De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Wat waren jouw resultaten voor "de 3 MSCI world trackers"? Waar was het beeld verschillend?borgie schreef: ↑6 februari 2021, 20:06 Al zoekend naar meer info ivm ETFs ben ik volgende pagina van de Bogleheads wiki tegengekomen: https://www.bogleheads.org/wiki/Nonresi ... as_a_ratio
Er wordt een formule beschreven die een tax withholding ratio berekent en die je dan vervolgens bij de TER kan optellen voor een geschatte jaarlijkse kost van de ETF. Als dat effectief een dingetje is vind ik het raar dat zo goed als niemand daar aandacht aan schenkt. Ik heb de berekening gedaan voor 3 MSCI World trackers en dat geeft toch een ander beeld dan enkel de TER.
Is er iemand die dit al eens eerder bekeken heeft?
Ik ben zeer geïnteresseerd wat jou is opgevallen.
Dit gaat voornamelijk over de dividend belastingen die door de landen waar de aandelen gevestigd worden aan de bron word ingehouden.
Ook houdt dit rekening met de belastingen die eventueel door het land van de fonds ( bvb voor Franse fondsen) word ingehouden.
De methodiek is toepasbaar op alle fondsen: indexfondsen, ETFs en "gewone" fondsen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik heb de berekening gedaan voor de MSCI World ETF van SPDR, iShares en Xtrackers en dit zijn de resultaten:
SPDR: TER 0,12% + TWR 0,72% = 0,84%
iShares: TER 0,20% + TWR 0,27% = 0,47%
Xtrackers: TER 0,19% + TWR 0,24% = 0,42%
Dus de ETF met de laagste TER heeft de hoogste TWR (tax withholding ratio). Volgends deze formule wordt die zo de duurste van de drie.
SPDR: TER 0,12% + TWR 0,72% = 0,84%
iShares: TER 0,20% + TWR 0,27% = 0,47%
Xtrackers: TER 0,19% + TWR 0,24% = 0,42%
Dus de ETF met de laagste TER heeft de hoogste TWR (tax withholding ratio). Volgends deze formule wordt die zo de duurste van de drie.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
Interessant. Zou kunnen verklaren waarom dit fonds geen betere resultaten heeft dan de andere.
Waarom is zijn TWR zo hoog? Vanwaar komt het verschil? Ben jij terug gegaan naar de jaarrapporten?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
De cijfers die ik gebruikt heb komen inderdaad uit de jaarrapporten.
Wat wel opvalt is de hoge yield van de SPDR tracker. Die haalt 5,44% wat meer dan het dubbele van iShares of Xtrackers is en daardoor is de TWR ook meer dan het dubbele.
Wat wel opvalt is de hoge yield van de SPDR tracker. Die haalt 5,44% wat meer dan het dubbele van iShares of Xtrackers is en daardoor is de TWR ook meer dan het dubbele.
Ik blijf hier gewoon bij mijn Bogle plan, maar bij het vrijkomen van een extra som twijfel ik om dit op lange termijn te beleggen in holdings (genre Sofina, Brederode, GIMV...)
Ik zit momenteel enkel in IWDA, IEMA en IUSN. Overlappen de kwaliteitsvolle Belgische holdings enigszins met IWDA, IEMA en IUSN? En hoeveel % zitten zo'n holdings gemiddeld in private equity?
Ik zit momenteel enkel in IWDA, IEMA en IUSN. Overlappen de kwaliteitsvolle Belgische holdings enigszins met IWDA, IEMA en IUSN? En hoeveel % zitten zo'n holdings gemiddeld in private equity?
Als de aandelen genoeg liquide zijn en groot genoeg zijn worden ze in de index en in de fondsen opgenomen.
De meeste indexfondsen publiceren dagelijks hun holdings.
Volgens de info van iShares website:
Sofina is 0.01% van IWDA
GIMV maakt voor 0,02% deel uit van IUSN (ter info Gamestop is 0.04%)
Zoals je in de holdings thread kan lezen is er geen eensgezinde definitie van "holdings"
De holdings die vermeld worden in de thread doen het als "klasse" niet beter dan de brede markt.
(M* portefeuille met 1000 euro investering in de holdings vermeld in de thread)
Sofina is 0.01% van IWDA
Zoals je in de holdings thread kan lezen is er geen eensgezinde definitie van "holdings"
De holdings die vermeld worden in de thread doen het als "klasse" niet beter dan de brede markt.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 7 februari 2021, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Wat BH zegt.
Anderzijds zijn holdings wel leuk als je wat dividend wil ontvangen. Niet rational, maar reasonable als overweging. Sommige Belgische holding (bv. GIMV) zijn erg actief in private equity, dus dat is een manier om daar wat exposure op te krijgen.
Anderzijds zijn holdings wel leuk als je wat dividend wil ontvangen. Niet rational, maar reasonable als overweging. Sommige Belgische holding (bv. GIMV) zijn erg actief in private equity, dus dat is een manier om daar wat exposure op te krijgen.
Een yield van 5,44%? Dat lijkt me sterk. Volgens mij klopt er iets niet.
Private equity en zeer goede resultaten de laatste 10 jaar, dan denk ik toch eerder aan Sofina & Brederode.troglodytes schreef: ↑7 februari 2021, 18:21 Wat BH zegt.
Stukje over holdings in de tijd https://www.tijd.be/netto/dossiers/aand ... 00524.html
Ander stukje https://www.beursloper.com/holdings-het ... r-fondsen/
Laatste vergelijkt 10 holdings met bel20 of met europese index...
Dat dacht ik ook. Gemiddeld genomen zijn de SPDR yields wel iets hoger dan bij de concurrenten maar 5,44% is wel heel hoog.
In het jaarrapport is er wel iets opmerkelijk. De SPDR MSCI World ETF is in februari 2019 gestart. Maar van 2019 naar 2020 zijn de net assets met 189 miljoen afgenomen. Daardoor wordt de verhouding tussen net assets en dividendinkomen scheef getrokken.
Volgens mij zijn de dividenden het resultaat van de hogere net assets terwijl die in de loop van het boekjaar sterk zijn teruggelopen.
Het lijkt me wel niet zo geruststellend dat een dergelijke ETF zijn net assets met meer dan 50% ziet dalen in het tweede boekjaar. De daling in de net assets is toe te schrijven aan “redeemed shares” dus effectief een verkoop van aandelen.
Het boekjaar van SWDR eindigt op 31 maart.
Als je dan de dividenden van de voorbije 12 maand vergelijkt met de waarde op 31 maart 2020 (juist na de crash) krijg je natuurlijk een hoge yield.
(het boekjaar van IWDA eindigd op 30 juni )
Als je dan de dividenden van de voorbije 12 maand vergelijkt met de waarde op 31 maart 2020 (juist na de crash) krijg je natuurlijk een hoge yield.
(het boekjaar van IWDA eindigd op 30 juni )
Kan je niet het best 1 tracker kopen : VWRL bij degiro en maandelijks aankopen ?
Wederom bedankt voor de heldere uitleg, jij verdient toch echt een standbeeld voor dit topic. Ook bedankt aan troglodytes voor de toevoeging.B7H4long schreef: ↑7 februari 2021, 16:57 Als de aandelen genoeg liquide zijn en groot genoeg zijn worden ze in de index en in de fondsen opgenomen.
Sofina is 0.01% van IWDA
Een standbeeld vind ik toch wel overdreven, maar stuur hem een bedanking via PB.
Als Belg koop je beter de accumulerende variant van dit fonds : VWCE. Dan betaal je geen Belgische Roerende Voorheffing op de dividenden.