vermogensbeheer
Re: vermogensbeheer
"wanneer verkopen" is een vraag die dezelfde uitdagingen heeft als de vraag "wanneer kopen".evita schreef: ↑25 mei 2020, 16:03 Als uw belegging ( aandeel, fonds, ETF, ....) stijgt, dan denk je, hebberig dat je bent als belegger, niet aan verkopen.
Als uw belegging daalt dan denk je het zal wel terug stijgen en je verkoopt ook niet.
Maar voor je het beseft is al je winst weg en kijk je zelfs aan op verlies.
Ik begin te beseffen dat ik bij een redelijke winst, die winst moet nemen en daarna eventueel terug moet instappen. Van winst nemen word je niet armer!
Zo denk ik daarover.
Er zijn verschillende strategien, waarvan er reeds enkele in deze thread aangehaald zijn.
Dit zijn de regels die ik zelf toepas:
Duidelijke "mechanische" regels zijn belangrijk omdat emoties en gevoelens nefast zijn voor beleggingsbeslissingen.
- kopen doe ik als ik het geld heb; volgens de portefeuilleverdeling die ik heb vastgelegd.
- verkopen doe ik om te herbalanceren als een component van mijn portefeuille te groot/klein is geworden tov mijn portefeuilleverdeling.
Ik heb een 60/40 portefeuille: 60% aandelen, 40% stabiele beleggingen.
In het begin van dit jaar groeide mijn aandelen veel sneller dan het stabiele gedeelte, en gingen mijn nieuwe aankopen naar de stabiele beleggingen.
Op het einde van vorig trimester daalden de aandelen zodanig dat hun deel te klein werd tov mijn stabiele beleggingen. Ik heb dan stabiele beleggingen verkocht en aandelen bijgekocht.
De voorbije weken zijn de aandelen weer sterk gestegen. Mijn aandelengedeelte is weer groter dan 60%. Het is niet onwaarschijnlijk dat ik een van de volgende dagen een deeltje van mijn aandelen moet verkopen om mijn portefeuille weer in evenwicht te brengen. Met het vrijgekomen geld koop ik dan stabiele beleggingen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Wat zijn dan volgens jouw stabiele beleggingen ?
U haalt mij de woorden uit de mond. Ik ben benieuwd naar het antwoord.
cash en investment grade obligaties zeker?
Inderdaad
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Spaarrekening: weet je wat je beloofd wordt, of je het effectief krijgt of zelfs aan je kapitaal kan is niet 100% zeker
Cash (alsook spaarrekeningen): dit zijn gewoon cijfertes die een waarde vertegenwoordigen, als we morgen met z'n allen beslissen dat die waarde 1000x minder is, dan is dat zo
De beurs: dat is veel te breed
Aandelen van bedrijven: de meeste bedrijven creëren een meerwaarde, die creatie van meerwaarde blijft, ongeacht hoeveel "cash" waard is.