik heb ooit in een ver verleden eens met een Broker gewerkt en dat was eerste kennismaking met aandelen, 25D euro(toen nog Belgisch geld) in één aandeel dat was op laatste zweten maar is toch nog positief uitgedraaid.
Als het slecht gaat zal ik niet snel daveren.
Technologie staat nu nog in kinderschoenen
-
- Newbie
- Contacteer:
Zoals zovelen dacht ik te starten met een keyplan of medirect.
Ik heb eerst bij een Canadese vriend die in Schotland bij een groot financieel instituut werkt gepolst wat hij van die plannen denkt.
Ik wou heel zijn antwoord posten, met zeer uitgebreide bespreking van de fondsen in a la carte keyplan, maar spaargids forum denkt dat het spam is. maar iets interessant is wel dit :
The fees being charged on these funds are rather steep.
Many of these funds charge both high annual fees and entry fees, worth checking the KII before choosing.
You would be better off investing in passive vehicles directly, either through your bank or better yet as part of your ISA.
This is a tax free investment savings account/wrapper (RRSP in Canada),
where each year you can invest a maximum amount and the returns you generate are tax free.
I don't know what they're called in Belgium, but most countries have this and you can use a number of providers.
e.g. Passive fund BlackRock iShares ETFs:
(only charges 0.20% a year while your Keytrade funds are around 2%)
(only charges 0.08%)
However, if you have no choice, then I would recommend these funds à la carte from Keytrade:
(keuze uit funds van keytrade, maar verwijderd)
Mijn vraag aan het forum is of iemand ervaring heeft met ISA's, en of dat überhaupt wel mogelijk is in België.
Ik vermoed dat je hiermee de beurstaks ook niet omzeilt.
Ik zie dat trading 212 je dat laat doen vanuit België.
Maar dat is m'n bedoeling niet, eerder de hoge kosten van keytrade etc wat voorkomen als het niet te complex is voor een simpele ziel
Dank.
Ik heb eerst bij een Canadese vriend die in Schotland bij een groot financieel instituut werkt gepolst wat hij van die plannen denkt.
Ik wou heel zijn antwoord posten, met zeer uitgebreide bespreking van de fondsen in a la carte keyplan, maar spaargids forum denkt dat het spam is. maar iets interessant is wel dit :
The fees being charged on these funds are rather steep.
Many of these funds charge both high annual fees and entry fees, worth checking the KII before choosing.
You would be better off investing in passive vehicles directly, either through your bank or better yet as part of your ISA.
This is a tax free investment savings account/wrapper (RRSP in Canada),
where each year you can invest a maximum amount and the returns you generate are tax free.
I don't know what they're called in Belgium, but most countries have this and you can use a number of providers.
e.g. Passive fund BlackRock iShares ETFs:
(only charges 0.20% a year while your Keytrade funds are around 2%)
(only charges 0.08%)
However, if you have no choice, then I would recommend these funds à la carte from Keytrade:
(keuze uit funds van keytrade, maar verwijderd)
Mijn vraag aan het forum is of iemand ervaring heeft met ISA's, en of dat überhaupt wel mogelijk is in België.
Ik vermoed dat je hiermee de beurstaks ook niet omzeilt.
Ik zie dat trading 212 je dat laat doen vanuit België.
Maar dat is m'n bedoeling niet, eerder de hoge kosten van keytrade etc wat voorkomen als het niet te complex is voor een simpele ziel
Dank.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Kort gezegd: ISA is bij ons fiscaal pensioensparen.
Daarnaast: lees eens wat over fondsen, o.a. het verschil tussen mutual funds en ETFs.
En die kosten zijn geen Keytrade kosten, maar zijn kosten van het fonds zelf. Die heb je dus ook via een andere broker.
Daarnaast: lees eens wat over fondsen, o.a. het verschil tussen mutual funds en ETFs.
En die kosten zijn geen Keytrade kosten, maar zijn kosten van het fonds zelf. Die heb je dus ook via een andere broker.
De pensioenspaarfondsen in Belgie zijn aan strikte reglementering onderworpen. Het pensioensparen in Belgie is niet zo flexibel.
Wat we wel voor hebben op andere landen zijn onze belastingen op fondsen/ETFs.
De meeste landen hebben meerwaardetaksen en dividendbelasting.
In Belgie hebben we bijna geen meerwaardetaks.
In Belgie kan je dividend belasting vermijden door het kopen van accumelerende fondsen/ETFs.
ETFs (oa van Vanguard en iShares) kan je kopen in Belgie.
Wat we wel voor hebben op andere landen zijn onze belastingen op fondsen/ETFs.
De meeste landen hebben meerwaardetaksen en dividendbelasting.
In Belgie hebben we bijna geen meerwaardetaks.
In Belgie kan je dividend belasting vermijden door het kopen van accumelerende fondsen/ETFs.
ETFs (oa van Vanguard en iShares) kan je kopen in Belgie.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Tijd om even de topic te reclaimen
De voorbije weken heb ik reeds enkele aandelen in de portefeuille genomen. Nl. AckVH, Telenet, Euronav, Colruyt, WeHB en SWRD met een beetje EMIM en IEGA.
Na al het papierwerk eens door te nemen, ben ik er ook op uitgekomen dat de 'termijnrekening' blijkbaar een TAK21 spaarverzekering met kapitaalbescherming en winstdeelname van AG is. Gemiddeld nettorendement de voorbije 12 jaar 1.71%/jaar. Nu stond onder andere Ageas nog wel op mijn aankooplijst maar dat lijkt me nu wel overbodig?
De bedoeling is om nog gespreide aankopen (vooral SWRD) te doen zoals velen aanraden. Ik denk aan halfjaarlijks (met misschien een extra aankoop bij een dip?) om uiteindelijk bij de volgende spreiding uit te komen, spaarbuffer niet meegerekend:
Tak21 0%KB 28%
Oblig.ETF IEGA 5%
ETF IUSN 5%
ETF EMIM 10%
ETF SWRD 32%
Aandelenmix 20%
Tips, opmerkingen, info, topickapers..... graag!
P.S. Ontex staat maandag op de aankooplijst
De voorbije weken heb ik reeds enkele aandelen in de portefeuille genomen. Nl. AckVH, Telenet, Euronav, Colruyt, WeHB en SWRD met een beetje EMIM en IEGA.
Na al het papierwerk eens door te nemen, ben ik er ook op uitgekomen dat de 'termijnrekening' blijkbaar een TAK21 spaarverzekering met kapitaalbescherming en winstdeelname van AG is. Gemiddeld nettorendement de voorbije 12 jaar 1.71%/jaar. Nu stond onder andere Ageas nog wel op mijn aankooplijst maar dat lijkt me nu wel overbodig?
De bedoeling is om nog gespreide aankopen (vooral SWRD) te doen zoals velen aanraden. Ik denk aan halfjaarlijks (met misschien een extra aankoop bij een dip?) om uiteindelijk bij de volgende spreiding uit te komen, spaarbuffer niet meegerekend:
Tak21 0%KB 28%
Oblig.ETF IEGA 5%
ETF IUSN 5%
ETF EMIM 10%
ETF SWRD 32%
Aandelenmix 20%
Tips, opmerkingen, info, topickapers..... graag!
P.S. Ontex staat maandag op de aankooplijst
25%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - PRX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
17%IMIE - 16%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
20%Bonds - 2%IEGA - 3%CASH Updated 30/11/2024
Net registreert op Medirect, even wachten tot daar alles is gecheckt.
Toch enige vraag , er staan dat ze jaarlijks 0,9% beheerkosten aanrekenen, Is dat op al het kapitaal dat je daar spaart of belegt?
Toch enige vraag , er staan dat ze jaarlijks 0,9% beheerkosten aanrekenen, Is dat op al het kapitaal dat je daar spaart of belegt?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ze hebben het wel verwarrend gemaakt inderdaad ...
Die 0,9% jaarlijkse beheerskosten is voor "volledig beheerd" plan, dat is hun (robo-)vermogensbeheer.
Bij Keytrade noemt dat "KeyPrivate".
De andere "standaard/execution-only" plannen zijn gewoon geautomatiseerde fondsenaankopen, daar heb je geen beheerskosten.
Bij Keytrade noemt dat "Keyplan" en de belangrijkste verschillen zijn volgens mij:
- Keytrade: geen startbedrag en maandelijks minstens 25 EUR, niet flexibel qua datum/verkoop/balanceren
- MeDirect: startbedrag van minstens 2500 EUR en maandelijks minstens 100 EUR, mogelijks wel flexibeler qua datum/verkoop/balanceren (dat weet ik niet)
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 23 januari 2021, 13:27, 3 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Tak-21: https://www.wikifin.be/nl/themas/sparen ... erzekering
Bij mijn weten enkel interessant voor fiscaal pensioensparen.
En dat fiscaal pensioensparen reken ik niet bij mijn beleggingsportefeuille ;-)
Bij mijn weten enkel interessant voor fiscaal pensioensparen.
Je kan bij beide ook gewoon zelf fondsen aankopen zonder een plan te nemen.
Bij MeDirect betaal je bij de meeste fondsen geen in- of uitstapkosten en kan je beginnen vanaf €100 per fonds. Bij Keytrade is het €9,95 instapkost per fonds dacht ik. Het instapbedrag per fonds is wel hoger bij Keytrade.
Bij MeDirect betaal je bij de meeste fondsen geen in- of uitstapkosten en kan je beginnen vanaf €100 per fonds. Bij Keytrade is het €9,95 instapkost per fonds dacht ik. Het instapbedrag per fonds is wel hoger bij Keytrade.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad, voor manueel is dus MeDirect beter volgens mij.borgie schreef: ↑23 januari 2021, 13:14 Je kan bij beide ook gewoon zelf fondsen aankopen zonder een plan te nemen.
Ik heb bv. een Keyplan bij Keytrade en een manuele fondsen port bij MeDirect ...
Het is in mijn geval géén pensioen- of langetermijnsparen. Deze heb ik ook niet meegerekend.EarthNvstr1 schreef: ↑23 januari 2021, 13:13 Tak-21 is bij mijn weten enkel interessant voor fiscaal pensioensparen.
25%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - PRX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ok.Bae1 schreef: ↑23 januari 2021, 13:33Het is in mijn geval géén pensioen- of langetermijnsparen. Deze heb ik ook niet meegerekend.EarthNvstr1 schreef: ↑23 januari 2021, 13:13 Tak-21 is bij mijn weten enkel interessant voor fiscaal pensioensparen.
Wat is dan de reden dat je daar %28 van je port in hebt geïnvesteerd ?
De hoofdreden is vooral omdat het er al op stond sinds 2008.
En op zich is een 1.71%/jaar nettorendement zonder enig risico nog niet zo slecht denk ik dan? Zeker in coronatijd.
En op zich is een 1.71%/jaar nettorendement zonder enig risico nog niet zo slecht denk ik dan? Zeker in coronatijd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ah zo ... als je er tevreden van bent, kan je dit inderdaad perfect behouden als je "veilig" deel terwijl je andere mogelijkheden verkent ;-)