De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Frankfurt is duurder dan Amsterdam (Keytrade, vroeger Fortuneo) ☹
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
Op de beurs van Amsterdam zie ik helaas geen world small cap
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
De enige die ik vind waar de kost hetzelfde is, is Binck inderdaad.Superspaarder schreef: ↑24 januari 2021, 18:24 Frankfurt is duurder dan Amsterdam (Keytrade, vroeger Fortuneo) ☹
Op Frankfurt heb je tenminste keuze.
Geen enkele van deze 3 ports is mogelijk op Amsterdam:
IE00BFY0GT14 SPDR® MSCI World UCITS ETF SPPW Amsterdam
IE00B469F816 SSgA SPDR MSCI Emerging Markets UCITS ETF - Amsterdam
IE00BCBJG560 SPDR® MSCI World Small Cap UCITS ETF - Amsterdam
IE00BK5BQV03 Vanguard FTSE Developed World UCITS ETF USD Acc (EUR) - Amsterdam
IE00BK5BR733 Vanguard FTSE Emerging Markets UCITS ETF USD Acc (EUR) - Amsterdam
IE00BCBJG560 SPDR® MSCI World Small Cap UCITS ETF - Amsterdam
IE00B4L5Y983 iShares Core MSCI World UCITS ETF IWDA Amsterdam
IE00BKM4GZ66 iShares Core MSCI Emerging Markets IMI UCITS ETF EMIM Amsterdam
IE00BF4RFH31 iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF USD (Acc) - Amsterdam
Ik ben mijn ETF strategie nog aan het uitdenken, vandaar ... ;-)
Iemand trouwens een idee van een FTSE world small cap ETF om IE00BCBJG560 te vervangen in de Vanguard port ?
Idem hier, ETF belegging aan het voorbereiden en ik zou liefst Frankfurt vermijden.EarthNvstr1 schreef: ↑24 januari 2021, 18:42 Ik ben mijn ETF strategie nog aan het uitdenken, vandaar ... ;-)
Iemand trouwens een idee van een FTSE world small cap ETF om IE00BCBJG560 te vervangen in de Vanguard port ?
Volgens mij heeft FTSE geen world small cap. Ik vind er in ieder geval geen op justetf (index family: FTSE, equity, strategy: small cap geeft 0 resultaten).
Weet iemand of er addertjes onder het gras zitten bij aankopen op Euronext Parijs? Die heeft meestal wel dezelfde kost als Amsterdam.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Van die 9 vind ik dat enkel IE00B469F816 op Parijs noteert ... ?!?
Wil je Frankfurt vermijden enkel omwille van de kost van je broker ?
Wil je Frankfurt vermijden enkel omwille van de kost van je broker ?
Klopt, ik heb niks tegen Frankfurt Enkel de kosten zijn een stuk hoger en ik heb niet veel zin in nog een extra broker.
Aangezien IWDA en EMIM op Amsterdam verhandelen dacht ik misschien de iShares World Small cap (IUSN) te vervangen door small cap ETFs die wel op Amsterdam (of Parijs) verhandelen.
Aangezien IWDA en EMIM op Amsterdam verhandelen dacht ik misschien de iShares World Small cap (IUSN) te vervangen door small cap ETFs die wel op Amsterdam (of Parijs) verhandelen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ok ;-)
Ik heb zo de indruk dat op Frankfurt zowat alles noteert ;-)
De liquiditeit zal daar vermoedelijk voor de meeste dingen ook wel ok zijn.
Op Parijs zal dat mogelijks wat tegenvallen.
Ik heb niets tegen een extra broker, integendeel zelfs. (dus zal misschien Binck worden voor mijn ETFs dan...)
Ik heb zo de indruk dat op Frankfurt zowat alles noteert ;-)
De liquiditeit zal daar vermoedelijk voor de meeste dingen ook wel ok zijn.
Op Parijs zal dat mogelijks wat tegenvallen.
Ik heb niets tegen een extra broker, integendeel zelfs. (dus zal misschien Binck worden voor mijn ETFs dan...)
Eventueel splitsen in US en Europa, zoals ons orakel hier al eerder meegaf:EarthNvstr1 schreef: ↑24 januari 2021, 18:42 Iemand trouwens een idee van een FTSE world small cap ETF om IE00BCBJG560 te vervangen in de Vanguard port ?
B7H4long schreef: ↑8 januari 2021, 14:02 Ik maak er ook gebruik van om mijn Large cap value fond ( Vanguard Global Value Factor VVAL - dat in de volgende maanden gesloten zal worden) te vervangen door mijn andere value fondsen ( SPDR® MSCI USA Small Cap Value Weighted UCITS ETF USD Acc (EUR) | ZPRV en SPDR® MSCI Europe Small Cap Value Weighted UCITS ETF EUR Acc (EUR) | ZPRX)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ooit als mijn vermogen wat groter is misschien ... ;-)vidar schreef: ↑24 januari 2021, 19:07Eventueel splitsen in US en Europa, zoals ons orakel hier al eerder meegaf:EarthNvstr1 schreef: ↑24 januari 2021, 18:42 Iemand trouwens een idee van een FTSE world small cap ETF om IE00BCBJG560 te vervangen in de Vanguard port ?
B7H4long schreef: ↑8 januari 2021, 14:02 Ik maak er ook gebruik van om mijn Large cap value fond ( Vanguard Global Value Factor VVAL - dat in de volgende maanden gesloten zal worden) te vervangen door mijn andere value fondsen ( SPDR® MSCI USA Small Cap Value Weighted UCITS ETF USD Acc (EUR) | ZPRV en SPDR® MSCI Europe Small Cap Value Weighted UCITS ETF EUR Acc (EUR) | ZPRX)
Maar ik was op zoek naar een FTSE based "world small caps" die past als aanvulling bij de world developed en world emerging FTSE ETFs.
Ik begrijp dat dit een absolute beginnersvraag is. Ik vond niet meteen een éénduidig antwoord online of op dit forum (alvast excuses als ik erover keek!).
Stel dat ik een ETF wil aankopen dewelke op meerdere beurzen in euro noteert, bvb. IE00BYX2JD69 op zowel LSE (SUSW) als Xetra (2B7K). Hoe kies ik dan best tussen beide?
1. Ik begrijp dat voor een ETF met dergelijke omvang dit er minder toe doet. Stel dat ik toch een onderscheid tracht te maken (met oog op toekomstige ETF aankopen), dien ik dan vooral te kijken naar 'handelsvolume' en 'spread' op beide beurzen, en uiteraard (subtiel) prijsverschil? Of spelen er nog andere factoren mee?
2. Waar kan ik deze zaken best vergelijken?
- Volume: op Justetf vind ik deze informatie niet. Morningstar toont dat het 'volume' (zonder eenheid?) dubbel zo groot is op LSE (18662) vs Xetra (9392). De prijs te Londen is ook iets lager. Op binckbank zie ik dat het cumulatief volume dan weer lager is op LSE i.v.m. Xetra (het gemiddeld volume is dan wel weer groter op LSE). Ik vermoed dat ik hier iets mis.
- Hoe vergelijk ik de spread? (of mag ik er van uit gaan dat groter volume ook lagere spread betekent?).
- Eigenaaardig vind ik dat de grootte van het fonds en fondsklasse op morningstar verschilt tussen LSE en Xetra; in weze gaat het toch om dezelfde ETF?
Dankjulliewel alvast voor jullie antwoord en geduld :-).
Stel dat ik een ETF wil aankopen dewelke op meerdere beurzen in euro noteert, bvb. IE00BYX2JD69 op zowel LSE (SUSW) als Xetra (2B7K). Hoe kies ik dan best tussen beide?
1. Ik begrijp dat voor een ETF met dergelijke omvang dit er minder toe doet. Stel dat ik toch een onderscheid tracht te maken (met oog op toekomstige ETF aankopen), dien ik dan vooral te kijken naar 'handelsvolume' en 'spread' op beide beurzen, en uiteraard (subtiel) prijsverschil? Of spelen er nog andere factoren mee?
2. Waar kan ik deze zaken best vergelijken?
- Volume: op Justetf vind ik deze informatie niet. Morningstar toont dat het 'volume' (zonder eenheid?) dubbel zo groot is op LSE (18662) vs Xetra (9392). De prijs te Londen is ook iets lager. Op binckbank zie ik dat het cumulatief volume dan weer lager is op LSE i.v.m. Xetra (het gemiddeld volume is dan wel weer groter op LSE). Ik vermoed dat ik hier iets mis.
- Hoe vergelijk ik de spread? (of mag ik er van uit gaan dat groter volume ook lagere spread betekent?).
- Eigenaaardig vind ik dat de grootte van het fonds en fondsklasse op morningstar verschilt tussen LSE en Xetra; in weze gaat het toch om dezelfde ETF?
Dankjulliewel alvast voor jullie antwoord en geduld :-).
-
- Newbie
- Contacteer:
Als ik een order in geef bij Bolero voor VAGF (IE00BG47KH54) dan zie ik dat ze 1.32 % beurstaks aanrekenen.
In vorige berichten las ik dat het 0.12% zou moeten zijn en dat Bolero in het verleden wel eens fouten maakte.
Maken ze nu een fout of is VAGF ondertussen geregistreerd in België? Ik heb bij vanguard gezocht maar ik vind niet waar ik kan zien of deze tracker in Belgiê geregistreerd is. (Op de site van FSMA loop ik ook verloren )
Alvast bedankt voor de hulp! Johan
In vorige berichten las ik dat het 0.12% zou moeten zijn en dat Bolero in het verleden wel eens fouten maakte.
Maken ze nu een fout of is VAGF ondertussen geregistreerd in België? Ik heb bij vanguard gezocht maar ik vind niet waar ik kan zien of deze tracker in Belgiê geregistreerd is. (Op de site van FSMA loop ik ook verloren )
Alvast bedankt voor de hulp! Johan
Die 0.12% waarover je spreekt is enkel de overheidstaks.
Daarbovenop komt nog eens de makelaarskost per transactie
Daarbovenop komt nog eens de makelaarskost per transactie
25%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - PRX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
16%IMIE - 15%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
21%Bonds - 2%IEGA - 4%CASH Updated 01/11/2024
16%IMIE - 15%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
21%Bonds - 2%IEGA - 4%CASH Updated 01/11/2024
-
- Newbie
- Contacteer:
Dat klopt, maar Bolero rekent 1.32 % beurstaks/overheidstaks aan en mijn vraag is of dat klopt. Normaal wordt er enkel 1.32 % aangerekend als de tracker in België geregistreerd is maar ik vind dat niet terug. Vandaar mijn vraag
Schrijf hun zelf aan dat dit niet klopt, met staving (link naar de officiële ETF prospectus) en dan passen ze dit aan.
Heb dit in het verleden al gedaan en ze reageren snel.
Heb dit in het verleden al gedaan en ze reageren snel.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Ik kijk eerst en vooral naar de kost van een order bij mijn broker, als één van beide goedkoper is & het volume van de ETF op die beurs is groot genoeg (= niet heel veel kleiner dan de andere beurs) dan kies ik deze.Orka schreef: ↑25 januari 2021, 20:30 Ik begrijp dat dit een absolute beginnersvraag is. Ik vond niet meteen een éénduidig antwoord online of op dit forum (alvast excuses als ik erover keek!).
Als de kost gelijk is, dan kies ik gewoon deze met het grootste volume. (In de veronderstelling dat de andere dingen dan volgen: spread, niet het risico lopen dat de ETF daar van de beurs wordt gehaald,....)