Verklaring m.b.t. verfijning van klantbeeld
Re: Verklaring m.b.t. verfijning van klantbeeld
Ze zijn niet aan hun proefstuk toe. Remember de Mifid richtlijn. Bij de KBC zei de 'vermogensbeheerder' me zonder blikken of blozen dat ik verplicht was open kaart te spelen over mijn vermogen.
-
- Verbannen Gebruiker
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 07 jan 2021
Re: Verklaring m.b.t. verfijning van klantbeeld
Ja, maar iedereen geeft heel snel zelf zijn privacy op. Vrijwillig en bewust.
De provider van je GSM weet zo ongeveer waar je de hele dag geweest ben.
Facebook weet op 10 meter na, waar je de hele dag geweest bent.
Google idem.
Facebook en Google weten exact op welke sites je geweest bent, en wanneer, tot op de seconde.
Je auto en je autoconstructeur weten dat ook.
Als een vrouw plots veelvuldig op het internet surft naar populaire namen voor kinderen, en kinderkleren, weten Google en Facebook dat ze zwanger is.
En honderden andere bedrijven weten dat ook, want zij kopen die info van Google, Facebook en van elke site die je bezoekt.
Weinig mensen doen systematisch de moeite om geen cookies te accepteren. En weinigen doen systematisch de moeite om websites te mijden waar je alleen kennis van nemen van het feit dat ze cookies plaatsen. Dat is illegaal, maar ze doen het toch.
Privacy? Je hebt het recht op privacy. Maar dan moet je op een eiland gaan wonen. Ver van de bewoonde wereld.
Re: Verklaring m.b.t. verfijning van klantbeeld
Zolang ze niet van de bank zelf lenen, nog altijd: none of your business.zao schreef: ↑24 januari 2021, 18:39Zonder de banken willen te verdedigen, dat is nu toch niet moeilijk é. vraag van klant: 'ik wil 5000 eur beleggen.' Hel ander verhaal en opties in case hij
A/ die 5000 moet lenen
B/ 5000 al is wat hij heeft
C/ dit 50% van zijn vermogen is
D/ dit 1% van zijn vermogen is
E/ hoe de rest verdeeld en belegd is
... etcetera
Ik beklaag mensen die nog iets van banken NODIG hebben, behalve dat ze min of meer fatsoenlijk hun job doen ... Ik wou dat ik zelfs dat niet meer nodig had, want je komt dikwijls van een kale kermis thuis ...
En met het probleem van witwassen heeft dit al helemaal niks meer te maken.
Re: Verklaring m.b.t. verfijning van klantbeeld
Niet mee akkoord. In elke klantgerelateerde adviesrelatie is zicht op een groter of geheel plaatje nodig.mver schreef: ↑24 januari 2021, 21:01Zolang ze niet van de bank zelf lenen, nog altijd: none of your business.zao schreef: ↑24 januari 2021, 18:39
Zonder de banken willen te verdedigen, dat is nu toch niet moeilijk é. vraag van klant: 'ik wil 5000 eur beleggen.' Hel ander verhaal en opties in case hij
A/ die 5000 moet lenen
B/ 5000 al is wat hij heeft
C/ dit 50% van zijn vermogen is
D/ dit 1% van zijn vermogen is
E/ hoe de rest verdeeld en belegd is
... etcetera
Re: Verklaring m.b.t. verfijning van klantbeeld
Ieder zijn opinie. Dat grotere plaatje gaan ze van mij niet krijgen. Nog niet meegemaakt dat ze dan mijn geld weigeren. Als dat ooit gebeurt, I'll take my business elsewhere.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Berichten: 6739
- Lid geworden op: 13 dec 2020
- Contacteer:
Re: Verklaring m.b.t. verfijning van klantbeeld
Laat ons het onderscheid bewaren tussen:
- vragen van de bank ivm detecteren/aangeven van mogelijke fraude/witwassen/e.d. vanuit wettelijke verplichtingen
- vragen van de bank i.h.k.v. het adviseren van hun klant
In beide gevallen doe je ermee wat je wil, de gevolgen van wat je ermee doet zijn dan ook navenant... ;-)
- vragen van de bank ivm detecteren/aangeven van mogelijke fraude/witwassen/e.d. vanuit wettelijke verplichtingen
- vragen van de bank i.h.k.v. het adviseren van hun klant
In beide gevallen doe je ermee wat je wil, de gevolgen van wat je ermee doet zijn dan ook navenant... ;-)
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 25 januari 2021, 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Verklaring m.b.t. verfijning van klantbeeld
Je klinkt me een beetje teveel als een bankbediende.
Eén individuele bank gaat het werkelijk geen z*k aan wat je totaal vermogen is ... wat het advies dan ook moge zijn.
Stel dat je een lening wil aangaan bij bank x en zij denken dat je hun hoofdbankier bent en diezelfde bank stelt vast - uit het totaalplaatje - dat ze niet je hoofdbankier zijn ... ze zullen je totaal anders benaderen voor het bepalen van het percentage waartegen je kan leren. Als ze concurrentie voelen dan gaan ze wel een stapje verder gaan, als ze denken dat ze de enige bankier zijn dan rammelen ze met je voeten.
Re: Verklaring m.b.t. verfijning van klantbeeld
Je hebt gelijk, nieuwe-nickname-van-iemand-die-hier-al-langer-op-het-forum-zit, maar ik denk en ik hoop dat uit het surfen naar een hoop pornosites en of sites waar je kindernamen kan vinden en één of andere like op facebook, die websites/bedrijven/socialmediatoestanden nog altijd je totaal vermogen niet kunnen afleiden. Ze kunnen wel denken dat je rijk bent als je zoekt naar een (ik ken niks van auto's dus zal ik het maar eenvoudig houden) "lamborghini" maar het kan evengoed zijn dat je een matchboxversie van die auto wil.amturingas schreef: ↑24 januari 2021, 18:58Ja, maar iedereen geeft heel snel zelf zijn privacy op. Vrijwillig en bewust.
De provider van je GSM weet zo ongeveer waar je de hele dag geweest ben.
Facebook weet op 10 meter na, waar je de hele dag geweest bent.
Google idem.
Facebook en Google weten exact op welke sites je geweest bent, en wanneer, tot op de seconde.
Je auto en je autoconstructeur weten dat ook.
Als een vrouw plots veelvuldig op het internet surft naar populaire namen voor kinderen, en kinderkleren, weten Google en Facebook dat ze zwanger is.
Privacy? Je hebt het recht op privacy. Maar dan moet je op een eiland gaan wonen. Ver van de bewoonde wereld.
-
- Verbannen Gebruiker
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 07 jan 2021
Re: Verklaring m.b.t. verfijning van klantbeeld
Jawel hoor. Ze weten dat bij goede benadering, voor het grootste deel van de bevolking.geebee schreef: ↑25 januari 2021, 00:01 ik denk en ik hoop dat uit het surfen naar een hoop pornosites en of sites waar je kindernamen kan vinden en één of andere like op facebook, die websites/bedrijven/socialmediatoestanden nog altijd je totaal vermogen niet kunnen afleiden. Ze kunnen wel denken dat je rijk bent als je zoekt naar een (ik ken niks van auto's dus zal ik het maar eenvoudig houden) "lamborghini" maar het kan evengoed zijn dat je een matchboxversie van die auto wil.
Heb je je nog nooit afgevraagd waarom je regelmatig gepersonaliseerde uitnodigingen krijgt van bedrijven waar je nog nooit in contact mee geweest bent?
Bijvoorbeeld een vastgoedbedrijf dat je uitnodigt voor een info-avond over een nieuwbouwproject van appartementen.
Op wonderlijke wijze kunnen ze goed inschatten voor welk appartement je eventueel interesse zou kunnen hebben, een van 350.000 euro, of 700.000 euro, of een van ver boven het miljoen.
Een bedrijf als Bisnode bijvoorbeeld verzamelt gegevens van het grootste deel van de Belgen, toch degenen die genoeg geld hebben om interessant te zijn. Via de telecombedrijven en nutsbedrijven kennen ze je adres.
Door in de loop van de tijden alle info te combineren, weten ze dat de Jan Peeters die in de jaren 1990 in een rijtjeshuis woonde, in de jaren 2000 in een middenklassewijk woonde, en nu in een wijk waar de rijkeren wonen.
Via de autoverkopers weten ze dat die Jan Peeters aanvankelijk met een Renault reed, begin de jaren 2000 overgeschakeld was naar BMW 5 reeks, en sinds een 10 jaar om de 4 jaar 4 nieuwe BMW's koopt. Een 7 voor hemzelf, een 5 voor zijn echtgenote, en nog 2, blijkbaar voor de kinderen.
Ze weten dat Jan Peeters een zeer groot zwembad met luxe poolhouse heeft aangelegd in 2015.
Het gezin Jan Peeters gaat 5 keer per jaar op reis: naar Dubai, naar Japan, naar China, naar Australië.
En ze weten dat Jan Peeters een appartement heeft, dat enkel op zijn naam staat. Voor een of andere reden staan alle facturen van de nutsbedrijven e.d. op naam van een dame die geen familie is van Jan Peeters.
Re: Verklaring m.b.t. verfijning van klantbeeld
Jij gaat er van uit dat één welbepaalde "instantie" al die informatie heeft over jou maar die informatie zit verdeeld over vele kleine "instantietjes" maar er is geen volledig beeld ... jij gaat uit van één Big Brother, ik denk dat er veel kleine "Little Brothers" zijn ... er is een kleine Little Brother die ziet dat ik veel tijd op XHamster doorbreng en daar voorkeur heb voor "Asians with big boobies" (grapje) en een andere Little Brother die heeft gezien dat ik laatst bij de Colruyt een grote voorraad heb ingeslagen van blikjes Pepsi sugarfree maar ik ben er wel van overtuigd dat er geen combinatie is van geebee is een pepsi sugarfree drinkende pornoliefhebber geïnteressseerd in Asians with big boobies en daarnaast bezitter is van een Aixam en laatst een abonnement heeft genomen op de Libelle. Een alwetende Big Brother die al deze info weet hoort wat mij betreft in hetzelfde schuifje als de conspiracy theories.amturingas schreef: ↑25 januari 2021, 07:44Jawel hoor. Ze weten dat bij goede benadering, voor het grootste deel van de bevolking.geebee schreef: ↑25 januari 2021, 00:01 ik denk en ik hoop dat uit het surfen naar een hoop pornosites en of sites waar je kindernamen kan vinden en één of andere like op facebook, die websites/bedrijven/socialmediatoestanden nog altijd je totaal vermogen niet kunnen afleiden. Ze kunnen wel denken dat je rijk bent als je zoekt naar een (ik ken niks van auto's dus zal ik het maar eenvoudig houden) "lamborghini" maar het kan evengoed zijn dat je een matchboxversie van die auto wil.
Heb je je nog nooit afgevraagd waarom je regelmatig gepersonaliseerde uitnodigingen krijgt van bedrijven waar je nog nooit in contact mee geweest bent?
Bijvoorbeeld een vastgoedbedrijf dat je uitnodigt voor een info-avond over een nieuwbouwproject van appartementen.
Op wonderlijke wijze kunnen ze goed inschatten voor welk appartement je eventueel interesse zou kunnen hebben, een van 350.000 euro, of 700.000 euro, of een van ver boven het miljoen.
Een bedrijf als Bisnode bijvoorbeeld verzamelt gegevens van het grootste deel van de Belgen, toch degenen die genoeg geld hebben om interessant te zijn. Via de telecombedrijven en nutsbedrijven kennen ze je adres.
Door in de loop van de tijden alle info te combineren, weten ze dat de Jan Peeters die in de jaren 1990 in een rijtjeshuis woonde, in de jaren 2000 in een middenklassewijk woonde, en nu in een wijk waar de rijkeren wonen.
Via de autoverkopers weten ze dat die Jan Peeters aanvankelijk met een Renault reed, begin de jaren 2000 overgeschakeld was naar BMW 5 reeks, en sinds een 10 jaar om de 4 jaar 4 nieuwe BMW's koopt. Een 7 voor hemzelf, een 5 voor zijn echtgenote, en nog 2, blijkbaar voor de kinderen.
Ze weten dat Jan Peeters een zeer groot zwembad met luxe poolhouse heeft aangelegd in 2015.
Het gezin Jan Peeters gaat 5 keer per jaar op reis: naar Dubai, naar Japan, naar China, naar Australië.
En ze weten dat Jan Peeters een appartement heeft, dat enkel op zijn naam staat. Voor een of andere reden staan alle facturen van de nutsbedrijven e.d. op naam van een dame die geen familie is van Jan Peeters.
-
- Verbannen Gebruiker
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 07 jan 2021
Re: Verklaring m.b.t. verfijning van klantbeeld
Ik heb je zelfs de naam verteld: Bisnode. Dat is een commercieel bedrijf.geebee schreef: ↑25 januari 2021, 09:10Jij gaat er van uit dat één welbepaalde "instantie" al die informatie heeft over jou maar die informatie zit verdeeld over vele kleine "instantietjes" maar er is geen volledig beeld ... jij gaat uit van één Big Brother, ik denk dat er veel kleine "Little Brothers" zijn ...amturingas schreef: ↑25 januari 2021, 07:44
Een bedrijf als Bisnode bijvoorbeeld verzamelt gegevens van het grootste deel van de Belgen, toch degenen die genoeg geld hebben om interessant te zijn. Via de telecombedrijven en nutsbedrijven kennen ze je adres.
Een alwetende Big Brother die al deze info weet hoort wat mij betreft in hetzelfde schuifje als de conspiracy theories.
Bisnode koopt al die informatie van al de kleine verzamelaars van data (nutsbedrijven, auto verkopers, reisverkopers, vastgoedbedrijven, zwembadverkopers, ...).
Bisnode verbindt en analyseert al die data en stelt zo profielen op van iedereen.
Een vastgoedbedrijf dat personen wil uitnodigen voor een nieuw vastgoedproject, vraagt aan Bisnode: geef mij een lijst van 1000 personen in de buurt van ... die behoren tot de vermogensklasse "zeer welstellend".
Dat vastgoedbedrijf betaalt Bisnode daarvoor.
Zo moeten ze maar 1000 luxebrochures sturen in plaats van 100.000 naar willekeurige adressen.
Complottheorie?
Waarom denk je dat alle websites zeggen dat ze je gegevens kunnen "doorgeven" aan partners?
Re: Verklaring m.b.t. verfijning van klantbeeld
Ik denk dat je dit toch serieus onderschat.
Als jij een bepaalde site bezoekt, wordt dat gevolgd door niet één, maar door tientallen, of zelfs honderden 'trackers'. Al die schimmige bedrijfjes verkopen die gegevens massaal door naar potentiële adverteerders. Bedrijven zoals Google en Facebook staan bijna overal op de eerste lijn om jou te volgen.
We kennen allemaal het fenomeen dat je reclame krijgt over zaken die je hebt opgezocht, maar dat is een relatief onschuldige en doorzichtige vorm van marketing. Het gaat tegenwoordig veel verder dan dat en de manipulatie gebeurt uiterst subtiel. Facebook kan jouw voorkeuren beter inschatten dan jouw partner (is al onderzocht), en jouw gewoontes waarschijnlijk beter dan jijzelf (we zijn veel voorspelbaarder dan we zelf willen geloven). Google weet van een doorsnee gebruiker: (telkens met zeer hoge zekerheid, maar nooit 100%)
- welke sites je bezoekt en wat je interesses zijn
- welke mensen je wanneer ontmoet
- wat er gangbaar / hip / not done is in jouw sociale milieu
- welke winkels je bezoekt
- welke budgetten je aan welke dingen spendeert
- welk inkomen je hebt (met vrij grote zekerheid)
- welke je politieke kleur is
- welke je seksuele geaardheid is
- jouw gezinssituatie
- jouw gewoontes
- jouw ras
- jouw religie
- meer en meer: jouw fysieke gezondheid
Om op jouw voorbeeld terug te komen; Google weet écht wel of je:
- een autoliefhebber bent, die geïnteresseerd is in Lamborghini, zonder koopinteresse
- een rijke stinker bent die echt overweegt om een Lamborhini te kopen
- een modelliefhebber bent
Dat is waar 'big data' net over gaat: het linken van al die kleine beetjes informatie tot één griezelig accuraat profiel.
Helaas geen complottheorie.
Re: Verklaring m.b.t. verfijning van klantbeeld
Ja, en dan ?
Laat ons nu eens aannemen dat ze inderdaad weten dat ik met een Aixam rij, op zondag chocoladekoeken eet van bakkerij x, op maandag naar Netflix kijk, dinsdag mijn porno-avond is, ik op zoek ben naar een nieuwe woning met x budget, enzovoorts, enzovoorts ... als ze mij opbellen, mailen, reclamebanners op internetpagina's zetten ... so what ... door er niet op te klikken, iets aan te kopen, ... staan ze daar met hun accuraat profiel.
Ik heb een redelijk tegendraads karakter en heb voor mezelf toch het gevoel dat ze al van ver moeten komen om mij te beïnvloeden ... ze mogen hun big data hebben, je bent nog altijd vrij er mee te doen wat je wil.
Ja toch of zie ik het zo verkeerd ?
Re: Verklaring m.b.t. verfijning van klantbeeld
Vreemd genoeg denken we allemaal dat we moeilijk te beïnvloeden zijn. De wetenschap spreekt dit tegen. Ik denk dat we best in alle bescheidenheid aanvaarden dat we wel degelijk ontvankelijk zijn voor beïnvloeding. Dat heeft weinig met een tegendraads karakter te maken.
Veel mensen hebben een simplistisch beeld over reclame, zo van "Het is niet omdat ik reclame zie hangen van Dreft, dat ik nu plots Dreft wil gaan kopen." Besluit: reclame werkt niet bij mij. Op die manier werkt het idd bij niemand.
De manipulatie gebeurt veel subtieler: we krijgen kleine 'duwtjes' (nudges) in een bepaalde richting, zonder dat we het zelf door hebben. Door je bepaalde artikels voor te schotelen, door de inhoud van advertenties meer af te stemmen op jouw dada's, door de prijs van producten dynamisch aan te passen aan wat jij zou willen betalen, door een merknaam consequent te linken met een bepaalde eigenschap die wij belangrijk vinden, door naambekendheid te genereren ...
Als men door heeft dat jij potentieel interesse hebt in aankoop van een 2de verblijf, dan zullen ze trachten die interesse warm te houden door regelmatig artikels hierover te presenteren. Men zal weten of je eerder een impulsief karakter hebt, of een zorgvuldige cijferaar. Men zal de advertenties aanpassen hieraan: nadruk leggen op 'nu of nooit' of op cijfers inzake potentieel rendement. Of nadruk leggen op het potentieel 'familiegeluk' indien je eerder een romantische inborst hebt.
Als jij een boekhoudersmentaliteit hebt, zal je veel meer aangesproken worden door een advertentie die aandacht heeft voor het financiële aspect, dan voor een advertentie die een idyllisch familiesprookje voor ogen houdt.
Het is bewezen dat dit werkt. Ook bij mensen die ervan overtuigd zijn dat ze hier ongevoelig voor zijn. De informatie die wij te zien krijgen op het internet, is niet objectief, maar gekleurd en aangepast aan ons profiel. Hoewel ik hier zo bewust mogelijk probeer mee om te gaan, zou ik zeker niet durven beweren dat die manipulaties bij mij nooit hebben gewerkt. Ook al kan ik zelf geen enkel concreet geval aangeven.
Re: Verklaring m.b.t. verfijning van klantbeeld
Begrijp me niet verkeerd, er zijn VEEL mensen die gemakkelijk te beïnvloeden zijn - in Amerika zijn er bv. een dikke 70 miljoen die het bewezen hebben ... maar er is ook een (misschien beperkte ?) groep die zich daar weinig van aantrekt, meestal heeft dat wel iets met intelligentie van doenZwiertje schreef: ↑25 januari 2021, 10:56Vreemd genoeg denken we allemaal dat we moeilijk te beïnvloeden zijn. De wetenschap spreekt dit tegen. Ik denk dat we best in alle bescheidenheid aanvaarden dat we wel degelijk ontvankelijk zijn voor beïnvloeding. Dat heeft weinig met een tegendraads karakter te maken.