Dividendaandelen
TIP
Re: Dividendaandelen
Met sofina koop je een aandeel die een koerswinst ratio heeft van 24 , UNM noteert aan iets meer dan 6Mattia schreef: ↑12 februari 2021, 20:55lop schreef: ↑12 februari 2021, 17:13
GSK is ook koopwaardig , maar geen enkel van je genoemde aandelen kan bijvoorbeeld een trackrecord zoals JNJ voorleggen .
UNM is inderdaad nogal volatiel geweest maar geniet van de zelfde kwaliteitsstatus dan JNJ namelijk A .
Daarom is dat aandeel dan ook veiliger dan bijvoorbeeld GSK wat maar een B heeft . UNM is nog steeds ondergewaardeerd en verwacht een groei van rond de 5% daarom is dit aandeel een uitstekend voorbeeld hoe je 12% rendement kunt halen zonder grote risico's te lopen .Geen enkele van je genoemde aandelen hierboven is namelijk een A op kwaliteit en dividend dat in UNM wel.
Buy and hold, dat is minstens 5 jaar en maximum uw ganse leven.
Laat ons beginnen met UNM, de buy and holders die UNM 5 jaar geleden kochten (aan+- 27$) staan nog altijd op verlies, enkel degenen die handelden en verkochten op de top van 2018 (+-58$)konden meer dan 100% winst maken maar gezien we het over buy and hold hebben bleven ze zitten en ging hun winst in rook op want we staan nu aan 24.50$.
Degenen die er vanaf de vorige top in 2000 (+-60$) inzitten staan nu op 60 procent verlies op hun aandeel met kwaliteitsratio A.
GSK is ook koopwaardig, dat ben ik met jou eens, ik kocht het een tijdje geleden om te traden en het kan best zijn dat het een jaartje of meer in mijn port zit, dat zal afhangen van de prijsvorming en ondertussen geniet ik van een dividend van 6,26% = een netto dividend van 4,38% (en die rating B kan mij gestolen worden).
Wat JNJ betreft, het dividendenrendement is 2,42%, na bronheffing en Belgische roerende voorheffing hou je daar nog 1,4% van over.
Je schreef ook dat er geen kwaliteitsaandelen te vinden zijn in België, laat ons dan eens vergelijken;
1) JNJ noteerde in 2000 aan 36 dollar en vandaag aan 166 dollar.
2) Sofina noteerde in 2000 aan 33 euro en vandaag aan 295 euro.
Sofina betaalde eveneens een klein dividend van bruto 1%, het is dan ook duur.
Mijn conclusie is dan ook simpel, er is wel degelijk kwaliteit te vinden in België en in de UK maar België is duur en in de UK kan je nog koopjes vinden .......
GSK heeft een total return nu van 16% als hij weer naar zijn fair vallue gaat . Maar GSK staat wel een trap lager dan UNM qua veiligheid . Daarom is UNM de betere keus qua aandeel .
Sofina vergelijken met jnj ?
JNJ is het meest kredietwaardig bedrijf in de wereld terwijl sofina een samenraapsel is .
De waardering van JNJ is veel interessanter dan die van SOF
Sofina Is namelijk ook maar een investeringsmaatschappij terwijl JNJ een bedrijf is .
Dat alleen maakt het aandeel al minder interessant .
Ze hebben geen controle over de behaalde resultaten .
Sofina is een samenraapsel van aandelen waar jij mee akkoord bent als investeerder , zit niet veel verschil in als je vergelijkt met een ETF of fonds alleen de posities zijn minder .
Het succes van Sofina komt maar uit 1 ding en dat is zijn defensieve houding .
Buy en hold bestaat niet als een aandeel te duur word gewaardeerd en je verkoopt niet dan maak je verlies .
Heb een positie ingenomen op GWW in het jaar 2017 toen het zeer goedkoop was gewaardeerd als ik die niet had verkocht aan 400$ ben ik zeker dat ik verlies ging maken . GWW mag nog zo goed zijn als het wil de waardering is gewoon weg veel te hoog boven de 30 heb ik het verkocht . Wil maar aantonen dat je moet kijken naar alle elementen als je een aandeel opkoopt .
1 = veiligheid
2= verwachte groei
3= waardering
4 = schulden
5= pay out ratio
6= dividend
7= history van dividend
Veiligheid moet altijd voorop staan ! Zo kom je aan rendementen die de markt verslaan .
Soms is de waardering gerechtvaardigd ook , neem nu LHX heeft een hoge waardering van 35.9 maar
als je rekent op de verwachte resultaten staat de ratio maar aan 14.3 als je alles bij elkaar telt krijg je een total return van 14% nu . Ik reken altijd op een periode van 5 jaar
Als LHX zijn groeiverwachtingen haalt van 10% op jaarbasis
Zijn ratio van die 14.3 naar 16 laat stijgen heeft dit 2.2% jaarlijks
Plus zijn dividend
En bovenal de veiligheid van dit aandeel is terug een A
Haalt dit aandeel na 1 jaar deze waardering terug is je rendement des te hoger.
Moet je dan verkopen ? NEE want is niet overgewaardeerd
Kan het mislopen op die manier zelden maar ja , als de fundamenten van het bedrijf veranderen kan dit .
Je moet durven ondergewaardeerd aankopen om resultaat te behalen nog een dat ik zo heb opgekocht was TGT aan 55$ in 2017 iedereen die dacht dat Amazon het einde was voor TGT , bekijk de koers eens vandaag .
Maar hoe hoger de veiligheid is hoe meer kans je hebt op een positief resultaat
lop schreef: ↑13 februari 2021, 01:04
Met sofina koop je een aandeel die een koerswinst ratio heeft van 24 , UNM noteert aan iets meer dan 6
GSK heeft een total return nu van 16% als hij weer naar zijn fair vallue gaat . Maar GSK staat wel een trap lager dan UNM qua veiligheid . Daarom is UNM de betere keus qua aandeel .
Sofina vergelijken met jnj ?
JNJ is het meest kredietwaardig bedrijf in de wereld terwijl sofina een samenraapsel is .
De waardering van JNJ is veel interessanter dan die van SOF
Sofina Is namelijk ook maar een investeringsmaatschappij terwijl JNJ een bedrijf is .
Dat alleen maakt het aandeel al minder interessant .
Ze hebben geen controle over de behaalde resultaten .
Sofina is een samenraapsel van aandelen waar jij mee akkoord bent als investeerder , zit niet veel verschil in als je vergelijkt met een ETF of fonds alleen de posities zijn minder .
Het succes van Sofina komt maar uit 1 ding en dat is zijn defensieve houding .
Buy en hold bestaat niet als een aandeel te duur word gewaardeerd en je verkoopt niet dan maak je verlies .
Heb een positie ingenomen op GWW in het jaar 2017 toen het zeer goedkoop was gewaardeerd als ik die niet had verkocht aan 400$ ben ik zeker dat ik verlies ging maken . GWW mag nog zo goed zijn als het wil de waardering is gewoon weg veel te hoog boven de 30 heb ik het verkocht . Wil maar aantonen dat je moet kijken naar alle elementen als je een aandeel opkoopt .
1 = veiligheid
2= verwachte groei
3= waardering
4 = schulden
5= pay out ratio
6= dividend
7= history van dividend
Veiligheid moet altijd voorop staan ! Zo kom je aan rendementen die de markt verslaan .
Soms is de waardering gerechtvaardigd ook , neem nu LHX heeft een hoge waardering van 35.9 maar
als je rekent op de verwachte resultaten staat de ratio maar aan 14.3 als je alles bij elkaar telt krijg je een total return van 14% nu . Ik reken altijd op een periode van 5 jaar
Als LHX zijn groeiverwachtingen haalt van 10% op jaarbasis
Zijn ratio van die 14.3 naar 16 laat stijgen heeft dit 2.2% jaarlijks
Plus zijn dividend
En bovenal de veiligheid van dit aandeel is terug een A
Haalt dit aandeel na 1 jaar deze waardering terug is je rendement des te hoger.
Moet je dan verkopen ? NEE want is niet overgewaardeerd
Kan het mislopen op die manier zelden maar ja , als de fundamenten van het bedrijf veranderen kan dit .
Je moet durven ondergewaardeerd aankopen om resultaat te behalen nog een dat ik zo heb opgekocht was TGT aan 55$ in 2017 iedereen die dacht dat Amazon het einde was voor TGT , bekijk de koers eens vandaag .
Maar hoe hoger de veiligheid is hoe meer kans je hebt op een positief resultaat
Beste Lop,
Ik kan jouw uitleg best volgen maar het is jouw strategie en dat is goed want iedere belegger moet doen waar hij zich goed in voelt, zou trouwens maar triestig zijn moesten we allen hetzelfde doen of denken.
Ik zou zelf de door u vermelde bedrijven nooit kopen voor buy and hold, hoogstens om te traden.
Mijn buy and hold aandelen (80% van mijn portfolio) zijn allemaal investeringsmaatschappijen met een deftig dividend, weinig individuele aandelen kunnen mij bekoren voor buy and hold.
Met de resterend 20% koop ik dividendenaandelen waarvan ik verwacht dat ze zullen stijgen, zelden heb ik zulk een aandeel meer dan een jaar in mijn portfolio.
Tot nu toe heb ik daar deftige winsten mee gemaakt en ik zie dus geen reden om dat te veranderen.
Ik wens je in elk geval nog veel succes met jouw beleggingen.
Holdings en investeringsmaatschappijen zijn geen dividendaandelen in de zin van autonome werking .
Daarom horen ze ook niet thuis in die catogorie vind ik .
Daarom horen ze ook niet thuis in die catogorie vind ik .
Een belegger met 10 of 20 individuele aandelen in zijn portfolio doet net hetzelfde als een investeringsmaatschappij, het enige verschil is dat het dan voor eigen rekening is.
Autonome werking wil in deze context zeggen; één enkel aandeel.....
Inderdaad dat is waar maar welke investeringsmaatschappij investeert nu in de aandelen dat jij interessant vind ?
Naar uw risico tolerantie en naar uw gewenste spreiding ?
Niettemin ben ik volledig akkoord dat er interessante holdings bestaan om in te beleggen maar vind dat je hoger kunt mikken als je de juiste informatie hebt en tools .
lop schreef: ↑14 februari 2021, 01:35
Inderdaad dat is waar maar welke investeringsmaatschappij investeert nu in de aandelen dat jij interessant vind ?
Naar uw risico tolerantie en naar uw gewenste spreiding ?
Niettemin ben ik volledig akkoord dat er interessante holdings bestaan om in te beleggen maar vind dat je hoger kunt mikken als je de juiste informatie hebt en tools .
Welke investeringsmaatschappij mijn aandelen interessant vind ? dat zal wel meevallen want de meeste komen ook voor in hun portfolio's.
Ik weet wel dat gij dat niet kunt plaatsen want je schreef reeds eerder (5 jan.2021) "van Europese markten ken ik eindelijk bijna niks".
Jouw info komt niet uit de lucht vallen, daarvoor betaal je (zoals je ook reeds eerder schreef) en ik krijg meer en meer de indruk dat je hier schrijft wat jou voorgekauwd is. Vandaar jouw focus op de VS, meer kennen ze daar over het algemeen niet.
Het is wel goed dat je wil hoger mikken, dat moet het doel van iedere belegger zijn .
Inderdaad Mattia,je hebt een heel eigen stijl ontwikkeld in dividendbeleggen door vooral in britse holdings te gaan beleggen. Ik kan je keuze daarvoor heel goed begrijpen.(spreiding en fiscaal voordeel UK).
De aandelen die lop hier naar voor brengt zijn namen die ik als dividendbelegger ook ken en volg.
Het zijn bijna allemaal namen van dividendaristocraten en dividendkoningen.Ook ik gebruik die lijsten ,zowel van de amerikaanse als de canadese,om koopwaardige aandelen te vinden.
Kun je in die britse investeringsmaatschappijen voldoende dividendgroeiers vinden? (Ook voor mij is dit onontgonnen terrein)
De aandelen die lop hier naar voor brengt zijn namen die ik als dividendbelegger ook ken en volg.
Het zijn bijna allemaal namen van dividendaristocraten en dividendkoningen.Ook ik gebruik die lijsten ,zowel van de amerikaanse als de canadese,om koopwaardige aandelen te vinden.
Kun je in die britse investeringsmaatschappijen voldoende dividendgroeiers vinden? (Ook voor mij is dit onontgonnen terrein)
Divi schreef: ↑14 februari 2021, 10:51 Inderdaad Mattia,je hebt een heel eigen stijl ontwikkeld in dividendbeleggen door vooral in britse holdings te gaan beleggen. Ik kan je keuze daarvoor heel goed begrijpen.(spreiding en fiscaal voordeel UK).
Het grootste deel van de oudere Britse trust zijn dividendgroeiers, The City of London Investment Trust (dat ik hier een paar dagen geleden gepost heb) heeft zijn dividend sinds 1966 elk jaar laten groeien.
Het geeft een dividend van over de 5 procent bruto en daar bovenop een mooie koerswinst, in 2011 kon je een aandeel oppikken voor 290 pence, in maart verleden jaar (voor de corona koersval) stonden ze aan 430 pence, nu zijn ze nog aan het herstellen en staan ze aan 355 pence en zijn ze dus zonder meer goedkoop volgens mij (ik heb er verleden week nog wat bijgekocht).
https://www.janushenderson.com/en-gb/in ... trust-plc/
Murray Income Trust plc is ook een van mijn dividend trusts, het geeft momenteel een bruto dividend van +4% bruto in vier jaarlijkse betalingen, het dividend gaat in stijgende lijn.
De trust is voornamelijk op de UK georiënteerd.
https://www.hl.co.uk/shares/shares-sear ... 25p-shares
https://www.murray-income.co.uk/
De trust is voornamelijk op de UK georiënteerd.
https://www.hl.co.uk/shares/shares-sear ... 25p-shares
https://www.murray-income.co.uk/
Een andere dividendgroeier in mijn portfolio is Murray International Trust plc, geeft nu 4,80% bruto dividend in vier jaarlijkse betalingen.
Deze trust doet zijn beleggingen wereldwijd.
https://www.hl.co.uk/shares/shares-sear ... -25p-share
Deze trust doet zijn beleggingen wereldwijd.
https://www.hl.co.uk/shares/shares-sear ... -25p-share
Voor degenen die in Britse trust willen beleggen is onderstaande website een must;
https://www.trustnet.com/
https://www.trustnet.com/
En iedereen is blijkbar het Nederlandse bouwbedrijf Heijmans vergeten.
Vrijdag met gewoon heel goede resultaten gekomen over 2020.
En dit in een Coronajaar. : Omzet en EBIDTA : beide +9 % : nettowinst +33 % (van 30 miljoen euro naar 40 miljoen euro)
Vooruitzichten bekend gemaakt voor dit jaar : minimaal een zelfde winst (vermoedelijk een stuk hoger, woningnood in Nederland is immens, en Heijmans als grootste onafhankelijke Nl bouwer profiteert hiervan.
Winst per aandeel 1,73 euro bij een koers, die 11,5 euro doet, en ..... met een dividend (desnoods in aandelen opneembaar) van ... 0,73 euro.
En dan wordt er alom geschreven van torenhoge waarderingen op de beurzen , bij ons , en elders.
Aandeel lijkt me een koopje, ook aangezien ze geen schuld hebben, en een cashpositie van rond de 40 miljoen.
(waarom is de koers zo laag ? Gewoon omdat Nederlandse particulieren, niet te verleiden zijn voor kleinere small en / of midcap fondsen, en er niet bepaald veel van houden, en er warm voor lopen )
Andere bedrijven, ook in deze categorie : de Nl informaticabedrijven (maar beiden ook met een grote afdeling in Vlaanderen) : Ctac en Ordina.
Worden, en zijn ook echte dividend aandelen. Dividend rendement : hoger dan 5 % .
(Ordina, nu komende donderdag met jaarresultaten)
Zitten ook in de categorie : Niet gekend, en niet zo geliefd bij particulieren in Nederland (want ook onder de noemer ; kleine en midcap aandelen)
LR
En dit in een Coronajaar. : Omzet en EBIDTA : beide +9 % : nettowinst +33 % (van 30 miljoen euro naar 40 miljoen euro)
Vooruitzichten bekend gemaakt voor dit jaar : minimaal een zelfde winst (vermoedelijk een stuk hoger, woningnood in Nederland is immens, en Heijmans als grootste onafhankelijke Nl bouwer profiteert hiervan.
Winst per aandeel 1,73 euro bij een koers, die 11,5 euro doet, en ..... met een dividend (desnoods in aandelen opneembaar) van ... 0,73 euro.
En dan wordt er alom geschreven van torenhoge waarderingen op de beurzen , bij ons , en elders.
Aandeel lijkt me een koopje, ook aangezien ze geen schuld hebben, en een cashpositie van rond de 40 miljoen.
(waarom is de koers zo laag ? Gewoon omdat Nederlandse particulieren, niet te verleiden zijn voor kleinere small en / of midcap fondsen, en er niet bepaald veel van houden, en er warm voor lopen )
Andere bedrijven, ook in deze categorie : de Nl informaticabedrijven (maar beiden ook met een grote afdeling in Vlaanderen) : Ctac en Ordina.
Worden, en zijn ook echte dividend aandelen. Dividend rendement : hoger dan 5 % .
Zitten ook in de categorie : Niet gekend, en niet zo geliefd bij particulieren in Nederland (want ook onder de noemer ; kleine en midcap aandelen)
LR
Ik leer bij! Bedankt voor de fijne info. Ik ga zeker de vermelde websites eens grondig bestuderen.Heb hier eens een lijst van britse holdings van Belca zien passeren op het forum.Die liet er zich ook positief over.....
Nooit veel aandacht aan besteed vanwege britse pond.Nu de brexit een feit is zie ik ze beter doen dan onze eurozone...
Bedankt Mattia
Nooit veel aandacht aan besteed vanwege britse pond.Nu de brexit een feit is zie ik ze beter doen dan onze eurozone...
Bedankt Mattia
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Niet echt dividendaandelen, maar wel een zekerheid qua inkomen zijn de Preffered shares:
bvb:
CorEnergy Infrastructure Trust US21870U3041 0.461 usd per kwartaal = 9,39% bruto op de huidige koers.
ttps://www.preferredstockchannel.com/
bvb:
CorEnergy Infrastructure Trust US21870U3041 0.461 usd per kwartaal = 9,39% bruto op de huidige koers.
ttps://www.preferredstockchannel.com/
lanciared schreef: ↑14 februari 2021, 12:49 En iedereen is blijkbar het Nederlandse bouwbedrijf Heijmans vergeten.
LR
Heijmans doet het momenteel inderdaad goed maar het is een cyclisch bedrijf, soms grote winsten en soms grote verliezen.
Daar bovenop zijn we Belgen en moeten we dus bronheffing en Belgische RV betalen op de dividenden, je schreef dat ze 0,73 euro willen uitbetalen wat +-0.65% bruto is, blijft dus netto een kleine 0,40 procent over.
Is dat dan de moeite?