De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Maar ik ben niet zeker of hij nu geregistreerd is in België of niet. Bij iShares kan je dat makkelijk zien maar ik vind het niet voor Vanguard Trackers. Ik heb een link naar FSMA van vroeger waar je kon terugvinden wat in Belgiê geregistreerd is en wat niet en die link werkt niet meer. Dus mijn vraag hier is of iemand weet waar ik dat kan terugvinden. Volgens eerdere berichten in deze thread is hij niet in België geregistreerd maar is dat nog zo?
VAGF is niet in België geregistreerd, en hoort 0.12% beurstaks te zijn.
Ik heb hier momenteel een openstaande vraag voor bij Bolero, en zij hebben dit 'doorgegeven aan hun bevoegde dienst om na te gaan'.
Deze vraag staat al iets meer dan een maand open.
Op de site van Vanguard België is VAGF niet terug te vinden (want hier niet geregistreerd). Op internationale sites, bijvoorbeeld Denemarken, vind je het fonds wel terug. In de KIID staat daar duidelijk vermeld dat het fonds niet in België geregistreerd is.
Ik heb hier momenteel een openstaande vraag voor bij Bolero, en zij hebben dit 'doorgegeven aan hun bevoegde dienst om na te gaan'.
Deze vraag staat al iets meer dan een maand open.
Op de site van Vanguard België is VAGF niet terug te vinden (want hier niet geregistreerd). Op internationale sites, bijvoorbeeld Denemarken, vind je het fonds wel terug. In de KIID staat daar duidelijk vermeld dat het fonds niet in België geregistreerd is.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
-
- Newbie
- Contacteer:
Dankjewel! Ik had ook gemerkt dat ik hem niet terug vond op Vanguard België. Dan zal ik de vraag ook nog eens stellen bij Bolero. Misschien helpt het als meerdere dezelfde vraag stellen. . Nogmaals bedankt!
Zorg ervoor dat je genoeg uitleg geeft!bruine_beer schreef: ↑26 januari 2021, 09:54 Dankjewel! Ik had ook gemerkt dat ik hem niet terug vond op Vanguard België. Dan zal ik de vraag ook nog eens stellen bij Bolero. Misschien helpt het als meerdere dezelfde vraag stellen. . Nogmaals bedankt!
Er is ook een distribuerende variant van VAGF (als ik het me goed herinner is dit VAGE) die wel in België geregistreerd is, en dezelfde naam heeft als VAGF. Bolero gaat mogelijks denken dat je over VAGE ipv VAGF praat.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ok, dank je, doe ik!RGiskard schreef: ↑26 januari 2021, 10:01 Zorg ervoor dat je genoeg uitleg geeft!
Er is ook een distribuerende variant van VAGF (als ik het me goed herinner is dit VAGE) die wel in België geregistreerd is, en dezelfde naam heeft als VAGF. Bolero gaat mogelijks denken dat je over VAGE ipv VAGF praat.
Zorg ervoor dat je het juiste fonds koopt: distribuerend/accumulerend, juiste munt, gehedged of juist niet.
Kies de beurs is voor jou het makkelijks (bvb: waar heb je de real-time quotes) en het goedkoopst is (transactiekost).
Volume is leuk.
Spread is van minder belang; omdat er altijd marketmakers zitten.
Londen is misschien te vermijden; de voorbij maanden hebben een deel fondsleveranciers al hun Euro fondsen van de Londense beurs weggehaald
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dankjulliewel B7H4long en Gilberke, ik ben weer een tikkeltje wijzer .
Ik leerde hier reeds dat aandelen ETF's best acculumerend zijn (o.w.v. fiscaliteit), en niet gehedged (gezien de meerkost en lange horizon). Wat betreft obligatie-ETF's lees ik dat dit complexer is. Kan ik stellen dat accumulerende obligatie-ETF's toch een lichte voorkeur hebben (gezien je bij distribuerende ETF's naast RV op dividend in sommige gevallen toch ook meerwaardetaks betaalt bij verkoop als niet alles uitgekeerd wordt)?
Transactiekosten zijn beide dezelfde voor deze ETF. Hoe/waar vergelijk je meest eenvoudig het verhandelde volume tussen 2 beurzen?
Waardevolle tip!
Met schaamrood op de wangen maar, wat gebeurt er met jouw aangekochte ETF als deze van de beurs wordt gehaald?
Wat betreft de keuze tussen acc of dis variant van een obligatie ETF: voor beiden is de 'Reynders'-taks (meerwaardebelasring) van toepassing... Bij de dis variant komt er idd nog de RV van 30% op de door de ETF uitgekeerde vergoedingen kijken.
Over een ETF die verdwijnt https://www.test-aankoop.be/invest/bele ... arschuwing
Wat betreft het volume, ik gebruik binckbank en daar is er een vakje "gemiddeld volume". De site boursorama toont ook veel info, zie als voorbeeld iwda https://www.boursorama.com/bourse/track ... s/1rAIWDA/, daar heb je een 'HISTORIQUE 5 JOURS' waar ook volumes worden getoond...
Inderdaad, niets speciaal in vergelijking met "gewone" fondsen.gilberke schreef: ↑27 januari 2021, 08:30Over een ETF die verdwijnt https://www.test-aankoop.be/invest/bele ... arschuwing
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik kwam in en ander topic IUES (iShares S&P 500 EUR Hedged UCITS ETF (Acc)) tegen als alternatief voor CSPX.
Deze zou "gratis" zijn bij Degiro (kernselectie)
Wat zijn jullie pro's & con's?
Edit:
Lopende kosten zijn hoger 0.2 <-> 0.07 weegt dit op tegen de aankoopkosten?
Heb hier al vaker gelezen dat hedging vaak geen meerwaarde heeft maar vooral een meerkost.
Deze zou "gratis" zijn bij Degiro (kernselectie)
Wat zijn jullie pro's & con's?
Edit:
Lopende kosten zijn hoger 0.2 <-> 0.07 weegt dit op tegen de aankoopkosten?
Heb hier al vaker gelezen dat hedging vaak geen meerwaarde heeft maar vooral een meerkost.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zeker nu de dollar laag staat tegenover de euro, is hedging van dollar fonds contraproductief lijkt mij.
Algemener is hedging van aandelen fondsen in dollar niet zinvol omdat de bescherming niet opweegt tegenover de extra kost.
Algemener is hedging van aandelen fondsen in dollar niet zinvol omdat de bescherming niet opweegt tegenover de extra kost.
Medirect blokkeert de aan/verkoop van de MSCI Emerging Markets.
Is hij nog beschikbaar bij andere banken?
Is hij nog beschikbaar bij andere banken?
Door de nieuwe Amerikaanse sancties die werden opgelegd aan Chinese leveranciers van militair materiaal, zijn de transacties op de volgende financiële producten, waarvan u er momenteel enkele bezit, opgeschort door onze broker:
LU1900068328 - Lyxor MSCI AC Asia Pacific Ex Japan UCITS ETF
FR0010429068 - Lyxor MSCI Emerging Markets UCITS ETF Acc EUR
IE00B44T3H88 - HSBC MSCI China UCITS ETF
IE00BKM4GZ66 - iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF USD (Acc)
US1261321095 - CNOOC Limited (CEO)
We hebben een akkoord bereikt met onze broker die u toelaat om (enkel) uw belegging(en) onder de volgende voorwaarden te verkopen:
i. We delen uw naam en voornaam aan de broker mee.
ii. We bevestigen dat u geen Amerikaans staatsburger bent.
Verdere aankooptransacties zijn niet toegestaan.
Oud nieuws.
MeDirect heeft zijn problemen kunnen oplossen. (Zie andere thread).
Bij andere brokers is er geen onderbreking geweest.
Al zoekend naar meer info ivm ETFs ben ik volgende pagina van de Bogleheads wiki tegengekomen: https://www.bogleheads.org/wiki/Nonresi ... as_a_ratio
Er wordt een formule beschreven die een tax withholding ratio berekent en die je dan vervolgens bij de TER kan optellen voor een geschatte jaarlijkse kost van de ETF. Als dat effectief een dingetje is vind ik het raar dat zo goed als niemand daar aandacht aan schenkt. Ik heb de berekening gedaan voor 3 MSCI World trackers en dat geeft toch een ander beeld dan enkel de TER.
Is er iemand die dit al eens eerder bekeken heeft?
Er wordt een formule beschreven die een tax withholding ratio berekent en die je dan vervolgens bij de TER kan optellen voor een geschatte jaarlijkse kost van de ETF. Als dat effectief een dingetje is vind ik het raar dat zo goed als niemand daar aandacht aan schenkt. Ik heb de berekening gedaan voor 3 MSCI World trackers en dat geeft toch een ander beeld dan enkel de TER.
Is er iemand die dit al eens eerder bekeken heeft?
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)