Beginnen met beleggen
TIP
Re: Beginnen met beleggen
Belastingstelsels vergelijken is niet eenvoudig. Ze hebben altijd een hele historie.
Belgie word algemeen gekend (en erkend) voor zijn hoge belastingen op arbeid en lage belastingen op kapitaal.
Hierboven werd de vergelijking gemaakt met de UK
Dividenden: https://www.gov.uk/tax-on-dividends
Dividend allowance : 2000 GBP
Basic rate 7.5%
Higher rate 32.5%
Additional rate 38.1%
Meerwaardetax: https://www.gov.uk/capital-gains-tax
The Capital Gains tax-free allowance is: £12,300, £6,150 for trusts
28% on your gains from residential property
20% on your gains from other chargeable assets
Gift Tax: https://www.gov.uk/inheritance-tax/gifts
You can give away £3,000 worth of gifts each tax year
Years between gift and death Tax paid
less than 3 40%
3 to 4 32%
4 to 5 24%
5 to 6 16%
6 to 7 8%
7 or more 0%
Tussen echtgenoten is er geen gifttax, maar loopt de meerwaardetaks gewoon door.
belastingen op interest: https://www.gov.uk/apply-tax-free-interest-on-savings
Income Tax band Personal Savings Allowance
Basic rate £1,000
Higher rate £500
Additional rate £0
If you go over your allowance; You pay tax on any interest over your allowance at your usual rate of Income Tax.
De bovenstaande taksen maken de rol van een ISA in de UK heel belangrijk.
Als we dit vergelijk met Belgie:
Meerwaardetax:
Voor de meeste beleggingen is er geen meerwaardetaks.
Dividenden:
voor aandelen kan je makkelijk de dividendbelasting vermijden dmv accumulerende fondsen.
voor obligatiesfondsen heb je de "keuze" tussen belasting op de dividenden of belasting op de meerwaarde
De nood voor een belastingsvrije beleggingsrekening is dus in Belgie veel lager.
We hebben Pensioensparen, Lange Termijnsparen, ook tak21 en tak23 hebben een speciale behandeling ivm belastingen
Ik las ook verwijzingen naar erfenisbelastingen.
Als je vergelijkt moet je rekening houden dat in de UK dit een estate belasting is ( voor de verdeling ) en in België een erfenisbelasting ( na verdeleing, en voor elke erfgenaam onafhankelijk)
Belgie word algemeen gekend (en erkend) voor zijn hoge belastingen op arbeid en lage belastingen op kapitaal.
Hierboven werd de vergelijking gemaakt met de UK
Dividenden: https://www.gov.uk/tax-on-dividends
Dividend allowance : 2000 GBP
Basic rate 7.5%
Higher rate 32.5%
Additional rate 38.1%
Meerwaardetax: https://www.gov.uk/capital-gains-tax
The Capital Gains tax-free allowance is: £12,300, £6,150 for trusts
28% on your gains from residential property
20% on your gains from other chargeable assets
Gift Tax: https://www.gov.uk/inheritance-tax/gifts
You can give away £3,000 worth of gifts each tax year
Years between gift and death Tax paid
less than 3 40%
3 to 4 32%
4 to 5 24%
5 to 6 16%
6 to 7 8%
7 or more 0%
Tussen echtgenoten is er geen gifttax, maar loopt de meerwaardetaks gewoon door.
belastingen op interest: https://www.gov.uk/apply-tax-free-interest-on-savings
Income Tax band Personal Savings Allowance
Basic rate £1,000
Higher rate £500
Additional rate £0
If you go over your allowance; You pay tax on any interest over your allowance at your usual rate of Income Tax.
De bovenstaande taksen maken de rol van een ISA in de UK heel belangrijk.
Als we dit vergelijk met Belgie:
Meerwaardetax:
Voor de meeste beleggingen is er geen meerwaardetaks.
Dividenden:
voor aandelen kan je makkelijk de dividendbelasting vermijden dmv accumulerende fondsen.
voor obligatiesfondsen heb je de "keuze" tussen belasting op de dividenden of belasting op de meerwaarde
De nood voor een belastingsvrije beleggingsrekening is dus in Belgie veel lager.
We hebben Pensioensparen, Lange Termijnsparen, ook tak21 en tak23 hebben een speciale behandeling ivm belastingen
Ik las ook verwijzingen naar erfenisbelastingen.
Als je vergelijkt moet je rekening houden dat in de UK dit een estate belasting is ( voor de verdeling ) en in België een erfenisbelasting ( na verdeleing, en voor elke erfgenaam onafhankelijk)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Als frequent lezer nu toch maar even dit forum kapen voor wat advies, gezien ik al langer met de gedachte zit om (relatief beperkt) te gaan beleggen op de beurs. Ik heb wel een beperkte theoretische kennis (van economische richting en unief uit), maar zou dus graag wat praktische ervaring opdoen.
Ik had vorig jaar 2000 euro op een aparte spaarrekening gezet, wat dus niets opbrengt en er dus maar staat voor spek en bonen. En nu denk je, had ik die 2000 euro toen al maar belegd....
Qua broker zou ik voor bolero kiezen gezien de service en ik zo goed als alles bij KBC heb alsook een deel van de familie er werkt. Een DeGiro die hier vaak passeert lijk ik voor één of andere manier minder te vertrouwen + buitenlandse broker...
Graag zou ik dus het grootste deel willen beleggen in ETF's + een aantal aparte aandelen willen selecteren (het zoeken naar aandelen en beursnieuws volgen is me alvast een toffe hobby, wil niet zeggen dat ik het doel heb om day-trader te worden ). Eerder een buy and hold principe en leerschool gezien het eerder beperkte bedrag.
Wat zijn mijn mogelijkheden?
1) ETF's: 75/25 verhouding dus bv. €1125 IWDA + €375 EMIM in één keer storten en dan maandelijks/om de 2 maanden/6 maanden/ 100 of 200€ bijstorten volgens dezelfde 75/25 verhouding? Of gewoon vanaf nu die periodieke betalingen doen (wat dan wel weer extra kosten met zich meebrengt, zie DeGiro vs Bolero verhaal).
2) De overige initiėle 500 euro vrij te spenderen over enkele aandelen voor de komende jaren. Is niet veel, I know, maar wil niet zeggen dat er niet bijgestort kan worden natuurlijk
Shoot! En alvast bedankt voor de reactie's! Al hoop ik niet dat deze zijn ą la: met 2000 euro blijf je beter weg
Ik had vorig jaar 2000 euro op een aparte spaarrekening gezet, wat dus niets opbrengt en er dus maar staat voor spek en bonen. En nu denk je, had ik die 2000 euro toen al maar belegd....
Qua broker zou ik voor bolero kiezen gezien de service en ik zo goed als alles bij KBC heb alsook een deel van de familie er werkt. Een DeGiro die hier vaak passeert lijk ik voor één of andere manier minder te vertrouwen + buitenlandse broker...
Graag zou ik dus het grootste deel willen beleggen in ETF's + een aantal aparte aandelen willen selecteren (het zoeken naar aandelen en beursnieuws volgen is me alvast een toffe hobby, wil niet zeggen dat ik het doel heb om day-trader te worden ). Eerder een buy and hold principe en leerschool gezien het eerder beperkte bedrag.
Wat zijn mijn mogelijkheden?
1) ETF's: 75/25 verhouding dus bv. €1125 IWDA + €375 EMIM in één keer storten en dan maandelijks/om de 2 maanden/6 maanden/ 100 of 200€ bijstorten volgens dezelfde 75/25 verhouding? Of gewoon vanaf nu die periodieke betalingen doen (wat dan wel weer extra kosten met zich meebrengt, zie DeGiro vs Bolero verhaal).
2) De overige initiėle 500 euro vrij te spenderen over enkele aandelen voor de komende jaren. Is niet veel, I know, maar wil niet zeggen dat er niet bijgestort kan worden natuurlijk
Shoot! En alvast bedankt voor de reactie's! Al hoop ik niet dat deze zijn ą la: met 2000 euro blijf je beter weg
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik ben ooit begonnen met één aandeel Petrofina. Naar huidige waarde ongeveer een aankoop van 200 Euro. Moest natuurlijk eerst 10% stijgen vooraleer ik uit de kosten kwam. Dus inderdaad, ik hoop dat niemand je daarop afrekent.
Return portefeuille edelmetalen sinds 2016: 450%
-
- Newbie
Ik was beginnen beleggen enkele maanden voor de coronacrisis. Bij mij staat hier nu nog bijna alles in het rood. De laatste weken zie ik echter een licht stijgende tendens.
Bolero Matti is misschien wel iets voor je (ook van KBC), is iets duurder (jaarlijkse kost 1,21%) dan zelf een ETF kopen, maar als je met zo'n kleine bedragen belegt, wegen de transactiekosten per maand enorm door (veel >2 % van je inleg in jouw geval/ETF)
Argenta technologie cap 0, 42% gestegen, goe bezig.
Dikke week geleden op ingetekend.
Hopelijk tegen 5jaar 30% erbij.
Dikke week geleden op ingetekend.
Hopelijk tegen 5jaar 30% erbij.
Je zou echt moeten proberen om de transactiekosten laag te houden (minder dan 1% van je aankoop lijkt me een goede vuistregel). Spreid je aankopen bvb per kwartaal.
Hoe verhouden zich de aankoopkosten van IWDA + EMIM (beide op de beurs in Amsterdam) tov 1 aankoop van VWCE (in Frankfurt) voor jou? Als VWCE te duur is in aankoop, kan je eventueel enkel voor IWDA gaan. je hebt dan de 1600 grootste aandelen uit de ontwikkelde markten, samen zo'n 75% van de aandelenmarkten.
De opkomende markten zijn zo'n 12% van de wereldmarkten. Jij zou dubbel inzetten op dit deel, waarom?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
De transactiekosten bij Bolero:
- IWDA/EMIM (Amsterdam): €7,50 voor een bedrag tot €2500
- VWCE (Frankfurt): €15 voor een bedrag tot €2500
1x IWDA + 1x EMIM kopen kost dus evenveel als 1x VWCE.
- IWDA/EMIM (Amsterdam): €7,50 voor een bedrag tot €2500
- VWCE (Frankfurt): €15 voor een bedrag tot €2500
1x IWDA + 1x EMIM kopen kost dus evenveel als 1x VWCE.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)
IWDA kan je m.i. beter vervangen door SWRD, lagere TER
25%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - PRX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
17%IMIE - 16%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
20%Bonds - 2%IEGA - 3%CASH Updated 30/11/2024
Klopt, die had ik zelf ook al op het oog om IWDA te vervangen. Tenzij ik toch nog de VWCE route zou bewandelen...
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Met een bedrag van 2.000 (en eventueel maandelijks wat extra):
1) ETFs: de enige zinvolle route lijkt mij dan de "gratis" ETFs via DeGiro, anders ga je te veel TK betalen, los daarvan moet je ook begrijpen hoe ETFs werken (ik begrijp het voorlopig nog niet)
2) Individuele aandelen: dat lijkt mij onzinnig met zo'n klein bedrag, vermits je dan niet voldoende spreiding zal hebben gezien de TK
Als ik van u was zou ik:
- herbekijken of beleggen voor u op dit moment en met uw situatie wel aangewezen is (je moet het zelf weten natuurlijk, maar als je "maar" 2.000 EUR ter beschikking hebt om te beleggen, stel ik mij toch vragen bij uw financiële buffers bv., maar nogmaals: u doet wat u wil)
- start een automatisch (mutual) fondsen plan ala Keyplan van Keytrade (er zijn er ook anderen, vergelijk die plannen eens)
Bovenstaande geldt des te meer in de huidige omstandigheden.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 3 februari 2021, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat nu ook weer niet maar aan bijna de helft van de van de TER, hogere YTD, en voor de rest bijna identieke eigenschappen zie ik buiten het grotere volume weinig redenen om nog voor IWDA te kiezen boven SWRD. (Tenzij je DeGiro gebruikt)
25%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - PRX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Als ik op justetf.com die 2 selecteer en vergelijk, dan ziet de "return" op de "line chart comparison" er quasi exact hetzelfde uit.
Wat ik dus tot nu toe nog altijd niet begrijp is hoe die TER een noemenswaardige rol speelt.