Beginnen met beleggen
TIP
Re: Beginnen met beleggen
Bae1 schreef: ↑23 januari 2021, 09:54 Na al het papierwerk eens door te nemen, ben ik er ook op uitgekomen dat de 'termijnrekening' blijkbaar een TAK21 spaarverzekering met kapitaalbescherming en winstdeelname van AG is. Gemiddeld nettorendement de voorbije 12 jaar 1.71%/jaar. Nu stond onder andere Ageas nog wel op mijn aankooplijst maar dat lijkt me nu wel overbodig?
[]
Tak21 0%KB 28%
Oblig.ETF IEGA 5%
Een derde van je portefeuille in stabiele beleggingen is zeker niet overdreven. Het zal je waarschijnlijk veel gemoedsrust gegeven hebben 11 maanden geleden.
Je tak21 is reeds van 2008. Dan heb je waarschijnlijk nog een gegarandeerde rente? Met daarbovenop eventueel nog een bonus? Wat was de opbrengst voor het laatste jaar? Dit is de beste indicatie voor de opbrengst volgend jaar.
Ik zie dat je geen cash meer hebt in je portefeuille.
Wat ga je verkopen om extra aandelen te kopen? of is dit nieuw geld van je maandelijks salaris?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik denk dat hij elf maanden geleden enkel die tak-21 had.
Je moet inderdaad eerder kijken naar de verwachting in de toekomst van die tak-21 dan naar het verleden natuurlijk.
Los daarvan: waren de meeste tak-21 in 2008 niet met 8 jaar gegarandeerd rendement ?
Deze is levenslang 0% gegarandeerde rente met aanvulling van winstdeelname AG.
2008 0% eenmalige -1.5% instapkosten
2009 3.05%
2010 2.50%
2011 0%
2012 2.50%
2013 2.50%
2014 2.10%
2015 2.15%
2016 1.90%
2017 1.40%
2018 1.15%
2019 1.40%
2020 Moet nog worden bekendgemaakt
2008 0% eenmalige -1.5% instapkosten
2009 3.05%
2010 2.50%
2011 0%
2012 2.50%
2013 2.50%
2014 2.10%
2015 2.15%
2016 1.90%
2017 1.40%
2018 1.15%
2019 1.40%
2020 Moet nog worden bekendgemaakt
25%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - PRX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
17%IMIE - 16%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
20%Bonds - 2%IEGA - 3%CASH Updated 30/11/2024
17%IMIE - 16%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
20%Bonds - 2%IEGA - 3%CASH Updated 30/11/2024
Staatsgarantie tot 100k en nog een mooie rente.
Het zou een goed idee zijn om dit bij te houden.
Het zou een goed idee zijn om dit bij te houden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik geraak langs geen kanten wijs uit ETFs ... ;-)
Iemand een idee waarom "IWDA" hier niet verschijnt?
https://www.justetf.com/en/find-etf.htm ... ting&dc=IE
Iemand een idee waarom "IWDA" hier niet verschijnt?
https://www.justetf.com/en/find-etf.htm ... ting&dc=IE
Staat ertussen.
Op de tweede pagina.
Onder de "MSCI world" titel
iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc)
Op de tweede pagina.
Onder de "MSCI world" titel
iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik heb maar 1 pagina met 12 entries ...
Onder "MSCI World" staat enkel deze:
UBS ETF (IE) MSCI World UCITS ETF (USD) A-acc
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hm ... linksboven staat "Belgium, Private Investor" ... als ik daar "Netherlands, Private Investor" van maakt dan staat ie er wel tussen.
Wat slaat dat op ?!?
Wat slaat dat op ?!?
Ben je ingelogd als Belg?EarthNvstr1 schreef: ↑24 januari 2021, 15:59 Ik heb maar 1 pagina met 12 entries ...
De site zal je de fondsen tonen die in Belgie geregistreerd zijn; maar daar wil je niet in beleggen want de transactietax is hoger.
Op deze site log ik altijd in als Duitser. Je krijgt dan 109 resultaten: inbegrepen IWDA en de andere fondsen die deze index volgen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ok.
Edit: als Nederlander ook maar 32 ...
Edit: als Nederlander ook maar 32 ...
Bij "ETF Listing" ook nog aanduiden dat je de etf's op Xetra Frankfurt wilt zien, en je krijgt er 120.
Ik gebruik justetf.com altijd in de Nederlandse versie. Zo krijg je de etf's op Euronext Amsterdam en Xetra Frankfurt te zien.
Ik gebruik justetf.com altijd in de Nederlandse versie. Zo krijg je de etf's op Euronext Amsterdam en Xetra Frankfurt te zien.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ok. Doe je dit gewoon omdat je dan enkel "Euronext Amsterdam en Xetra Frankfurt" te zien krijgt ?
Belg: 12 ETFs
Nederlander: 32 ETFs
Duitser: 109 ETFs
Dus je wil zeggen dat er zo'n 70 ETFs van die 109 als Duitser niet verhandelbaar zijn op Euronext Amsterdam of Xetra Frankfurt ?
Belg: 12 ETFs
Dus je wil zeggen dat er zo'n 70 ETFs van die 109 als Duitser niet verhandelbaar zijn op Euronext Amsterdam of Xetra Frankfurt ?
Bij Keytrade-Keyplan gaan de orders op de 5e van de maand naar de beurs bij aankoop, op de 15e van de maand bij verkoop.EarthNvstr1 schreef: ↑23 januari 2021, 13:09 De andere "standaard/execution-only" plannen zijn gewoon geautomatiseerde fondsenaankopen, daar heb je geen beheerskosten.
Bij Keytrade noemt dat "Keyplan" en de belangrijkste verschillen zijn volgens mij:
- Keytrade: geen startbedrag en maandelijks minstens 25 EUR, niet flexibel qua datum/verkoop/balanceren
- MeDirect: startbedrag van minstens 2500 EUR en maandelijks minstens 100 EUR, mogelijks wel flexibeler qua datum/verkoop/balanceren (dat weet ik niet)
Bij MeDirect is dat de 20e van de maand, als ik me niet vergis.
Met Amsterdam en Frankfurt heb je de 2 belangrijkste etf-beurzen voor Belgen.EarthNvstr1 schreef: ↑24 januari 2021, 23:08 Doe je dit gewoon omdat je dan enkel "Euronext Amsterdam en Xetra Frankfurt" te zien krijgt ?
Van de 109 etf's die op Xetra of Amsterdam staan, zijn er zo'n 77 die alleen op Xetra en niet op Amsterdam staan.EarthNvstr1 schreef: ↑24 januari 2021, 23:08 Belg: 12 ETFs
De woorden "als Duitser" vind ik een beetje verwarrend hier. De beurs maakt geen onderscheid over het land of nationaliteit van de belegger. De website Justetf.com doet dat wel (ik vermoed in een poging om het makkelijker te maken, maar ze gaan daarin te ver).
Ik ga ervan uit dat JustETF toont welke fondsen er in een land geregistreerd zijn.
Ik ga ervan uit dat fondsen die in een land geregistreerd zijn voldoen aan alle wetten en administratieve verplichtingen van dat land. Bij dit laatste denk ik bijvoorbeeld aan de Belgische TIS berekening voor obligatiefondsen. Duitsland heeft bijvoorbeeld een hele administratie ivm de dividend taks voor (accumulerende) dividenden.
Voor Belgische beleggers zijn er voordelen om aandelenfondsen te nemen die niet in België geregistreerd zijn.
Ik ga ervan uit dat fondsen die in een land geregistreerd zijn voldoen aan alle wetten en administratieve verplichtingen van dat land. Bij dit laatste denk ik bijvoorbeeld aan de Belgische TIS berekening voor obligatiefondsen. Duitsland heeft bijvoorbeeld een hele administratie ivm de dividend taks voor (accumulerende) dividenden.
Voor Belgische beleggers zijn er voordelen om aandelenfondsen te nemen die niet in België geregistreerd zijn.