Beginnen met beleggen
TIP
Re: Beginnen met beleggen
De beheerskosten zijn belangrijk en zeer zichtbaar.
We zijn hier nu 2 cijfers na de komma aant vergelijken.
Buiten de beheerskosten zijn er nog andere elementen die de performantie bepalen:
Wat zijn de interne transactiekosten?
Wat zijn de inkomsten uit securities lending?
Praktisch gezien loopt SWRD sinds zijn ontstaan iets achter op IWDA.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Beheerskosten = TER ?
Dus TER is exclusief die factoren die je aanhaalt ?
Wat zijn "interne transactiekosten" ?
Dus TER is exclusief die factoren die je aanhaalt ?
Wat zijn "interne transactiekosten" ?
De beheerskosten zijn de "vaste" kosten van een fonds.
Daarbuiten zijn er nog kosten van de aankoop en verkoop van de effecten. Voor een passief fonds is dit relatief weinig want er zijn weinig bewegingen, voor een aktief fonds kan dit hoog oplopen.
Daarbuiten zijn er nog kosten van de aankoop en verkoop van de effecten. Voor een passief fonds is dit relatief weinig want er zijn weinig bewegingen, voor een aktief fonds kan dit hoog oplopen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wat zijn dan "interne transactiekosten" waarover je spreekt ?
Wat valt allemaal onder "TER" en wat niet ?
Ik veronderstel dat hij dit bedoelt :
Van investopedia.comLimitations of Using the Total Expense Ratio
The TER is meant to capture the entire cost that an investor can expect from owning an investment fund. However, some charges, especially those that only are only made once, or that are made from the investment capital, may not be included in the TER. These include initial charges, such as commission, stockbroker fees, securities transfer tax, and annual adviser fees.
25%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - PRX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
17%IMIE - 16%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
20%Bonds - 2%IEGA - 3%CASH Updated 30/11/2024
https://thefipharmacist.com/iwda-vs-swrd/Conclusion
Both ETFs share very similar traits. As such, it may not really make a huge difference if you choose one over the other.
However, there are definitely some advantages if you:
Choose IWDA if you’re a frequent trader
Choose SWRD if you’re a long-term investor
25%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - PRX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
@Bae1: dank voor deze verhelderende bijdrage
Mijn conclusie: als je ergens tussenin short en long term zit, dan maakt het eigenlijk niet veel uit ;-)
Mijn conclusie: als je ergens tussenin short en long term zit, dan maakt het eigenlijk niet veel uit ;-)
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 3 februari 2021, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Sommige (aggregatie)websites gebruiken TER waar eigenlijk beheerskosten of OCF beter zou zijn.EarthNvstr1 schreef: ↑3 februari 2021, 20:39 Wat zijn dan "interne transactiekosten" waarover je spreekt ?
De websites van de fondsleveranciers zijn meestal wel correct.
Hier vind je een overzicht: bogleheads : Cost_and_expenses_related_to_UCITS_index_funds_and_ETFs
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik begin het gevoel te krijgen dat we tot de essentie komen.
Als er nu nog iemand zegt dat "ETF beleggen" eenvoudig is, dan moet die maar eens een volledige "eenvoudige" uiteenzetting daarover doen.
@B7H4long: voor u betekent dat dat je beter zelf een boek zou schrijven ipv een boekbespreking te doen ;-) (not joking)
@anderen: ook altijd welkom natuurlijk... ik betaal met plezier de eenmalige kost die jij als passieve inkomsten daarna zal hebben.
Als er nu nog iemand zegt dat "ETF beleggen" eenvoudig is, dan moet die maar eens een volledige "eenvoudige" uiteenzetting daarover doen.
@B7H4long: voor u betekent dat dat je beter zelf een boek zou schrijven ipv een boekbespreking te doen ;-) (not joking)
@anderen: ook altijd welkom natuurlijk... ik betaal met plezier de eenmalige kost die jij als passieve inkomsten daarna zal hebben.
Het concept ETF beleggen is éénvoudig. Het enige wat ik niet begrijp is waar B7H4long het geduld blijft halen om op uw vragen te blijven antwoorden. Alles is hier in dit forum al 1000 x herhaald. Of koop het boek wat hij aanraad, is duidelijk en helder geschreven. Als ge het dan nog niet begrijpt dan kan niemand u helpen.EarthNvstr1 schreef: ↑3 februari 2021, 21:21 Ik begin het gevoel te krijgen dat we tot de essentie komen.
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Ja, 1000x op Spaargids Forum en 100x op andere sites ! In het Nederlands, in het Frans en in het Engels !
B7h4long is heel geduldig.
In februari 2031 zal Earth*** misschien 100 EUR in ETFs investeren...
B7h4long is heel geduldig.
In februari 2031 zal Earth*** misschien 100 EUR in ETFs investeren...
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
-
- Newbie
- Contacteer:
Mijn excuses, heb niet geantwoord wegens ziekte.EarthNvstr1 schreef: ↑22 januari 2021, 20:02 Kort gezegd: ISA is bij ons fiscaal pensioensparen.
Daarnaast: lees eens wat over fondsen, o.a. het verschil tussen mutual funds en ETFs.
En die kosten zijn geen Keytrade kosten, maar zijn kosten van het fonds zelf. Die heb je dus ook via een andere broker.
Bedankt voor het antwoord.
Het zijn inderdaad kosten per fonds. Mijn vriend stipte echter aan dat die veel hoger zijn bij Keytrade.
Hij gaf als voorbeeld iShares MSCI ACWI Low Carbon Target ETF,
waar hij 0,20% aan kosten op betaalt. Bij Keytrade is dat dan net geen 2%.
Maar hij doet dat via saxobank in Canada, en ik weet niet of je hier in België dan een goedkoper alternatief hebt voor de à la carte-versie van een keyplan, met min of meer dezelfde gebruiksvriendelijkheid
Bedankt. Dat pensioensparen doe ik al en is inderdaad erg beperkt.
iShares MSCI ACWI Low Carbon Target ETF is een US fonds.
Dat kan je hier in Europa niet kopen, ook niet bij KeyTrade.
Dat kan je hier in Europa niet kopen, ook niet bij KeyTrade.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Keyplan van Keytrade is voor mutual funds, niet voor ETFs.kreukelzone schreef: ↑10 februari 2021, 13:21 Maar hij doet dat via saxobank in Canada, en ik weet niet of je hier in België dan een goedkoper alternatief hebt voor de à la carte-versie van een keyplan, met min of meer dezelfde gebruiksvriendelijkheid
Er naast Keytrade kan je dat ook bij andere banken doen, MeDirect bv. (elk met hun eigen voor- en nadelen)
Vergelijk hier: https://www.spaargids.be/sparen/beleggi ... ijken.html
Voor ETFs moet je rekening houden met kosten van je bank/broker net zoals je aandelen aankoopt en verkoopt (elk met hun eigen voor- en nadelen)
Vergelijk hier: https://www.spaargids.be/sparen/effecte ... ijken.html
Beste ik heb een vraagje over limiet orders bij MeDirect.
Ik stel vast dat je geen verkooporders kunt zetten die > 30% boven de prijs zitten. Dit is vervelend aangezien er ook steeds een vertraging op de koersen bij MeDirect zit.
Is hier een oplossing voor?
Ik stel vast dat je geen verkooporders kunt zetten die > 30% boven de prijs zitten. Dit is vervelend aangezien er ook steeds een vertraging op de koersen bij MeDirect zit.
Is hier een oplossing voor?
https://tomblancketb.wixsite.com/euronextshares