Dividendaandelen
TIP
Re: Dividendaandelen
Per persoon!
Dus 1.600€ per koppel. Een port van ca 80k?
Dus 1.600€ per koppel. Een port van ca 80k?
Wes1983 schreef: ↑11 februari 2021, 16:34 Hey,
Ik probeer me wat te verdiepen in hoog dividend beleggen. Vorige week ook de webinar gezien van Binck bank over dividend beleggen met Fred Hendriks. Dat is de auteur van Beter beleggen dan de bank.
Echter als Belg zie ik nog steeds niet in hoe dit een interessante manier van beleggen is door de bronbelasting gevolgd door de 30% roerende voorheffing wat in andere landen niet zo is. Het enige voordeel lijkt me dat je iets minder afhankelijk bent van de koersschommelingen en dat de koersen ook veel minder gaan schommelen van hoog dividend aandelen. Maar tijdens een echte beurscrisis gaan die dividend aandelen toch ook gewoon tijdelijk dividend terugschroeven. Plus ik ga ervanuit dat je het geld dat je belegt toch niet nodig hebt dus dat die koersschommelingen ook geen kwaad kunnen.
Kan iemand me dit verduidelijken? Ik heb diagonaal door dit forum gelezen maar geen helder antwoord gelezen.
Indien je met hoog dividend 8% en meer rendement wilt neem je ook meer risico en dan heb je meerdere keuzes;
1) Je koopt aandelen die afgestraft zijn door mindere prestatie of door een tegenslag en hoopt dat het goed komt.
2) Je koop BDC's , dat zijn Amerikaanse kredietverstrekkers die kleine en middelgrote ondernemingen leningen verschaffen.
Daartoe krijgen de BDC's goedkoop geld van de overheid en kunnen ze dit met een hogere vergoeding uitlenen. Soms leveren de bedrijven die de leningen krijgen ook aandelen aan de uitlener als vorm van compensatie.
BDC's betalen geen vennootschapsbelasting op voorwaarde dat ze 90% van hun winsten uitkeren aan hun aandeelhouders, vandaar de hoge dividenden.
3) Je koopt REIT's, dat zijn vastgoedfondsen en die betalen meestal een hoger dividend, pas wel op want onder REIT's vallen ook de hypotheekleningen.
4) Je koopt een preferent aandeel zoals bijvoorbeeld codi-pb dat nu een dividend van 7,8% uitkeert.
Let wel: bovenstaande is voor de Amerikaanse aandelen.
Laatst gewijzigd door Mattia op 11 februari 2021, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- DeanThe2nd
- Verbannen Gebruiker
Hou je maar heel goed vast, want ali baba en zijn 40 rovers in de wetstraat regelen dat met 1 pennenstreek voor je als ze dat 'nodig achten'.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
There is one thing more wicked in the world than the desire to command, and that is the will to obey. W.K. Clifford.
There is one thing more wicked in the world than the desire to command, and that is the will to obey. W.K. Clifford.
Iemand die een aandeel aan de kant laat staan om te vermijden dat hij 15% bronbelastingen moet betalen is een idioot . Ja in Belgie , nederland en uk is het interessanter omdat je deze niet betaald . Maar hoeveel goede bedrijven zitten er in die landen die koopwaardig en kredietwaardig zijn ? Kan direct maar 1 noemen en dat is unilever .De motor van de economie zit over de grote plas en daar ga je niks aan veranderen . Als je laat om deze te kopen omdat je hierop 15% bronbelastingen moet betalen zal je port enorm onderpresteren op termijn .Wes1983 schreef: ↑11 februari 2021, 16:34 Hey,
Ik probeer me wat te verdiepen in hoog dividend beleggen. Vorige week ook de webinar gezien van Binck bank over dividend beleggen met Fred Hendriks. Dat is de auteur van Beter beleggen dan de bank.
Echter als Belg zie ik nog steeds niet in hoe dit een interessante manier van beleggen is door de bronbelasting gevolgd door de 30% roerende voorheffing wat in andere landen niet zo is. Het enige voordeel lijkt me dat je iets minder afhankelijk bent van de koersschommelingen en dat de koersen ook veel minder gaan schommelen van hoog dividend aandelen. Maar tijdens een echte beurscrisis gaan die dividend aandelen toch ook gewoon tijdelijk dividend terugschroeven. Plus ik ga ervanuit dat je het geld dat je belegt toch niet nodig hebt dus dat die koersschommelingen ook geen kwaad kunnen.
Kan iemand me dit verduidelijken? Ik heb diagonaal door dit forum gelezen maar geen helder antwoord gelezen.
Via een ETF zie je de kosten niet maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn dat is iets wat men vaak over het hoofd ziet.
In de beschrijving ziet men alleen de lopende kosten die vermeld worden zoals beheer en trancactie kosten .
De belastingen die worden afgehouden worden niet vermeld toch betaal je die ook .
Losse aandelen blijven het goedkoopst
De aandelen dat Mattia hier vaak noemt zijn in mijn ogen nooit interessant om te kopen voor het dividend.
Voor eens in te traden ja maar dat is ook alles . Iemand die zulke aandelen koopt voor het dividend gaat maar 1 richting uit en dat is in de afgrond .Ik leef van mijn dividend en vertrouw op de groei ervan . Je hebt beter netto een dividend van 2% met een jaarlijkse groei van 5% dan dat je een aandeel hebt die 8% uitkeert wat netto eindelijk ook maar 4,8% is .
Als je dan nog zoekt naar ondergewaardeerde aandelen kun je gemakkelijk een rendement halen van 12% netto op jaarbasis .
De groei word namelijk ook vertaald in koerswinst op termijn + het percentage winst die je maakt als het weer naar zijn normale waardering gaat . Kijk naar UNM die ik hier verleden jaar aanbeveelde zit nu op 40% rendement en is eigenlijk nog steeds een van de best gewaardeerde aandelen die je op de markt kunt vinden vandaag . En vooral enorm kredietwaardig eens covid wegebt zullen de schadeclaim ook minderen waardoor dit een boost zal geven aan de cijfers . Als de rente dan ooit begint te stijgen is het helemaal feest . Als ik 12% kan halen netto mag de staat waarin ik beleg gerust die 0,3% hebben ik moet niet per se 12,3% hebben . Dividendaandelen is de beste manier als je inkomsten wil halen uit je vermogen . Het zorgt er ook voor dat je contant geld kunt herinvesteren in bedrijven die goedkoop zijn gewaardeerd. In tegenstelling tot grote ETF'S .Eerst of laats gaan ETF onderuit ze blazen hun topposities altijd maar hoger doordat individuele beleggers veel investeren via deze weg daardoor worden deze bedrijven nog meer waard waardoor er door particulieren nog meer word geïnvesteerd en zo verder . Eigenlijk kun je een ETF de top 10 bekijken als game stop , eerst of laatst gaat het kaartenhuisje instorten .
Ik kan je enkel maar bijtreden,lop.Dividendgroeiers moeten de basis vormen van ieder dividendportfolio.Door te dividendbeleggen heb ik namen in portefeuille waar ik anders NOOIT zou op uitgekomen zijn,en in alle bescheidenheid er steken enkele parels tussen....
Ik vergelijk het dividend met het snoepje dat je geeft aan je kinderen tijdens een lange auto rit.Het maakt de rit veel dragelijker en aangenamer.Dat je een stuk van je snoepje moet afstaan aan je dik,vet,irritant broertje(=de staat) neemt niet weg dat het enorm kan smaken.
Ik vergelijk het dividend met het snoepje dat je geeft aan je kinderen tijdens een lange auto rit.Het maakt de rit veel dragelijker en aangenamer.Dat je een stuk van je snoepje moet afstaan aan je dik,vet,irritant broertje(=de staat) neemt niet weg dat het enorm kan smaken.
Beste Lop,
Je hebt zonder meer gelijk wanneer je schrijft dat het dwaas is om kwaliteitsaandelen niet aan te kopen om een bronbelasting te vermijden. Zoals je uit mijn eerdere posts kunt weten koop ik ook in nogal wat andere landen kwaliteitsaandelen aandelen aan.
Wat aandelen uit de UK betreft denk ik dat je kennis nogal ondermaats is (enkel unilever??? ) het grootste deel van mijn dividendenportfolio bestaat uit Britse trust en daar zijn er nogal wat van. Die worden ook nooit verkocht, hoogstens eens aangepast wanneer er eentje een te hoge waardering krijgt, dan verkoop ik een stukje en koop daarmee wat aandelen van een achterblijver.
De meeste aandelen die ik hier op de dag van aankoop met prijs gepost heb waren duidelijk aandelen met hoog dividend (meer risico) en met de bedoeling om te traden, dacht dat dit reeds duidelijk was ....en dus zeker niet buy and hold.
U schuift opnieuw UNM naar voren als kwaliteitsaandeel met een dividend van 4,72%, na de 15% bronbelasting betaal je nog eens 30% Belgische roerende voorheffing en blijft er 2,8% over.
UNM noteerde in 1999 rond de 60$, stortte in 2000 in naar 12$, steeg in 2001 naar 32$, daalde tegen 2010 naar 10$, steeg dan tegen 2006 naar 23, daalde dat jaar opnieuw naar 17$ en steeg nu tot 24$. Allesbehalve een goed aandeel voor buy and hold dus, enkel geschikt voor traden.
Voor de rest kan ik mij wel vinden in uw bijdrage.
Met vriendelijke groeten.
Je hebt zonder meer gelijk wanneer je schrijft dat het dwaas is om kwaliteitsaandelen niet aan te kopen om een bronbelasting te vermijden. Zoals je uit mijn eerdere posts kunt weten koop ik ook in nogal wat andere landen kwaliteitsaandelen aandelen aan.
Wat aandelen uit de UK betreft denk ik dat je kennis nogal ondermaats is (enkel unilever??? ) het grootste deel van mijn dividendenportfolio bestaat uit Britse trust en daar zijn er nogal wat van. Die worden ook nooit verkocht, hoogstens eens aangepast wanneer er eentje een te hoge waardering krijgt, dan verkoop ik een stukje en koop daarmee wat aandelen van een achterblijver.
De meeste aandelen die ik hier op de dag van aankoop met prijs gepost heb waren duidelijk aandelen met hoog dividend (meer risico) en met de bedoeling om te traden, dacht dat dit reeds duidelijk was ....en dus zeker niet buy and hold.
U schuift opnieuw UNM naar voren als kwaliteitsaandeel met een dividend van 4,72%, na de 15% bronbelasting betaal je nog eens 30% Belgische roerende voorheffing en blijft er 2,8% over.
UNM noteerde in 1999 rond de 60$, stortte in 2000 in naar 12$, steeg in 2001 naar 32$, daalde tegen 2010 naar 10$, steeg dan tegen 2006 naar 23, daalde dat jaar opnieuw naar 17$ en steeg nu tot 24$. Allesbehalve een goed aandeel voor buy and hold dus, enkel geschikt voor traden.
Voor de rest kan ik mij wel vinden in uw bijdrage.
Met vriendelijke groeten.
Eentje uit mijn portfolio buy and hold; The City of London Investment Trust.
Top 10 investeringen: British American Tobacco, Diageo, Unilever, RELX, Rio Tinto, GlaxoSmithKline, HSBC Holdings, M&G, Phoenix Group Holdings en National Grid.
https://www.hl.co.uk/shares/shares-sear ... st-ord-25p
Top 10 investeringen: British American Tobacco, Diageo, Unilever, RELX, Rio Tinto, GlaxoSmithKline, HSBC Holdings, M&G, Phoenix Group Holdings en National Grid.
Resultaten van Wereldhave;
· Direct result per share (DRPS) € 2.01, in line with guidance despite new lockdowns; € 0.50 dividend per share
· Outlook trough DRPS 2022 reiterated at € 1.40-1.50
· LifeCentral strategy realigned with new reality
· Shopping center occupancy rate improved to 95.0%
· € 270m refinancing deals and LTV almost stable at 46.3%*
· Upgrade of Moody's outlook to 'Stable' expected
· Success with Dutch disposals in 2021: In de Bogaard sold; last two properties in exclusivity phase
https://www.wereldhave.com/news/corpora ... -237190537
· Direct result per share (DRPS) € 2.01, in line with guidance despite new lockdowns; € 0.50 dividend per share
· Outlook trough DRPS 2022 reiterated at € 1.40-1.50
· LifeCentral strategy realigned with new reality
· Shopping center occupancy rate improved to 95.0%
· € 270m refinancing deals and LTV almost stable at 46.3%*
· Upgrade of Moody's outlook to 'Stable' expected
· Success with Dutch disposals in 2021: In de Bogaard sold; last two properties in exclusivity phase
https://www.wereldhave.com/news/corpora ... -237190537
GSK is ook koopwaardig , maar geen enkel van je genoemde aandelen kan bijvoorbeeld een trackrecord zoals JNJ voorleggen .Mattia schreef: ↑12 februari 2021, 11:26 Eentje uit mijn portfolio buy and hold; The City of London Investment Trust.
UNM is inderdaad nogal volatiel geweest maar geniet van de zelfde kwaliteitsstatus dan JNJ namelijk A .
Daarom is dat aandeel dan ook veiliger dan bijvoorbeeld GSK wat maar een B heeft . UNM is nog steeds ondergewaardeerd en verwacht een groei van rond de 5% daarom is dit aandeel een uitstekend voorbeeld hoe je 12% rendement kunt halen zonder grote risico's te lopen .Geen enkele van je genoemde aandelen hierboven is namelijk een A op kwaliteit en dividend dat in UNM wel.
Zit vooral wat te zoeken naar info over taxatie in België van die Baby Bonds. Bronheffing ja/nee. Roerende voorheffing op dividend 30%? Reynderstax bij eventuele meerwaarde bij verkoop en of op dividendinkomsten?Wes1983 schreef: ↑11 februari 2021, 16:34 Hey,
We weten weer dat doen
Portefeuille:
EBR: AED - ABI - GBLB - BEKB - TINC - EVS - DIE
AMS: NN - UNA
NYSE: ASG - JNJ - USB - CNI- BABA - O - V - GDV-H
EPA: SAN - TTE
LON: BNKR - CTY - CSN - TRY
BME: IBE
NASDAQ: TROW
TSE: BIPC
STO: CAST - XACTHDIV
XOSL:EQNR
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Maakt n.m.i. qua belasting niet uit over welk "soort" obligaties het gaat...
Wimpies schreef: ↑12 februari 2021, 19:48Zit vooral wat te zoeken naar info over taxatie in België van die Baby Bonds. Bronheffing ja/nee. Roerende voorheffing op dividend 30%? Reynderstax bij eventuele meerwaarde bij verkoop en of op dividendinkomsten?Wes1983 schreef: ↑11 februari 2021, 16:34 Hey,
We weten weer dat doen
Geen bronheffing in America, wel Belgische roerende voorheffing voor zover ik weet.
https://www.beleggersplaats.nl/nieuwsbr ... atief.html
Geen bronheffing klopt denk ik. Idem met die 30% roerende voorheffing. Maar is die terugvorderbaar tot de €800. En wat met de Reyderstax. Komt die er ook nog ergens bij (dividendinkomst of eventuele meerwaarde bij verkoop) . Al komt er normaal gezien niet of nauwelijks meerwaarde bij verkoop wanneer ik die gewoon houd tot de einddatum en $25 per aandeel terug krijg.Mattia schreef: ↑12 februari 2021, 20:02
Geen bronheffing in America, wel Belgische roerende voorheffing voor zover ik weet.
https://www.beleggersplaats.nl/nieuwsbr ... atief.html
Portefeuille:
lop schreef: ↑12 februari 2021, 17:13
GSK is ook koopwaardig , maar geen enkel van je genoemde aandelen kan bijvoorbeeld een trackrecord zoals JNJ voorleggen .
UNM is inderdaad nogal volatiel geweest maar geniet van de zelfde kwaliteitsstatus dan JNJ namelijk A .
Daarom is dat aandeel dan ook veiliger dan bijvoorbeeld GSK wat maar een B heeft . UNM is nog steeds ondergewaardeerd en verwacht een groei van rond de 5% daarom is dit aandeel een uitstekend voorbeeld hoe je 12% rendement kunt halen zonder grote risico's te lopen .Geen enkele van je genoemde aandelen hierboven is namelijk een A op kwaliteit en dividend dat in UNM wel.
Buy and hold, dat is minstens 5 jaar en maximum uw ganse leven.
Laat ons beginnen met UNM, de buy and holders die UNM 5 jaar geleden kochten (aan+- 27$) staan nog altijd op verlies, enkel degenen die handelden en verkochten op de top van 2018 (+-58$)konden meer dan 100% winst maken maar gezien we het over buy and hold hebben bleven ze zitten en ging hun winst in rook op want we staan nu aan 24.50$.
Degenen die er vanaf de vorige top in 2000 (+-60$) inzitten staan nu op 60 procent verlies op hun aandeel met kwaliteitsratio A.
GSK is ook koopwaardig, dat ben ik met jou eens, ik kocht het een tijdje geleden om te traden en het kan best zijn dat het een jaartje of meer in mijn port zit, dat zal afhangen van de prijsvorming en ondertussen geniet ik van een dividend van 6,26% = een netto dividend van 4,38% (en die rating B kan mij gestolen worden).
Wat JNJ betreft, het dividendenrendement is 2,42%, na bronheffing en Belgische roerende voorheffing hou je daar nog 1,4% van over.
Je schreef ook dat er geen kwaliteitsaandelen te vinden zijn in België, laat ons dan eens vergelijken;
1) JNJ noteerde in 2000 aan 36 dollar en vandaag aan 166 dollar.
2) Sofina noteerde in 2000 aan 33 euro en vandaag aan 295 euro.
Sofina betaalde eveneens een klein dividend van bruto 1%, het is dan ook duur.
Mijn conclusie is dan ook simpel, er is wel degelijk kwaliteit te vinden in België en in de UK maar België is duur en in de UK kan je nog koopjes vinden .......